Bouwverslag replica biglift v2

Goed nieuws, de biglift is eigenlijk maiden klaar. Enkel motorkap nog maar dat heeft geen haast.

Heb 240 gram Lood in de neus moeten plaatsen. Dit om Cg ok te krijgen.

Van de week effe een kannetje Aspen gaan mengen en dan kan het inlopen starten.

Hoop met een week of 2 vliegend te zijn, mits redelijk weer en een droog veld


Met vriendelijke groet,
Stephan
 
Ja bedoel die blauwe kannen. Loopt hij lekker op!

Van het weekend heb ik de motor voor het eerst gestart en een tank leeg laten draaien. zit flink wat power in die motor.

Nu alles na kijken, bijstellen aanpassen en wachten op goed weer en een droog veld


Met vriendelijke groet,
Stephan
 
Kun je die motor niet wat verder naar voren schroeven? Zonde, die 240gr. Maargoed, dit kitje is feitelijk in oorsprong bedoeld voor electro waarbij de accu's voor het CG geschoven kunnen worden.
 
Nee motor gaat niet verder naar voren, kan met deze hoeveelheid lood leven, kom op 6300 gram uit. Opzich is dat niet verkeerd


Met vriendelijke groet,
Stephan
 
Uitlaat is inmiddels binnen, nu nog effe fatsoenlijke steun maken
54aa320d0bbef5ea38be2deeac4a0b64.jpg



Met vriendelijke groet,
Stephan
 
uitlaat hangt er inmiddels mooi onder, kan als ik wil nog een cm of 5 naar voren, afhankelijk van het cg.
Komende woensdag wil ik de motor weer gaan laten draaien, hopelijk geeft de demper voldoende geluidsreductie.
Daarna is de kist eigenlijk maiden klaar, enkel nog wachten op geschikt weer een een droog veld.

IMG_2537_zpsvdidxrsw.jpg
 
Als je wacht op een droog veld... dan heb je ook vast een veld wat nog niet gemaaid kan worden..

Is het dan niet raadzaam om 1 of 2 maatjes groter te gaan met de wielen?
 
Stephan, ziet er netjes uit, complimenten hiervoor.
Echter technisch een paar wat minder gelukkige keuzes.
Landingsgestel, te zwak, niet geschikt voor gewicht BL. En zoals bobt aangeeft te kleine wielen. Kleine wielen geven meer neiging tot over de kop gaan,hoog landings gestel (grotere hevelwerking) versterkt dit effect.
Verder, kan het niet goed op de foto's zien, lijkt het alsof je de motor direct op de standoff's geplaatst hebt. Gaat een tijdje goed. Echter bij veel motoren scheuren na een of twee seizoenen de ophangoren af. Beter is het om voor een tussenplaatje te kiezen.
Tis niet negatief bedoeld, tegenovergesteld, zou zonde zij als je mooie BL zou sneuvelen.

Groet. Hans
 
Dank voor de tips, de wielen was ik al over uit dat die zeker vergroot gaan worden, is meer dat als ik hem nu thuis stal mijn vloer niet krast door het lansingsgestel.

Hoe zou ik dat tussen plaatje voor de motor moeten maken? staat ook niets in over de handleiding, heeft u misschien daar wat foto`s van?..

Dank voor de tips
 
Nee foto's heb ik zo niet voor handen.

Kleine beschrijving: Motor strak op plaatje alu of hout (firewall kwaliteit) monteren, 45 graden gedraaid je 4 gaten boren voor stand off's.
Plaatje zal nu alle torsie e.d. opvangen, niet je ophangoren.

Verder nog eens, landingsgestel is te zwak, eerste de beste wat ruwe landing word een buikschuiver.

Groet Hans
 
Motoren heb ik al jaren zo genonteerd nooit problemen. Maar mischien kan het altijd beter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist heeft de BigLiftV2 zijn maiden flight gehad, allemaal netjes verlopen, enkel de motor loopt nog wat aan de rijke kant, maar dat is nu nog even niet zo erg gezien de motor nagelnieuw is.
Starten verliep goed, 3 keer rond met choke, ontsteking erop en daarna direct lopen.
Eenmaal op het veld mocht het gas erop, kist kwam direct los dus vermogen is meer als in orden.

wat trim rondjes gedaan, moest redelijk wat down trimmen en een paar klikjes rol, vlieggedrag was heel mooi rustig en zonder gekke verassingen.

toen begon de kist onrustig te worden! dus direct maar landen, bleek dat de achterruitjes eruit gedrukt waren, deze ga ik dus overnieuw maken met in elk ruitje een kijk gaatje zodat eventuele druk tijdens het vliegen eruit kan zonder dat de ruiten sneuvelen.

Al met al was dit een erg leuk project, mooi dat je van wat plankjes zoiets maken kan, en daarna ook nog eens goed vliegt.

Volgende fase is het maken van een motorkap en natuurlijk de Huckepacke, daar heb ik hem per slot ook wel een beetje voor gebouwd.
 
Vleugels zijn inmiddels voorzien van bestickering, ook ben ik gestart met een houtbouw motor kapje.

f606f2ec590f6b2797a6832ddfea9d80.jpg


f0e4c4f6fc4be661d16bdd90895abc22.jpg



Met vriendelijke groet,
Stephan
 
Stephan; de merkeigenaar van RB gaat soms erg ver indien iemand zonder toestemming zijn merknaam gebruikt.
Hier zijn voorbeelden genoeg van te vinden, zie google.......

Hans
 
Back
Top