Bouwverslag Smit Lloyd 115

Een prachtige update, Danny.

Goed van je dat je de las van de eerste maal waterdicht hebt gekregen.
Daar had ik eerlijk gezegd een beetje voor gevreesd.
Chapeau!

Als ik ze zo in het bad zie liggen, dan blijf ik me verbazen over de lengte van deze dame. 8-O

Droop

Jaja Droopky,

of het bad is zo klein, nee het wordt een flinke dame....

Danny het gaat de goede kant op, ga zo door !!!!

IMG_7745.JPG

De voorste is ondergetekende zijn boot(tje), direct daarachter een zusje van Wout, beide dezelfde schaal en dus lengte als die van Danny, 128 cm, de grote zus daarachter is maar liefst 250 cm !! lang, die gaat echt niet in het bad van Danny passen....

Tom Boere

Jaja Droopky,

of het bad is zo klein, nee het wordt een flinke dame....

Danny het gaat de goede kant op, ga zo door !!!!

De voorste is ondergetekende zijn boot(tje), direct daarachter een zusje van Wout, beide dezelfde schaal en dus lengte als die van Danny, 128 cm, de grote zus daarachter is maar liefst 250 cm !! lang, die gaat echt niet in het bad van Danny passen....

Tom Boere

Die bezet gelijk droopykes hele vijver met werksgependag 2009 :wink:

wat hebben jullie toch allenmaal mooie reacties !!!

gewoon om je kapot van te lachen:D:D

en tom, nee... dat gaat niet passen hoor !!

maar euhh.. Danny ik laat der proefdrijven en neem mee :rolleyes:

Hoi Allemaal,

@Droop/Tom, het bad is inderdaad niet zo gek groot, maar in mijn aquarium (120cm) past ze net niet...... ;) (:D:D:D).

@Armando, de streefdatum om de Smit Lloyd 115 vaarklaar (en enigzins toonbaar) te krijgen is de werkschependag :D.

Groetjes, Danny.

de streefdatum om de Smit Lloyd 115 vaarklaar (en enigzins toonbaar) te krijgen is de werkschependag

Danny,

toch wel werkschependag 2008 he, want je noemt geen jaar nl......

Tom

Tom boere

dat is het mooi er van hij kan nu zelf kiezen welke werkschependag
meschien die van 2010 je weet het maar nooit.

Skelet verder afgemaakt

Hoi Allemaal,

Het is weer weekend dus tijd voor een update :D, vorige week was het er een beetje bij ingeschoten en om het een beetje goed te maken deze keer lekker veel foto's ;).

Goed, waar waren we gebleven? De laatste keer was het "skelet" nog niet helemaal klaar en hoewel ik nu nog niet helemaal klaar ben toch een plaatje.

IMG_3876_small.jpg

Wat zien we? het aantal spanten is ineens verdubbeld :shock:. Naast de spanten 2 en 5 die er al in zaten zijn nu ook spant 1 en 4 geplaatst. Deze waren wel wat lastiger te plaatsen dan hun voorgangers. Spant 2 en 5 zaten immers in het "rechte" gedeelte van de romp en was afschuinen dus niet nodig, maar omdat spant 1 en 4 in de kont en neus zitten moest er afgeschuind worden. Gelukkig is dit met een schotelschuurmachine een fluitje van een cent :D.

Verder is de bodemplaat iets verder uitgebreid, in het achterschip zitten nu twee driehoeken gelijmd waar ook het één en ander op vastgezet kan worden. Ook zijn er aan weerszijden van de romp latten geplaatst die de romp wat extra stevigheid moeten geven. Op de latten van het achterschip komt later ook het hoofddek te rusten en dient als steun voor de "cargorail". Dit alles is nog geheel volgens de bouwbeschrijving, maar bij het voorschip ben ik daar iets vanaf geweken. Men had namelijk verzonnen dat het bakdek op twee kunstofstrips van 2x5mm vastgelijmd moet worden. Tot overmaat van ramp niet over de volle lengte, maar alleen van spant 4 richting het "maantje" in de neus. Dit leek mij niet stevig genoeg dus heb ik over de hele lengte van het bakdek aan weerszijden van de romp latjes van 4x4mm in de romp geplakt. Zodoende heb ik dus meer oppervlakte om lijm op te smeren als ik het bakdek ga plaatsen :D.

