Bouwverslag Slingsby Type 13 Petrel 1:4

Al rondneuzend naar een wat groter bouwproject liep ik tegen een bouwverslag op van de SLINGSBY PETREL 1:3.5 van Chris Williams. Maar de randvoorwaarde die ik stel aan een model is dat hij voor mij vervoerbaar moest zijn en de romp schaal 1:3.5 past niet in m'n auto. Een slag kleiner 1:4 gaat wel lukken.

Nog wat doorgezocht, maar geen tekening kunnen vinden op schaal 1:4. Maar wel gecharmeerd van de Slingsby Petrel. Dus maar besloten: zelf maar tekenen.

Voor de beeldvorming dit model heb ik op het oog.
120624%20-%20slingsby%20petrel%20model%20-%20001.jpg

Meer foto's zijn te vinden op: BGA651 Slingsby T13 Petrel - a set on Flickr.

Uitgangspunt is deze 3-View die ik gevonden heb op het internet.
120624%20-%20slingsby%20petrel%20model%20-%20002.jpg

Op voorhand ga ik voor de variant met een vast stabilo, dus niet met het pendel-hoogteroer.

Na een paar dagen passen, meten en verzamelen heb ik de contouren van het model op schaal nu af. Gerenderd ziet dat er als volgt uit:
120624%20-%20slingsby%20petrel%20model%20-%20003.jpg

Spanwijdte van de Slingsby Petrel wordt 4336 mm, lengte van de romp 1809 mm.

Laatst bewerkt:
Het eerste bericht wil ik houden als samenvatting van dit bouwverslag dus hier wat meer info.

De eerste opzet van het model is zoveel mogelijk schaal gehouden. Contouren komen van de 3-View, detail van diverse foto's en bouwverslagen die circuleren op het internet.

Wat betreft het profiel van de vleugel wijk ik af van de schaal. Ik heb gekozen voor de wat dunnere HQW profielen i.p.v de Göttingen profielen. Wortel van de vleugel is het HQW-35-16 profiel, de knik HQW-35-15 en aan de tip HQW-35-12. Voor de invalshoek ben ik op 3 graden gaan zitten. Is even een gok.

Stabilo krijgt een symmetrisch NACA0009 profiel, het kielvlak een fantasie profiel.

Wat moet in het model nog aangepast worden:
- De aansluiting van de achterkant van de vleugel aan de romp.
- De romp moet aan de voorzijden van de romp een paar mm smaller worden. 3-view tekening en maten die ik gevonden heb zijn niet helemaal in lijn met elkaar.

Ik dub nu even hoe nu verder te gaan. De eerste optie is om eerst alles in tekening uit te werken, te frezen als totaalpakket en dan te bouwen. Alternatief is om te beginnen met de romp en "even" de spanten te tekenen met wat langsliggers deze te frezen en dan te starten met de bouw.

Gaaf project!
Als ik mag adviseren zou ik eerst de tekening volledig afmaken en dan pas beginnen met frezen.

Zo werk ik zelf erg graag.
Als ik aan het tekenen ben zit alles goed in mijn hoofd en als ik tussentijds me stop vergt het weer extra tijd om in te komen.

Johannes

Al rondneuzend naar een wat groter bouwproject liep ik tegen een bouwverslag op van de SLINGSBY PETREL 1:3.5 van Chris Williams. Maar de randvoorwaarde die ik stel aan een model is dat hij voor mij vervoerbaar moest zijn en de romp schaal 1:3.5 past niet in m'n auto. Een slag kleiner 1:4 gaat wel lukken.

Nog wat doorgezocht, maar geen tekening kunnen vinden op schaal 1:4. Maar wel gecharmeerd van de Slingsby Petrel. Dus maar besloten: zelf maar tekenen.

Voor de beeldvorming dit model heb ik op het oog.

Meer foto's zijn te vinden op: BGA651 Slingsby T13 Petrel - a set on Flickr.

