[Bouwverslag] Robbe Charter met Magnum 36XL

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 17 jan 2009.

  1. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Bedankt voor het compliment Hezik. Moet eerlijk bekennen dat mijn keuzes voonamelijk gebaseerd zijn op wat ik op dit forum gelezen heb. Ik wilde het meteen goed doen toen ik weer begon met modelbouw en heb zo'n beetje het hele forum gelezen voor ik begon. De schat aan kennis/informatie op dit forum is uniek en van onschatbare waarde voor zowel de beginner als de gevorderde modelbouwer/vlieger.
     
  2. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Romp bouwen

    Zoals beloofd even een update over de vorderingen van de bouw van de charter...

    Ik ben begonnen met de bouw van de romp. Ik had de meeste onderdelen al uitgesneden en geschuurd dus kon ik meteen beginnen met passen en daarna lijmen.

    Rompdeel moet eerst bekleed worden met een randje van 4x4 mm blasa.
    Dit is even priegelwerk maar goed te doen. Het balsa is erg breekbaar dus voorzichtig en goed vastspelden!

    [​IMG]

    Meteen ook de andere helft van de romp gedaan.

    [​IMG]

    Zoals je ziet ben ik weer gaan lijmen met de uhu hart. Dit omdat ik het ondanks dat het spul erg stinkt en op je longen slaat makkelijker en beter vindt lijmen dan secondenlijm. Zal ongetwijfelt iets verkeerd gedaan hebben maar ik merkte dat de beplanking van de vleugels die ik met zap secondenlijm had gelijmd hier en daar los is gekomen van de ribben. Moet later nog eens kijken hoe ik dit ga herstellen. Waarschijnlijk stond er te veel spanning op de beplanking en is het daardoor losgekomen. Ik heb de lijm 24 uur laten drogen voor ik de spelden loshaalde.


    Na het bekleden met de 4x4 latjes de eerste stukken van de spanten tegen de romp aangelijmd. dwz eerst de spanten in elkaar gelijmd. Heb ze wel op het rompdeel geplaatst om te zorgen dat alles netjes recht/haaks in elkaar komt te zitten.

    [​IMG]

    Toen de lijm droog was (even tijd voor een peuk, bak koffie en een knuffel van m'n vriendin ;))
    De spanten en het rompdeel aan elkaar gelijmd.

    Leve de lijmklemmen van de Action. Je hebt er nooit genoeg!!!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Toen de lijm droog was het andere rompdeel er tegenaan gelijmd...

    [​IMG]

    had net 1 lijmtang te weinig dus even opgelost met wat elastieken en een potlood! :p

    [​IMG]

    En na een nachtje drogen is dit het resultaat...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo dat waren de vorderingen tot nu toe... Even een bak koffie en dan ga ik weer verder met bouwen..

    Wordt vervolgt..

    Groet,
    Theo
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Ik weet niet of het een beetje te zien is zo maar bij sommige ribben is de lijm losgelaten op de plek waar ik de groene pijl gezet heb.

    [​IMG]

    Omdat de vleugels inmiddels aan beide kanten zijn beplankt is het moeilijk om de ribben weer vast te lijmen. Iemand een sugestie?

    [​IMG]
     
  5. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Als je de webbing er nog niet in hebt zitten kun je tussen de bovenligger en onderligger met een kwastje wat lijm smeren op de plek waar de afdekking los is en met spelden de afdekking fixeren totdat de lijm droog is.

    Ik lijm altijd eerst de afdekking bij de neuslijst vast met witte houtlijm. 1 dag drogen. Dan lijm ik de afdekking vast terwijl ik het balsa strak naar achtern trek en vastzet met spelden. Dan gebruik ik elastieken bij elke rib om jouw probleem te voorkomen (maar het is mij dus ook eens overkomen !!).
    Ik zweer bij witte houtlijm (en epoxy voor motorschot en vleugelverbinding).
     
  6. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Dat heb ik bij de bovenkant van de vleugels idd ook gedaan. eerst de neuslat vast en daarna de rest. Probleem is alleen dat dit bij de onderste beplanking niet ging omdat je deze vast moet spelden op je tekening/bouwplank. En nu juist deze onderkant is hier en daar losgelaten. En dan alleen op de vleugel waar ik met zap secondenlijm gelijmd heb. Waar ik nog met uhu hart gelijmd heb zit alles nog muurvast.

    Webbing zit er niet in. volgens tekening hoeft dat ook niet. Is het verstandig om die er wel in te maken? Geeft wel een probleem als deze binnenin moet komen. dan moet de beplanking dus van de velugel afgehaalt worden. :(
     
  7. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Webbing: hou je maar gewoon aan de bouwvoorschriften. Het is wel zo dat webbing de vleugel veel stijver maakt, maar voor een Charter is dat waarschijnlijk helemaal niet nodig.

    Alhoewel de beste plek voor de webbing tussen de liggers is, heb ik die ook wel eens achter tegen de liggers aan gelijmd (op de Jonni).
     
  8. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    De easystar heeft daarstraks gevlogen!!!!

