Hoi Allemaal,
Wederom een update van de Schouwenbank,
Eerst even wat over de Voith Schneider Propellers die mijn Schouwenbank aan moeten gaan drijven. Eerder in dit topic schreef ik over een boekje over VSP's die ik had besteld. Ondertussen heb ik dat boekje al een paar weken in huis liggen, maar eerlijk gezegd valt het mij een klein beetje tegen. De VSP's die in dat boekje worden beschreven hebben 4 bladen en dat is er simpelweg 1 te weinig

. Met een 4-blads VSP kun je wel varen, maar de aandrijving is dan pulserend waardoor veel onnodige trillingen ontstaan. Door 1 blad meer te plaatsen ben je van die problemen af

. Tevens is de VSP in dat boekje te klein om onder mijn Schouwenbank te plaatsen :cry: .
Dus verder aan het speuren geweest op het www, en niet zonder resultaat

. Op den duur kwam ik een modelbouwcollega uit België tegen die de Antwerpen 91 heeft gebouwd. Ook dat is een havensleper met VSP-aandrijving dus eens een mailtje richting het zuiden gestuurd :wink: . Hij heeft de VSP zelf gemaakt en hiervan diverse tekeningen gemaakt. Hiervoor heeft hij de VSP van Graupner en het boekje waar ik het eerder over had als voorbeeld gebruikt. Het allermooiste is nog dat de maten exact overeen komen met die van de Schouwenbank

.
Ik heb nu dus de tekeningen, maar nu is mijn draaibankje stuk (potmeter om toerental van de klauwplaat te regelen doet niets meer :cry: ). Zodra deze weer werkt ga ik beginnen en kunnen jullie in een ander topic de vorderingen uitgebreid volgen............. to be continued :wink: .
Goed, dan de vorderingen van vandaag. Ik had behoorlijk wat dingen op mijn lijstje voor vandaag staan, maar bovenaan mijn lijstje stond het aftekenen van diverse onderdelen op de romp.
Het ging hierbij voornamelijk om de bevestiging van de berschermplaat van de VSP's. Deze plaat wordt op zijn plaats gehouden door twee grote steunen die aan de kiel vastzitten en zes kleinere die op diverse plaatsen op de romp zitten. Deze heb ik vandaag met behulp van een laserwaterpasje op de romp afgetekend (zie foto). De twee grote steunen bestaan elk uit twee stukken messing buis en de tussenruimte, tussen twee buizen, wordt opgevuld met polystyreen. De kleinere worden messing buisjes van 3mm.
Na het aftekenen konden de eerste buizen geplaatst worden. Eerst heb ik een gat van 7mm in de romp geboord en daarna de buisjes met Bison Kombi Power in de romp gelijmd. Eigenlijk ben ik vandaag niet verder gekomen, in al dat meten en bereken ging toch meer tijd zitten dan ik had verwacht :| . Maar ja, beter alles in één keer goed aftekenen dan er later achterkomen dat de helft niet klopt

.
Dat was het weer voor vandaag

,
Groetjes Danny.