Bouwverslag SIG Kadet LT-40

Geïnspireerd door het mooie bouwverslag van CaptainV24 ben ik zelf ook op zoek gegaan naar een SIG Kadet. Ik beschik over enige depron ervaring en vlieg momenteel een Multiplex EasyStar. Dit wordt mijn eerste bouwdoos.

full

Tijdens mijn orientatie liep ik op Marktplaats tegen een ongebouwde SIG aan voor de helft van de nieuwprijs. Bij de bezichtiging leek 'ie me compleet, hoewel dat altijd lastig is te beoordelen in een kort tijdsbestek. Laatste opmerking is mijn vergoeilijking voor het feit dat 'ie na thuiskomst niet compleet bleek. Als ik vooraf beter naar de eerste foto's van CaptainV24 zijn verslag had gekeken, was mij duidelijk geworden dat de doos, naast de tekeningen, ook een bouwbeschrijving moet bevatten (kleinigheidje). Zat er dus niet bij, verkoper had 'm ook niet. Was van een ex-vriend van een vriendin van een kennis geweest.

In het bouwverslag op RCUniverse wordt al aangegeven dat SIG geen bouwbeschrijvingen publiceert en ook niet bereid is ze (digitaal) na te sturen.

Vervolgens CaptainV24 benaderd; hij is bereid geweest om deze 60 (!) pagina's tellende handleiding door de scanner te halen en mij de scans toe te sturen. Erwin, je hebt mijn bouwdoos gered, nogmaals waanzinnig bedankt! :worship:

De bouw kan beginnen!

Groeten, Walter

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ik de bouwbeschrijving heb, kan ik controleren of alle onderdelen aanwezig zijn. Ik kon uit een nota die zich in de bouwdoos bevond opmaken dat 'ie in 2003 is aangeschaft. In 6 jaar tijd kan er veel gebeuren met de inhoud van zo'n doos.

full

Na alle onderdelen uitgestald en gecheckt te hebben op de partslist, blijkt het geheel compleet, pffff! Daarnaast is het opvallend dat er in al die jaren niets is gewijzigd aan de opzet van het model. Never change a winning team!

Morgen staat op het programma:
- labelen van de onderdelen
- aanschaffen van een bouwplaat (wordt de CaptainV24 methode met MDF en gipsplaat)
- uitbreiden van mijn tool-set (o.a. t-pins, elastieken, bouwklemmen en schuurtools)
- bouwbeschrijving en verder doorlezen.

Ik begin maar direct met een vraag. De "stabilizer spars" (3 stuks, balsa, 5/16" x 1/2" x 36") zijn niet helemaal recht. Mogelijk het gevolg van 6 jaar liggen. Als ik ze vlak op een tafel leg, ontstaat er in het midden een ruimte van ong. 6 mm met het oppervlak van de tafel. Dit hebben ze allemaal. Daarnaast heeft één van de main wing spars (hardhout) dit fenomeen in twee richtingen. Moet ik me hier zorgen om maken of kan ik dit tijdens de bouw corrigeren?

Vanavond ben ik wezen shoppen voor een bouwplaat. Ik had aangekondigd voor MDF+gipsplaat te gaan, aangezien ik uit een aantal draadjes begreep dat zachtboard moeilijk te krijgen was. Bij de Gamma lagen de plaaten echter gewoon in de schappen.

Het is 22mm MDF geworden (122cm x 61cm), met daarop zachtboard (120cm x 60cm) gelijmd:

full

Verder lijmklemmen, push pins, spelden, elastieken, houtlijm (Bison Topspeed) en aluminium profielen voor het maken van schuurtooltjes ingeslagen.

