Bouwverslag Riva

Hoi allemaal,

Ik zal me eerst eens even voorstellen. Ik ben niels 27 jaar en ben eigenlijk
al vanaf mijn 14de bezig met rc boten. Nu ik de laatste jaren niet meer echt actief bezig ben geweest me toch weer eens gaan verdiepen. Na al die jaren dat ik voornamelijk aan plastic boten heb geknutseld leek het me leuk om eens iets heel anders te gaan doen namelijk een boot maken van hout.:D

Na vele forumberichtjes te hebben gelezen besloten om een replica van een riva boot 1:5 te gaan maken vanaf de bouwtekening. Bouwtekening al gevonden via dit forum. Nou het een en ander aan voorbereidingen treffen( tekening naar schaal 1:5 laten brengen, bouwstoffen aanschaffen etc....)

Mochten er tips of ideen zijn dan hoor ik het graag van jullie.:p

Mvg Niels

Laatst bewerkt:
Mo.oi bouwproject.
Ga je een bouwdraadje toevoegen?
Heeft alleen maar voordelen!
Andere bootbouwer(tjes) kunnen ideeen uitwisselen.

Maare...succes met de bouw.

gr Richard

Even een kleine update

vandaag bij een print bedrijf geweest maar die konden er niet helemaal uitkomen :confused: dus moet morgen weer terug als er deskundig personeel aanwezig is.

Bij nader inzien ook de schaal aangepast na wat reken werk zou de boot op schaal 1:5 2mtr lang worden das toch iets te veel van het goede :p dus besloten om maar naar schaal 1:7,5 te gaan dan word de boot zo ongeveer 1.35 mtr dat is toch een mooi maatje.

Hopen dat morgen de tekeningen geprint kunnen worden, moeten allemaal op A0 formaat geprint worden dus zal wel wat gaan kosten, maar ja daar heb je een hobby voor toch :D.

Als de tekeningen af zijn kunnen we de spanten gaan uitzagen en gaan opbouwen. :D

Mvg Niels

printen

Hoi Niels, Leuk project. Ga ik volgen.
Ik heb afgelopen vrijdag ook op A0 laten printen. na enig rekenwerk toch goed gelukt. meteen in 3voud laten doen, wat ik 45,- voor kwijt. viel me eigenlijk nog wel mee. Dit was voor een schip van 10,2 m. schaal 1:10
Het model wordt dus 1,02 meter. mooie maat en 1:10 rekent lekker gemakkelijk.
ben maar meteen begonnen. Hier is m'n draadje als je het leuk vindt. (10 meter tender scratchbuilt, onder bouwverslagen)
waar ga je in bouwen? hout-epoxy? balsa kern? dan kun je hem eerst in de glasvezel met epoxy zetten, gladmaken en daarover fineren. is wel erg sterk. je kunt natuurlijk ook in mahonie latjes bouwen en alleen de binnenkant 'glassen'. Ik ben benieuwd.
veel succes

Hay

Hallo Niels,

Wordt de Riva ook RC gemaakt?
Wat voor aandrijving heb je in gedachten, electrisch of verbrandingsmotor?

Om een model van 135 cm in plané te krijgen heb je namelijk nog al wat vermogen nodig.

Een Zenoah 26cc krijgt dat moeiteloos voor elkaar, maar om nu een Riva te laten rondvaren die klinkt als een bermmaaier, doet voor mij wat afbreuk aan het geheel...

Electrisch aangedreven gaat tegenwoordig ook heel goed, ook financiëel, mede dankzij de prijzen van de Chinezen, houdt er rekening mee dat je wel een paar Kilowatt nodig hebt.
Bouw een electrisch aangedreven model zo licht mogelijk, het gewicht om stabiel te kunnen varen komt wel van de motoren en lipo's...

Groeten, Jan.

@ Hay

Super ga je zeker volgen:D. Ja rekenwerk is idd soms wat lastig. De riva is normaal 10 mtr alleen ik ga hem op schaal 1:7;5 dus was ff passen en meten. Boot word waarschijnlijk met balsa gebouwd wil een deel namelijk met mahonie bekleden en dan over laten lopen naar gewoon glade romp. Maar ben nog niet helemaal erover uit:confused:. Vandaag de tekeningen opgehaald zijn er goed gelukt dus ben erg blij. Loop van de week beginnen met de werf maken.

Grt Niels

@ Jan

De boot word rc gemaakt. Had bedacht om hem met 2 electro motoren uit te voeren. Net wat je zegt niet echt mooi om een brommer geluid te horen. Bedankt voor de tip over het zo licht mogelijk bouwen. Hoop idd dat er motoren zijn die mijn 1.32 mtr goed vooruit gaan krijgen:p. Dus tips zijn van harte welkom.

Mvg Niels

Tekeningen

Vandaag de tekeningen opgehaald en zien er erg goed uit:D.
Dus erg blij met het resultaat. Morgen maar eens beginnen aan me bouwwerf en spantenplan voorbereiden.

Mvg Niels

Hallo Niels,

Er zijn genoeg motoren die zo'n groot model voort kunnen stuwen, binnenlopers én buitenlopers.
Houdt er bij de bouw rekening mee, dat je (hele) lange schroefassen moet gebruiken om de ashoek zo klein mogelijk te houden, een te steile ashoek zorgt voor een te nat lopende boot, die (te) veel stroom zal trekken en een lelijk vaarbeeld zal hebben.
Als de tekeningen van het origineel zijn afgeleid, zal de ashoek te steil zijn, helaas is het water niet op schaal en moet je de ashoek aanpassen.

