*** Bouwverslag SMIT LLOYD 12 ***

  • Topicstarter Topicstarter M. den Boer
  • Startdatum Startdatum
M

M. den Boer

Guest
Beste modelbouwvrienden,

Met dank aan Jan den H. ben ik in het bezit gekomen van de tekeningen (blauwdrukken) van de Smit Lloyd A-serie.

smitlloyd12oe6.jpg


Het is de bedoeling dat het schip schaal 1:50 wordt gebouwd, op de traditionele en wellicht verouderde manier.
M.a.w. gewoon van hout.

Hierna kun je de bouw volgen, let wel, ik heb er geen haast mee, de bouw kan dus wel eens, voor onbepaalde tijd, stil liggen.
Wanneer er actief aan gewerkt wordt, probeer ik met regelmaat foto's te plaatsen van de vorderingen.

Opmerking:
Tips, vragen, aanwijzingen en/of opmerking zijn erg welkom.
Om het verslag duidelijk en inzichtelijk te houden, wordt er met regelmaat, de bezem er doorheen gehaald.

Hier nadere informatie van het schip:

Naam : Smit-Lloyd 12
Supp. SMIT LLOYD 12 (27.12368) PHPC

Te water 18-03-1967 opgeleverd 24-04-1967 werf, N.V. Scheepswerven v/h. H.H.Bodewes, Millingen bouwnummer 664.

Lxbxhxdg.: 59,77 x 11,71 x 5,16 x 4,10 meter, verplaatsing 799 brt.

2 x 6 cilinder Industrie nr.4261 en 4262 uit 1967 totaal vermogen 2700 apk. = 1986 kW. bij 300 r.p.m. met straalbuizen, trekkracht 34 ton, snelheid 14 knopen.

Namen:

18-03-1967 SMIT LLOYD 12 Smit Lloyd N.V., Rotterdam.

25-01-1982 MASU JAYA Indonesië.

29-12-1987 gesloopt


Hier een imposant filmpje van de SL9 vechtend tegen de ruwe zee.
Bron: site van Jaap Kooij.

Klik hier om het filmpje direct te bekijken...

Klik hier voor downloaden van het filmpje...

Klik hier om naar de site van Jaap Kooij te gaan...

De uitgetekende spanten.

joinedyz8.jpg
 
Tekening verlijmd met behanglijm op 9mm MDF, plaat van 1220x600mm.
Achterzijde eveneens voorzien van papier ivm kromtrekken.

Lijm is aan het drogen, hahaha de poes vind het ook wel spannend.

img5323on1.jpg
 
Het zagen ging als een trein.

uitgezaagdsespantenqy4.jpg


Hier het geheel verlijmd.

geraamte1pn8.jpg
 
Spanten zijn wat lichter gemaakt en heb wat verstevigingen aangebracht.
Verder stroken de spanten al perfect en kunnen de latten er tegenaan.

geraamte2pp6.jpg
 
Latjes 3x6mm voor de huid zijn inmiddels gezaagd.
Materiaal: triplex 3mm dik afmeting 1220x610mm a 5 eurotjes.

img5338mr3.jpg



Het triplex is zeker 10 keer beter als dat ik me liet aansmeren in de modelbouwzaak.
Hij bood me 10 latjes van 880mm (veel tekort) aan voor 8 euro, en nog waaibomenhout ook!!!

Zo'n plaat bij de gamma kost nog geen 5 euro en heeft als afmeting 1220x600mm en is super sterk.
Voor het geld wat ik nu bespaar heb ik een kleine cirkelzaaktafeltje erbij gekocht.
Niet de beste zaagtafel maar uitstekend voor het zagen van de latjes!

zaagtafelce5.jpg


De zaagtafel koste me 60 euro.
Als ik die latjes had moeten kopen was ik veel duurder uit.
En nu heb ik er weer een stuk gereedschap bij.
 
