Bouwverslag: Schumacher Mission 2 Carbon

Pasqual

Forum veteraan
Vandaag eindelijk zover, op naar Zoetermeer(RC Pitstop) om de Schumacher Mission 2 Carbon aan te schaffen. Na even wezen rond kijken het chassis gekocht samen met een Dodge Stratus 2.0 Body. Heb verder nog geen electronica dat komt zo snel mogelijk eerst maar is gaan bouwen aan de auto om het chassis goed in elkaar te krijgen met de basis setup uit de handleiding.

:arrow: Spullen die er al zijn:
- Zender: Graupner XS-6
- Chassis: Schumacher Mission 2 Carbon
- Body: Protoform Dodge Stratus 2.0

:idea: Verdere benodigdheden die er gaan komen:
Zo snel mogelijk de volgende dingen aanschaffen zit alleen nog beetje te kijken naar welke servo ik wil nemen wil er namelijk geen 160 euro aan uitgeven voor een Kopropo ofzo, zit zelf meer aan een euro of 50 te denken. Het motor pinion weet ik ook nog niet welke ik moet hebben kan nergens de specs van de Element V2 vinden welke ratio's die het beste preseteert iemand daar een idee van welke het beste is voor die motor? Hier onder het lijstje met de spullen die ik zo snel mogelijk ga halen.
- Electronische regelaar: GM SX-9
- Stuurservo: Futuba S9451
- Motor: Team Orion Element V2 19Turns
- Motor Pinion: 28/95
- Accu's: Team Orion 2 GP3300 V–Max Plus Spec
- Banden: Take Off CS-27 met dish velgen

:!: Het bouwverslag:

Gisteravodn begonnen met de auto is toch nog aardig wat werk ben gister 3 uur bezig geweest en heb nog niet echt veel af en het lijkt ook nog steeds niet op een auto. We beginnen maar met de doos een mooi doos waar alles in losse onderdelen in zakjes is verpakt. Heb tijdje terug ook de M18 van XRay in elkaar gezet en dan zat echt alles in de zakjes dat je op een bladzijde nodig heb bij de Schumacher zijn er toch wat extra zakjes die je tijdens de stappen nodig heb. ZOals de kogellagers die met zijn alle in 1 zakje zijn gestopt.

De Schumacher Mission 2 Doos en de Mission nog compleet in onderdelen:
afb18079.jpg

afb18080.jpg


Om me maar netjes aan de handleiding te houden beginnen we met de servosaver van de auto. Eén nadeel van de handleiding de maten van de kogellagers zijn in Inches en dus beetje lastig vinden als je het in mm opmeet. Maar met een beetje passen en meten kom je er wel uit.

Servo saver:
afb18081.jpg

afb18082.jpg


Na de servosaver komt het vieze werk bij de Mission, de schokdempers. De dempers van de Mission verschillen aardig met het ontwerp van de dempers van de andere merken. Maar na een tijdje werk en kliederen is het toch eindelijk gelukt om de dempers netjes in elkaar te krijgen. Schumacher gebruikt een foam opvulling in de onderkant van de dempers om er voor te zorgen dat er geen lucht in de dempers komt moet je deze foampjes eerst in het schokdemperolie stoppen en dan pas in de demper zelf nou aardig klieder werkje dus. Daarna is het vrij simpel om hem in elkaar te zetten.

Alle dempers in één zakje. De Alu delen van de dempers en de dempers in elkaar:
afb18083.jpg

afb18084.jpg

afb18085.jpg



:?: De eerste vraag:
Nu komt dan de eerste vraag aan jullie. Ik heb al een paar keer gelezen dat het verstandig is om de zijkanten van het Carbon in te smeren met secondelijm. Nu mijn vraag is dit verstandig om te doen en is er een manier om dit het makkelijkste te doen zodat niet heel je vinger en de boven en onderkant van de plaat onder de secondelijm komt te zitten?