De motoren zullen ergens onder het dashboard terecht komen en niet onder het motorluik, tenzij je met een overbrenging in de vorm van een getande riem en poellies gaat werken, in welk geval de schroefassen in ieder geval aan de motorzijde van kogellagers voorzien moeten zijn.

Voor zo'n groot model zou ik een hoog voltage kiezen, 6S of hoger, dan houdt je de motorstromen zo laag mogelijk.

Groeten, Jan.

Niels, Jan heeft wel gelijk met dat licht bouwen, Dat is fijn voor je vaareigenschappen, maar als je hem in het water wil hebben liggen zoals het origineel, dan zal het gewicht ook in verhouding moeten zijn, anders drijft hij heel erg hoog. In jouw geval is dat 1/422 ste van het gewicht van de Riva in het groot. die zal wel rond de 4 ton wegen, dus dan kom je op ongeveer 9,5 kg. Dat is loodzwaar om in plané te krijgen. Een oplossing kan zijn om vloedkanalen te maken in je romp, die via een opening in de spiegel vol lopen. zo ligt hij mooi op z'n waterlijn bij stilliggen en langzaam varen, en als je in plané gaat lopen die kanalen leeg en ben je een stuk lichter.
succes, ik blijf volgen
Hay

Update

Even een update.

Vandaag de bouwtekening gepakt en de spantafstanden op schaal uitgerekend. Bouwwerf gemaakt en de plaatsen van de spanten aangebracht.

full

full

Van de week even hout halen voor de spanten. En de lintzaag lenen bij mijn stiefpa:D.

Mvg Niels

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Niels,

Waar ik al 'bang' voor was, de ashoek is met 20° véél te steil, dat moet minstens de helft kleiner, wil je een fatsoenlijk (snel) varend model krijgen.

Dus, de motoren onder het voordek, óf een overbrenging middels een getande riem.

Als voorbeeld de ashoek bij mijn M.A.S., ook hier ligt de motor vér voorin teneinde een zo vlak mogelijke as te realiseren:

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Al je foto's kopieer ik naar een map van mij want ik wil de riva ook gaan bouwen.

Hoi Niels
Zo te zien heb je de bouw tekening van john tom gdload
Dus gaat het over een Aquarama Special, origineel is de boot 8,78 meter bij 2.60 meter
Moet het model dus 117,06 cm worden.
Heb deze tekeningen ook gebruikt voor mijn super aquarama 1:7,5, die ik aan het bouwen ben, de super heeft alleen een andere achterkant en is iets kleiner 8.45 meter(1967)

@Jan:

Zou een flex-as ook een optie zijn om de ashoek optimaal te krijgen? Of is dat niet ideaal voor dit type schepen?

@ Pompebled.

Hartstikke bedankt voor de tip zal hier zeker rekening mee gaan houden tijdens de bouw. Denk dat de motoren idd onder het voordek gaan komen. Hoe werkt dat met die getande riem??

Mvg Niels

@ Runaboot

Ja dat klopt heb hem daar gedownload. Daar ging ik ook de fout in de boot die ik wil bouwen is een riva aquariva made by gucci dus de boot gaat aardig wat verbouwingen ondervinden. Het model word idd 1.17 mtr ik ging in eerste instantie uit van de gucci boot deze is 10 mtr stomme fout van me. Ben nog in twijfel of ik me tekeningen aan ga passen zodat de verhoudingen beter kloppen.

Mvg Niels

@Jan:
Zou een flex-as ook een optie zijn om de ashoek optimaal te krijgen? Of is dat niet ideaal voor dit type schepen?
Hallo Eric,

Om de ashoek mooi vlak te krijgen zou een flexas prima werken.

Echter, na elke vaardag moeten de assen eruit om gedroogd en ingevet te worden, als je dat een keer 'vergeet' na je laatste vaart voor de winter, heb je het jaar daarop een standmodel...

Bovendien zitten je motoren nét boven de waterlijn, dus lekkage zou een probleem kunnen vormen.
Ook moet je je roeren dan demontabel zijn om de assen eruit te kunnen krijgen.

Het kan dus wél, maar je moet de bouw erop aanpassen.

Hartstikke bedankt voor de tip zal hier zeker rekening mee gaan houden tijdens de bouw. Denk dat de motoren idd onder het voordek gaan komen. Hoe werkt dat met die getande riem?? Mvg Niels
Bij een getande riem moet je aan zoiets denken:
MFACOMODRILLS.COM
Alleen hoef je geen reductie (tenzij je persé hoogtoerige motoren wilt inzetten) maar is een 1:1 overbrenging ook goed.
Het punt is, dat je de ashoek kleiner kunt houden zonder dat de motor voorin komt te liggen.
De gebruikte riemschijven moeten natuurlijk zo klein mogelijk zijn, anders heeft het geen effect op het reduceren van de ashoek.

Het feit blijft, dat je met de motoren zo ver mogelijk onder het voordek de meest vlakke ashoek kunt realiseren en de constructie het eenvoudigst is.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Heb flex-assen van zowel H&M als DrPsychoteam en die heb ik er regelmatig in laten zitten na het varen. Die van H&M kan ik verzekeren roesten niet!

Back