bouwverslag Seagull AT-6 Texan brandstof ARF

Ergens een Seagull AT6 op de kop getikt, een geschikte eerste warbird.
Hij is uitgevoerd met mechanische retracts, dus kan ik goed oefenen en wellicht ook merken hoe voorzichtig je warbirds met retracts aan de grond moet zetten enfin een paar foto's:

de doos:
eerste indruk, aardig gecovered! flinke cowl, EP ombouw set erbij geleverd.
8147397648_bd3f5ce508_c.jpg


De kale cockpit heeft nog wel wat bekleding nodig..
8147364443_4630a1c828_c.jpg


maar gelukkig hebben ze er wel wat bij geleverd:
8147352740_722d8be583_c.jpg

zouden het tweelingbroers zijn?

Aandrijving ook al gekocht, een 13cc 4 takt.
8147364531_15a95bca0d_c.jpg


Van het merk PH, is Planet Hobby=Lindinger=Magnum=ASP=SC=...
8147398098_11eb85495b_c.jpg


uitgerust met op dit moment een 13*6 APC prop.. de 13cc zal denk ik vrij fors zijn, maar als het motortje goed loopt, dan kan deze ooit nog in een andere kist.

Romp van binnen:
servo tray kan eruit, mooi!
linkse brandstoftank schot is los, wat goed is want bijgeleverde tank lijkt me nog minder dan een 200cc.. kan ik het plaatje eruit halen en gat groter maken.
8147397796_d7060cd1b8_c.jpg



De bandjes zijn niet pieterpeuterig, 65mm * 23mm. Bandjes zijn van stug foam, maar niet keihard plastic van kavan bijv. as diameter is 5 mm. zoek nog wel alternatieve bandjes
8147352934_f240dd0551_c.jpg


wordt vervolgd.
 
Inmiddels de HITEC retract servo en de mechanische retracts gemonteerd. was nog een behoorlijk gepiel. de servo schijf was ongeveer 21 mm in diameter en volgens handleiding moest dit 25m zijn. nah komt aardig in de buurt, moet lukken.. nee dus..te veel speling in de retract zelf. op deze manier zullen ze nooi "locken" wanneer volledig dicht of uitgeklapt..
de servo-schijf vervangen door een servo-hevel waarvan afstand tot beide aansluitingen (kan ffe niet op woord komen, te laat denk ik..) 25 mm is.

Voorbeeld fotoo, meerdere zullen morgen volgen..
8159238063_511ea480d3_z.jpg
 
Ailerons geinstalleerd. geen plastic maar gewoon metaal.
8147318155_0c61c0f676_z.jpg


de bijgeleverde moeren zijn niet zelf borgend, Seagull wilde ook nog dat je epoxy in het gaatje van je aileron zou doen om daarna de bout er doorheen te persen.. ik zag al de epoxy er aan de onderkant weer uit komen. geen epoxy dus maar alvast een zakje zelfborgende moeren bij Dennis gehaald. moet voldoende zijn.
8147318079_dacc6a5be4_z.jpg



Bij het monteren van de retracts was al snel duidelijk dat de retracts naar buiten stonden, wanneer deze dus ingeklapt zouden zijn, dan staken ze nog bijna 1 cm uit de wheel well (weet het nl woord niet meer..) ik moest er dus voor zorgen dat de retract huizen iets verder naar binnen gekanteld waren.
mijn oplossing: dunne latjes en ietwat schuin afgevijld/geschuurd en vast gezet met epoxy. had netter gekund maar zag dat het hout het merendeel van retracthuis ondersteunde is wel voldoende denk ik.
8147318857_1e93a01dee_z.jpg


Dit is het resultaat geworden: een stuk beter lijkt me, maar je ziet dat retract eigenlijk nog wel iets verder naar binnen had gemogen, maar dat gaf weer te weinig ruimte in de vleugel zelf, ik vind het wel ok zo.
8147353378_105d81ac6d_z.jpg



Bij de volgende uitdaging kwam ik erachter dat er veel te veel speling zat in de retract-stang. die retracts schuiven over een glijbaan en als de hoek niet netjes is dan dan je duwen tot je een ons weegt maar inklappen ho maar, 2mm draad boog dus lekker door.. maar door wat 2 mm triplex eronder te zetten werd het goed ondersteund en schoof het weer naar behoren zonder buigend staaldraad
8147353442_1c4195c32b_c.jpg
 
Graag gedaan Johaver,

Zoals beloofd nog een kijkje naar de retract servo, zonder disk, maar met hevel en exact 25 mm.