Dat was het dan voorlopig even vanavond weer verder met de auto als ik een antwoord op me vraag heb gehad. Dus morgen meer foto's :)
 
Hey. leuk Pasqual !! :D
Ben benieuwd , en vind dit erg leuk om dit te gaan volgen.
veel succes!

ja die dempers van schumacher zijn best moelijk met die foams erin, je moet ze soaken in olie, en dan nog heel goed opppassen dat ze niet gaan scheuren. daarom stoppen ze altijd er een paar extra bij....

de Pinion, op een Orion Element 2, daar moeten we meer over weten:
*wat voor Element? > 19 turns?
*wat is de interne gear ratio van de Mi2 > Robo !!! jij weet dat wel
*op wat voor circuit ga je rijden, klein technisch, groot en open ...
kijk ook eens op www.gearchart.com

chassis lijmen: ik gebruik een wattenstaafje, doe er lijm op en snel een stukje insmeren. PAS OP : dit geeft een chemische reactie met het wattenstaafje, het spul begint te roken, en je oogjes gaan pijn doen :!:
dus op tijd weggooien, en een nieuw wattenstaafje nemen.
 
Er zijn maar 2 elements, en het staat helemaal boven aan vermeld welke "Motor: Team Orion Element V2 19Turns". Ik wil zelf in het begin op Gouda gaan rijden met een 19 Turns en ook wel is bij PK denk ik. Het wordt namelijk de eerste keer dat ik op een circuit gaat rijden en wil het dus ff rustig aan doen moet eerst nog veel leren. Kan later altijd een snellere motor er in zetten.

Schumacher Site zei:
Choice of internal ratio (1.8:1 or 2.1:1) This unique feature allows your gear ratio to be optimised to your motor wind, for both technical and fast open circuits.

Even over de Wattenstaafjes. Blijven die watjes niet aan het chassis plakken dan als je dat doet? Of is het gewoon een kwestie van snel een klein stukje insmeren en dat elke keer herhalen tot het helemaal gedaan is?
 
Ik denk dat een Mi2 rijder(Roboscan?) je een goed antwoord zal kunnen geven op de pinion-vraag. je hebt er in ieder geval twee nodig, voor twee verschillende circuits...

de het lijmen: eerst een klein beetje met heel fijn schuurpapier de zijkantjes van het chassis schuren. en dan inderdaad snel werken, het is immers seconden-lijm :wink:

vraagje: regelaar GM purple SX9, wat heb je daar voor betaald? ik heb er net een gekocht bij PK voor 99,-- en dat leek mij een koopje.

Oh ja: die Element V2 19T is een heel goede keus ! wij rijden er zelf ook mee in de competitie , deze zomer. 8)
 
Dan gaat ik dat vanavond even doen en ff snel werken :)

Die SX-9 moet bij mij nog komen, maar bij aardig wat winkels is die 99 euro op een paar na dan. Ik wil eerst ff gaan bouwen en het geld groeit helaas niet op me Rug dus die komt volgende week. Ik ga hem halen bij RC-Pitstop, krijg ik nog wat extra korting omdat ik daar de auto heb gekocht.
 
Als je op gouda gaat rijden is volgens mij een 30 of 31 tands tandwiel wel goed. De laatste keer dat ik er heb gereden (met een mission), had ik 29 tands met een dik vertimede corally 19T.

Edit:
Bij pk had ik de laatste keer een 25 tands tandwiel, maar volgens mij was dit wel wat aan de zware kant.

Edit nr2
Ik ben van een mission uit gegaan en die wordt dus standaard geleverd met een 86 spur.
 
RC-ers

Dit is eff in de haast geschreven heb het even heel druk ga het vanavond ff goed lezen,
de interne ratio van een mi2 is verscillend per pulley(staat in het boekje)

de 17t pulley us de ratio 2.12
de 20t pulley is de ratio 1.8

Wat voor vertanding ik rijd zelf gouda altijd 12 Turns en dan rijd ik met een ratio van 6,2 ( ongveer) Vanavond zoek ik even de 19T tandwiel uit, Let wel op Paqual het tandwiel wat bij de kit zit is erg groot( 95 ) , ik zelf heb er 86 op zitten.

Zo als ik je al in de winkel vertelde zet de 20T pulley er op, die gebruik je eigenlijk alleen maar.

Ik moet nu gouw weerverder en hoop vanvond even je verslag te kunnen lezen.