Zo hehe, weer een stukje verder.
Het begin van het geraamte voorzien van een aantal gezaagde triplex latjes 3x6mm.
Begint al een beetje vorm te krijgen, morgen weer verder.
Heb bewust gekozen voor een niet-werkende boegschroef.
Deze zal, nadat de romp volledig af is, aangebracht worden.

img5384hl2.jpg
 
Zo eigenwijs als ik ben, heb ik de eerste helft er bijna op zitten (don't try this @ home).
Eigenlijk was ik ervan overtuigd dat de romp niet of nauwelijks, meer dan ervoor, ging trekken.
Dit omdat ik wel aan beide zijden de zeer brede zijkanten al had aangebracht, en de romp al vormvast was.
Aldus zie het resultaat, acceptabel ca. 1 a 2mm over een lengte van 1200mm.
De dekken vertonen bij het zichten geen afwijkingen t.o.v. elkaar, das mooi meegenomen. :lol:
Al met al een zeer goed resultaat, zonder het geheel moeilijk in een mal op te stellen.

Een bijkomend voordeel is, als je zonder mal werkt, je de lijmresten gemakkelijker weg kan vegen, zodat de romp
vanbinnen ook best gezien mag worden. Latjes zijn ook onderling aanelkaar verlijmd.

Ook kon ik het niet laten die :wink: s.e.x.y :oops: vorm, eens met een wat grovere korrel, wat te egaliseren.
Het resultaat mag er best zijn, na een lange periode (20 jaar) niets gebouwd te hebben.
Maarja schaatsen verleer je ook niet, zeggen ze wel eens. :lol:
De inverstering in plamuur zal tot het minimum worden beperkt.

Ik heb de messing nageltjes een stuk dieper ingeslagen met een drevel.
Hierdoor kun je de huid gemakkelijker gladschuren, en is de kans kleiner dat je ze later blijft zien.
Nadat de huid klaar is, zal hij verder worden afgewerkt en verstevigd door glasvezel gewapend polyester.

latten1ehelftyb2.jpg
 
Eindelijk..... de latjes zitten er allemaal op. :D
Tot nu toe valt het nog niet bepaald tegen, alles gaat volgens plan.
Het triplex laat zich gemakkelijk buigen.
De romp is kaarsrecht en ik kan gaan beginnen aan de massieve stukken.

2kantenmp0.jpg
 
Hahaha, eerst gewoon die kop en staart eraf zagen, en dan beginnen met die massieve stukken. :lol: :lol: :lol:
En maar schuren..........

img5400qp6.jpg

img5402qh7.jpg
 
Hierbij de aanelkaar verlijmde grove blokken tbv de te maken massieve achter- en voorsteven.
Ik gebruik hiervoor wat vuren resthout wat ik nog had liggen.
Laat de lijm goed uitharden voordat ik de blokken ga schuren.
Schuur ze, aan de zijde waarmee ze aan de romp worden verlijmd, eerste glad en vlak met de bandschuurmachine.
Verlijm ze vervolgens aan de romp, waarna ik de rondingen kan gaan aftekenen en op maat kan gaan schuren, zodat de romp uiteindelijk compleet wordt.

img5404td4.jpg
 
Zo, ik was vandaag wat vroeger thuis dan normaal.
Dus ik dacht, ik ga eerst eens 1 kant van de blokken met de bandschuurmachine vlakken.
Daarna heb ik ze verlijmd. Laat ze de nacht onder de lijmklemmen staan.

Morgen is mijn plan de romp zijn totale vorm te geven, tenminste als er niets tussen komt.

img5407gn3.jpg

img5409sw0.jpg
 
Zo, de romp begint nu steeds meer zijn vorm te krijgen.
Eerst even nieuw schuurband halen, die slijten nu wel erg snel.

massievestukken2nl5.jpg
 
Eerst weer wat foto's, want dat willen we toch allemaal zien.
Wat heb ik toch een plezier van die bandschuurmachine, niet normaal.
Maar het was wel weer ff stof happen :lol: :lol: :lol: .
M'n vader heeft me altijd gezegd, goed gereedschap is het halve werk!
En: je kan beter spullen hebben dan geld!
Want geld maakt niet gelukkig!!!

Eerst nog eens goed kijken naar die achtersteven, nu staat deze exact vertikaal, maar moet een beetje schuin lopen.
Morgen maar eens finetunen met de legendarische bandschuurmachine.

En niet vergeten he, morgen is het weer moederdag!!


massiefklaarkx3.jpg
 
Zo, de vrouw moest weer eens werken, dus vroeg op deze ochtend.
Ja en dan, wat moet je dan doen?
Nou ben ik niet zo'n uitslaper, dus maar weer aan het werk.
De buren zijn er niet, dus ik kan wel een klein beetje herrie maken.

