Bouwverslag Saphir Ned 104

Saphir Ned -104

Nou heren, het wordt nu wel even tijd om de blunder te openbaren.

Inmiddels waren we reeds ver gevorderd met de bouw. De romp hadden we inmiddels gespoten.


Uploaded with ImageShack.us

Nu werd het tijd om nu de waterlijn er op te zetten.

Dus op een prachtige zomerse zaterdag middag even naar de vijver.
Hup, alles uit de auto,en op naar de vijver. Even een geschikt wallekantje gezocht en hup, de Saphir even in het water gedropt.
Het gewicht van de servo's, ontvanger accu en de hele mast met zeilen en de rest van alle vlauwekul die we kunnen bedenken, hadden we even vervangen door een blokje lood.
Bij de boeg en bij de spiegel hadden we een stukje tape aangebracht met streepjes er op.
De hele gedachte gang er van was om straks even snel een foto te maken zodat we straks op basis van de foto de waterlijn er op te zetten.

Maar goed we gaan verder.
Daar lag ze dan in het water en gauw een foto gemaakt.


Uploaded with ImageShack.us

Nou netjes toch, ruim 3 streepjes over, wisten we meteen waar de waterlijn moest komen. Ook de achter kant even op de pic gezet.
Hier hadden we ruim 2 streepjes over.


Uploaded with ImageShack.us

En natuurlijk houd dan het foto toestel er mee op. De batterijen leeg. Even terug naar de auto voor nieuwe. Ondertussen nog even een praatje maken met de plaatselijke dorpsgek, die alweer druk gebarend op de fiets zat. Ik vroeg al wat er aan de hand was? Ze komt er aan riep hij!!! ???
Even geen idee waar het over ging, maar al gauw wist ik wat hij bedoelde.
De 18 jarige dochter van de plaatselijke melkboer. Maar heren, geloof het of niet. Als dat van 18 lentes voor bij komt, en dan nog met hoog zomerse temperaturen dat laat echt niks te raden over. We namen daar dan ook maar even rustig de tijd voor om dit kunststukje uit te kijken.
Aangekomen bij de vijver, jawel ruim 5 minuten later zagen we toch een beetje verandering in de diepgang. Van de ruim 3 streepjes was er inmiddels nog 1 over.


Uploaded with ImageShack.us

Oje oje, hier gaat dus iets mis.
Gauw de Saphir weer naar de kant getrokken, en uit het water gehaald.
Nou daar stonden we dan, met een boot in de handen en daar onder uitkomend een waterstraal waar de brandweer jaloers op zou worden.

Menigen hier zaten heel goed in de richting, maar de waarheid.
Er zat helemaal geen slangetje aan, ff vergeten om te monteren.

Eenmaal thuis hebben we de waterlijn er op gezet, en na de boel te hebben afgeplakt hebben we zowel de kajuit als het onderwaterschip in 1 keer gespoten.



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Nou heren, tot zover maar weer even.

Volgende keer het meedraaiend stuurrad. ( echt leuk om te zien)

Groet Paul UK-104.
 
Saphir Ned-104

Heren, zoals beloofd, het mee draaiende stuurrad.
Zittend aan de waterkant hebben we inmiddels vele zeilboten voorbij zien komen. Met en zonder stuurrad. Echter geen enkele met een stuurrad dat mee draaide met het roer.

De uitdaging was geboren, een meedraaiend stuurrad maken.
Eerst maar eens denken hoe we dit project handen en voeten zouden geven.

Allereerst hebben we de stuurhevel op de roeras vergroot om zo een grotere uitslag te krijgen.
Hiervoor hebben we een rvs stangtje over de servo plaat geplakt.
Als je goed kijkt kun je ze zien zitten tussen de 2 rode rondjes.


Uploaded with ImageShack.us

Aan de rechterkant de veer die straks het hele spulletje op spanning moet houden.

En jawel heren, nu het echte stuurrad.
In het bouwpakket zit een prachtig gevormde kuip met een opstandje. Een knobbeltje dat zich uitstekend leend om iets op te zetten.Jawel, een stuurrad.



Uploaded with ImageShack.us
We hebben hier op een kokertje gemaakt met daar in een asje en een messing schijfje.
Op het knobbeltje hebben we 2 stokkies gelijmd voor de stevigheid.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Nou heren, zo zit dan het hele spulletje er van boven uit.