Groet ( haastige ) Robo
 
Trouwens dat vergat ik bijna. Als je je dempers er op schroeft ( boven draag arm dingen) Draai ze dan ABSOLUUT niet te strak aan, ze moeten over de kogeltjes heen klikken maar je moet ze er niet klem tussen zetten, Vergeet ook het plastci shimmetje niet wat voor je bout komt.

Naja ik hoor het wel

Robo
 
Nou ik heb via de manier van Alfaracer de zijkanten van de bodemplaat ingesmeerd met de secondelijm en dat ging prima. Je had precies genoeg de tijd om één hele zijkant te doen voordat het wattestaafje ging roken. Verder blijft er met deze manier ook geen watte achterop de Carbon plaat wat ik eerst wel dacht dat er zou gebeuren maar dat is gelukkig niet zo. Voor de volgende die zijn bodemplaat moet insmeren zijn de wattestaafjes erg aan te raden. Was maar paar minuutjes werk zo zonder geknoei.


:!: Het bouwverslag:
Na het insmeren van de zijkanten van de bodemplaat met de wattestaafjes kon ik beginnen met de ophanging van de auto. Ben weer helemaal verder gegaan zoals in de handleiding wordt aangegeven en zijn begonnen met de achterkant van de auto.

De benodigdheden en het resultaat:
8.jpg

9.jpg

10.jpg


Zonder problemen de achterkant gedaan en de voorkant ging ook weer zonder problemen dit was erg gemakkelijk te doen allemaal op de ALU C-Hubs na dan. Op het eerste plaatje zijn twee aluminium C-Hubs te zien deze komen er nog op maar had wat probleempje met het vast zetten, het bleef maar zwaar sturen waardoor ik ze even heb weg gelegd en er later voor gaat zorgen dat het wel past.

De benodigdheden en het resultaat:
11.jpg

12.jpg


Een deel van de ophanging zit er en we kunnen nu beginnen met het monteren van het achterste diff. Het diff zit in de verpakking al helemaal in elkaar en dat scheelt weer wat tijd voor het bouwen aan de auto. Bij het monteren van het diff niet vergeten de twee snaren om het diff te doen anders kunnen de diff blokken weer van de auto af.

Onderdelen voor het diff en het resultaat:
13.jpg

14.jpg


Nu komen we bij het deel waar de spur gear in komt te handen dit is ook weer een makkelijk klusje en was weer snel in elkaar gezet. Had van Roboscan nog een tip gekregen als het spur niet soepel liep om iets van de plastic spacer af te schuren maar dit was bij mij niet nodig bij loopt lekker soepel. Ook maar gelijk verder gegaan met het monteren van de motorsteun en dit was weer een eitje goed kijken hoe alles komt en het zit zo op het chassis

Spur gedeelte en de motorsteun:
15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg


Als laatste voor vanavond heb ik het voor diff en de servo saver op het chassis gemonteerd dit was ook weer erg makkelijk en leverde geen problemen op.

Voor diff en servo saver:
20.jpg

21.jpg

22.jpg


Straks weer ff verder om de rest van de auto in elkaar te zetten. Het neemt allemaal wel wat tijd enzo maar dat komt omdat ik weer twee dingen te gelijk doe TV kijken en bouwen is niet altijd een even goede combinatie omdat je dan nog wel is wat wil vergeten. Vanavond maar weer verder.........
 
Pasqual, Die C hub's baren me zorgen, als het nu echt niet lukt kijk ik er 6 maart nog eens naar.

Nog een Tip, de standaart afstelling van het achterdiff is veel te strak deze kun je dus zeker 1 slag, maar makkelijker is een halve slag open draaien ( let op dat je OOK het "lock" schroefje juist draaid.

Voor de rest, De servo safer, zorg er voor dat deze NIET te hard aangedraaid word, hij moet met de zwaartekracht mee vallen als je je auto op zijn kant houd.

Verder is en blijft het een pracht auto :wink: En zeker zo'n bouw verslag is erg leuk om te lezen.

