Schulpjes....
Hoi Allemaal,
Hoogste tijd om de boegschroef nog eens verder onder de loep te nemen, het is immers meer dan een buis met een schroef erin....
Hieronder zien we een boegschroef in een echte boot (niet van de Smit-Lloyd 115 trouwens). We zien dat aan beide zijden een rooster is geplaatst om zodoende zoveel mogelijk rotzooi uit de boegschroef te houden, maar nu gaat mijn aandacht even uit naar hetgeen wat achter de boegschroefbuis zit; een schulp.
Een schulp wordt geplaatst om tijdens het varen minder weerstand van de boegschroefbuis te hebben. Nu zal het voor onze "kleine" bootjes waarschijnlijk weinig tot niets uitmaken, maar die dingen horen er nu eenmaal op

.
Bij de andere modellen die ik gebouwd heb zijn de schulpjes gelijk met de bouw van de romp meegenomen. Ter hoogte van de boegschroef plaatste ik steeds extra beplanking/blokjes om later de vorm van de schulp in te kunnen vijlen. Helaas was dat in dit geval niet mogelijk omdat ik nu een kant en klare romp heb, er moest dus iets anders voor vezonnen worden.....
Als we onze ogen een klein beetje dichtknijpen en naar het bovenstaande plaatje kijken zie je met een beetje fantasie de vorm van een lepel in de schulp, kortom de schulp moet een lepel worden

. Dit is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan, want de meeste lepels zijn niet "puntig" genoeg om als schulp door het leven te gaan. Uiteindelijk vond ik bij mijn oma een lepel die de perfecte vorm had. Helaas vond mijn oma het niet zo'n heel goed idee dat ik twee van haar lepels aan stukken zou zagen om in één van mijn bootjes te plakken......
Er zat dus niets anders op dan de lepel als mal te gebruiken. Om te beginnen heb ik een stuk 2mm dik polystyreen ruim op maat gesneden, de lepel ingesmeerd met vaseline en het ploystyreen met een lijmklemmetje op de lepel geklemd. Toen was het de beurt aan de verfbrander, als je die maar lang genoeg over het polystyreen heen en weer beweegt wordt het vanzelf zacht. Met een (koud!) metalen buisje kun je het polystyreen een beetje in de juiste vorm helpen.
Wanneer alles eenmaal in de juiste vorm stond en het polystyreen weer was afgekoeld kon het overtollige materiaal weggeslepen worden.
En dan..... kan het polystyreen van de lepel genomen worden en is een schulpje geboren

. Eerder schreef ik al dat ik vaseline tussen het polystyreen en de lepel had gesmeerd en dat heb ik natuurlijk niet voor de lol gedaan. De vaseline zorgt voor een vettig laagje tussen het polystyreen en de lepel. Zodoende komt het polystyreen zonder problemen los van de lepel

.
Het enige wat dan nog rest is het om maat maken van het schulpje en deze in de romp plaatsen. Zeg nu zelf, net echt toch?

Groetjes, Danny.