Uploaded with ImageShack.us

Maar nu heren, gaan we even onderdeks kijken. Kijk maar even niet naar al de klodders lijm, ik en en echt gek op lijm, hoe dikker hoe beter.
Voor de hele constructie hebben we iets bedacht met stangetjes en schijfjes. Geef het maar een naam, het zal mij jeuken. Het werkt.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Nu de de 2 eindjes aan de roerservo zetten, en we hebben een perfect draaiend sruurrad.

En dan hier het eind resultaat, een perfect draaiend stuurad.

</noscript>

Tot zover maar weer, en de volgende keer, we zien wel even.

Groet Paul UK-104
 
Saphir Ned-104

Heren, we gaan weer even verder.

Deze keer de zeiltjes.

In het bouwpakket zitten standaard zeiltjes, helemaal uit 1 stuk.Op zich zelf niks mis mee.
Als oud wedstrijdzeiler, hebben we hier onze bedenkingen over en al gauw besloten we om de zeiltjes zelf te gaan maken.
We kochten een flinke hoeveelheid Icarex, en hup de boel op de snijtafel.


Uploaded with ImageShack.us

Met behulp van moeders naaimachine konden we aan de slag.
We hebben eerst de banen met dubbelzijdig plakband aan elkaar geplakt. Op deze manier konden we op de juiste plaats de bolling er in zitten.


Uploaded with ImageShack.us

Na een avondje stevig doornaaien ( op moeders naaimachine heren ) hadden we toch een best redelijk resultaat.


Uploaded with ImageShack.us


Hierna hebben we de nummers er in gezet en de schoothoeken ingekleurd.


Uploaded with ImageShack.us

Heren, tot zover maar weer.

Volgende keer, toch maar even anders.

Groet Paul UK-104
 
Je snapt natuurlijk wel dat dit betekent dat je voortaan zelf je knopen aan je overhemden mag maken... :mrgreen:

Er lijken wat plooien in de zeilen te zitten, maar als er wind in valt kan dat weer helemaal anders zijn.
 
Saphir Ned-104

Ja inderdaad, je zou het haast gaan denken maar draag ze gelukkig maar zelden.

Er zitten inderdaad plooien in, en de wind doet daar niet zoveel mee.
Het volgende hoofdstuk heet niet voor niks.

Toch maar even anders.


Groet Paul UK-104
 
Saphir Ned 104

Heren, we gaan even verder.

Zoals reeds beschreven,TOCH MAAR EVEN ANDERS gaan we maar van start.

Nadat we de Saphir vaarklaar hadden, en de naam er op zagen we toch dat de 2 witte biezen niet echt stonden in combinatie met de zwarte letters van de naam. Dus, hup witte biezen er af en deze vervangen door zwarte.

Dit stond al een stuk beter.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Ook tijdens de proefvaart ontdekten we dat we te veel ballast in de punt hadden.
Door mijn mede zeilers was mij al geadvieseerd om een BEETJE epoxy in de punt te gieten, daar deze erg dun en kwetsbaar is. Maar van dit BEETJE werd al gauw een half kopje vol.
Maar hoe krijgen we deze rommel er weer uit. Helemaal voor in de punt waar je niet meer bij komt.

Gezien we niet zo sterk zijn maar toch wel een beetje slimmer, besloten we om de voorkant van het dek er uit te frezen.


Uploaded with ImageShack.us

Een gedeelte van het houten dek verwijderd, en het onderliggende abs dek doorgeboord.


Uploaded with ImageShack.us

De epoxy zit tot bijna onder het dek.


Uploaded with ImageShack.us

Na een uurtje boren en breken, hadden we mooi 60 gam epoxy uit de neus kunnen halen. Het dekje weer dichtgelijmd, en klaar.

Tot zover maar weer. Volgende keer, nieuwe zeilen incl een storm zeil.

Groet Paul UK-104
 
Saphir Ned 104

Hallo Indoorvlieger.

Ik ben inderdaad druk bezig met de nieuwe kotter.
Maar de Saphir is inmiddels al 4 jaar klaar. Staat nu inmiddels in dok.
Hebben wat kiel problemen. Maar het verslag er van ga ik zeker binnenkort even afmaken.

Groet Paul UK-104

Hier alvast een kiekje van de vele vaaravonden die we in Groningen hebben.


Uploaded with ImageShack.us
 
Hallo Indoorvlieger.

Ik ben inderdaad druk bezig met de nieuwe kotter.
Maar de Saphir is inmiddels al 4 jaar klaar. Staat nu inmiddels in dok.
Hebben wat kiel problemen. Maar het verslag er van ga ik zeker binnenkort even afmaken.


Hmm, misschien toch echt binnenkort een update? Straks ben je vergeten hoe de bouw verder is verlopen... ;)
 
Back
Top