Bouwverslag Smit New York 1:50

Roeren

Hallo,

Als eerste wens ik iedereen en goed en gezond 2010 toe.
Als goed begin van het jaar weer een update van de Smit New York.

De roeren zitten er intussen onder en ook zijn de servo's geplaatst.
Maar aangezien een foto meer dan duizend woorden zegt, zijn hier een paar foto's.

De roeren.
Foto-YSV6XVKN-D.jpg

De roeren zelf heb ik niet gemaakt, maar zijn gemaakt door mede club- en forumlid motormuis

De servo's.
Foto-BXDAWTOI-D.jpg

Op deze manier sturen de roeren mechanisch de goede kant op.
Anders moet ik bij het varen met mijn andere boot steeds de stekker in mijn F-14 omdraaien.

De motoren zitten er ook in.
Foto-BEFINV6V-D.jpg

Alles er weer uit om de onderdelen die met de romp verbonden zijn te spuiten.
Foto-7IV4GED8-D.jpg

Overzicht foto van twee bekende schepen.
Foto-JLLKWV6L-D.jpg

Foto van de New York.
Foto-WGJYXKCW-D.jpg

Dit was het weer.
Volgende keer het glad maken van de binnenkant van de achter verschansing
en de romp klaarmaken voor de montage van het hoofddek.
Wordt vervolgd...

Bart

De servo's.
Foto-BXDAWTOI-D.jpg

Op deze manier sturen de roeren mechanisch de goede kant op.
Anders moet ik bij het varen met mijn andere boot steeds de stekker in mijn F-14 omdraaien.

Bart

er bestaan ook servo reverse printjes voor tussen de ontvanger en de servo

je loopt nu het risico dat de roeren doorslaan tijdens het achteruitvaren

maar wat je al gemaakt heb ziet er nettjes uit

@Bol,

Bedankt voor de tip,
Ik zal is kijken wat hier voor te vinden is.
Misschien is er ook een draadje in de servo om te draaien.

Bart

Zie er mooi uit

Je Smit Rotterdam ziet er zeer goed uit. Misschien in de toekomst samen met de Oceanic maar eens een berging doen. Ik ben benieuwd in de trekkracht verhouding maar ik denk dat jij wint want de torque 900 hebben volgens mij meer toeren dan een Robbe 1000 maar ik hou het (denk ik) langer vol. We zullen het in de toekomst wel eens zien (hoop ik)
Succes.
Hawser

Laatst bewerkt:
@Hawser,

Tuurlijk gaan we dat een keer uitproberen, misschien leuk voor werkschependag 2011/2012. Maar eerst het bootje af bouwen.
Trekkracht zal elkaar niet veel ontlopen. Uw schroeven zijn dacht ik wel groter. Vaartijd zal wel schelen.

Bart

Misschien is er ook een draadje in de servo om te draaien.
Om precies te zijn: de twee motordraden omwisselen en de twee draden op de potmeter omdraaien.
Nu wil er met dat laatste nog wel eens een probleem mee zijn, omdat veel van de huidige potmeter direct op de print gesoldeerd zitten, en het dus niet mogelijk is om de draden om te solderen.
Ziet er verder netjes uit, mooie roeren.

Laatst bewerkt:
hee bart,

ziet er goed uit:D Heb je weer netjes gedaan.;) maar heb je verder wel beetje leuke dag gehad ondanks van je weet wel? haha twee bekende schepen tsja mijn smit lloyd 107;) zal binnekort maar updatetje plaatsen is wel nodig he;) hoop zaterdag weer kunnen bouwen met zn tweeen

tim

@iedereen,

Bedankt voor de complimenten, ik probeer gewoon mijn best te doen.

@Tim,

Het is inderdaad wel gezelliger als er wat meer mensen op de club zijn.
Maarja, toch nog lekker met het bootje bezig geweest, en dat maakt gelukkig een hoop goed.

Bart

Laatst bewerkt:
Bart, je boot ziet er strak uit, maar ik vraag me 1 ding af.

