Bouwverslag Riva

Update riva

Even een update van de bouw. Vandaag de spanten uitgesneden en op het hout geplakt. Van de week met de lintzaag aan de gang.

full

full

Mvg Niels

Laatst bewerkt door een moderator:
Niels, spannend project. zal het zeker volgen.
Ik neem aan dat je rekening houdt met de huiddikte bij het zagen van de spanten. Ik wilde je toch maar even voor de zekerheid daar aan herinneren. misschien is dit al gedaan bij deze bouwtekening, maar dan moet je wel de dikte aanhouden die is opgegeven.
veel succes met zagen. valt mij altijd tegen om dat precies te doen. ik zaag eigenlijk liefst aan de buitenkant van de streep, en schuur het later precies op maat en strokend. dat kun je combineren met het afschuinen van de spanten, want dat zul je bij deze spantdikte zeker moeten doen.
we zien de foto's wel weer verschijnen.
groet,
Hay

@Niels: ik weet niet of je al begonnen bent met zagen.... Anders zou ik adviseren beslist dunner materiaal te nemen. Dit gaat niet werken op deze manier òf erg veel tijd kosten. Er moet namelijk huid om de spanten en dat kan enkel als de spanten aan de zijkanten zijn afgeschuind. Dat afschuinen kan m.i. maar op één manier. Spanten opstellen, spanten aan de zijkant kleuren met stift, flexibele lat nemen en schuren tot op het moment dat de verkleuring van de stift nagenoeg niet meer zichtbaar is. Gaat er maar aanstaan met deze dikte en ook nog eens vervelende vorm van de spanten.

Met een kleine haakse slijptol met een schuurschijf en een beetje handigheid lukt het ook wel met dik materiaal, maar ik ben het wel met Eric eens, het is een hele klus. Voor de sterkte heb je aan 3mm ook genoeg, en voor het gewicht is dun alleen maar beter.

[QUOTE=kuperus;2264199]Niels, dat kan toch veel economischer uit dat hout gehaald worden?[/QUOTE]
Niels zal wel meer geld hebben als wij :banana: :banana:
Mvg
Frederik:D :D

Hoi niels

Gebruik zelf 6mm berken triplex licht en toch stevig.
Bouw zelf ook van deze tekening ,de uitsparingen in de spanten(aan de buitenkant) moet je aanpassen
aan het hout dat je gaat gebruiken ,door schaal vergrotingen kom je soms op maten die je qua houtmaten niet kan krijgen,gebruik zelf altijd de kleinste schaaf latjes van karwei, goede kwaliteit noestloos vuren die je onder stoom goed kunt buigen.
Verder zou ik bij spant 8 het midden stuk verwijderen,en spant 11 +/- 3mm breeder maken en het achterste gedeelte van de kielbalk sterker maken.
Best goeie tekening alleen de achterkant klopt niet helemaal.
Heb een riva restaurateur gebeld voor de ashoek,komt op 7 graden.
Dus komen de motoren bij mijn model laag onder de( uitneembare )achterbank te liggen.
De bootshuid ga ik met 1,5 mm vliegtuig triplex in grote stroken opbrengen en aan de zij kanten met nog eens 1,5 mm dik mahonie fineer beplanken.

Hoop dat je hier wat aan hebt gr Runaboot

Kleine aanvulling: bij het schuren is het noodzakelijk meerdere spanten tegelijk mee te nemen om precies de juiste hoek te schuren. Je wilt namelijk dat de huidgangen mooi aanliggen op de volledige breedte van het spant.

Heb een riva restaurateur gebeld voor de ashoek,komt op 7 graden.
Dus komen de motoren bij mijn model laag onder de( uitneembare )achterbank te liggen.
gr Runaboot

Als die 7 graden ten opzichte van de waterlijn is, dan is dat een mooie waarde, zodra de boot snelheid maakt, zakt de kont er in en wordt de hoek dus steiler.

Alles wat je kunt doen om de hoek in rust zo klein mogelijk te houden komt dus ten goede van het vaargedrag.

Groeten, Jan.

