bouwverslag smit denemarken 1:50

Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen aan de smit denemarken en hier komt het bouwverslag. Heb afgelopen weken de schroefassen gelijmd en de motoren geplaatst. Afgelopen week er een proefvaart mee gemaakt. Vanavond ga ik beginnen aan de ankerkluizen de maken uit dubbelzijdig printplaat.

full
hier ligt alles er los in om een proefvaart te maken. Tips zijn altijd welkom!

tim

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen aan de smit denemarken en hier komt het bouwverslag. Heb afgelopen weken de schroefassen gelijmd en de motoren geplaatst. Afgelopen week er een proefvaart mee gemaakt. Vanavond ga ik beginnen aan de ankerkluizen de maken uit dubbelzijdig printplaat.

full
hier ligt alles er los in om een proefvaart te maken. Tips zijn altijd welkom!

tim

ik zie geen foto of zo hoor

http://www.modelbouwforum.nl/forums...ums-smit-denemarken-picture2073-dsc01075.html

@F.van.Gent

Het probleem van deze assen is dat als je ze afzaagt, je ook de lagers die er in zitten afzaagt. Daarom zijn deze assen waarschijnlijk ook niet afgezaagd.

Greetz,
Bart

Hallo,

Bij Graupner assen (ik weet niet hoe het bij andere is) kan je meestal het lager verder de koker in tikken en dan weer vast zetten met locktite. Zo zou je ze kunnen inkorten misschien.

Maar wat is eigenlijk het probleem met je motoren wat verder naar voren zetten? Ik zou het ook anders gedaan hebben, maar als het zo uitkomt, wat is daar mis mee?

Gr, Daan

Dat zou kunnen, maar dat heeft dan meer te maken met hoe handig het is. Je kan namelijke de accu's of andere elektronica/ballast meer achterin leggen. Als dan je luik meer voorop zit, dan is dat niet zo handig, maar verder zou ik niet weten waarom het niet goed is om de motoren zo ver naar voren te zetten.

Gr, Daan

Hallo,

Als de motoren verder naar voren zitten, steken de schroefassen dus ook verder uit in de romp.
Op die plaatsen kan je geen ballast kwijt op plaatsen waar je dat graag zou willen, namelijk de bodem.
Ik heb echter modellen van dit schip gezien die met één grote 12V accu en een klein beetje lood al op diepgang lagen.
Het belangrijkste is denk ik dat je het benodigde gewicht kwijt kan, en zo min mogelijk aan je schroefassen werkt (bijv. op maat maken).

Groetjes Josse

Dat is zo, het gewicht wil je zo laag mogelijk in de boot hebben. Dus heeft het er dus weer mee te maken, "wat is handig?".;)

Gr, Daan.

Tja en in een Smit Denemarken in schaal 1:50 kan je ook niet zo gek veel gewicht kwijt. En bij dit model passen er precies twee accupacks tussen de motorspanten. Ik weet zelf dat het benodigde gewicht voor de juiste diepte hiermee al aardig gehaald is. En dan zit er nog geeneens een opbouw op.

Greetz,
Bart

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het was niet de bedoeling dat de motoren zo ver naar voren kwamen. maar het is niet erg als de motoren wat verder naar voren staan. ik leg nu de accu´s tussen de motorspant en de assen in en dan heb ik al een hele goede gewichtsverdeling. Zal zo snel mogelijk een foto plaatsen zo dat jullie kunnen zien hoe het er uit ziet met de motoren en accu´s er in.

tim

Ik heb echter modellen van dit schip gezien die met één grote 12V accu en een klein beetje lood al op diepgang lagen.
Lijkt me sterk :confused:
Een Smit Denemarken in 1:50 heeft helemaal geen plaats voor een grote 12V accu een een klein beetje lood, want zo groot is het scheepje helemaal niet :nooo:

1047705011vsnha5q200810pq7.jpg

Een Smit Denemarken in 1:50 van collega M@ilLine lid Wout

@Adam,

Zijn er meer foto's van dit model, kunnen we een beetje kijken hoe alles zit. We gaan ook proberen een werkende sleeplier voor de bootjes te bouwen.

Greetz,
Bart

Hallo Bart,

Zie de link naar je collega bouwer Daan, die met de Smit Nederland 1:33 bezig is.

bouwverslag-smit-nederland

Hier heb ik ook een link gezet van mijn Smit Duitsland tijdens varen bij ruw weer op het Hollandsdiep.

Op het foto album vanTugspotters kun ook veel foto's van de echte serie vinden.
(Smit Denemarken, Nederland, Duitsland, Rusland, Finland, Zweden, Belgie, Frankrijk, Ierland). Tugspotters.com

mvg Paul

Hallo,

Ik ben begonnen met de ankerkluizen. Had ze eerst van losse plaatjes dubbelzijdig printplaat, maar dat werd niet mooi. Toen heb ik een stukje messing gebruikt om ze daar van te maken. Ik knip het in de goede vorm en buig het op de lijntjes waardoor ik op de buigingen geen soldeernaden heb wat bij de eerste wel was. Ik ga morgen weer met de kluizen verder. Ook ben ik begonnen met de accu steunen. Als iemand nog goede ideen heeft hoor ik het graag!

Zo ziet het er nu uit met de accu´s er in.

Hier met de motoren er bij.

Mvg tim

Is deze Smit Duitsland 1:33 of 1:50?

Hallo Bart,

Ja, mijn Smit Duitsland is schaal 1:33 en oorspronkelijk een Billing Boats pakket. Ik heb alleen de romp en het houten dek met een aangepaste verschansing gebruikt van het pakket. De opbouw heb ik van 1 mm wit styreenplaat gemaakt, zodat je geen last hebt van de grove houtnerf.
Het hout heb ik dus weggegooit.

mvg Paul

Hallo,

Ik heb eindelijk de vaarregelaar´s binnen ik gebruik er conrad navy 40 voor.
226986_ZB_00_FB.EPS.jpg

Binnenkort maar wat elektronica gaan doen.

Mvg,
tim

Back