Je maakt wat, vervolgens spuit je het binnenwerk
vervolgens maak je weer wat, en weer spuit je de boel.
nu heb je dus laagjes, poly, lijm, verf, lijm, verf.
verf is imho toch een zwakke schakel in het geheel.

waarom niet alles in 1 keer spuiten als alles klaar is ? :)

dat spuiten op zich is wel goed, ik heb het zelf ook gedaan, het ziet er een stuk netter uit.
(hoewel er ook veel dingen juist beter zichtbaar worden. :P )

Ik zal eerlijk toegeven dat ik er niet echt bij stil gestaan heb dat de hechting door de verf verminderd zou worden. In ieder geval is het weer iets om te onthouden voor volgende projecten.
Gelukkig is het wel zo goed gehecht dat ik de romp aan alle gelijmde onderdelen kan optillen. Dus vast zit het wel. Maar in ieder geval bedankt voor de tip, hier kan ik weer wat mee.

Bart

Spuigaten

Hallo,

Daar zijn we weer. Afgelopen week helaas niet zo veel gedaan.
Wel heb ik de binnenkant van de achterverschansing geplamuurd, en strak gemaakt.
Daarna in totaal 9 van de 14 spuigaten in de verschansing gemaakt.
Zie hier de foto's.

De eerste vijf gaten zitten er in, wat een stof geeft dat zeg.
Foto-FPNLARIH-D.jpg

Het toekomstige printplaat dek staat er al naast. Hier komt nog een plexy dek onder.

Het begin aan de andere kant is gemaakt, nog 5 gaten te gaan.
Foto-6WX76VWT-D.jpg

Ook nog even gekeken hoe het er uit ziet met een kartonnen proefdek, op juiste hoogte.
Foto-W8VOPW4W-D.jpg

Nog een overzicht foto.
Foto-KTQNE3XO-D.jpg

In de spuigaten komen later een soort kleppen te hangen, die ik aan de onderkant een stukje open laat staan, zodat het water er af kan stromen.

Dit was het weer.
Volgende keer de laatste spuigaten maken, en het dek op maat maken.
Wordt vervolgd...

Bart

hee bart,

ziet er weer gewoonlijk strak uit en je bent bijna klaar met je spuigaten. Weet je al hoe lang die stangen in je plexy dek gaan worden die je dek aan je romp verbinden? hoop binnekort wel weer kunnen gaan bouwen met zn tweeen en dat die ellendige sneeuw weg is. ik hoop je zaterdag weer te zien. Had je net als mij op de gang gewerkt of vond je de stof niet zo erg als bij mij was?;)

Tim

He Bart,
Die gaten noemen ze waterloospoorten. Die kleppen die erin hangen zijn scharnierend, mischien dat je ook wel zoiets kan maken.
In het midden van die kleppen zit een grote as.
groeten
Nick

Toch maar weer handig, zo'n kenner van dit type schip. Daar heb ik wat aan.
Zit die as exact in het midden van de klep of wat meer naar boven toe?
Ik denk het laatste. Ik wil er inderdaad wel zo iets op maken, maar dan in een later stadium, als alle dekken ed. er al op zitten, en ik bij de detaillering aangekomen ben. Maar dat zal nog wel even duren.

Ik ben nu bezig met de ondersteuning voor het hoofddek. Daarna kan dat dek er in, er komt dan wel weer een update.

Bart

Servo's

Hallo,

Ik zat vandaag even te kijken naar mijn servo's en dacht, kan ik ze niet gewoon anders monteren, zodat ze gewoon kracht kunnen zetten en de goede kant op draaien.

Even ter herinnering, zo zitten de servo's nu.
Foto-BXDAWTOI-D.jpg

En ik zit er aan te denken om ze op deze plaats te plaatsen. Wat denken jullie hier van?
Foto-YTSGCDH4-D.jpg

Ook ben ik nu bijna klaar met het hoofddek en kan het bijna in de romp gelijmd worden. Alleen moet ik er nog zes busjes met schroefdraad voor draaien zodat ik het inlegdek vast kan schroeven op het vaste dek.

Hier een paar foto's.
Foto-JOQPCURQ-D.jpg

Foto-RXETPAQR-D.jpg

Foto-4ZZKYAFW-D.jpg

Dit was het weer.
Volgende keer het dek er in en het verder strak maken van de romp.
Wordt vervolgd...

Bart

Bart,

Je kan ook de servo's gewoon laten zitten en de quicklink aan de roerzijde aan de andere kant zetten, dan lopen de stangen ook recht, wel zou ik overwegen om bij de servo's aluminium hevels te gebruiken, die zijn een stuk sterker dan de plastic hevels welke je nu hebt.

roerservo.jpg

even een voorbeeld van zo'n aluminium hevel op de servo

Gr,

Tom Boere

Back