Bouwverslag Reichard Cumulus

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 16 jan 2012.

  1. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
     
  2. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Hallo Rick,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Ik denk de Cumulus te bouwen met de standaard v- stelling. Van een Amerikaanse site heb ik begrepen dat de afstand tussen de leiding edge stabilo en roer 20 cm moet zijn. Vaak zijn de beelden van gebouwde modellen niet zo duidelijk, maar ik denk dat bij zo een lange staartboom de uiteindelijk effecten niet erg groot zullen zijn. Het is vreemd dat in de bouwinstructies geen maat wordt genoemd.

    Met dank,

    Laurens
     
  3. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Hallo iedereen

    Ervaringen met de Cumulus,

    Mijn eerste ervaringen met de Cumulus waren gewoon slecht. Moeilijk te vliegen, onvoorspelbaar gedrag en daardoor al snel schade. Rompje doormidden, vleugel licht beschadigd. Na reparatie weer gevlogen, zelfde narigheid. Uiteindelijk raakte ik hem even geheel kwijt, zender omhoog gehouden en gelukkig weer terug kunnen vliegen. Op de zender was te zien dat de ontvangstkwaliteit heel slecht was: 10 tot 20 procent.
    De zender en ontvanger opgestuurd naar de reparateur van Mouwerik, die geen afwijking kon constateren. Zender en ontvanger gecontroleerd!
    Weer de boel ingebouwd en weer vliegen. Er was niets veranderd, de kwaliteit was slecht. Op 40 meter in het gras was de ontvangst 20 procent!
    Ik heb de antenne door een buisje buiten de romp, dus dat was volgens het boekje correct.
    Ik heb toen de antenne zo ver mogelijk uit de romp getrokken, ongeveer 8 cm. En zie daar! De ontvangst was ineens 100 procent. Daarna gevlogen, steeds prima ontvangst en het belangrijkste: het vliegtuig was niet te herkennen, hij vloog zo mak als een Easy Glider, voorspelbaar.
    Ik denk dat de koolstof romp de antenne buiten ook kan afschermen, maar misschien kan iemand mij daar meer over vertellen.
    Ik kan nu eindelijk gaan vliegen en oefenen met de Cumulus zoals ik me dat voorgesteld heb.

    Laurens Beerendonk
     
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Volkomen juist.
    Wat het koolstof rompje qua afscherming van binnen naar buiten kan doen doet hij net zo goed van buiten naar binnen of van buiten naar buiten.
    De feitelijke antenne is overigens maar de laatste 2cm van je antenne (dat deel zonder mantel zeg maar).
    En naast dat het niet afgeschermd mag worden door carbon of metaal is de richting waarin ze verlegd (onder 90 graden t.o.v. elkaar) worden ook belangrijk voor de grootste kans op het meest optimale resultaat.
    Maar dit zal ook met plaatjes e.d. in de handleiding van je zender staan.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het blanke stuk van de antenne mag ook je koolstof romp niet raken.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Om geen invloed te hebben moeten 'officieel' geleidende delen op minimaal 40 mm van (het blanke deel van) de antenne liggen. Vaak in een model niet echt mogelijk, maar zoveel mogelijk afstand is gewenst.
    Blijft dan nog de afscherming van een geleider tussen ontvangst en zend antenne.
    En verder is de ontvangst precies in het verlengde van de antenne ook nul, vandaar bij 2 antenne's deze onder een hoek van om en nabij de 90gr te plaatsen.
    Rick
     
  7. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Bedankt Rick,

    Vooral je opmerking dat het blanke deel van de antenne 4 cm buiten de romp moet steken, is voor mij belangrijk. In de gebruiksaanwijzing van de Multplex ontvanger hebik dat niet kunnen vinden.
    Overigens heeft mijn rx 7 ontvanger maar 1 antenne, dat zou dan inhouden dat men af en toe weinig contact heeft met het model. Is dat jullie ervaring?
    Ik heb in het verleden er niet op gelet, als mensen op het veld roepen dat ze storing hebben, denk ik altijd stiekem dat ze een stuurfouten maken.........
    Dus dacht ISIN mijn geval hetzelfde van mijzelf.

    Laurens Beerendonk
     
  8. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Sorry voor al die spelfouten, ik zal Autocorrect maar uitzetten!
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Met de ene antenne (en ontvanger) heeft de RX7 een kleinere reikwijdte in de praktijk dan bv de ontvangers met 2 antennes (en ontvangers) zoals de RX-7 DR etc.
    Vandaar dat MPX ook deze RX-7 met 1 antenne aanraad voor zwevers tot 2.5 m spanwijdte.
    Je moet hierbij bedenken dat je spanwijdte eigenlijk moet lezen als een afstand waar je het model nog ziet en nog reikwijdte hebt. Als je met een 2.5 meter kist heel goede ogen hebt en daarmee ver weg vliegt zou ik naar een 2 antenne ontvanger gaan.
    In ieder geval zul je de antenne zo moeten plaatsen dat vooral bij het van je af vliegen je een optimale ontvangst hebt.

    Rick
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    2 antennes worden altijd onder een hoek van 90 graden en een eindje uit elkaar geplaatst (bijvoorbeeld aan weerszijden van de romp). Daardoor kan altijd één van beide antennes de zender "zien".
    Als je maar één antenne hebt die recht naar (of van) de zender wijst, en ook nog eens achter de carbon romp verstopt zit heb je al héél snel geen ontvangst meer.
    Ik zou je echt aanraden over te stappen naar een ontvanger met 2 antennes.
     
  11. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Hallo Arjan,

    Ik ben het geheel met je eens. Maar in Cumulus is verrekt weinig ruimte en de ontvangers met twee antennes passen er niet in, of ik moet het huisje eraf slopen, bah! Jorn vindt het helemaal geen probleem, maar ik ben nog wat ouderwets. Dank voor de reactie.
     

Deel Deze Pagina