Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 26 aug 2012.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Ton , thanks !!

    Ik ga de onderkant van de romp van de romp glassen met PS100 en 25gr glasmat , één probleem ik heb dit nog nooit gedaan.
    Op het forum is er van alles te lezen over dit onderwerp . . . te veel eigenlijk.
    Volgens mij kan dit het makkelijkst met een roller.

    Is dit de juiste volgerde?

    --Balsa vorzien van poriën vuller en laten drogen
    -schuren
    -glasmat erop ( randen iets overlappen )
    -PS100 aanbrengen met roller
    -schuren en nogmaals PS100 erop

    Mvg,

    Bart
     
  2. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Ton is de expert hierin......dus die moet mij maar verbeteren als ik onzin uit kraam

    Maar afgaande op jouw bouw foto's zou ik stap 1 en zelfs 2 overslaan......je romp ziet er al prachtig glad uit en porrien vullen voegt alleen maar ongewenst gewicht toe.
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Die stappen zijn inderdaad overbodig. Bovendien heeft glasmat ook weer een textuur die dun geplamuurd/gevuld moet als je het glad wilt hebben.
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Behalve dat, het lijkt mij dat de PS100 zónder poriénvuller ook béter aan het Balsa hecht?
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Porienvuller gaat prima wordt eigenlijk hierbij gebruikt om er voor te zorgen dat de porien dicht gaan zodat de PU100 niet allemaal in de balsa verdwijnt.

    Doe dat zelf niet gebruiken ben tevreden over het alleen werken met PU100 maar doe dat met eem korte kwast omdat daarbij ook de mat wat wordt opgespannen.

    Ton
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als met poriënvuller spanlak met additief wordt bedoeld, zou ik eerst even op een latje een testje doen.
    Spanlak kan aangetast worden door thinner basis (PU) lakken.
    Spanlak onder G4 ging bij mij geheel verkeerd en veranderde in niet drogende smurrie.
    PS100 heb ik nog niet getest (net weer nieuwe G4 binnen)

    De sterkte van de glasmat komt uit de vezel verlijmd met een zo zuinig mogelijk doordrenkte mat. Extra epoxy (of PU) geeft niet meer sterkte, wel meer gewicht. Zo heb ik geleerd van het mbf :)

    Een overdaad aan epoxy kam je weg met een afgedankt credit-kaartje en met keukenpapier.
    Voor extra sterkte een extra mat, wederom dun aangebracht. De PU niet volledig laten uitharden maar nog iets pikkerig tweede laag aanbrengen. Met PU kan de uitharding vlot verlopen als het vochtig is.
    Met epoxy zelfde manier. Als het volledig is uitgehard is moet je het namelijk ruw schuren voor goede hechting...
    Gr Bas
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik weet niet beter dan dat spanlak ook op thinner basis is, gaat dus prima samen met PU100. Weet ook dat Rob (mr RBC) met porienvuller het model een eerste laagje geeft en daarmee een prima resultaat heeft.

    Hoe dat gaat met G4 weet ik niet meer wel ooit een keer gebruikt maar dat is heeeeel lang geleden, dacht dat ik daar met me kwast problemen mee had met het reinigen met thinner maar weet dat echt niet meer zo zeker.

    Helemaal mee eens Bas een test kan nooit geen kwaad.


    Ton
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wil het PS100 hoog nodig eens proberen!
    Groetjes Bas
     
  9. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Ik heb mijn drijvers met glasmat (25 gram) en wat oudere (1jaar) G4 ingesmeert dit ging super...

    Kwasten rollers kun je weggooien na 1 gebruik.:D
     
  10. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hee Bart, heb me volgens mij nog niet gemeld in dit draadje, kom laatste tijd wat minder op het forum, maar dit volg ik op de voet, complimenten en dank voor het bijhouden van dit bouwdraadje :thumbsup: Geweldig toestel overigens, op een goede dag hoop ik ook weer wat tijd te krijgen voor dergelijke projecten, dan komt er ook een vliegboot op de bouwplank (Short, Martin Mars of dergelijke, Blohm Voss VB 138 lijkt me ook geweldig).


    Wij hebben tijdens een clubproject enkele Wave's (jawel, vliegbootje van Ton/RBC) met G4 aan onderkant van een matje voorzien. Heb er destijds enkele plaatjes van op onze website gezet, hierrrrrrrrrrr de link. Bij ons heeft niemand vuller gebruikt, glad schuren en zo opbrengen met een gladde verfroller. Niet te dik aanbrengen, als je ermee aan de gang gaat zie je vanzelf wanneer matje "vol" zit. Laten drogen en later afwerken. Voor de wave was dit ruim voldoende, wij waren zonder verder gladmaken tevreden met het resultaat. Hoop dat je er wat aan hebt. Succes en vooral blijven posten! :cool:
     
  11. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bart ,

    Ik kwam dit draadje tegen en heb het eens doorgelezen , het ziet er geweldig uit .

