bouwverslag seamaster III, eigen ontwerp bootje.

robert14

Forum veteraan
oke dan,

ik ben gisteren met harrie wezen varen en dat heeft me helemaal aangestoken met het bootjesvirus. :?

nu wil ik zelf een bootje gaan bouwen uit 6mm depron maar dan niet zoals ik al eerder heb gedaan een airboot maar een boot met een schroef. ik heb nog een speed 400, schroefas+schroef en servo liggen, het moet een simpel bootje worden te besturen op 2 kanalen. als accu's heb ik 2s lipo's en 7.2 volt racingpacks. ik heb verder geen bouwtekeningen maar bouw hte gehele bootje uit mijn hoofd. ik probeer straks even een tekening te maken in paint voor het ontwerp. he moet een beetje denken aan een paula II of een katja. het hoeft geen snelheidsduivel te worden maar gewoon een makkelijk te varen bootje.

ik zal hier alle vorderingen blijven posten. houd er wel rekening mee dat ik totaal geen ervaring heb met het bouwen van boten afgezien van airboten. maar een airboot stelt niets voor.

oke mensen, hier is een beetje het ontwerk van mijn boot, het deel achter de cabine moet nog wat langer worden en ik wil de motor e.d. in de cabine verwerken.

groffetekeninglw0.png

ik heb tot nu toe al over verschillende kleuren verf beschikking. het is een hele schematische tekening. de boot moet ongeveer 40-50cm lang worden denk ik.

UPDATE:
ik bedenk met net ineens dat ik nog wel twee servo's heb liggen, mijn zender is toch 4 kanaals dus ik kan eventueel nog wel een extra functie inbouwen, heeft iemand een idee?? als dit bootje een sucses wordt maak ik er tekeningen van en ga ik hem ook uitvoeren in balsa. eventueel kan ik de tekeningen dan wel op het wereld wijde web gooien.

eventuele verbeteringen aan het model zijn welkom omdat dit de eerste keer is dat ik een boot bouw. ik zit er nog aan te twijfelen of een een platte bodem ga maken of een echte romp. mischein kan iemand mij overtuigen??

ik heb het stuurhutje af en een deel van de romp, ik ga toch voor een traditionele romp. ik probeer morgen wat foto's te plaatsen, de romp wordt 55cm lang.

ben benieuwd wat je nou allemaal aan het maken bent ,dus kom maar op met die foto's !!!

mzzls
erik

Robert,

Als je het ontwerp toch nog veranderen kunt, zou ik denken aan een puntige neus ipv een rechte. Gaat wat makkelijker door het water.

Succes,

Wim

wimg zei:
Als je het ontwerp toch nog veranderen kunt, zou ik denken aan een puntige neus ipv een rechte. Gaat wat makkelijker door het water
helaas ben je daar iets te laat mee, ik heb de romp al af. maar het is inderdaad een puntige neus geworden. het model moet ongeveer net zoiets worden alsde dolly van robbe. vanavond komen de foto's online. zoiets moet het worden:

Dolly_6.jpg

ps, hij gaat de "seamaster III" heten als deze naam nog niet bezet is.

het is me eindelijk gelukt wat tijd te vinden om de foto's online te zetten. inmiddels ligt de motor ook er ook al in maar dit staat nog niet op de foto. hier dan de foto's:

m5110006mv8.jpg

het stuurhutje, het is 14 cm hoog.

m5110007gs7.jpg

dit is de romp zonder de zijschotten.

m5110009ik5.jpg

hier zitten de zijschotten er wel al in, ook het stuurhutje heb ik er al even op gezet zodat jullie een beeld kunnen krijgen van het totaal.

m5110011or5.jpg

de binnenkant van de boot, het achterschot zit er inmiddels al in en de motor en as ook al.

m5110012vr1.jpg

nog even een zijaanzicht. zo moet het dus worden, ik weet alleen nog niet of ik het stuurhutje naar voren zet zoals bij de robbe dolly (foto paar posts terug) of helemaal achteraan. eventuele commentaar is welkom :D

JIPPIE!!!!!!!!!!!! de motor zit erin het werkt! ik kan nu beginnen aan het roer, nog feven wat foto's en een testfilmpje:

m5110018qu1.jpg

m5110014sp9.jpg

[/media]

ik heb het nu zo ingesteld dat ik het gas op een gasstick heb zoals bij een vliegtuig, de stick staat standaard naar beneden en des te verder ik de stick naar boven doe, des te meer gas ik geef. maar als ik de trim naar beneden zet, gaat de boot achteruit.

op het filmpje klinkt het geheel niet al te zuiver, maar dit komt omdat ik de motor op een plaatje van plastic heb gemaakt. als de motor draait trilt het hier tegenaan.

perk zei:
mooi zeg, hab je die vormen op het zicht gedaan of had je een soort plan?
alles uit mijn blote hoofd :lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan robert, heel creatief opgelost zo met die voorkant. Dikke pluim voor de zelfbouw activiteiten.