Waarom is het skelet nog niet af? hoor ik jullie denken ;). Als je goed kijkt zie je in de latjes verschillende hapjes zitten, daar komen later nog latjes in om de verschillende dekken te ondersteunen. Ik heb ze nog niet geplaatst omdat ze misschien in de weg zitten bij het plaatsen van verschillende onderdelen in de romp.

Vraag me trouwens niet waarom er in spant 4 twee hapjes zitten.... wie het weet mag het zeggen..... :)

IMG_3747_small.jpg

Verder konden jullie ook de ankerkluizen zien zitten in de romp, dit is een "optie" van de bouwdoos dus staan ze wel op tekening en zouden ze van restmateriaal uit de bouwdoos gemaakt moeten worden. Ik heb maar gewoon een stuk 1mm polystyreen gepakt en de boel op maat gesneden. De maten van de onderdelen staan dus wel op tekening, maar hoe ze in elkaar gezet moeten worden hebben ze voor het gemak maar even weggelaten :mad:. Na wat passen en meten met de stukken polystyreen ben ik tot de bovenstaande oplossing gekomen en dat lijkt aardig te passen.​

IMG_3770_small.jpg

Daarna werd het tijd voor wat "Modelbouwhorror"...... er moesten in de romp twee grote trapeziumvormige gaten gemaakt worden om de ankerkluizen te kunnen plaatsen. Gelukkig heeft Modelwork Holland in de mal van de rompdelen al wat dingen verwerkt die voor de bouw handig zijn, de ankerkluizen zijn daar een voorbeeld van. Dus de Dremel en wat vijltjes erbij gezocht en de gaten gemaakt.​

IMG_3735_small.jpg

De Smit Lloyd schepen uit de 100S-klasse zijn uitgerust met een flinke boegschroef, op schaal kwam dat uit op een buisdiameter van ongeveer 35mm. Laat Marx nu net een echte boegschroef hebben in die maat ;). Ze maken twee versies; één zonder en één met motor, zoals jullie kunnen zien heb ik voor de versie met motor gekozen. Voordeel van deze boegschroef is dat alleen de buis vast zit in de romp, de rest van de boegschroef kan ten alle tijden gedemonteerd worden.... hoewel, als de boot in het water ligt is het niet aan te raden ;).​

Maar goed, in navolging van deel 1 "Modelbouwhorror" nu deel 2; twee grote ronde gaten in de romp ;). Ook hier heeft Modelwork Holland het één en ander in de mal verwerkt om het ons makkelijk te maken, maar helaas is het voor de Marx boegschroef net niet de goede maat.​

IMG_3832_small.jpg

Nu had ik laatst ergens een veelbelovend idee gelezen om de boegschroefbuis af te tekenen en die wilde ik weleens uitproberen. Men gebruikte hier een stuk lasdraad waarvan één puntje scherp was gemaakt en het draad twee keer 90 graden was omgezet, zodoende ontstaat een "boegschroefpasser". Het puntje doet dienst als kraspen en waneer we met het omzetten rekening houden met de straal van de boegschroefbuis kunnen we gaan aftekenen.​

IMG_3835_small.jpg

Maar niet voordat we twee gaatjes in de romp geboord hebben, daar moet de "boegschroefpasser" immers doorheen. Deze gaatjes worden aan weerszijden in de romp geboord op de middellijn van de boegschroefbuis. Nu kunnen we gaan aftekenen en dat gaat eigenlijk perfect :D.​

IMG_3837_small.jpg

Na het aftekenen mocht de Dremel zich uitleven op de romp en binnen no-time zat de boegschroefbuis op zijn plek :mrgreen:.​

IMG_3873_small.jpg

Tot slot moesten dan alleen nog de ankerkluizen en boegschroefbuis netjes gelijk met de romp geschuurd worden en dat heb ik dan ook maar gedaan :). Nu moet ik nog even stiekem de keukenla plunderen op zoek naar lepels om de schulpjes van te maken...... ;).​

Goed, de romp is nu bijna klaar en wordt het de hoogste tijd voor de aandrijving en de hekrol...... to be continued.... :p

Groetjes, Danny.​

Schroefaskokers

Hoi Allemaal,

Ik zag tot mijn grote schrik dat mijn bouwverslag al helemaal teruggezakt was naar pagina 3 van de bouwverslagen :schrik:. Kortom hoogste tijd voor een update..... deze keer de schroefassen/kokers.