    Jij gaf aan op het oostvoornse meer of op de Brielse maas te vliegen , waarom vlieg je niet vanaf het vliegveld in Oostvoorne , mooi watertje , tussen de bomen dus volgens mij ook redelijk beschut .

    MVG Peet
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Rob , leuk dat je ook mee leest en bedankt voor de tips over het glassen en de complimenten natuurlijk. Mooie site waarnaar je hebt gelinkt. Het begint bijne een hype te worden deze mooie grote vliegboten , op Rcgroups zijn er veel bouwdraadjes te vinden. Een Bv138 ? mooie vliegboot , heb je die van Christian Ramoser wel eens gezien ?

    @ Peet , bedankt voor de complimenten. Het watertje op het vliegveld is er alleen in de winter , somers is het een drassig veld.
    Watervliegen is een beetje link daar met de paaltjes en struiken net onder het water oppervlak. Het is idd mooi beschut door de bomen maar er boven het veld is er veel turbulentie die veroorzaakt word door de bomen icm met de vaak sterke wind uit zee.

    Ik zie dat je zelf vooral met boten actief bent , waar vaar je meestal ?

    Mvg,

    Bart
     
  13. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bart

    We hebben een mooi vijvertje In het kooisteebos in Hellevoetsluis.

    MVG Peet
     
  14. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Ik zie graag een mooi toestel in letterlik mijn achtertuin ...maar een 2 meter toestel in dat park is vragen om probleemen

    ik denk dat Bart zelf al de juiste keuzes maakt waar hij gaat vliegen hier in de buurt zeker met het oog veiligheid voor zowel de omstanders, zichzelf als het toestel.
    En hiermee een positieve pr aan het vliegen geeft.
    In een park waar veel kinderen spelen is een ongeluk zo gebeurd in een vijver van 25 meter doorsnee. Lijkt me geen goede Pr voor de hobby of voor de modelvliegclub aan het einde van het kanaal.

    Maar laten we back on topic gaan......

    Ziet er goed uit Bart. Al high van de PU100 dampen?
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Moggüh , nee helaas nog niet high van de dampen. Ik heb het weekend en vandaag werk van 10.00 tot 18.30uur , morgen ga ik de nacht in.
    De reden dat summit die vijver noemt was dat ik vroeg waar hij zijn boten vaart ;) maar idd met deze vliegboot op zoon kleine vijver geen idee.
    Sterker nog , de reden dat ik uitsluitend watervliegtuigen vlieg is dat ik door mijn drukke leven weinig tijd heb om bij een club lid te zijn ( helaas ) en met het vliegen boven water ben ik niemand tot last ( krijg eigenlijk alleen positive reactie's )

    wie weet in de toekomst word ik lid van MVC voorne putten , moet dan wel even mijn brevet halen ;)

    Mvg,

    Bart
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Even wat aan het meten geweest . . . .



    1 motor trekt dus 11.6A met de GWS 9x7 3blad prop bij 11.1v belast.

    P=UxI
    P=11.1x11,6 = 128,76watt

    Verder nieuwe ailerons gemaakt en gemonteerd. Ook de cowls zitten op zijn plek :)

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Bart,

    Was even opzoek in je draadje naar het kleurenschema welke je gaat maken en zag weer veel moois terug, prachtig bouwdraadje man! :thumbsup: Het kleurenschema ben ik niet tegengekomen, welke kleuren krijgt deze mooie Empire naast het basis aluminium? En ik las dat je de aluminiumkleur nog gaat matteren, lijkt me mooi! Je zou wat grote panelen kunnen afplakken en een voor een matteren met een schuurmiddel, zo krijg je verschillen in tinten.

    Veel plezier met de afbouw, leuke fase!
    Groeten, Ramses
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Ramses ,

    Het word de G-ADHM , Caledonia zoals de echte in 1937 - 1939

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als ik er komende winter nog een bouw dan word deze met de rood/blauw/witte strepen.

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Gary heeft de vacuum gevormde cocpit kap klaar , even wat foto's :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Mooi kapje Bart.

    Maar heb je nu terug wat bekleding er af gehaald?

    [​IMG]
    Op een eerdere geplaatste foto was de romp bekleed.

    [​IMG]
    Hier maar deels, zelf zou ik de top van het dak niet weghalen, is al wel gebeurd zie ik, maar wat afvijlen zodat het kapje er mooi op paste, meer materiaal om te lijmen.
    Nu maak je kans mits je het bovengedeelte moet schilderen dat de lichtinval ook door je verf breekt en de strepen van het penseel toont, of ga je het spuiten.
    Zomaar een vraagje hoor.
    Of is dit het andere toestel dat gebouwd word door je vriend.

    Johan.
     

Deel Deze Pagina