Niet staat meer in de weg om een start te maken en wel met de linker vleugel. Eerste stap is het verlijmen van de main wing spar met een spar doubler. Maar eerst even proefpassen op de tekening:

full

Vervolgens main wing spar en doubler verlijmen:

full

En main wing spar op z'n plaats. De kop is eraf! :cool: :

full

Tussendoor nog even naar de Gamma geweest om folie te halen om de bouwtekening mee af te dekken. Ik heb hiervoor "Vloer- en afdekfolie" (4m x 4m) genomen. Dit is lekker dik, het voldoet uitstekend.

Daarna kan de main wing spar op maat worden afgezaagd:

full

Wing sheet WS-B2 en bottom spar op hun plaats:

full

En wing sheet WS-B3 en trailing edge gesplaatst:

full

Het lijkt hier dat ik nogal kwistig ben geweest met de lijm, maar in het eggie valt dat erg mee. Komt met name door de flits.

De basis ligt er nu, morgen gaan we aan de slag met het verlijmen van de ribbetjes.

Vandaag ben ik verder gegaan met het verlijmen van de ribben. Ik heb hierbij net als CaptainV24 gebruik gemaakt van hulpstukje gezaagd van een aluminium hoekprofiel. Dit werkt perfect om de ribben haaks te plaatsen.

Hier het plaatsen van de ribben W2 en W3:

full

Vervolgens worden W4 en W5 verlijmd, waarbij telkens een "Shear Web" -beplanking tussen de ribben- wordt geplaatst:

full

Hierbij liep ik tegen een probleem. De afstand tussen de ribben wordt bepaald door inkepingen in de achterlijst waar de ribben in moeten vallen. De beplanking tussen de ribben moet exact even groot zijn als de afstand tussen deze inkepingen, maar bij mij was dat net niet het geval. Als ik de beplanking strak tegen de ribben zou zetten, zouden de ribben naar het eind van de vleugel steeds iets schuiner komen te staan. Ik schat dat het nog geen halve milimeter per beplanking scheelt, maar toch. Ik heb af en toe iets ruimte gehouden tussen de beplanking en de rib en deze opgevuld met lijm. Is dat sterk genoeg of zou je zo'n klein ruimte bij voorkeur met balsa moeten vullen?

Alle ribben zijn geplaatst:
full

Daarna worden de "Top Main Spar" en de "Top Rear Spar" (bovenste liggers) verlijmd op de ribben:
full

De "Leading Edge" (voorlijst) wordt tegen de voorkant van de ribben verlijmd. De push pins en elastieken doen hier een goede dienst om de lijst strak tegen de ribben te houden.
full

Ik merk dat het bouwen erg verslavend werkt, het is geweldig om te doen. Morgen deze vleugen verder afmaken met het plaatsen van de wing tip en de rib aan het begin van de vleugen. En een begin maken met de rechter vleugel.

Ik heb af en toe iets ruimte gehouden tussen de beplanking en de rib en deze opgevuld met lijm. Is dat sterk genoeg of zou je zo'n klein ruimte bij voorkeur met balsa moeten vullen?

Niet opvullen met houtlijm, geeft geen extra sterkte alleen meer gewicht .

Ik werk alleen nog maar met bruislijm (PU-Lijm) , deze " vult " de gaatjes en kieren .
En is ook nog lichter als houtlijm .

En ik werk met lange alu profielen om er voor te zorgen dat de vleugel recht word .

673849b2844f0c776.jpg

Of elke rib 100% recht zit is niet zo belangrijk.
Belangrijk is dat de vleugel na het bouwen/bespannen recht is.;)

Mvg Johan

Bedankt voor de tip, Johan. Ik werk nu nog verder met houtlijm om de balans tussen de vleugels niet te verstoren, maar bij mijn volgende model ga ik het zeker eens met PU proberen.

Die profielen zijn ook het proberen waard. Ik heb net even langs alle liggers van mijn vleugel gekeken, maar met mijn beginners oog ziet het er recht uit. ;)

Wat geeft het overigens een heerlijk gevoel om van zo'n bosje hout een mooi kunstwerkje te maken!

Back