Dicht:
8164831772_f26108082e_z.jpg


en open:
8164831584_5710839d5e_z.jpg
 
afgelopen weekend even bezig geweest met de aileron's en het inbouwen van de servo's, maar ben er niet tevreden over:
8180168567_e91054ef65_c.jpg


zoals jullie zien is de servo arm behoorlijk kort en bij een goede uitslag raakt de Kavan clevis het houtwerk. langere Dubro servo armen zijn al in bestelling.

8180201862_f125d73394_c.jpg


Hebben jullie nog ideeën voor een betere bevestiging aan aileron?
en is de Futaba S3003 servo te licht of onbetrouwbaar voor dit werk, wat ik ga wellicht de servo arm verlengen..
Alle ideeën zijn welkom.
 
Stangetje een beetje rond maken, armpje langer maken kan ook. Verder zouden die 3003tjes het wel moeten kunnen trekken, hoewel ik dan eerder Tower Pro SG5010 zou nemen (deze zijn goedkoper en sterker en sneller en gekogellagerd http://www.giantshark.co.uk/sg5010-towerpro-servo-torque-p-205.html). Verder heb je niet van die grote uitslagen nodig. Ik heb een PT-19 van Seagull met uitslagen van 7.5 mm naar elke kant en kan dan al flink giftig zijn.
 
dat zijn interresting servo's en nog goed ontvangen ook door de britten!
Ik kies toch voor de wat langere servo armen. Dennis van HobbyIn had nog wat Futaba armen liggen dus morgen ffe kijken.

De retract armen lijken 5,1 mm dik en de bussen zijn natuurlijk 5 mm dik, met geen mogelijkheid de wielen kunnen vastzetten met de 5mm bijgeleverde bussen.:mad:
 
Met slijpschijfje of schuurpapier wat bewerken.

Normaal moet je toch een vlak stukje maken om het vijsje van de busjes goede houvast te geven.

Johan.
 
weer een weekje verder, inmiddels retracts en wielen en de wielkappen gemonteerd:
De plastic kappen niet gelijmd, maar met 2mm schroefjes vastgezet, ziet er leuker uit. Er komen nog wel een paar schroefjes bij..
8202359559_40ae83ee25_c.jpg


Ook de Futaba s3003 servo's gemonteerd en tussenribben van de vleugel met epoxy vastgezet.

8202340765_b252aa36d4_z.jpg


8203430018_5e9927fd04_z.jpg
 
Hulp met tank!

Vleugel is inmiddels klaar, nog houten beschermplaatje epoxyen daar waar de nylon vleugelbouten komen. doen we wel als we echt kunnen gaan passen.

Romp inmiddels uit plastic en ik heb me verbaasd over de kleine tank..
ter vergelijk een Dubro 10 Oz ernaast gelegd..
8208788095_81c6157fe2_z.jpg


ik denk dat de originele tank maar 8 oz is, wat ong 220 ml of nog minder is
ik wil dus de Dubro van 10/12 Oz erin zetten, past dus voor geen meter..
8209876556_39c582b04b_z.jpg


8209876716_4ccaa29fc5_z.jpg

8209876878_2b59718128_z.jpg





Hoe zouden jullie dit oplossen:
  • het Dubro houten plaatje van het brandstof motorschot er af halen en dan motor beter ondersteunen met foam bijv.
  • tankje verder naar achteren met risico dat servo tray aangepast moet worden?
Alle ideeen zijn welkom..
 
