Hoi Allemaal,
Zoals beloofd weer een bouwverslag van één van mijn (vele) projecten. In mijn onderschrift was het al een tijdje te zien en sommige hier op het forum wisten het al langer; het is de Schouwenbank geworden
.
Foto; Tugspotters
Dit project is eigenlijk ontstaan door de bouw van mijn Walcheren. Deze sleper van URS heeft als thuishaven Vlissingen en daar ben ik November vorig jaar eens gaan kijken. Naast de Walcheren zag ik toen ineens nog een sleper liggen 8O .
In eerste instantie eigenlijk niet zo gek veel aandacht besteed aan die andere sleper, ik was immers net aan de Walcheren begonnen, maar naar mate de Walcheren vorderde toch eens wat meer informatie over de Schouwbank gaan zoeken. Toen bleek dat het geen gewone sleper was met een stel schroeven en wat roeren, maar een sleper die is uitgerust met twee Voith Schneider Propellers
. Dat vond ik zo interessant dat ik langzaamaan eens op zoek ben gegaan naar tekeningen van deze sleper. Deze had ik in Maart al gevonden, wouter zzw had een set werftekeningen, van deze eierklutser :wink: , thuis liggen. In eerste instantie zijn deze tekeningen veilig opgeborgen, maar toen ik ze weer tevoorschijn haalde bleken ze helaas niet helemaal compleet te zijn. De spantentekeningen van het middenschip ontbraken 8O , dus een e-mailtje richting URS gestuurd en een paar weken daarna had ik de ontbrekende tekeningen op de deurmat liggen
.
Het project is eigenlijk pas echt in een stroomversnelling geraakt toen ik afgelopen Mei weer in Vlissingen was en in het stuurhuis van de Schouwenbank stond. De bemanning heeft me zo’n beetje het hele schip laten zien en gelukkig had ik mijn fototoestel meegenomen
. Daar kwam nog bij dat Sikko 259 een topic met de bouw van zijn Brielsebank gestart is. De mal die hij samen met zijn collega bouwers heeft gemaakt is richting Bert Kroes gegaan. Toen ik dat wist meteen Bert Kroes benaderd en sinds vrijdag heb ik een prachtige polyester romp staan voor mijn Schouwenbank.
Nu kan de bouw echt beginnen, de grootste uitdaging gaan de twee Voith Schneider Propellers worden. Die zal ik zelf moeten maken, want de VSP’s die Graupner maakt zijn simpelweg te klein voor deze sleper
. Om me daarbij te helpen heb ik een boekje besteld en mocht het niet lukken dan heb ik nog hulptroepen in den Haag :lol: .
Foto; Uitgeverij Kwiklink,
De eerste werkzaamheden zullen de scheg en bescherming van de VSP’s worden. Bert Kroes had bij de romp al een aluminium scheg geleverd. Deze is 3mm en als je de werftekeningen bekijkt klopt dit precies, maar als je nog beter gaat kijken blijken alleen de uiteinden 3mm te zijn. De scheg heeft een V-vorm en die ga ik dus ook maken.
Anders dan anders ga ik voor dit project geen hout gebruiken voor de opbouw en dergelijke maar polystyreen. Dit materiaal heeft een aantal voordelen ten opzichte van hout; geen houtnerf, makkelijk en snel te verlijmen, waterbestendig en het scheurt minder snel dan hout. Het enige nadeel is dat het wat minder sterk is dan hout, op sommige plekken zullen er dus verstevigingen aangebracht moeten worden.
Dat was het dan weer even voor nu, eerst maar eens aan de slag met de Schouwenbank en al mijn andere projecten :wink: .
Groetjes Danny.
Zoals beloofd weer een bouwverslag van één van mijn (vele) projecten. In mijn onderschrift was het al een tijdje te zien en sommige hier op het forum wisten het al langer; het is de Schouwenbank geworden

.jpg)
Foto; Tugspotters
Dit project is eigenlijk ontstaan door de bouw van mijn Walcheren. Deze sleper van URS heeft als thuishaven Vlissingen en daar ben ik November vorig jaar eens gaan kijken. Naast de Walcheren zag ik toen ineens nog een sleper liggen 8O .
In eerste instantie eigenlijk niet zo gek veel aandacht besteed aan die andere sleper, ik was immers net aan de Walcheren begonnen, maar naar mate de Walcheren vorderde toch eens wat meer informatie over de Schouwbank gaan zoeken. Toen bleek dat het geen gewone sleper was met een stel schroeven en wat roeren, maar een sleper die is uitgerust met twee Voith Schneider Propellers


Het project is eigenlijk pas echt in een stroomversnelling geraakt toen ik afgelopen Mei weer in Vlissingen was en in het stuurhuis van de Schouwenbank stond. De bemanning heeft me zo’n beetje het hele schip laten zien en gelukkig had ik mijn fototoestel meegenomen

Nu kan de bouw echt beginnen, de grootste uitdaging gaan de twee Voith Schneider Propellers worden. Die zal ik zelf moeten maken, want de VSP’s die Graupner maakt zijn simpelweg te klein voor deze sleper


Foto; Uitgeverij Kwiklink,
De eerste werkzaamheden zullen de scheg en bescherming van de VSP’s worden. Bert Kroes had bij de romp al een aluminium scheg geleverd. Deze is 3mm en als je de werftekeningen bekijkt klopt dit precies, maar als je nog beter gaat kijken blijken alleen de uiteinden 3mm te zijn. De scheg heeft een V-vorm en die ga ik dus ook maken.
Anders dan anders ga ik voor dit project geen hout gebruiken voor de opbouw en dergelijke maar polystyreen. Dit materiaal heeft een aantal voordelen ten opzichte van hout; geen houtnerf, makkelijk en snel te verlijmen, waterbestendig en het scheurt minder snel dan hout. Het enige nadeel is dat het wat minder sterk is dan hout, op sommige plekken zullen er dus verstevigingen aangebracht moeten worden.
Dat was het dan weer even voor nu, eerst maar eens aan de slag met de Schouwenbank en al mijn andere projecten :wink: .
Groetjes Danny.