Bouwverslag Reiher III

Dat is helemaal geen probleem, bovendien is het (waarschijnlijk) 100% schaal. Vincent Besançon heeft het op zijn Musger MG9a ook zo.
Kijk hier maar (even de plaatjes goed bekijken, niet op alle plaatjes even duidelijk te zien).

Gr. Dirk.

Ik neem al mijn woorden terug :). Zo zie je maar. Veel bouwervaring, maar nog nooit schaal ;).

Nu nog even een creatieve manier vinden om het oorspronkelijke hakenkruis te vervangen. Enkel een witte cirkel is ook niet echt mooi.

Waarom geen swastika als het schaal is? Als de beladenheid van het symbool omzeilt moet worden kan je nog denken aan een linksdraaiend swastika oftewel sauwastika waarbij het kruis niet 45 graden geroteerd is maar rechtop staat.
Overigens wordt dit symbool heden ten dage nog door de Finse luchtmacht gebruikt en heeft het een lange geschiedenis van ver voor de nazi's.
Voor een (semi)schaalkist zou ik het er gewoon opzetten. We hebben het hier over modelbouw en dat staat los van het uitdragen van bepaalde sympathieën. Maar dat zijn slechts mijn twee kopeken.

Waarom geen swastika als het schaal is? Als de beladenheid van het symbool omzeilt moet worden kan je nog denken aan een linksdraaiend swastika oftewel sauwastika waarbij het kruis niet 45 graden geroteerd is maar rechtop staat.
Overigens wordt dit symbool heden ten dage nog door de Finse luchtmacht gebruikt en heeft het een lange geschiedenis van ver voor de nazi's.
Voor een (semi)schaalkist zou ik het er gewoon opzetten. We hebben het hier over modelbouw en dat staat los van het uitdragen van bepaalde sympathieën. Maar dat zijn slechts mijn twee kopeken.

Zolang er mensen zijn waarvan varwanten geleden hebben onder de terreur van het nazisme zal dit teken beladen zijn.
In BIGSS POTTES (Wallonie) is dit zeker not DONE en zou dit zeker voor onnodige controverse zorgen.

Mvg,
Aurectar

Als je ooit overweegt ermee in Duitsland te gaan vliegen zou ik er geen hakenkruis of zelfs maar een gelijkend ding op zetten.
Je loopt grote kans dat je kist geconfiskeerd wordt, en dat je met een paar honderd (eerder 1000) euro boete wordt opgezadeld.
Ik weet niet wat er gebeurt bij een grenscontrole als je alleen maar op doorreis bent.

Wil je het zeker weten?
Even op het Duitse forum vragen, bv. deze. Die hebben vast vaker met dat bijltje gehakt.
Een ding weet ik zeker: ze reageren daar heeeeel allergisch op dat symbool.

Tismaardatuhetweet ...
Dirk.

Als je ooit overweegt ermee in Duitsland te gaan vliegen zou ik er geen hakenkruis of zelfs maar een gelijkend ding op zetten

Dat wist ik. Ik heb nog een Rhönsperber in de planning en daar komt ie wel op. Niet omdat ik mensen voor het hoofd wil stoten maar omdat het schaal is. In de USA en UK kom je dit teken bij schaal meetings wél tegen....Dit is een onderwerp wat best controversieel is, dat begrijp ik best. Ik begrijp de gevoelens van de tegenstanders heel goed. Ieder het zijne. Op de uniformen van finse luchtmachtofficieren staan nog steeds swastikas. Zouden die gearresteerd worden bij een werkbezoek aan Duitsland?

Het is trouwens niet strafbaar om op een zwever een swastika te zetten (in de statische modelbouw kom je het ook overal tegen -revell, italerei en airfix worden ook in Duitsland verkocht - ), alleen om het als propaganda middel te gebruiken:
§ 86
Verbreiten von Propagandamitteln verfassungswidriger Organisationen

(1) Wer Propagandamittel
1. einer vom Bundesverfassungsgericht für verfassungswidrig erklärten Partei oder einer Partei oder Vereinigung, von der unanfechtbar festgestellt ist, daß sie Ersatzorganisation einer solchen Partei ist,2. einer Vereinigung, die unanfechtbar verboten ist, weil sie sich gegen die verfassungsmäßige Ordnung oder gegen den Gedanken der Völkerverständigung richtet, oder von der unanfechtbar festgestellt ist, daß sie Ersatzorganisation einer solchen verbotenen Vereinigung ist,3. einer Regierung, Vereinigung oder Einrichtung außerhalb des räumlichen Geltungsbereichs dieses Gesetzes, die für die Zwecke einer der in den Nummern 1 und 2 bezeichneten Parteien oder Vereinigungen tätig ist, oder4. Propagandamittel, die nach ihrem Inhalt dazu bestimmt sind, Bestrebungen einer ehemaligen nationalsozialistischen Organisation fortzusetzen,im Inland verbreitet oder zur Verbreitung im Inland oder Ausland herstellt, vorrätig hält, einführt oder ausführt oder in Datenspeichern öffentlich zugänglich macht, wird mit Freiheitsstrafe bis zu drei Jahren oder mit Geldstrafe bestraft.
(2) Propagandamittel im Sinne des Absatzes 1 sind nur solche Schriften (§ 11 Abs. 3), deren Inhalt gegen die freiheitliche demokratische Grundordnung oder den Gedanken der Völkerverständigung gerichtet ist.
(3) Absatz 1 gilt nicht, wenn das Propagandamittel oder die Handlung der staatsbürgerlichen Aufklärung, der Abwehr verfassungswidriger Bestrebungen, der Kunst oder der Wissenschaft, der Forschung oder der Lehre, der Berichterstattung über Vorgänge des Zeitgeschehens oder der Geschichte oder ähnlichen Zwecken dient.
(4) Ist die Schuld gering, so kann das Gericht von einer Bestrafung nach dieser Vorschrift absehen.

