Bouwverslag: Schumacher Mission 3

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Pasqual, 19 mei 2007.

  1. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Nu een paar jaar gereden met de Mission 2, waar ik zelf erg te vreden over ben. Schumacher heeft na een behoorlijke tijd een opvolger op de markt gebracht die geheel anders is als de Mi2. Het was al vrij vroeg uitgelekt dat er een opvolger van de Mi2 zou komen. Hier door heeft het vrij lang geduurd dat de Mi3 daad werkelijk leverbaar was. Maar vrijdag (18-05) was het eindelijk zover en had RC Shop ROAL de Mi3 opvoorraad. Gelukkig had ik de Mi3 gepreordered bij hun zodat ik er zoizo een had. Toen ik zaterdag de Mi3 ging ophalen toen waren zo goed als alles Mi3's alweer de deur uit. Ze hadden er aardig wat staan.

    De Mi3 lijkt in veel opzichten niet meer op de oude Mi2, er is dan ook aardig wat gewijzigd. Ik zal proberen om tijdens het bouwen wat vergelijkingen te maken met de Mi2 wat er gewijzigd is en wat nog wel (ongeveer) hetzelfde is. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal onderdelen die van de Mi2 en de Mi2 EC wel weer terug te vinden zijn bij de nieuwe Mi3. Als je dus nog het 1 en ander aan onderdelen van je Mi2 hebt kan je er nog aardig wat her gebruiken op de Mi3.

    De doos van de Mi3 is weer in het design wat ze ook bij de Mi2 en de Mi2 hebben gebruikt. Jammer genoeg hebben ze een foto van een Proto erop gedaan waar nog een aantal dingen anders waren en je dus niet terug vindt in de doos van de Mi3.

    [​IMG]

    De doos is niet super groot maar zit wel vol met zakjes waar alle onderdelen in zitten. Een aantal van de zakjes zitten aan elkaar. Tijdens de stappen in de handleiding moet je een aantal van deze zakjes openen voor de onderdelen die je bij de stap in de handleiding nodig hebt. Hier door heb je altijd het juiste aantal onderdelen uit de stap nodig en hoef je niet door alle onderdelen te zoeken om het juiste te vinden.

    [​IMG]

    Binnenkort meer over dit bouwverslag nu eerst maar gaan bouwen aan de Mi3 :)
     
  2. koney

    koney Guest

    ben benieuwd, ook naar rijgedrag. ik heb zelf pas geleden een mi2ec gekocht die me erg goed bevalt. ik ga denk ik ook volgend seizoen een mi3 kopen. dan zijn ze waarschijnlijk alweer 2e hands te krijgen of nieuw voor een lagere prijs, en hebt er nog net zoveel voordeel van...
     
  3. kriske

    kriske

    Lid geworden:
    6 sep 2005
    Berichten:
    436
    Locatie:
    TIELEN ( belgie)
    He pasqual,

    Welke auto's ga je nog bouwen dit jaar?

    U bouwverslagen zijn altijd toppie.

    mvg kriske.
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dit is de laatste voor de komende tijd die ik ga bouwen.

    Morgen middag wat foto's van het diff, spool en de dempers van de Mi3.
     
  5. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    Geloof er niks van :lol:
    Ontopic: Super mooie wagen! veel plezier met het bouwen, keep us updated :D
     
  6. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dan geloof je er niks van. Ik wilde toch is proberen om er niet meer 1 bij te kopen na deze :lol:

    Vandaag niet zoveel gedaan aan de Mi3 maar we zijn weer een stukje verder vanavond het lastige werk even doen en dat is de Carbon delen even nalopen met secondelijm.

    Standaard wordt de Mi3 geleverd met een Spool op de voorkant van de auto en een balldiff aan de achterkant van de auto. We beginnen met het balldiff, deze is aardig het zelfde als op de Mi2 maar toch niet helemaal hetzelfde. Standaard is het diff nu uitgevoerd met ceramische kogels en een andere thrustbearing. Toen ik begon met de bouw van het diff dacht ik dat ik wat onderdeeltjes miste maar 1 maal de zakjes opgemaakt bleek dat de thrustbearing en de veerringen al in de diff output waren gemonteerd en ook al voorzien waren van vet. Dus was makkelijk in elkaar te zetten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor de Mi2 was optioneel een spool te krijgen. Voor de Mi3 hebben ze echter een nieuwe spool ontwikkeld die ze zelf een heavy duty spool noemen. Zowel bij de voor en achter diff hebben ze nu standaard al CNC pulley's bijgeleverd, net als bij de Mi2 EC. Bij de Mi2 waren het geen CNC pulley's die standaard werden geleverd.

