Bouwverslag Smit New York 1:50

onder water schip Waker

Hier zitten de inlaat gaten bij de Singapore, zouden ze ook ongeveer daar bij de Smit New York horen te zitten?

Ik weet niet hoe het staat met de sloop van de Waker, maar als je nog even wacht, wordt het laatste stuk, het onderwaterschip van de Waker op de kant getrokken en kun je de werkelijkheid zien. Dus aan iemand die in de gelegenheid is, even een paar laaste foto's van de Waker maken??

mvg Paul

Hallo,

Als er iemand in de gelegenheid zou zijn om een paar plaatjes te schieten zou dit geweldig zijn.

Verder heb ik na wat zoekwerk deze foto gevonden.
smit_houston_stapelloop_1.jpg

Het lijkt dat er net boven de kim een ingang zit. Maar dit kan ook wat anders zijn.
Hier nog een keer de link zodat de foto volledig kan worden uitvergroot:
http://www.fire-rescue.nl/mswaker/Historie/smit_houston_stapelloop_1.jpg

Zou dit het zijn of zou de ingang toch aan de onderkant zitten?

Bart

Gevoelsmatig denk ik niet dat de aanzuig aan de onderzijde van het vlak zal zitten.
Zeewater inlaat kasten zitten meestal in de zij

@Adam,

Bedankt voor het meedenken, dit lijkt mij inderdaad ook het meest logisch.

Het is niet goed te zien, maar volgens mij zit er boven de kim een inlaat voor water.
Smitrst1.jpg

Nu nog een vraagje, zouden deze inlaten aan twee kanten horen te zitten, of enkel aan een zijde van het schip?

Inlaten

Bart,
Ze concentreren zoveel mogelijk de inlaten op 1 plek, het blijft nl een zwakke plek in de romp. Wat wij verder naar achter zien kan of een reserve inlaat zijn of de uitgang van de motoren koeling, die moet nl wel een stukje verderop zitten en hoeft niet altijd zichtbaar boven water te worden geloosd.
Het is een beetje een "guess" maar op de grote zeegaande schepen zit de lozing van koelwater altijd onderwater.
grt
Adriaan

Dag,

ik heb altijd geweten dat er zeekasten aan beiden kanten van de romp waren, als de filter aan een kant verstopt geraakt, kan hij gereinigd worden terwijl de andere kant in gebruik blijft, anders moet je de motoren stoppen, wat onrealistisch is, om het even waar je bent, op zee of tegen de kaai...

Inderdaad wordt het koelwater onder de waterlijn geloosd, maar nooit onder de kimkiel, wel ongeveer 50 centimeters onder de waterlijn, de mogelijkheid om een visuele controle uit te voeren moet blijven bestaan. geen stroom te zien, geen koeling, tijd om te beginnen panikeren.

de groetjes,

Laurent

Filters

Laurent,
Normaal zit de wisselwerking van vervuilde filters binnen in het schip (twee sets (parallel) kan je ze om zetten). Ik denk echter wel dat er aan beide zijde inlaat rooster zijn om dat er gewoon twee hoofdmotoren in staan (net zo als bij de Oceanic). Over de plaats onderwater ben ik het ook niet helemaal mee eens, inspectie is niet nodig, er gaan zat alarmbellen af als er een probleem is met de koeling en een luchtslag door een rollende schip (uitlaat boven/uitlaat onder) is niet echt bevorderlijk voor het systeem dus ondiep geplaatst lijkt mij niet logisch. Op de bodem zit het echter inderdaad nooit.
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Op de rotterdam Singapore en London zitten aan beide kanten inderdaad inlaat kasten echter wordt er tijdens normaal bedrijf maar 1 gebruikt. Beide kanten zitten de roosters even hoog maar aan bakboord zit de inlaat iets hoger binnen in de inlaatkast. Tevens hebben de hulpmotoren ook 2 aparte inlaatkasten volgens hetzelfde systeem. Normaal gesproken worden de filters eens in de zoveel tijd gereinigd en worden ze verder niet echt heel vuil.
Nick

Hoi bart, de inlaat van de fifi monitoren zit bij de rotterdam singapore en london op de aanzuig van het zeekoelwater aangesloten binnenin de machinekamer dus wordt aangezogen vanuit de inlaatkast
Nick

Hallo,

Even een vraag, heeft iemand een idee waar de ingang voor het water van de waterpompen bij de Smit New York zitten?
Aangezien ik die dan nog in de romp zou kunnen maken, voor de pomp van de blusmonitoren.

Bart

@Iedereen,

Heel erg bedank voor het meedenken, ik weet nu wat ik ga doen.

@Nick,

Heel erg bedank voor je info.
Ik neem aan dat het bij de Houston ongeveer hetzelfde zit, als ik zo de bovenstaande foto bekijk.

Ik ga dan dus aan beide zijden van de romp de inlaatkasten maken.

Bart

Als het goed is zit dat bij de houston inderdaad ook zo, ik zal ff wat navragen voor fotos ofzo. maar dat kan even duren omdat de juiste personen daarvoor pas in trinidad aan boord komen
Groeten Nick

@ Nick,

Alvast bedankt, ik heb heel veel aan je hulp!

@ Leon,

Bedankt voor de link. Ik had hem zelf inderdaad ook al gevonden.

Bart

Hallo,

Aangezien ik morgen naar een klein beursje ga heb ik de New York maar eens varend gemaakt.
Om in ons bassin even proef te varen.

Ik heb eerst de servo's geplaatst, met de nieuwe koppelingen.
Foto-YTFIADDJ-D.jpg

Ik denk dat de verbinding zo wat beter is.

Hierna heb ik de motoren er in gezet, en de boot in het bad gelegd.
Foto-RR6BXFUL-D.jpg

Alle accu's zitten er in, gelukkig ligt ze nog niet op de waterlijn, anders zou
ik in problemen komen met het gewicht van de opbouw.

Ik heb nu 34Ah aan boord voor de hoofdmotoren, en 7Ah voor de andere verbruikers,
waaronder boegschroef en ontvanger. Alles is 12V.

Dek er in voor de foto.
Foto-SK6V3CXU-D.jpg

Ik ben benieuwd hoe ze het doet morgen. Foto's volgen.

Bart

Hallo,

@sleper,

Bedankt voor het compliment.

@iedereen,

Hierbij een paar foto's van de New York in de vaarbak.

Foto-TONAGFZX-D.jpg

Foto-VUSFGODY-D.jpg

Foto-6HTPGRE7-D.jpg

Nu gaan we weer rustig verder met de bouw.

Bart

@Arie,

Ik heb er best veel mee gevaren eigenlijk. Helaas heb ik hier geen foto's van. Volgende keer zal ik het goed maken, door ook vaarfoto's te maken.

Bart

Mag er niet over klagen. De zelfbouw boegschroef doet goed zijn werk, en de trekkracht valt ook zeker niet tegen. Ik ben er zeker tevreden over.
Maar de eigenschappen kan je pas echt goed zien als je op open water vaart.

Back