Gelukkig leven we hier niet in Duitsland wat dit betreft, er word daar idd vrij overtrokken op gereageerd.
Back on topic zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Gelukkig leven we hier niet in Duitsland wat dit betreft, er word daar vrij overtrokken op gereageerd.
Back on topic zou ik zeggen.

Een plastic schaal modelletje dat je privé op je kast zet, daar heeft niemand geen zaken mee.

Een ander verhaal wordt het wanneer je met je schaalzweefmodel een publiek optreden doet.
En dat is het meestal.
Hier in Belgie, en zeker in Frankrijk zijn er in iedere familie leden die 5 jaar in krijgsgevangenschap verbleven hebben in het land van de glimlach.
En geloof me vrij, die mensen ,waar er nog een deel van leven, hebben met hun verhaal daarover geen sympathie opgewekt voor dit kenteken.

Het moet je dan niet verwonderen wanneer je in Frankrijk, op een mooie helling, een demonstratie wilt geven met je schaalmodel anex swastica, dat er een boze passant zijn gram in expressie brengt.
Ik denk niet dat het van iemand de bedoeling is om met aanmaakhout huiswaarts te keren.

Nu, we leven in een vrije wereld en elkeen doet wat hij wil.
Maar het verleden heeft ook zijn rechten en plichten.

Los daarvan, vind ik de Reiher een magnifiek toestel en wens ik de bouwer, hier in dit geval Gertje, veel succes met zijn project.

Aurectar

Weer wat verder met de romp

DSCN3707.jpg

DSCN3708.jpg

Hoogteroer beplankt met 0.4mm triplex

DSCN3709.jpg

DSCN3710.jpg

DSCN3711.jpg

liggers van romp

DSCN3712.jpg

eerste stuk van romp beplankt 0.4mm triplex

DSCN3713.jpg

DSCN3716.jpg

DSCN3717.jpg

onderkant romp voorbereiden voor slede

DSCN3714.jpg

DSCN3718.jpg

en om de slede vast te maken,triplex blokje wat voorzien is van inslagmoer M3

DSCN3715.jpg

Laatst bewerkt:
Neus romp

DSCN3719.jpg

Middenstuk romp waar vleugelbevestiging is

DSCN3720.jpg

Beplanking achterkant romp schuin aangelegd voor volgende beplanking.Beplanking komt +/- 8 mm overlapping,dit is sterker en voorkomt torsie van de romp

DSCN3722.jpg

Volgende stuk beplanking,ik gebruik hiervoor contact lijm?Beplanking insmeren,romp insmeren,15minuten laten rusten en plakken maar.Gaat heel snel en goed,nadeel is dat het wel goed moet hangen want komt niet meer los.

DSCN3723.jpg

Lichtjes geschuurd,voor te zien of het zo goed gaat

DSCN3724.jpg

3 keer 6mm triplex opelkaar gelijmt voor het sleepwagentje.Ik heb een M5 draadstang tussen de 2 onderste lagen voorzien,welke de as voor de wielen gaat zijn.

DSCN3725.jpg

DSCN3726.jpg

Wielen eens gemonteerd

DSCN3727.jpg

DSCN3728.jpg

Intussen was de balsaplamuur gedroogd en hard geworden,dus netjes geslist.Het voelt al spekglad aan,het zicht is wel anders maar dat bedriegt.

DSCN3729.jpg

En de dolly is even gelegd waar die zal komen

DSCN3730.jpg

Groot project, prachtige zwever!

Jij schrijft: ik gebruik contactlijm, beplanking insmeren, romp insmeren.
Heb je over deze volgorde nagedacht?
Ik zou het ook zo doen voor een optimale hechting.

Johannes

de bouw word kortelings terug hervat,hobbykamer is zogoed als klaar,nog paar kleine dingen terug in orde brengen.Binnen dit en een maand word het vervolgt :-)

Eindelijk terug de draad weer opgepakt

Ik ga nu verder met de vleugels,maar moet ik eerst de liggers maken.
Iemand een idee waar ik liggerhout 5x15x4000mm kan vinden?

Al begonnen met het verbindingsstuk voor de buitenvleugel

Hier alle delen

DSCN3836.jpg

DSCN3837.jpg

DSCN3838.jpg

Alles verlijmt

DSCN3839.jpg

Doorzagen

DSCN3840.jpg

De vleugelverbinding

DSCN3843.jpg

In elkaar steken