Spanwijdte van de Slingsby Petrel wordt 4336 mm, lengte van de romp 1809 mm.

Deze kist heeft veel mee van een Reiher.
OP internet zijn heel wat tekeningen vrij te downloaden van dit model.
Voor je constructie heb je daar vast veel inspiratie van.

SSUK

of

Scale Soaring UK - Slingsby Type 12 Gull Plans

Veel succes.

Maar de randvoorwaarde die ik stel aan een model is dat hij voor mij vervoerbaar moest zijn en de romp schaal 1:3.5 past niet in m'n auto. Een slag kleiner 1:4 gaat wel lukken.
Ook met snel demonteerbaar kielvlak niet? :confused:
't is zo'n mooi maatje, die van Chris Williams ... :rolleyes:
En het scheelt een hoop tekenwerk.

Ik heb overigens op het Duitse forum wel eens een foto gezien van iemand die een 7 meter schaal zwever met z'n Fiat Panda vervoerde: bovenop!
tis maar een suggestie. ;-)

Dirk.

Ik ben blij met de linkjes die me verder kunnen helpen. Ik blijf me inlezen in een nieuwe tak van de modelbouw. Er vallen nog veel zaken uit te zoeken.

Tot op heden volg ik al tekenend redelijk het bouwproces van Chris Williams. De plaats van de ribben heb ik uit het zijaanzicht van de 3-view gehaald. De contouren eveneens. De romp heb ik nu in een eerste versie uitgewerkt. Is wat smaller geworden t.o.v. het eerste model om in lijn te zijn met de rompbreedte van 565mm van het origineel.

Ik ben er van uitgegaan dat het cockpit deel van de romp bekleed gaat worden met 1.5 mm triplex en de staart met 0.6 mm triplex.

En dat levert dan deze eerste versie van de spanten op.
120626%20-%20spanten%20-%20001.jpg

Overigens, wat ik zelf een mooie bouwmethode voor de romp vind is deze: Musger MG9a OE-DUO. Een bouwhelling waar je alles opzet.

Het volgende dat ik nu wil uitzoeken is de, voor mij, grootste uitdaging: de romp vleugel verbinding. Ik opteer voor een een stalen platte pen (of twee boven elkaar) als verbinding. Maar er moet nog wat uitzoekwerk gedaan worden.

Waarom een platte stalen pen? Plaatstaal kan heel goed buiging opvangen in één richting, in de andere richting vrijwel niets. Een ronde buis vangt naast de buigkrachten van de vleugel ook het doorzwaaien in de landing grotendeels op. Je kan hele mooie harde aluminium buizen krijgen met een flinke diameter. Kies de grootste diameter die je constructief kwijt kan.

Hoe zie je 2 pennen boven elkaar voor je? Als je 2 stukken plaatstaal gebruikt zou ik die naast elkaar plaatsen. Ze moeten tenslotte rechtop staan om de buiging van de vleugel op te vangen. 2 Pennen boven elkaar lijkt me niet goed.

Ik heb me vandaag maar eens gestort op de vleugelbevestiging. Na het maken van een aantal schetsjes tot deze basis vorm gekomen. Toch ook nog even gekeken naar bandstaal van 12x2 met een messing huls. En dan twee boven elkaar. Voordeel is dat de bovenste tot de 6e rib komt. Wat beter voor het afwentelen van de krachten.

Maar de vleugelbuis wordt een 25mm aluminium pijp in een kartonnen huls. Een buis van zo'n 620 mm lang gaat passen. Deze buis gaat door 4 ribben. Boven en onder een 10x5 vuren ligger met ertussen een 3 mm triplex webbing.

Ik ga uit van een 2 mm balsa indekking aan de voorkant van de neus zodat een D-box ontstaat wat een stijve vleugel hoort op te leveren.
De essentie in een tekening ziet er nu zo uit.