    [​IMG]

    Bij het monteren van de spool outputs vergeet niet de lagers en eventueel spacers te plaatsen. Als je de outputs al gemonteerd heb krijg je de lagers er niet meer omheen.

    [​IMG]

    Ik heb hier voor de Mi2 al gehad en die heb ik nog steeds. Door dat ik de Mi2 heb heb ik ook nog de mogelijk om voor de voorkant een ander diff te plaatsen. Bij de Mi2 had ik nog een heavy duty One-way die zo in de Mi3 past en ik heb ook nog een balldiff liggen die ook zo past in de Mi3.
    - Links boven: Heavy Duty Spool
    - Rechts boven: Heavy duty Oneway
    - Links onder: Ball diff

    [​IMG]

    De volgende stap is om de dempers in elkaar te zetten. Qua opbouw heel erg het zelfde als de Tamiya TRF dempers en je bouwt ze ook net zo makkelijk als de TRF dempers. Na dat je ze gebouwd heb is het totaal niet moeilijk om ze gelijk aan elkaar te krijgen. Schumacher levert voor de standaard setup 35wt olie bij de auto.

    Vanuit de bouw van de associated dempers die op me BJ4 zitten. Wordt het aangeraken de AE dempers te voorzien van green slime bij de O-ringen in de onderkant. Voor de zekerheid voor een iets betere afdichting heb ik bij deze schumacher dempers ook wat green slime gebruikt bij de O-ring.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier onder de 4 dempers geheel in elkaar, ze zien er erg netjes uit incl. de ti coated dempers shafts :)

    [​IMG]

    Vanavond het chassis doen dus binnenkort weer wat meer over de bouw van de Mi3.
     
  7. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    wow die foto's zijn haarscherp, mijn complimenten!
     
  8. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Thanks, we proberen om er wat van te maken en soms zit er wel is een goede foto tussen :)

    Vandaag weer even verder gegaan met de Mi3. Na de dempers is de bodemplaat aan de beurt. Ik dacht eerst dat het veel werk zou zijn ook met het uitvijlen van de accuslots maar dat was zo gedaan gelukkig. Let wel op dat je maar heel weinig hoeft we te halen voor het goed laten passen van je accu's. Te veel materiaal weg gehaald en je accu's steken onder de bodemplaat uit. Na het bewerken van de bodemplaat met secondelijm heb ik de bodemplaat even op de weegschaal gelegd en de Mi3 bodemplaat kwam op 47,8 gram uit. Ik heb toen de bodemplaat van de T2 op de weegschaal gelegd en deze kwam op 80,4 gram uit. Bijna 2x zo zwaar als die van de Mi3.

    [​IMG]

    De bodemplaat is klaar dus kunnen we de bulkheads op het chassis monteren. De mi3 heeft hier voor maar 8 schroeven nodig voor de voor- en achter-bulkhead vast te zetten. In vergelijking met de T2 is dit erg weinig bij de T2 kan je er tot 21 schroeven indraaien om de bulkheads vast te zetten. Door het gebruik van zo weinig schroeven wordt er bij de Mi3 bodemplaat gezorgt dat je zo min mogelijk last heb van tweak.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als de bulkheads gemonteerd zijn kan de layshaft gemonteerd worden. Het apparte bij de Mi3 is dat er maar 1 schroef wordt gebruikt om de layshaft aan de bulkheads te monteren. Hier door hoef je maar een paar schroeven los te halen om je spur te vervangen voor een andere. Wat ook nog kan is de hoogte van de layshaft instellen. Afhankelijk van het spur dat je gebruikt kan je altijd zo laag mogelijk je layshaft monteren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als de layshaft en de snaren zijn gemonteerd komen de diff's aan de beurt. Als eerste moet je voor de houders een stukje rubber afsnijden dat in de houder gelijmd (Optioneel) kan worden. Ik zelf heb er voor gekozen om het toch lijm gebruikt dan verlies je ze niet zo snel mocht je een diff willen wisselen. Ik heb zelf er voor gekozen om het oneway te monteren. Tijdens de eerste test ritten gaan we ook het spool en het balldiff is proberen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De diff's kan je laag en hoog monteren bij de Mi3 afhankelijk van de manier waarop je de houders draait kan je de hoogte instellen. Op de foto hier onder is goed te zien dat de diff's nu hoog zijn gemonteerd zoals ze in de handleiding aangeven. Door de houders een halve slag te draaien kan je ze laag monteren. Schumacher geeft zelf aan dat je hier door afhankelijk van het soort band en diameter en de rijhoogte je met level aandrijfassen kan rijden.

