*** Bouwverslag SMIT LLOYD 12 ***

  • Topicstarter Topicstarter M. den Boer
  • Startdatum Startdatum
De schroeven 8O :lol: :lol: :lol: , die gaan me bijna niets kosten....

3-blads 40mm

clipboard01ls8.jpg


Ze lijken er wel sprekend op......
Eens kijken of dat materiaal zich wil laten solderen :roll:

kwak23sl18dokaustr1970ktb9.jpg
 
De aandrijving.
Heb gekozen voor direct-drive, beter kun je niet hebben, tenminste als je toerental voor de schoef wel OK is.
Weer een leuk stukje draaiwerk.
Onderdelen kunnen, zonder uit de klauwplaat gehaald te worden, in 1 stuk door, gedraaid worden.
Hierdoor beperk je slingeringen, die je bij deze opstelling absoluut niet kan hebben :!:
Materiaal moet ik nog even bekijken, maar wordt waarschijnlijk messing of aluminium.
De koppeling wordt van staal. Centreerring aluminium.
Koppeling heb ik wat verjongt aan motorzijde, hierdoor kan hij totaan het lager op de as geschoven worden (nu 9,5mm).
Een beetje jammer van Graupner, waarom niet gewoon een net ff wat langere as, phoe 6,5mm :( voor een as van 5mm :? .
Extra gaten voor de koeling, die komen nog in het huis, zijn nog niet aangegeven.
Het huis wordt defintief vastgezet aan de schroefasbuis dmv loctite.

joinedcz5.jpg
 
Nou morgen ( oops, is alweer 00:18 ) weer wat te schuren.
Nee Nee, niet m'n favoriete werkje. :D
Die kwast, die had je moeten zien zweten, die raakte een beetje oververhit :?
Teveel harder, nee, de romp gaf geen krimp en werd ook niet heet.
In die kwast, daar broeide het wel lekker.

Machtig spul, maar niet echt gezond. 8O
Volgende keer maar ff van die handschoentjes aan, hoe dan ook, het blijft een beetje knoeiwerk, maar komt best goed.
Schuurpapier is geduldig.

Hier de procedure die is toegepast:
- romp zo glad mogelijk en stofvrij maken;
- als je G4 hebt, breng dat dan eerst aan volgens procedure, ik heb het hier niet toegepast;
- stukken glasvezel (gewoon bij de Formido) zo goedmogelijk opmaat knippen;
- polyester (ook van de Formido) aanmaken op de juiste mengverhouding, (niet teveel in 1 keer want dat red je niet!!!);
- smeer met een dikke kwast de romp gedeeltelijk in met het gemengde polyester, doe dit in etappes want je red het niet!!!;
- plak nu de mat erop;
- tamponneer met de kwast voorzien van royaal polyester de glasvezelmat aan, zodat het geheel in elkaar kan vloeien;
- druk luchtbellen de kop in; :lol:
- herhaal dit totdat alle matten erop zitten.
- laat het geheel gewoon een nacht staan;
- schuren maar :P met een vochtige doek voor je neus of stofkapje.

Opmerking:
Leg alles van te voren klaar, want als het polyester eenmaal aangemaakt is, dan is het een kwestie van aftellen!!!



Polyester glasvezel versterkt........

joinedru1.jpg

img5590ri0.jpg
 
Andre, bedankt hoor :!: :wink:

2e laag zit er inmiddels op, jawel met de roller, ging perfect en gelijkmatig.
Om maar te zwijgen over het schuren van de eerste laag, jeetje wat is dat goedje hard. :?

Na schuren nog 2 dunnen lagen eveneens met de roller.

Kroketje??? Hij is nog heeeeeet.... :roll: :lol: :lol:

img5591zk8.jpg


Resultaat na rollen.
Volgende stap is wederom schuren en voorzien van nog een laag met de roller.

img5592tv9.jpg

img5593ro3.jpg

img5594ky0.jpg
 
Onderdelen zijn bemaat, klaar voor fabricage.

