Bouwverslag SIG 1/6 Cub

Hi,

Vandaag de eerste hand gelegd aan mn eerste houtbouw project...
De afgelopen tijd al menig bouwverslag van 1/5 en 1/6 Cubs gevolgd en een hoop geleerd en ideeen op gedaan. Alle verdere tips en info zijn echter meer dan welkom.

Het plan is om de SIG 1/6 schaal J-3 te converteren naar Super cub.
Hiervoor heb ik cowls van Fiberglass Specialties aangeschaft en ik ben van plan de cub uit te rusten met flaps.

De prop zal electrosomatisch rondgezwengeld gaan worden...setup moet ik nog bepalen.

grtn,
Ivo

Enkele foto's van de voortgang

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Sic piper cub 1/6 heb ik paar jaar geleden gebouwd maar de bouwdoos viel mij enigzins tegen.Het stanswerk was matig de hooftspant romp asymetrisch en het motor schot paste niet.
Ook de motor kap heb ik zelf op nieuw gemaakt, maar vliegen doet hij goed.
Motor is elektro, type 930-10 met 1/2 tand riem vertraging en wordt gevoed door 5 lipos 4000.Prop is een houten 13x8.
Verder heb ik diverse dingen gewijzigd, o.a. de aansturing van hoogte roer is namelijk onzichtbaar en het stabilo is trimbaar gemaakt zoals het origineel toestel. Deze is instelbaar d.m.v. een spindel en kontra moer(niet tijdes het vliegen).Alle roeren zijn demontabel uitgervoerd.Om het er wat meer schaal uit te laten zien zijn er remtromels slangen wieldeksels horizontale deelbaare motorkap plus een dummy motor aan gebracht.
De stoelen zijn gemaakt van depron.
Ik ben nog vrij nieuw op het forum en het lukt mij nog niet om foto's te plaatsen maar hier wordt aan gewerkt.

Sic piper cub 1/6 heb ik paar jaar geleden gebouwd maar de bouwdoos viel mij enigzins tegen.Het stanswerk was matig de hooftspant romp asymetrisch en het motor schot paste niet.
Ook de motor kap heb ik zelf op nieuw gemaakt, maar vliegen doet hij goed.
Motor is elektro, type 930-10 met 1/2 tand riem vertraging en wordt gevoed door 5 lipos 4000.Prop is een houten 13x8.
Verder heb ik diverse dingen gewijzigd, o.a. de aansturing van hoogte roer is namelijk onzichtbaar en het stabilo is trimbaar gemaakt zoals het origineel toestel. Deze is instelbaar d.m.v. een spindel en kontra moer(niet tijdes het vliegen).Alle roeren zijn demontabel uitgervoerd.Om het er wat meer schaal uit te laten zien zijn er remtromels slangen wieldeksels horizontale deelbaare motorkap plus een dummy motor aan gebracht.
De stoelen zijn gemaakt van depron.
Ik ben nog vrij nieuw op het forum en het lukt mij nog niet om foto's te plaatsen maar hier wordt aan gewerkt.

Om foto's te plaatsen moet je even een album aanmaken...tenminste zo doe ik het.
Ben erg benieuwd naar foto's van jouw cub en de mods die je beschrijft.

De voortgang van deze week..

Begonnen aan de vleugels..dwz de rechter.

full

Blunder

De eerste blunder van de bouw is een feit!!
Was natuurlijk onvermijdelijk bij een houtbouw debuut, maar ik had stiekum gehoopt dat t mij niet zou overkomen...;)

Voordat de beplanking er op komt moeten de korte W3 ribben geplaatst worden langs de voorlijst. De eerste 2 hebben (net als de 1e paar volle vleugelribben) een opening waar de triplex vleugel verbinder (wing joiner) in gaat schuiven.

De ribben er uitsnijden gaat niet lukken, dan sloop ik de voorlijst vrees ik, ik denk dat het met de dremel moet.

Iemand tips hoe ik dit het beste aan pak??

full

sig piper

Als je beplanking aan boven en onderkant er op gelijmd zijn dan heb je een gigantisch probleem ,nieuwe vleugel maken ?
John.

Maar eh, er zit toch een bouwbeschrijving bij? Zo zie je dat het van belang is deze te volgen...

sig piper

Als je bij je tekening de uitslagen van de ribben heb ,snij dan zelf nieuwe ribben en bouw een nieuwe vleugel ,deze van je zelf krijg je nooit meer goed .
Zitten er geen ribuitslagen bij mail dan met Sig en laat ze de benoodigde ribben naar je opsturen ,kan je de kop niet kosten.
John.

erg jammer van de bouw fout.
zo zie je maar wat het belang is van rust en consentratie bij het bouwen.
handleidingen door spitten stapje voor stapje werken en handleidingen van sig kennen...plaatjes kieken.

succes met herstellen maar geef de moet niet op

Jammer van het foutje maar vindt het er verder goed uitzien. Kun je niet alsnog het gat in deze rib maken, snijden/boren en/of vijlen? Lukt dit niet dan kun je altijd nog het uitstekende deel van deze rib eraf halen en een nieuwe maken inclusief het gat en deze ernaast, met overlap, tegen het oude restant plakken. Een nieuwe vleugel bouwen voor zo'n relatief kleine fout lijkt mij overdreven.

Hi Huibert,

Inderdaad..dat is wat ik ga proberen..een nieuwe vleugel lijkt mij ook wat overdreven....

Ik ben momenteel op zoek naar een opzetstuk voor mn dremel waarmee ik het gaat alsnog in de rib kan frezen/slijpen.

grtn, Ivo

Opgelost

Met behulp van een geleend dremel-freesje de opening er "uit de losse pols" in gedremeld.
Hoewel de opening misschien iets te breed is de wingjoiner past er aan boven en onderzijnde precies, strak in.
Dus functioneel geen probleem ook gezien het feit dat ik niet van plan ben de vleugelhelften individueel te kunnen monteren.
Ik maak 1 complete vleugel, waarbij ik de onstane ruimte straks bij het samenvoegen van beide helften met balsa resten opvul.

full

Back