Zagen

Beste allemaal,

Ten eerste hartstikke bedankt voor de tips.

Ben de laatste weken te druk geweest dus weinig tijd gehad.
Het is op de foto moeilijk te zien maar er liggen eigenlijk 2 planken op elkaar dus de spanten zijn niet zo dik als dat het lijkt ik gebruik 6 MM berkenplex dus lijkt me op zich niet echt een probleem. Het zagen gaat gebeuren met een electrische figuurzaag die mijn lieftallige stiefvader nog had staan lucky me :D ik had vernomen dat dit aardig wat tijd scheelt met het zagen.

Ik zou nog wel graag wat meer tips willen hebben over dat afschuinen van de spanten dit mij niet geheel bekend is :???: dus meer info is welkom :D.

De planning is dat er volgende week gezaagd gaat worden ik hou jullie op de hoogte.

Grt Niels

het afschuinen doe je omdat je anders ruimte krijgt tussen de spanten en je beplanking.

bijv in het voorschip waar de spanten snel kleiner worden, kun je je misschien voorstellen dat de planken niet 90 graden tov de spanten lopen maar juist in een punt.

daar moet je de spanten dus afschuinen om een goede verbinding tussen spanten en beplanking te krijgen.

Op Youtube een filmpje van een schitterende Riva gevonden:
H6zIt1H8gYY[/media] Aquarama rc , 174 cm , 2 x lehner 3060 en 12s - YouTube

Ondanks het grotere formaat als door Niels wordt gebouwd, zie je het negatieve resultaat van té steile hoek van de schroefassen, als je het gas open trekt...

Op iets van 1.57min ben je blij, dat de man aan de zender de tegenwoordigheid van geest heeft om het gas dicht te doen, anders was de boot eronder geschoven...

Groeten, Jan.

vraag me af of dat te steile hoek was, want voor de rest vind ik em de kop mooi boven water houden en een mooi vaarbeeld hebben... denk eerder dat ie erg lullig op een golf kwam en de schroef boven water aan het schuim te zien.

alleen mogen ze die cameraman wel op z`n ***** geven :)

je riva tje

mooi hoor ik ga dit zeker volgen misschien ga ik je over een jaartje wel nadoen (mar wel een van 2 tot 3 m)

Op Youtube een filmpje van een schitterende Riva gevonden:
vraag me af of dat te steile hoek was, want voor de rest vind ik em de kop mooi boven water houden en een mooi vaarbeeld hebben... denk eerder dat ie erg lullig op een golf kwam en de schroef boven water aan het schuim te zien.

alleen mogen ze die cameraman wel op z`n ***** geven :)

De kop staat wel vrij hoog, maar hij klapt best wel flink op het water, terwijl er toch niet overdreven hoge golven staan.

De kop staat wel vrij hoog, maar hij klapt best wel flink op het water, terwijl er toch niet overdreven hoge golven staan.
Ik durf er wel wat onder te verwedden dat dit model aan de hand van originele tekeningen is gebouwd, inclusief de (voor een model té steile) schroefashoek.

Voeg daarbij de niet kinderachtige power van de aandrijving, en je ziet wat er gebeurt als je het gas maar éven vol open trekt.
Zelfs op spiegelglad water houdt je dit, zodra je het achterschip gaat optillen met het geÍnstalleerde vermogen.

Daarom zeg ik ook, dat wanneer je model (heel) hard moet kunnen varen, de motoren zo ver mogelijk voorin moeten liggen om de ashoek zo klein mogelijk te houden (of een overbrenging met hetzelfde resultaat natuurlijk).

Groeten, Jan.

Wat zou een leuke schaalsnelheid zijn voor een Riva schaal 1 op 10? In het echt zijn het ook geen snelheidsduivels... dan is 25kmh voor een model van de aquariva al wel leuk in de buurt van de topsnelheid, lijkt me.

De snelheid van de 1/1 delen door de wortel uit de schaal dan heb je hetzelfde golfbeeld.
VB 60 km/u : door wortel 10 = 60 : 3.16= 19 km/u .
Je 25 km kan wel eens realistisch zijn :)

Back