Materiaalkeuzes:

Huis: aluminium;
Koppeling: staal; (aluminium: as-built)
Centreerring: aluminium.

clipboard01lq8.jpg
 
Puur uit gemakzucht heb ik de schroefassen maar gewoon gekocht.
Ze zijn gelagerd d.m.v. kogellagers.
Assen (motorzijdig) dienen nog ingekort te worden.
Zoals je kunt zien zitten er op de assen nog borgingsbussen (motorzijdig), deze gaan eraf en worden vervangen door vulringen + de stalen koppeling.
Die vulring staat nog niet getekend in de samenstellingstekening, dikte ervan wordt tijdens fabricage bepaald.

img5596uu9.jpg
 
Aluminium, wat laat zich dat toch lekker draaien.

Hier los inelkaar de schroefasbuis en het huis.
De as wordt later nog ingekort.

img5616cc3.jpg
 
Hier de hoofdafmetingen.

Waarschijnlijk zal er nog een schuine kant aan het huis gemaakt moeten worden, dit ivm de vorm van de romp terplaatse.
Maar wellicht ook niet, het zal minimaal zijn, ik heb hem nu even extreem getekend.
Dit huis, met daaraanvast de buizen, worden ingestort m.b.v. polyester.

clipboard01he2.jpg
 
De assen zijn gereed. :P na, tot 2x toe, een foutieve koppeling te hebben gemaakt. :evil: :evil:
Ze hebben inmiddels even onbelast gedraaid, loopt als een zonnetje, geruisloos zonder enige trilling. :D

Door de gaten in het huis kun je de koppeling losnemen en zonodig de motor en/of schroefas uitbouwen.
Als de motor eruit moet dan moeten ook de 2 dopmoeren los (M4) + draadeinden uit de motor worden geschroefd.
Evenals de 2 inbusbouten in de koppeling motorzijdig.
Draadeinden moeten uit de motor, anders kun je de draai niet maken tpv het spant achter de motor. Zie ook de tekeningen voor meer duidelijkheid.

Gewicht inclusief motor: 523 gram per stuk.

90429431qu9.jpg
 
De romp heeft inmiddels het volgende ondergaan:

- kaal, hout egaliseren (korrel 60)
- stofvrij maken
- 1e laag polyester glasvezelmat versterkt
- egaliseren (korrel 60)
- stofvrij maken
- 2e laag polyester aangebracht met een verfroller
- egaliseren (korrel 60)
- stofvrij maken
- 3e laag polyester aangebracht met een verfroller

Verbruikt materiaal:

1,5 m^2 glasvezelmat
2x blikken polyester a 240 gr
2x tubes harder a 10 gr

Volgende stap is weer schuren.
Daarna gaan de schroefassen + roerbussen erin.

De laag (polyesterhars) is nu van dusdanige dikte, dat hij na schuren nagenoeg geheel egaal glad zal worden.

img5726qx5.jpg
 
Hallo Victorymarc, ik zat een beetje op die vraag/opmerking te wachten betreffende het eventuele lekwater in de schroefasbuis. :? :lol:
Ik boor inderdaad nog een gaatje in het koppelingshuis.
Dankzij Frederik zijn commentaar over het vet, breng ik daarvoor in de plaats 2 keerringen aan, dus tpv de lagers.
Zit te denken dit nog voor het water te doen. Dus eerst de keerring en dan het lager.
Assen dienen dus nog een keer aangepast te worden, wordt vervolgt....

Detail keerring / simmering:

keerringenym8.gif


Als het zakie dan nog lekt, dan kan het weglopen via dat gaatje van 5mm in het koppelingshuis.

De praktijk zal uitwijzen hoeveel de assen nog lekken.

Komt goed.