Hieronder zien we een schroefas(koker) die door Modelwork Holland bij de bouwdoos geleverd werd. Op zich helemaal niet verkeerd de schroefas zelf is van roestvast staal en draait in twee sinterbronzen busjes (daar kan Billing Boats nog wat van leren :D). Aan de schroefkant hebben ze dan ook nog eens M4-draad gesneden zodat de plastic schroef erop gedraaid kan worden. Achter de schroef vinden we dan nog een moertje om de schroef te borgen en nog een ringetje. De schroefaskoker zelf is van kunstof en tot slot vinden we aan de motorzijde een zekeringsring om de as op zijn plek te houden.

IMG_4539_small.jpg

Nogmaals, op zich is het helemaal geen slechte schroefas(koker) met wat kleine aanpassingen kun je jaren plezier hebben van deze schroefas(koker), maar........ ik wil het echt goed hebben :cool:.

IMG_4542_small.jpg

Op de tekening die in de bouwdoos zit zijn de uithouders wel getekend, maar behalve wat posterstrips (die als "poten" van de uithouders moeten dienen) vinden we niets. Daar heb ik dus gelijk maar werk van gemaakt en een "huis" voor de uithouders uit messing gedraaid. Ook de posterstrips worden niet meer gebruikt, er komen gewoon twee messing "poten" op.

Aan de schroefkant is geen plaats voor fatsoenlijke kogellagertjes dus blijven daar de sinterbronzenbusjes gewoon zitten, maar in de romp heb ik wat meer ruimte. Daarom heb ik de sinterbronzenbusjes aan de motorzijde vervangen door kogellagertjes die in een wederom uit messing gedraaid huis komen te zitten.

IMG_4671_small.jpg

Dan wordt het tijd om het één en ander in elkaar te gaan zetten, hierboven zien we de schroefkant. Als je heel goed kijkt kun je het sinterbronzenbusje in de schroefaskoker zien zitten. Natuurlijk zit de uithouder niet op de juiste plek, maar die heb ik speciaal voor de foto wat naar achteren geschoven :D. Als de boel eenmaal gemonteerd is schuift deze naar voren zodat een "kamertje" ontstaat waar het O-ringetje in valt. Daar schuiven dan het messing ringetje en de schroef tegenaan.

IMG_4672_small.jpg

Hierboven zien we dan hoe het er in de romp uit komt te zien. We zien hier het huis met het kogellagertje waar een smeerbuisje met smeernippel op zit. Tot slot zien we dan ook nog een stelring die de schroefas op zijn plaats moet houden.

IMG_4673_small.jpg

Hier zien we dan de compleet gemonteerde schroefaskoker, stukken beter dan de originele schroefaskoker toch?! :D

Op de foto zien we een Raboesch schroef zitten, maar uit zeer betrouwbare bron (;)) weet ik dat de originele schroeven ook prima hun werk doen. In eerste instantie zullen de originele schroeven er dus onder komen, maar mocht het nodig zijn dan kunnen ook de Raboesch schroeven eronder (nadat ze zijn afgetopt).

Zo.... dat was het weer even voor nu, volgende keer de straalbuizen, roeren en de motorsteunen voor de Johnson motoren...... to be continued....

Groetjes, Danny.

Roeren, straalbuizen en dergelijke....

Hoi Allemaal,

Zo weer even een update en dit keer zijn met name de roeren en straalbuizen aan de beurt.

Om te beginnen maar de roeren, als we in de bouwdoos kijken zien we dat Modelwork Holland vier roeren in de bouwdoos gestopt heeft :shock:. Dat lijken er wat veel, maar als we beter kijken zien we dat het toch maar twee roeren zijn. Het zijn vier vacuumgevormdedelen die tegen elkaar geplakt moeten worden waardoor twee roeren ontstaan.

IMG_4124_small.jpg

Nu leek me dat geen heel goed idee dus ben ik maar weer eens gaan snufellen in mijn metaalvoorraad. Toen er twee stukjes aluminium opdoken heb ik ze eerst op maat gezaagd, daarna de ruwe "druppelvorm" gefreesd om tot slot met vijltjes en schuurpapier de roeren afgewerkt :D. Ik denk dat deze roeren iets meer kunnen hebben dan de originele holle kunststof roeren ;).

