Bouwverslag Slingsby Type 13 Petrel 1:4

Informeer eens bij Chris Williams, de man op het filmpje van de Petrel.
Hij heeft alles al gebouwd wat los en vast zit op dit gebied.
 
Spanwijdte van het hoogteroer is 878 mm. Ik ga momenteel uit van een centrale hardstalen pen van 4 mm in een 5 mm messing buis. Daarnaast nog een beweegbare 3 mm hardstalen pen. De pennen zijn ca 250 mm lang en lopen t/m de derde rib.

Graag een advies: is dit sterk genoeg of moet het een mm dikker?
4 mm met messing buis lijkt me sterk genoeg. Niet voor > 150 km/u, maar dat doe je toch niet met zo'n kist.

Toch zou ik het anders doen, want al dat metaal achterin is veel te zwaar.
Ik zou uitgaan van koolstof en zelf een glas bus maken (van glaskous met epoxy). Die koolbuis moet wel van goede kwaliteit zijn (dus niet van de vliegerwinkel) en het liefst een wanddikte van 1,5 mm hebben.

Die glasbus maak je als volgt:
- knip uit een pedaalemmerzak een strook die 2 cm langer is dan de koolbuis, en breed genoeg om 2x eromheen te worden gewikkeld
- koolstof buis licht insmeren met vaseline
- leg het plastic vlak op tafel, en leg de C-buis erop. Helemaal aan de rand! Vervolgens het plastic eromheen rollen, door de vaseline blijft het plakken. Heel zorgvuldig doen, zo min mogelijk kreukels maken, liefst geen.
- schuif nu de glaskous eromheen (nog zonder epoxy!)
- bevestig aan beide uiteinden een stevig stuk touw. Met het ene stuk hang je het ergens aan op, met het andere stuk hang er een gewicht aan (zware baksteen oid.)
- handschoenen aan !!! en epoxy maken.
- Met de handschoenen aan het glas van epoxy voorzien toet het helemaal vol zit.
- met keukenpapier oid. het teveel aan epoxy weer verwijderen. Niet te extreem, het moet net niet meer glimmen van de epoxy.
- restant epoxy indikken met verdikkingsmiddel (aerosil of zoiets)
- glaskous met de verdikte epoxy insmeren
- teveel en klodders verwijderen
- uit laten harden
- met een stanley breekmesje heel voorzichtig (zonder de C-buis in te snijden) al rollend de glas buis doorsnijden
- Hulzen afschuiven, plastic eruit peuteren en afwerken.
Je hebt nu 2 buizen met zuigende passing. Soms moet je de buis nog met een fijn schuurpapiertje iets afschuren om ook bij andere temperaturen de boel passend te kunnen krijgen.

Mijn inschatting: dit weegt de helft van al dat staal en messing ...

Succes,
Dirk.
 
Edit - Dirk heeft tegelijk hetzelfde geschreven. ik zou het achterin allemaal zo licht mogelijk willen hebben. Je bent bekend met SW dan zal je wel een technische achtergrond hebben. Denk fff aan het moment dat die stalen pennen genereren en met hoeveel lood in je neus dat moet compenseren.

2e vraag, waarom indekken met 1.5mm triplex?? Wat is er mis met balsa?

3e vraag, waarom staat dit niet bij "vliegende schaalmodellen"? Dat verdient een project als dit toch bij uitstek?

Fantastisch toestel ik blijf het volgen.

Grt
 
Het tekenen heeft de afgelopen dagen stil gelegen. Ik dreef van de hitte weg achter m'n PC. In de loop van de week pak ik e.e.a. weer op.

Ik zou uitgaan van koolstof en zelf een glas bus maken (van glaskous met epoxy). Die koolbuis moet wel van goede kwaliteit zijn (dus niet van de vliegerwinkel) en het liefst een wanddikte van 1,5 mm hebben.

De koolstofbuis moet dan wel wat dikker zijn denk ik 6-8 mm. Met huls geeft dit een gat van 8-10 mm in de ribben. Dan blijft er niet echt veel body staan.

Edit - Dirk heeft tegelijk hetzelfde geschreven. ik zou het achterin allemaal zo licht mogelijk willen hebben. Je bent bekend met SW dan zal je wel een technische achtergrond hebben. Denk fff aan het moment dat die stalen pennen genereren en met hoeveel lood in je neus dat moet compenseren.

OK. Ik zal een kijken of ik een koolstof variant passend kan krijgen. Stabilo is niet echt dik.

2e vraag, waarom indekken met 1.5mm triplex?? Wat is er mis met balsa?

Alleen de cockpit wordt ingedekt met triplex omdat ik dit nog nooit gedaan heb :-). In andere bouwverslagen lees dat er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een forse hoeveelheid lood in de neus moet. Dus om het gewicht hoef ik het niet te laten. Als het me te lastig bouwen wordt neem ik overigens alsnog balsa. Met een glasmat voor de stevigheid.

3e vraag, waarom staat dit niet bij "vliegende schaalmodellen"? Dat verdient een project als dit toch bij uitstek?

Gokje? Mezelf inschattend wordt het tot de afwerking redelijk schaal. Afgezien van het vleugelprofiel, dat al afwijkend is. Bij de afwerking kies ik waarschijnlijk voor kleurstelling van de zwever in het eerste item. En die heeft geen pendelroer. Maar wat ik mooi vind gaat toch prevaleren boven schaalgetrouwheid.

Daarnaast heb ik in een ander bouwdraadje een optie gezien om er een afneembare elektroaandrijving op te zetten. Voordeel je bent niet altijd afhankelijk van een sleepkist.

Plan A is overigens om het met m'n CNC-Telemaster te slepen. Bouwverslag : [113872] bouwverslag-cnc-telemaster-4.

100903%20-%20Maiden%20CNC-Telemaster%20-%20016.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je 5 mm te dun vindt en bij 8 mm te weinig 'vlees' overhoudt, zou je een 6x4mm en een 4x2mm in elkaar kunnen lijmen. Bovendien zou je de lengte van 4x2mm kunnen beperken tot 'van rib-2 tot rib-2'.

Dirk.
 
Mooie zwever Willy... ik dacht dat je een klein elektro zwevertje bedoelde vorige week maandag.... dit is een serieuze schaalzwever. Ik ben benieuwd.
 
Clubmaatje zijn 1/2,85 schaal Slingsby Petrel in aanbouw ( 6 meter )
Deze is van een drie-zijdenaanzicht uitvergroot !
Een ander vliegmaatje maakt deze van de 1/3,5 Belair kit ( 4,95 meter )

DSC00559.JPG


14-12-13+-+1


Vleugelkoorde is rond de 65 cm dacht ik ?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top