Een opmerking, die plaats van de prop. Die gaat te weinig water krijgen. Kun je evt oplossen door een langere as te monteren en dan de koker met as en motor verder naar voren te monteren. Of een schroef-tunnel in de romp maken (goedkoopste oplossing, kan je met depron doen). Voorbeeld:
tegning-med-forklaring-vi.jpg

ik probeer het eerst even zo, als dit niet erkt bouw ik een nieuwe met ander systeem voor de aandrijving.

zo zo dat schiet op !

hoef je neit naar school :lol: :lol: ???

netjes bedacht ook ,helemaal voor een eerste keer !(tenminste begrijp dat dit je eerste "echte"bootje is )

mzzls
erik

erik16v zei:
hoef je neit naar school :lol: :lol: ???

netjes bedacht ook ,helemaal voor een eerste keer !(tenminste begrijp dat dit je eerste "echte"bootje is )

school?? mijn rooster is zo'n gatenkaas dat ik op school al mn huiswerk al kan doen, hous ik des te meet tijd over voor de hobby.

erik16v zei:
zo zo dat schiet op !
over lekker opschieten gesproken, het roer zit er ook al in en de lampjes zijn ook allemaal al aangesloten. het roer stuur ik aan met een 9 grams servo met een kracht van 1.8kilo. dit lijkt me genoeg. ik heb 1 aparte schakelaar voor de verlichting en 1 voor de servo en motor.

foto's:

m5110001nl4.jpg

het roer, de foto kon ik niet goed scherp krijgen,, de camara is niet al te goed meer :D

m5110004ih4.jpg

de schakelaars voor de verligting en de motor+servo.

m5110010gq3.jpg

ik heb ook nog een lampje gezet op een gestripte servo. deze komt op de neus van de boot. ik kan de servo niet meer gebruiken om dingen mee aan te sturen omdat als ik de bovenkant erop zet, hij vastloopt, zo heeft ie toch nog wat te doen afgezien van de tijd dat ie in een bakje heeft gelegen.

ik heb ook nog even een filmpje gemaakt waarin ik het hele electragedeelte tese:
[/media]

wat valt er nu nog te doen??
- electronica netjes ene plaats geven
- bovendek erop
- stuurhut erop.
- waterdicht maken (met tape en pleisterspray)
- lampjes erop bouwen
- de eerste vaart maken :D

ik verschillende accu's liggen om mee te testen, ik heb twee 7.2 volt racingpacks voor auto's (beide rond de 1800mah), ik heb nog een 7.4 volt 1250mah lipo en ik heb vandaag net een nieuwe 9.6 volt 1100mah binnengekregen. ik heb er ook nog 1 liggen maar die vertrouw ik niet helemaal meer. die moet ik even een keer nameten.

ik denk dat ik het bootje vanavond wel afkrijg. als ik eenmaal ergens mee bezig ben kan ik ook bijna niet stoppen, behalve met huiswerk dan :wink:

dammm gaat idd echt snel !

dat gaaat niet lukken hoor !

kan idd oook nooit stoppen ,zoals b.v. bouwverslagen kijken op het forum ....tot diep in de nacht,terwijl ik de volgende dag weer moet werken !!

suc6 met je proefvaard straks !!

mzzlss
erik

ik had in mijn vorige post wat gezegd over het waterdicht maken met pleisterspray. ik raad jullie aan dit niet te doen als je werkt met depron. ik heb net even een proefstukje gespoten, het depron vreet helemaal weg. gewoon lekker kladderen met lijm en tape, daar houd ik het bij.

:banana: :banana::banana::banana::banana::banana::banana:

het bootje is af!!!!!!!!!!!!!!
ik heb er nu drie lampjes op zitten. ik probeer zo snel mogelijk foto's te posten :D

hier dan de foto's:

m5110011po1.jpg

m5110013ix2.jpg

en nog een filmpje:
[/media]

morgen komen denk ik nog meer foto's.

Back