Bouwverslag Scania R470

De motor bevalt goed en de versnellingsbak is er realistisch mee te gebruiken, echter ik overweeg er een 4x4 van te maken met een tussenbak van c.1 op 3 dat betekend dat er nog een 1 op 10 planetairevertraging voor moet om met dezelfde motor (1200kv)te kunnen blijven rijden.
Ik wil ivm de kosten eigenlijk geen 1800 kv motor gaan gebruiken met een 1 op 15 vertraging.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Gezien de hoge kosten van 4x4 Uiteindelijk gekozen om alleen de achteras te voorzien van een difflock. Het is de 1e poging met een koppelings-arm van Traxxas, helaas moet op deze manier wel de behuizing met de printer gemaakt worden want ik kom net iets aan ruimte tekort en het past ook niet bij een tussen as.
Binnenkort een kleine aanpassing waarbij ik een veer plaats tussen de koppeling en het tandwielhuis, dan druk hij zich vanzelf open (rust toestant) en kan ik de groef in de koppeling laten vervallen waardoor ik veel meer ruimte krijg aan de achterzijde om hem met een bowdenkabel i.c.m. een veer dicht te drukken. wellicht dat ik dan geen nieuw huis hoef te maken en dat het ook in een tussen past. Bovendien heb ik dan in de normale situatie geen slijtende delen. Op dit moment is de koppeling van aluminium maar dat zal in de toekomst mogelijk brons worden.
De blokkering werkt in geval, nu hopen dat het ook een beetje duurzaam is.

Diff-lock_Forum.jpg

Laatst bewerkt:
Een kleine aanpassing en nu met veer, hierdoor past het wel in de behuizing en moet er alleen nog een aandrukarm komen om de koppeling te activeren.

20250506_193331.jpg

Denk er dan wel aan dat de servo arm in 1 lijn staat met de trekkabel voor de vork van de klauwkoppeling, anders gebruikt hij constant (veel) stroom/brandt door.
En gooit die veer de koppeling wel helemaal los? zo niet te zien op de foto. Let er ook op dan er een paar sluitplaatjes tussen de veer en de koppeling zit, want als hij niet geblokkeerd staat, dan is er onderlinge verdraaiing, en die veer moet dan makkelijk kunnen slippen. Vet helpt dan ook!
Cor

Op de foto is de koppeling ontkoppeld, hij kan ook niet verder open omdat hij nu tegen de aanslag op de as zit.

Er komt inderdaad een trekkabel met een veer die iets sterker is dan de drukveer dit om te voorkomen dat de servo door brand als de koppeling nog niet in zijn vatting kan schuiven, hierdoor heb ik geen kracht op de servo in rust maar idd. wel wanneer de koppeling geblokkeerd staat. De koppeling komt niet helemaal los en draait dus nooit t.o.v. het diff. De veer om hem open te drukken is dermate slap dat ik niet verwacht dat een servo hier een probleem mee heeft. De servo op de versnellingsbak moet meer kracht leveren en die brand ook niet door.
Als ik geen veer zou gebruiken moet de servo wel erg zuiver afgesteld staan qua uitslag om niet door te branden, dat hoop ik hiermee te voorkomen en dit kost minder ruimte :-)

Mogelijk komt er nog een ringetje om de as tussen de koppeling en de borgveer van de as, hiervoor moet de koppeling de dikte van het ringetje ingekort worden en overweeg ik de koppeling zelf van brons te maken omdat het een glijlager wordt met de vork.

Het blijft natuurlijk even experimenteren.

Laatst bewerkt:
Back