Dan de straalbuizen, in tegenstelling tot de schroefas(kokers) en de roeren eindelijk eens een onderdeel waar eigenlijk weinig op aan te merken valt. Ze mogen dan wel van kunststof zijn, maar qua sterkte zullen ze echt niet onderdoen voor metaal dus deze gaan er gewoon onder..... met de nodige aanpassingen ;).

IMG_4760_small.jpg

Op bovenstaande foto zien we op de rechter straalbuis rare vlakken zitten die op de linker niet meer terug te vinden zijn. Ik ga er eigenlijk vanuit dat Modelwork Holland hiermee zinkanodes wil nabootsen, maar ze zijn natuurlijk veel te groot dus de vijl erin :twisted:. Nu ik toch aan het schuren was gelijk alle "gietnaden" maar weggeschuurd.

IMG_4894_small.jpg

Natuurlijk moesten de zinkanodes wel weer terug op de straalbuizen dus heb ik na het schuren weer kleinere zinkanodes teruggeplaatst, we willen immers niet dat de scheepshuid wegvreet ;). Verder heb ik ook de roerhakken onderop de straalbuis vastgelijmd, hier komen later de roeren op te rusten. Tot slot kun je als je goed kijkt in de linker straalbuis nog een sleuf zien zitten. Naast de grote "poot" aan de bovenkant (op de foto de onderkant :roll:) zitten de straalbuizen ook nog met een kleinere "poot" in de "hak" vast. Later komt in deze sleuf dus de "poot" te zitten.​

IMG_5364_small.jpg

Na wat schuren, passen, meten, schuren, passen, meten, schuren...... werd het tijd om de boel op zijn plek te lijmen. Eerst heb ik beide straalbuizen uitgericht en vastgelijmd, toen dat eenmaal zat kon ik de schroefassen op hun plaats vastlijmen en dan ziet het er zo uit :D.​

Tot zover voor deze keer.......

Groetjes, Danny.

Ik heb vandaag uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de meegeleverde
roeren het nog best goed doen eronder.;)
En wat Droop al aanhaalt, de roeren zien er zeer geslaagd uit.
Doe mij ook maar een setje :D ;)

Heb een kwijlende pa achter me staan

Laatst bewerkt:
Toch wel....

Hoi Allemaal,

@Adam, begrijp me niet verkeerd hoor het is een mooi bouwpakket. Kwalitatief is het beter dan veel andere bouwpakketten, maar het kan natuurlijk altijd beter :D.

@Droopy'ke/Joey04, wacht maar...... de roeren zijn nog niet eens helemaal klaar..... ;).

Groetjes, Danny.

Jaja

Het klinkt allemaal zo simpel, effe een stukje aluminium "scoren"..effe frezen... effe dit...effe schroefas koker/uithouders maken. Waar is de tijd gebleven voor de simpele modelbouwer zoals ik die allang blij is wat hij niet hoeft te verzinnen etc en gewoon in de doos zit.
Ik word nog es ongelukkig hier!
Mooi werk Danny!
Hawser

Danny,

hij gaat lekker zo ;), maar toch even een vraagje nu zie ik dat je vetnippels gebruikt op je schroefassen. Nu ken ik deze toevallig uit het grootbedrijf en daar heb je best een aardige vetpomp voor nodig met wat druk om het vet er in te persen. Hoe ga je dat hier oplossen vroeg hij zich nieuwschierig af. Druk je dan niet alles weer uit elkaar ?

Gr Martin :D

Danny,

hij gaat lekker zo ;), maar toch even een vraagje nu zie ik dat je vetnippels gebruikt op je schroefassen. Nu ken ik deze toevallig uit het grootbedrijf en daar heb je best een aardige vetpomp voor nodig met wat druk om het vet er in te persen. Hoe ga je dat hier oplossen vroeg hij zich nieuwschierig af. Druk je dan niet alles weer uit elkaar ?

Gr Martin :D

Ja dat had ik ook op mijn volharding ;je drukt alles verrot met zo.n vetspuit.
Ik maak daar Staufer vetpotjes op: is alleen maar even wat aandraaien he.
Er zijn ook smeer apparaten met een slangetje en dan zit er op het apparaat zelf een handel om het vet er in te persen
mvg
Frederik

Back