Bedankt voor jullie meedenkendheid!!!!

clipboard01ey9.jpg
 
De romp, geschuurd met wederom korrel 60, die voelt nu echt degelijk en stijf aan dankzij de glasvezelversterkte polyesterhars en is gereed voor zijn assen. Korrel 60 is vrij grof, dat klopt, maar is ook nog niet klaar.
Phoe, nu exact 3.0 kg schoon aan de haak :D , die is er zo zoetjes aan bij mij dus nu wel af :? :? . (67.2)
Je kun hieruit concluderen dat er dus niets verloren gaat. :wink:

Nu tijd voor een rustperiode voor onbepaalde tijd. :cry:

img5729bd3.jpg

img5738lz2.jpg


To be continued....... :idea:
 
Voor het aanbrengen van de gaten, tbv de schroefassen, ga ik een boormal maken.
Ik zie dus af van de eerder genoemde aanboorstukken.

Deze mal bestaat uit een lange plank met 2 langsliggers, waar de romp net tussen past.
Aan de voorzijde komt een eindplaat, zodat de romp niet naar voren kan schuiven.
De romp wordt vervolgens waterpas gesteld.
Daarna wordt de romp mbv 2 plankjes ingeklemd.
Verder zijn er aan de achterzijde een 3-tal dwarsbalken tussen de langsliggers geplaatst.
In deze dwarsliggers (geleidingen) bevinden zich de reeds voorgeboorde gaten tbv de schroefasbuizen.
Deze zijn tesamen geboord door ze opelkaar te leggen voordat ze worden gemonteerd.
Wellicht breng ik nog een extra geleiding aan, die zo dicht mogelijk bij de romp wordt geplaatst.
Dit om nare trillingen te voorkomen, bij het frezen door de romp.

Toevallig heb ik, op de zaak, nog een kaarsrecht stuk RVS - Tubing 10 x 1 mm liggen.
In deze buis verlijm ik dan een 10mm freesje. Wel zodat ik de frees kan hergebruiken als de gaten zijn aangebracht.
Ik boor dus gewoon, heel voorzichting, met de boormachine, de gaten in de romp.

Tekening zijn wellicht niet geheel duidelijk maar zal ook wat foto's maken na verloop van tijd.

boormal1model1nq9so6.jpg
 
De frees en het stuk tubing tbv het verlengen van de freesschacht (lengte ca. 650mm).

Frees 10mm, schacht is 8mm.
Tubing is 10x1mm.

Wordt vervolgt....

62837340ek3.jpg
 
:P :P Hehe, daar zijn we weer. :P :P
Sorry dat het zo lang moest duren :? .

Het project:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4651
Is met zeer veel succes afgerond.

Vandaag 25 november heb ik de draad weer langzaam opgepakt.

Die boormal, zou dat nu gewerkt hebben???

JA :D , de gaten voor de schroefasbuizen zitten erin.
Het ging zoals het was voorgesteld, superb!

Ik had nog wat oude stukken mdf enzo liggen van hetgeen ik in die tussentijd had verzameld.
De romp paste er lekker strak in :wink: .
Bovenzijde uitlijnen en vastzetten.

De mal zag er niet uit, maar was zeer doeltreffend! :wink:

De tubing ging nogal strak in de gaten, maar een beetje PTFE spray doet wonderen :D .

Op naar de volgende activiteit....

ROTZOOI OPRUIMEN!

joinedtj4.jpg
 
Had inderdaad goed gekund rescue :D
Echter, ik hem weer geheel gedemonteerd, alle schroeven eruit (die kon ik nog wel gebruiken) en het hout staat klaar voor de kliko :wink: .
 
zonde want het is volgens mij wel goed hout

dus waar om bewaar je het niet afval hout is altijd handig voor kleine dingen
 
Wellicht heb je gelijk rescue.

Maar op een gegeven moment krijg je zoveel T ..... zooi :? 8O , dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Tussen Kerst en Oud-Nieuw gaat er hier meestal de bezem eens goed doorheen :D
 
Back
Top