    [​IMG]

    Als laatste heb ik het topdeck gemonteerd. Schumacher levert als optie nog 2 andere topdecks zodat je het flex in het chassis kan wijzigen. Zo is er nog een soft topdeck en een stiff topdeck.

    [​IMG]

    Dit was het weer even voor vandaag. Morgen weer verder met de wielophanging van de Mi3.
     
  9. l4rsie

    l4rsie Guest

    Goei fototoestel heb jij zeg :!: 8O 8O 8O
    Tjah wat kan ik zeggen, prachtig verslagje!
    En nu wahcten op vorderingen.

    Succes met de bouw
     
  10. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - Belgiƫ
    idd, prachtige pics!
    sorry voor :offtopic: welk foto-toestel gebuik je voor deze afbeeldingen?
     
  11. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik gebruik voor de foto's een Canon EOS350d met de kitlens en de flits op de camera.

    Daar moet je haast wel mooie foto's mee krijgen anders doe je iets totaal verkeerds ;)
     
  12. mike-modelbouw14

    mike-modelbouw14

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    dedemsvaart(overijsel)
    ziet er zekker goed uit
    hij komt er steeds beter uit tezien

    mvgmike
     
  13. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vandaag weinig uit me handen gekomen. Hier de enige foto die ik gemaakt heb vandaag.

    [​IMG]
     
  14. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Mooi bouwverslag met die foto's zo.

    Dat van dat chassis lijkt me wel logisch : ik zou bijna denken dat het chassis in Zwitserland is gemaakt zo een gatenkaas is het ;)
    Het lijkt me dat het chassis daardoor ook wel erg veel flex heeft. de bulkheads zijn uit 1 stuk en zullen daardoor wel voor wat stevigheid zorgen.

    Nog veel bouw- en rijplezier ermee !
     
  15. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Haha dat kan je wel zeggen ja. Hij is ook iets dunner (0.5mm dunner) dus daar zit natuurlijk ook wel een gewichts verschil.

    Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken of er veel flex in het chassis zit. Met de bulkheads erop is er in ieder geval niet heel veel flex meer over mocht er veel flex in de bodemplaat zitten.

    Vond het wel even grappig om er bij te zetten. Uiteindelijk zal dat gewicht erop een andere manier weer bij komen waardoor die op ongeveer het zelfde gewicht komt.
     
  16. l4rsie

    l4rsie Guest

    0.5 mm lijkt me wel heeel dun voor een bodemplaat :wink:
    je zal wel 1.5 of 2.5 ofzo bedoelt hebben.
     
  17. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    0,5 mm dunner dan de bodemplaat van de T2 bedoelt ie....
     
  18. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Stond er een beetje ongelukkig maar bedoel idd 0.5mm dunner.

    Mi3 bodemplaat is dus 2mm en de T2 is 2,5mm.
     
  19. l4rsie

    l4rsie Guest

    Weer een misverstand de wereld uit 8)
     
  20. Wow ! 8O wat is dat een super mooie auto, en mijn complimenten voor het bouwverslag. vraagje hoe worden die pennen in de bulkheads vast gezet met een inbusje of wordt het er gewoon in gedrukt ??
     

Deel Deze Pagina