Je gebruikt toch een methanol motor?

Wij waren in onze tijd tevreden met een 220 ml tank.
Als we 10 min. per vlucht konden vliegen was dit voldoende met een motor aangedreven toestel, wou men langer vliegen gingen we met een zwever aan de slag, we hadden gewoon beide toestellen mee.
Met een zwever lagen we in een ligstoeltje, kwestie om de nekspieren wat te ontlasten bij het naar boven turen.
Maar tijden veranderen, 30 jaar geleden is niet meer hetzelfde als de huidige tijd.
Sorry, is nog een vleugje nostalgie dat bij mij blijft hangen, als je graag een grotere tank inbouwt doe je dat gewoon.

Johan.
 
Typisch probleempje met ARF. Als je even iets anders wilt dan moet er een verbouwing plaats vinden. Ik zou gaan voor een andere servoplaat. Het schot wat afvijlen dat ie er precies tussen past. Verder vind ik het brandstofverbruik altijd er meevallen en moet je afvragen ga ik dit wel doen? Ik heb een Superair met een ASP FS61 en een 220ml tank, ik heb hem nog nooit leeggevlogen en ik hou als vliegtijd 15 minuten aan. Aan jou de keuze, verder ben je prima bezig ziet er goed uit. Ik overweeg deze op mijn verlanglijstje voor het komende onder de boomfeest :-).
 
Dank!

Ik zal er eens goed over nadenken of een andere tank wel nodig is. Het schijnt dat het zwaartepunt toch al erg ver naar voren ligt, als ik andere bouwverslagen moet geloven. een kleinere tank help natuurlijk iets evenals een NIMH pack wat verder naar achteren.
 
Ben ik weer, toch eigenwijs geweest en een 10 OZ Dbro tankje weten te plaatsten, met niet al te veel "rework".. het resultaat:
triplex plaatje voor dubro neus vervangen door 2 kleinere
8214326893_7798cb32b3_z.jpg


en tankschot vergroot en triplex strookje boven eraf gehaald en onder geplaatst (of net anders om want vliegertje ligt ondersteboven..;)) dit zorgt ervoor dat tankje vrijwel horizontaal ligt..
8215412308_8cd86471ea_z.jpg


Zie hier, tankje vrijwel horizontaal en brandstofschot kan er netjes voor.
8215413138_6a311f406f_z.jpg


Ik heb wel een andere uitdaging gevonden, wilde even gaan passen en meten met de .80 ASP 4-takt. en de bijgeleverde motorsteunen.
kan dit? is dit verstandig? daar waar de bouten door de motorsteunen moeten? jullie kunnen zien dat ik niet meer naar achteren kan ivm choke
8215414012_71cb33921e_c.jpg


Het fijne van deze motorsteunen dat de gaten al voorgeboord zitten op de juiste hoogte, motor ligt vrijwel op de lengte as van het vliegtuig.. met andere of langere motorsteunen wordt het weer een hele hoop passen meten..

Respect voor de mensen die een ARF-je in 4 uurtjes vliegklaar hebben:confused:
 
Ziet er goed uit marcel! ga je hem in de winter invliegen of wacht je tot het voorjaar? mvg. Bram (Delta Oss)
 
Hee Bram!

Haha ligt aan het weer;) maar als het aan mij ligt gaat hij zeker dit jaar de lucht in.
Had um vandaag naar de club meegenomen ging over ophanging van de 4 takt en of demping nodig zou zijn ivm trillingen..
 
strontverkouden, dus niet al te veel zin gehad afgelopen week maar weer wat verder..
Servo tray geplaatst.
8239452898_c85121b8fb_c.jpg


motor gemonteerd:
8239452552_c617623853_z.jpg


uittekenen wat er uit de motorkap gefreest moet worden..
8239452120_b65f4e977c_c.jpg


en passen:cry:
8238385929_776ca3b1c8_z.jpg


past voor geen meter, nog steeds klem tegen de ASP.
8239453424_7620657a90_z.jpg
 
Back
Top