De achtersteven is nu zoals hij wezen moet.
Voordat ik verder ga met de huid heb ik toch maar een aantal verstevigingen aangebracht en ga er nog meer aanbrengen, zoveel klemmen heb ik niet.

Vanmiddag naar moeders!!!

joinedeg6.jpg
 
Wim gaf me een bruikbare hint waar ik wel wat mee kon.
Meer ruimte en stabiliteit voor de accu(s).
Het resultaat is dan ook dat er een grotere accu in gaat passen :D , bedankt Wim :!:

Het gat in de romp 8O , daar heb ik maar geen foto's van gemaakt, oef was wel ff slikken voordat ik de decoupeerzaag erin zette.

En heb de voorsteven wat onderhande genomen 8O , sorry maar ziet er niet uit :? , maar zie je later toch niets meer van. :D
Dit ivm gewichtsbesparing aan de bovenzijde, dit komt de stabiliteit ten goede.

gatinrompnk3.jpg
 
Zo, vandaag had mijn zeer betrouwbare werkgever me niet nodig.
Dus ik dacht, kom, laten we de rollen eens omdraaien.
De kenners weten waar ik nu alweer 10 jaar, met plezier, werkzaam ben.
Foto spreekt voorzich, enkel ben ik werkzaam op het gebied van Compressor Techniek als CAD - Project Engineer.

Ik heb de gaatjes, de met de drevel verder ingeslagen messing nageltjes, opgevuld met wat Gupa.
Finishing touch gaat nog altijd met de hand :!:

Zoals het er nu naar uitziet vraagt de huid niet meer om plamuur.
Volgende stap is toch het gat aanbrengen van de boegschroef.
In dit gat verlijm ik een uitgedraaid stuk bezemsteel (inwendig 20mm), ik heb hier nog een stijve hark staan, die zal het moeten ontgelden :lol: :lol: :lol:

img5461dh3.jpg

img5463ta2.jpg
 
Die stijve hark heeft geluk gehad :lol: , mijn vader had gelukkig nog een stuk hardhout liggen.

Nou draaien dan maar, me eerste werkstuk op eigen bankje.
Maar letop :!: , niet teveel voorzetten zonder een meedraaiend center, die moet ik nog aanschaffen.

Maar dan kom je nog wel eens voor verrassingen te staan!
Losse kop eraf dan maar, maar dat gaat bij dit relatief goedkope bankie niet snel.
Maargoed het kan wel, even wat demonteren.

Nu kan het dwarssupport dus wel naar het center.
Even wachten, dit moet je dus wel erg voorzichtig doen :!: en er niet teveel voor zetten :wink:

Hij gaat lekker.....

Nou, al met al een mooi kokertje voor de boegschroef.

boegschroefex1.jpg
 
De roeren....

Geen hout dit keer :lol: :lol: , nee keihard messing 8O .
De beitels waren scherp en sneden lekker :D .
Geen krullen, nee, hele kleine fijne spaandertjes 8O .

Het draaibankie, nee zeker geen EMCO Pa!, aldus my opinion. :lol:
Maar er is wel mee te draaien, jammer dat die tandwielen erg veel lawaai maken als je wat in toeren omhoog gaat. :(

De roerbladen, dat was ff wat anders :( , heb die bandschuurmachine er maar weer bijgehaald.
Totdat ik het gat voor de roeras ging boren, ja je raad het al, KNAK :evil: .
En er niet meer uitkrijgen he :evil: :evil: . Het stuk uitgezaagd en nieuw stuk teruggesoldeerd en tevens het nieuwe gat dieper geboord.
Assen zitten geperst met loc-tite inelkaar, daar gebeurt niets meer mee :D .
Maar zie je niet veel meer van en wordt toch voorzien van een verflaag.

De lange bus die je ziet, die komt vast in de romp, de afdichting geschied d.m.v. rubber O-ringen die enerzijds verzonken zitten in de lange bussen en anderzijds tegen schalen aandrukken.
De rest zit allemaal d.m.v. loc-tite vast op de as, enkel de bovenbus, die zal na afstellen met een inbusboutje worden vastgezet.

roermu4.jpg
 
Back
Top