    Nah, een klein stukje. Eerste paar keer boorde hij meteen linksom de grond in. Schanierpunten iets soepeler gemaakt en toen vloog ze. twee meter rechtdoor en toen een windvlaag en ze draaide in één keer linksom. Bijsturen hielp niet. Weer een windvlaag en recht de grond in. Schade... 1 gescheurde neus. (inmiddels weer zo goed als onzichtbaar hersteld)

    Er stond wel wat wind, was in principe niet te veel om te kunnen vliegen maar een paar flinke rukwinden was te veel van het goede.

    Verder ga ik denk ik toch maar echte schanieren inlijmen en kijken of de uitslagen wat vergroot kunnen worden. Is nu minimaal. En volgende keer toch maar met een iets meer ervaren persoon erbij vliegen. Die kennis van mij kan aardig vliegen maar met een meer ervaren persoon aan de knuppel lijkt mij beter
     
  9. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    @Volhout. denk dat ik idd geen webbing aanbreng. Zie bij verschillende bouwverslagen van de charter dat dit niet nodig blijkt.
     
  10. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi,

    Jammer dat maiden met crash eindigde.
    Vanmiddag ook even met EZ gevlogen, het is inderdaad erg vlagerig, op lage hoogte met lagere snelheid was het tricky... Ik heb een iets vergroot richtingsroer, waar ik bij vlagerige wind (vooral als wind even wegvalt) toch wel baat bij heb. Daarbij hou ik als het vlagerig is, bij lage hoogte+snelheid altijd iets gas erop, ook bij landen (tot net voor touch-down). Dan blijft er lucht langs je richtingsroer stromen en hou je ook wat meer controle.

    Wellicht heb je er wat aan, succes met re-maiden. Maak het jezelf niet te moeilijk en zoek een windstille dag uit :yes:
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    jammer van je maiden, maar lekker verder gebouwt!!!
     
  12. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    @Mijnheer Rob. idd volgende keer met minder wind nog een keer proberen. En roer vergroten is idd een optie waarover ik ook na aan het denken ben. Uitslag van richtingroer is slecht paar mm naar beide kanten.

    @Vinnygogo.. gaat idd hard met bouwen. Is ook zo leuk om te doen. Ben nu al aan het denken wat ik moet gaan bouwen als de charter klaar is.. lol
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  13. hezik

    hezik Guest

    Misschien even bedenken dat het wel eens niet de wind geweest zou kunnen zijn, maar het feit dat het je eerste vlucht was... ;)
     
  14. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    PH-TVS: ik ken de easystar zelf niet, maar veel vliegers proberen bij hun eerste vluchten te voorzichtig te vliegen (lees: te langzaam). De meeste modellen hebben wat snelheid nodig om bestuurbaar te zijn. Jouw "meteen naar rechts de grond in" zou een "stall" kunnen zijn: te lage snelheid om voldoende lift te geven, en door de lage snelheid ook te weinig werking van de roeren om te corrigeren.

    Als er wat wind staat en je start pal tegen de wind in heb je die snelheid vast gewonnen.

    Met landen ook: altijd pal tegen de wind in landen !!
     
  15. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    @Hezik.. was niet MIJN eerste vlucht maar die van de easystar. :p
    En nee, lag niet aan de stuurkunsten van de piloot. Stond echt te veel wind.

    Netjes tegen de wind in vol gas gestart. Het feit dat de easystar na te zijn opgestegen in één keer 180 graden draaide geeft al aan dat er te veel wind stond. Maar ja, volgende keer op de club in Emmeloord vragen of iemand er even na wil kijken en er een vluchtje mee wil maken..

    Al crashend leer men. :cool:
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  16. hezik

    hezik Guest

    te veel wind geloof ik domweg niet haha..met mijn minimagje vloog ik nog bij windkracht 6 randje 7 zelfs.. en een easystar kan dat ook.. maar goed, maakt verder niet uit, gelukkig dat het de easystar was en niet je houtbouw trainer.. die lekker opschiet trouwens :)
     
  17. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Whahaha. nee easystar met windkracht 7 dan wordt hij per TNT-Post terug gestuurd uit verwegistan lol. Maar inderdaad Hezik, vandaar dat ik erg blij ben met de easystar. Kan ik vast beetje spelen voor ik met lessen begin met de charter.

    Gaat zo lekker met bouwen. Weet niet wat ik leuker ga vinden, bouwen of vliegen...

    Ben al beetje aan het rondkijken wat ik ga bouwen na de charter
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  18. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Gisteren nog even de bodem in de romp gelijmd...

    (Waar dvd's al niet handig voor zijn)
    [​IMG]

    En vanmorgen de bovenkant.

    [​IMG]

    Meer kon ik helaas niet doen vandaag. Had niet de juiste lijmklemmen in huis dus die vandaag even gekocht.
    Misschien maandagavond nog even de rest van de bodemplaat vastzetten.

    Wordt vervolgt....

    Groet,
    Theo
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    heel leuk kisje de charter ik heb er in de jaren tachtig mee leren vliegen ik moet zeggen dat construktie heelwat verbetert is invergelijking tot vroeger ga zo door ph-tvs
     
  20. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    @Snijders Is ook heel leuk om te bouwen. Vrij simpel inelkaar te zetten en mooie laser gesneden onderdelen. Dat was vroeger idd wel even anders. Leuk dat je meeleest in dit draadje!
     

Deel Deze Pagina