Bouwverslag Smit Nederland

@paul,

Nog even over het afzagen van het luik, net na de beting, daar ga ik nog even goed over nadenken. Het is natuurlijk wel zo, hoe kleiner het luik hoe minder kans op lekkage.
En ik zou niet weten waarom ik daar beter bij zou moeten dan je dan zou kunnen, dus de kans is groot dat ik dat wel doe.

Gr, Daan.

Kan iemand mij (of in dit forum) enkele detail-foto's van het dek/ achterdek mailen? Ik zou graag van dichtbij zien hoe eventuele klemmetjes zijn aangebracht om het dek aan te drukken. En daarnaast ben ik nieuwsgierig naar vaseline, rubbers, tapes, etc. oplossingen tbv waterdichtheid v/e plat dek.

Vriendelijke groet,
Snoerke
(ook een bouwverslag Smit Nederland)

Hallo Snoerke,

Ik ben er nog niet mee klaar, maar wat ik doe is, zoals in een eerdere tip beschreven, het dek vlak achter de beting afzagen en dan het voorste deel er gewoon in lijmen.
De kajuit afneembaar maken en het achterdek ga ik denk dicht maken door een soort pakking van siliconenkit er tussen te maken en die nog een beetje met vaseline insmeren.
Het achterdek word dan op z'n plaats gehouden door klampen.

En zo zou het denk ik aardig waterdicht worden.

Gr, Daan.

Hallo allemaal,

Ik heb wat foto's van Paul (rode zee) gekregen van zijn Smit Duidsland.
Hier is goed op te zien hoe het luik waterdicht te krijgen is.

techniekSmitDuitsland.jpg

DSCN9202.jpg

En dan zou hij dit dus aan moeten kunnen ;) :

DSC_1803.jpg

Hier zijn nog meer foto's van zijn boot te zien, onderranden van de bouw.

Gr, Daan.

Dankje voor de foto's Daan Bart. Mooi helder en duidelijk!

Nu moet ik eens gaan filosoferen, want mijn opbouw is verlijmd met het dek. Om bij de accu's te kunnen komen, wordt het zo wel lastig. 'k Ga nadenken over het volgende:

1. Dwarsbalk ter hoogte van ongeveer de beting onderdeks maken, bevestigen aan romp.
2. Met een klem/ klam/ schroefmethode het dek ter plaatse aandrukken.
3. Waterdicht afdichting op sluitrand tussen 't losse dek en de latten van 't vaste dek.
4. Klemmen op de hoeken van het dek, indien nog nodig ter nadere afdichting.

Eventueel kan ik nog het dek doormidden zagen, en in 2 delen afneembaar maken. Ik vrees dan echter dat door spanning de overgang tussen beide niet vlak zal worden. Maar mogelijk kan ik dat met een onderdekse dwarslat ook goed afvangen. Ben nog wat te onervaren om de keuze goed te kunnen maken.

Hallo allemaal,

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik nog iets heb geschreven. En eigenlijk heb ook niet zo heel veel gedaan in dat jaar. Te druk met geen zin hebben, school, aan m'n VO70 werken en andere hobby's.

Al met al, veel verder ben ik nog niet gekomen. Maar ik heb inmiddels de romp wel geschilderd en ze heeft ook al een keer gevaren, alleen heb ik daar geen foto's van, m'n camera lag nog thuis.:roll:

Maar hier zijn dus wat foto's van de geschilderde romp:
IMG_7065.jpg

IMG_7084.jpg

Ik vind het best goed gelukt al zeg ik het zelf ;).

Ook ben ik begonnen met het maken van de mast en schoorsteen:
IMG_7076.jpg

Tot zover deze update.

Groeten, Daan

Ziet er strak uit Daan.
Dat is een klus die ik ook nog moet doen met m'n Nederland en zie daar zwaar tegen op.
Ik vind alles leuk aan modelbouw behalve verven/spuiten.
Moet er bij een beetje normale buitentemperaturen [ spuiten ] ook aan geloven.

Grtn Arie

Het schilderen van de romp heb ik ook een tijdje tegen aan zitten hikken, maar dat is gelukkig achter de rug. Nu de rest nog.

Maar vanavond nog even zitten prutsen met een SMD LEDje.
En dit is het resultaat:
IMG_7096.jpg

IMG_7098.jpg

Een beetje nutteloos, maar leuk om eens te proberen ;)

Groeten, Daan

Laatst bewerkt:
Hallo Daan,

Hoezo is het lampje nutteloos? Ik vind het juist een bijdrage leveren om je model compleet te maken, het zijn juist die kleine dingen die je model bijzonder maken dus ook een leeslampje!
Compliment hoor.

Groeten,
Peter

Wat is G4 ?

Als je het hout voordat je het gaat lijmen in de G4 zet hoef je niet zoveel te verven om de nerf weg te krijgen.
Daarnaast voorkomt het ook "waterschade" aan het hout, doordat het er diep in trekt.

Hallo Adam,

Wat is precies G4? Ook ik heb van Billing Boat een Smit Nederland. Het idee om het houtwerk hiermee te behandelen vóór het spuiten spreekt me erg aan. Moet het houtwerk daarna ook nog in de plamuur of zijn alle nerven dan glad?

Hallo,
g4 is een impregneerhars.
door de eerste g4 laag zullen de porién open gaan staan, en word het ruw.
maar na de 2e keer word het stukken beter, (althans mijn ervaringen)
ligt er natuurlijk wel aan wat voor hout ;)
gr. Jeroen

Smit Nederland UPDATE

Hallo Daan,

Wanneer mogen we weer genieten van je Smit Nederland? Ben je nog verder gegaan en zo ja, ben erg benieuwd naar het resultaat.

Groet
Sjoerd

Hallo,

Ik heb er al weer een tijdje niets aan gedaan, maar ben wel al verder dan hier op het forum te zien is. Dus bij deze wat foto's van de verlichting in de mast.

IMG_7108.jpg

IMG_7107.jpg

Ik heb de verlichting volledig in LED uitgevoerd. Om deze LED-lampjes in de messing boordlichten, die in de beslagset van Billing zaten te krijgen heb ik die moeten uitboren.

Het stuurhuis zit een stuk verder in elkaar, maar daar heb ik nog geen foto van.
En de stootblokken voor en achter op de boot zitten er voor de helft op. Deze heb ik van rubber gemaakt, zodat de boot niet zo snel gaat schuiven als je iets probeert te duwen. Bovendien ziet het er wel mooi uit.

Verder heb ik niets meer te melden, maar dat zal binnenkort wel weer komen als de zomer echt voorbij is. Eerst aankomend weekend weer wedstrijd zeilen.

Gr, Daan

Het grote probleem is eigenlijk zin, het komt en gaat met vlagen. Zo nu en dan doe ik weer wat, maar het gaat niet al te hard. Als ik weer een wat meer nieuws heb zal ik het wel posten.

Gr, Daan

Back