Skelet verder afgemaakt
Hoi Allemaal,
Het is weer weekend dus tijd voor een update

, vorige week was het er een beetje bij ingeschoten en om het een beetje goed te maken deze keer lekker veel foto's

.
Goed, waar waren we gebleven? De laatste keer was het "skelet" nog niet helemaal klaar en hoewel ik nu nog niet helemaal klaar ben toch een plaatje.
Wat zien we? het aantal spanten is ineens verdubbeld :shock:. Naast de spanten 2 en 5 die er al in zaten zijn nu ook spant 1 en 4 geplaatst. Deze waren wel wat lastiger te plaatsen dan hun voorgangers. Spant 2 en 5 zaten immers in het "rechte" gedeelte van de romp en was afschuinen dus niet nodig, maar omdat spant 1 en 4 in de kont en neus zitten moest er afgeschuind worden. Gelukkig is dit met een schotelschuurmachine een fluitje van een cent

.
Verder is de bodemplaat iets verder uitgebreid, in het achterschip zitten nu twee driehoeken gelijmd waar ook het één en ander op vastgezet kan worden. Ook zijn er aan weerszijden van de romp latten geplaatst die de romp wat extra stevigheid moeten geven. Op de latten van het achterschip komt later ook het hoofddek te rusten en dient als steun voor de "cargorail". Dit alles is nog geheel volgens de bouwbeschrijving, maar bij het voorschip ben ik daar iets vanaf geweken. Men had namelijk verzonnen dat het bakdek op twee kunstofstrips van 2x5mm vastgelijmd moet worden. Tot overmaat van ramp niet over de volle lengte, maar alleen van spant 4 richting het "maantje" in de neus. Dit leek mij niet stevig genoeg dus heb ik over de hele lengte van het bakdek aan weerszijden van de romp latjes van 4x4mm in de romp geplakt. Zodoende heb ik dus meer oppervlakte om lijm op te smeren als ik het bakdek ga plaatsen

.
Waarom is het skelet nog niet af? hoor ik jullie denken

. Als je goed kijkt zie je in de latjes verschillende hapjes zitten, daar komen later nog latjes in om de verschillende dekken te ondersteunen. Ik heb ze nog niet geplaatst omdat ze misschien in de weg zitten bij het plaatsen van verschillende onderdelen in de romp.
Vraag me trouwens niet waarom er in spant 4 twee hapjes zitten.... wie het weet mag het zeggen.....
Verder konden jullie ook de ankerkluizen zien zitten in de romp, dit is een "optie" van de bouwdoos dus staan ze wel op tekening en zouden ze van restmateriaal uit de bouwdoos gemaakt moeten worden. Ik heb maar gewoon een stuk 1mm polystyreen gepakt en de boel op maat gesneden. De maten van de onderdelen staan dus wel op tekening, maar hoe ze in elkaar gezet moeten worden hebben ze voor het gemak maar even weggelaten

. Na wat passen en meten met de stukken polystyreen ben ik tot de bovenstaande oplossing gekomen en dat lijkt aardig te passen.
Daarna werd het tijd voor wat "Modelbouwhorror"...... er moesten in de romp twee grote trapeziumvormige gaten gemaakt worden om de ankerkluizen te kunnen plaatsen. Gelukkig heeft Modelwork Holland in de mal van de rompdelen al wat dingen verwerkt die voor de bouw handig zijn, de ankerkluizen zijn daar een voorbeeld van. Dus de Dremel en wat vijltjes erbij gezocht en de gaten gemaakt.
De Smit Lloyd schepen uit de 100S-klasse zijn uitgerust met een flinke boegschroef, op schaal kwam dat uit op een buisdiameter van ongeveer 35mm. Laat Marx nu net een echte boeg
schroef hebben in die maat

. Ze maken twee versies; één zonder en één met motor, zoals jullie kunnen zien heb ik voor de versie met motor gekozen. Voordeel van deze boegschroef is dat alleen de buis vast zit in de romp, de rest van de boegschroef kan ten alle tijden gedemonteerd worden.... hoewel, als de boot in het water ligt is het niet aan te raden

.
Maar goed, in navolging van deel 1 "Modelbouwhorror" nu deel 2; twee grote ronde gaten in de romp

. Ook hier heeft Modelwork Holland het één en ander in de mal verwerkt om het ons makkelijk te maken, maar helaas is het voor de Marx boegschroef net niet de goede maat.
Nu had ik laatst ergens een veelbelovend idee gelezen om de boegschroefbuis af te tekenen en die wilde ik weleens uitproberen. Men gebruikte hier een stuk lasdraad waarvan één puntje scherp was gemaakt en het draad twee keer 90 graden was omgezet, zodoende ontstaat een "boegschroefpasser". Het puntje doet dienst als kraspen en waneer we met het omzetten rekening houden met de straal van de boegschroefbuis kunnen we gaan aftekenen.
Maar niet voordat we twee gaatjes in de romp geboord hebben, daar moet de "boegschroefpasser" immers doorheen. Deze gaatjes worden aan weerszijden in de romp geboord op de middellijn van de boegschroefbuis. Nu kunnen we gaan aftekenen en dat gaat eigenlijk perfect

.
Na het aftekenen mocht de Dremel zich uitleven op de romp en binnen no-time zat de boegschroefbuis op zijn plek

.
Tot slot moesten dan alleen nog de ankerkluizen en boegschroefbuis netjes gelijk met de romp geschuurd worden en dat heb ik dan ook maar gedaan

. Nu moet ik nog even stiekem de keukenla plunderen op zoek naar lepels om de schulpjes van te maken......

.
Goed, de romp is nu bijna klaar en wordt het de hoogste tijd voor de aandrijving en de hekrol...... to be continued....

Groetjes, Danny.