120627%20-%20vleugelpen%20-%20001.jpg

Voor de goede orde: bij de vleugelwortel moet nog de nodige versterking komen zodat de krachten van de buis goed naar de ligger afgewenteld worden. Ik denk dat ik alle ribben van 3 mm timmerplaat ga maken en deze van de nodige uithollingen ga voorzien.

Idd, zeer interessant, ga ik ook volgen. Mag ik vragen waar je eea mee tekent? 3D en de ribben ed?

Freek

Ik teken dit in SolidWorks. Alles dus, ook de ribben. Ik ben het afgelopen weekend weer eens langs de diverse wingdesigners gelopen zoals Compufoil en Profili. Maar met Solidworks ben ik flexibeler.

En als alle "kromme" onderdelen klaar zijn frees ik het hele spul.

OK thx! Ik heb niet gek veel teken ervaring, wel een beetje gespeeld met Profili (gratis versie). Wil een volgende stap zetten, ga waarschijnlijk Profili2 kopen en ook devFus voor het tekenen van de romp. Ben bang dat Solidworks voor mij nog een stap te ver is.

Freek

Laatst bewerkt:
Ik heb me van de week op het veld laten ompraten: toch maar een pendel hoogteroer. Een kleine foutieve inschatting van de vleugelinstelhoek is dan eenvoudig weg te werken. Dus het model van het kielvlak en het stabilo zijn aangepast.

Ik ben wat aan het worstelen geweest met de constructie van de liggers in de vleugel. Ik kwam niet echt uit. De uiteindelijke oplossing is de liggers in de buitenste vlakken van de vleugel aan het eind taps te laten toelopen.

Waar ik nog opnieuw naar moet kijken is naar de constructie van de achterlijst van de vleugel. Deze is vrij smal. Ik denk dat de liggers aan het eind een iets ander model moeten krijgen om voldoende aanhechting aan de achterlijst te krijgen. Maar even uittekenen denk ik.

De status nu ziet er als volgt uit.

120701%20-%20vleugel-stabilo%20-%20001.jpg

Ruwbouw

Vandaag een Petrel gezien in Pottes.
Was nog in afbouw-fase en moest nog geverfd worden.

Wat ik niet begrijp is dat men altijd rechtstreeks op het hout plamuurt.
Is het niet beter van eerst een glasmatje of kraftpapier te bespannen en nadien te plamuren.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt:
Dit filmpje had ik nog niet gezien. Ziet er erg fraai uit.

Dan het onderwerp: eerst plamuren en schuren of eerst een matje.
Even hardop denkend: als je eens houten romp plamuurt kun je gemakkelijk schuurbare plamuur gebruiken. Na deze exercitie heb je een min of meer glad model. Daar kun je een laag 25 grams glasdoek over heen leggen met epoxy of polyurethaan lak. Daarmee maak je een mooie stevige buitenkant. En die moet je weer plamuren. En schuren.

Voordeel van de glasdoek is m.i. dat het model robuuster wordt. Nadeel: wat zwaarder.
Maar ik ben er een overtuigd voorstander van dat je pas een matje over het model moet zetten als het model zo glad mogelijk is.

Ik heb lang geleden ooit eens een Algebra F3J zwever gebouwd. En toen bedacht om eerst de glasdoek er overheen te gooien en die met polyurethaan lak af te werken. Om daarna glad te schuren.

Toen dat uitgehard was begon het schuren. Om het kort samen te vatten: dat doe ik nooit meer. Keihard. Dagen heb ik staan schuren om het acceptabel te krijgen.

Stabilo pennen

Ik ben momenteel de contouren van het pendelroer aan het opzetten.

Spanwijdte van het hoogteroer is 878 mm. Ik ga momenteel uit van een centrale hardstalen pen van 4 mm in een 5 mm messing buis. Daarnaast nog een beweegbare 3 mm hardstalen pen. De pennen zijn ca 250 mm lang en lopen t/m de derde rib.

Graag een advies: is dit sterk genoeg of moet het een mm dikker?

Voor de beeldvorming:
120704%20-%20stabilo%20pen%20-%20001.jpg

Back