Succes
Groet Robo
 
ziet er zeer netjes uit! zo'n mi2 blijft echt een onwijs mooie auto

haha, nou als ik een nieuwe kit heb om te bouwen gaat dat zeker voor tv kijken :D
 
Roboscan zei:
Pasqual, Die C hub's baren me zorgen, als het nu echt niet lukt kijk ik er 6 maart nog eens naar.

Dat is met de nieuwe fusees(of hoe die dingen bij deze auto ook heten) uit de doos dan willen ze niet helemaal lekker. Als ie af is zal ik het met de bijgeleverde fusees nog is proberen en denk dan dat het wel gaat lukken :P dus maak je geen zorgen.
 
de plaats waar het klemt eens opmeten met schuifmaat om te zien welk onderdeel nu juist tegenwringt, mss gewoon links rechts ofzo .....
 
:!: Het bouwverslag:

Zo alle draaiende delen zaten al op het chassis nu kunnen we beginnen met het afwerken van het chassis. Ik begin met de bovendeck van het chassis deze heb ik ook maar met seconde lijm ingesmeerd voor de zekerheid kan nooit geen kwaat en nu is het ook lekker glad en niet zo scherp meer als het was.

Bovendeck is nu gemonteerd:
23.jpg

24.jpg


De voor en achterdemper steunen monteren was lekker makkelijk. Je moet alleen niet vergeten dat het één en ander nog op de plastic dingen zitten van de dempers. maar dat is wel te doen allemaal.

Demperssteunen en dempers gemonteerd:
25.jpg

26.jpg

27.jpg

28.jpg


Na de dempers komen de stabilisator stangen aan de beurt deze heb ik er nu voorlopig even op gezet maar moeten maar op het circuit kijken wat we er mee gaan doen. Misschien blijven ze er verdwijnt er één dat zie ik daar wel na wat oefenen.

Stabilisators gemonteerd:
29.jpg

30.jpg

31.jpg


Als laatste is het de bumper monteren met de body steuntjes. Ook is nu de accu houder te zien die je kan afstellen en dus op verschillende plaatsen kan vast zetten zodat je de eigenschappen van de auto kan veranderen. Hij staat nu op de basis afstelling van de auto.

Laatste dingen gemonteerd:
32.jpg

33.jpg

34.jpg

35.jpg


:idea: Het voorlopige eindresultaat:
Hier onder het voorlopige eindresultaat. Ik kan nu gaan beginnen aan de kap daar moet ik nog ff gaan verzinnen hoe ik dat ga doen en hoe die gaat worden. Volgende week kijken voor de elektronica ik zit nog steeds te twijvelen over de servo die ik moet gaan gebruiken. Kreeg een tip van iemand om de Futuba S9451 Digitale servo te gebruiken is toch net even iets goedkoper dan de Kopropo's en heeft toch vergelijkbare specs. Ik houd jullie op de hoogte.

Eindresultaat:
36.jpg

37.jpg
 
Mooi hoor. Idd heb je aardig snel gedaan. 8) Maarja sommige mensen kunnen dat nou eenmaal :|
Veel succes ermee en we horen van je met de elektronica.
groet Cees
 
ik vind het de minst mooie electro wagen op het moment maar oke dat is mijn mening. je hebt hem heel netjes gebouwd en vind het gaaf dat er weer een elektro rijder bij is op het forum 8) en natuurlijk velen lekkere rij uurtjes gewenst :wink:
 
het gaat er ook niet om hoe een auto eruit ziet :mad:

het gaat er om hoe hij rijd, en er gaat toch een MOOIE kap overheen :D
 
Om nu te zeggen dat dit de minste mooie elektro is is wel erg gaar :P Zijn zat andere elektro's die nog lelijker zijn dan deze. Is geen super mooie auto maar dat gaat het bij mij gelukkig niet om. Ging bij meer om de prijs en dan heb je met de auto een hele leuke waar je wat mee kan. In de toekomst kan er altijd nog een mooie komen maar dan moet ie ook wel goed zijn een mooie auto heb je idd niks aan :P hij moet ook goed zijn.

Vanavond is een design maken voor de kap. Heb hele mooie gezien maar dat gaat me zelf nooit lukken om voor elkaar te krijgen. Misschien de innerstickers van Team Orion is proberen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Back
Top