Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Men kan zich afvragen in hoeverre iets afgekeken kan zijn van een andere producent.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar als je kijkt naar de BB tekening en die van lecturama...

upload_2025-3-24_0-19-41.png

upload_2025-3-24_0-20-24.png

Ik ben er nog niet uit wat betreft de boegschroef.
Het is belangrijk, omdat ik nu nog aanpassingen kan doen.
Het makkelijkst is een dummy boegschroef, maar een sleper moet ook zijwaarts kunnen bewegen, en dat lukt imo niet zonder boegschroef.
Zoals gezegd, een buisje sedergine, en een rooster van houten tandenstokers, en de dummy boegschroef is klaar.

Als ik boegschroef zoek, vind ik enkel complete modellen, met de motor op de straalbuis gemonteerd, zoals in de foto.
Dat is hier dus niet bruikbaar, omdat dat deel van de kielbalk dan volledig weg is, en zoals gezegd is, je er niet bij kan voor onderhoud.

Wat ik nodig heb, is een straalbuis, waar de schroeven op een as zitten die in de straalbuis geschoven kan worden, en waar de aandrijfas dan van bovenaan ingeschroefd/ingeklikt kan worden, en alles op z'n plaats houd.
Klikt simpel genoeg niet haha.
Ik heb losse onderdelen gezocht ook, maar tot nu toe nog niets bruikbaar gevonden. Edit: ik zit nu aan Lego te denken. Veel onderdelen die hiervoor zouden kunnen dienen, zoals tandwielen en assen...
Oh, en als het even kan, liefst iets dat geen €1000 kost.

upload_2025-3-24_0-35-54.jpeg

Edit: ik zag dit in een ander bouwverslag van de SR, wat is de bedoeling van die "inkeping", en is er iemand die dit gedaan heeft in zijn SR?

upload_2025-3-24_2-12-37.png

Laatst bewerkt:
Jumo, Herinner me dat sommige modelbouwers zelf een boegschroef hebben gemaakt van koperen buis en messing fittings. Maar dan blijf je met een kwetsbare afdichting zitten. Google eens op zelfbouw boegschroef modelbouw. Daarbij ben ik een idee tegengekomen om een brandstofpompje te gebruiken. Zelf zit ik te denken aan een ruitensproeierpomp die zowel de voorruit als de achterruit kaan bedienen. De pomp kun je dan op een bereikbare plek zetten met een paar slangen en buisjes naar de dummy-boegschroefpijpen. Die pompjes hebben nog een aardig debiet. Kijk maar of het je iets lijkt. Hieronder een link naar zo'n ding. Een andere optie is een kijkje nemen op een autosloperij. Gr. Klaas.
https://www.winparts.nl/ruiten-toeb...89/ruitensproeierpomp-26259-febi/p368857.html

Ik heb even gezocht, en er zijn idd meerdere opties mogelijk Klaas.
Een brandstofpompje, ruitenwisserpompje, vijverpompje, waterpompje, enzovoort. Dus best een goed idee, omdat je het pompje eender waar er plaats is kan installeren, en zoals je zegt je enkel de leidingen door het schip moet voeren naar de boegschroef.
Ik ben nu bezig plankjes te zagen, zodat ik een boegschroef kan installeren.
Eender welke oplossing ik kies, de straalbuis moet er sowieso in, dus moet ik verstevigingen aanbrengen, omdat er geen boegschroef voorzien is.

Blokjes zagen, om de spanten haaks op de kielbalk te krijgen werkt niet. Ik heb zo'n ding als op de foto, en die zaagt niet haaks, na controle met enkele winkelhaken.
Dus ik heb iets anders bedacht, ik zie morgen als dat wel werkt, als mijn (super)vriendin terug komt van de doe-het-zelf winkel.

upload_2025-3-25_3-14-22.png

Bijlagen

• upload_2025-3-25_3-13-3.jpeg
    upload_2025-3-25_3-13-3.jpeg
    79,4 KB · Weergaven: 14
Edit: ik zag dit in een ander bouwverslag van de SR, wat is de bedoeling van die "inkeping", en is er iemand die dit gedaan heeft in zijn SR?
Bekijk bijlage 613271
Die 'inkeping' zorgt voor minder weerstand tijdens het varen.
Als de boegschroef 'gewoon' in de romp is gezet, dus zonder die inkeping, 'hapt' het water nogal tegen de achterste wand van de boegschroef aan als de machinekamertelegraaf in de stand 'vooruit' staat.
Dat kost brandstof. Op de lange duur zelfs véél brandstof. Maar daar kan @brutus je vast veel meer over vertellen.
Ik heb het wel eens gezien op modelschepen, maar zeer zelden.
Zelfs bij de mannen van IOS, die hun schepen tot bijna de klinknagel en lasnaad nauwkeurig bouwen, is het geen 'common practice'. Maar ja, wij verstoken ook geen bunkerbrandstof, hooguit elektronen...
Zie voorbeeld.
img_1553-high.jpg

Bedankt voor de uitleg Roel, ik had geen idee.
En bedankt Herby, nu lijk ik een oetlul als ik het niet doe hahaha

En "mijn" makkelijke oplossing, anderen zullen dit ook wel gebruiken:

WP_20250325_001.jpg WP_20250325_004.jpg WP_20250325_005.jpg

Je zal verbaasd zijn hoe populair Lego bij de scheepsbouwers is. altijd een perfect rechte hoek.
Dat ik dat vergeten ben :frustie:Dit zijn de laatste die ik gemaakt heb, en ik heb nog "lego" liggen nota bene. Kleine winkelhaken zijn idioot duur, daarom zocht ik een vervanging, en kleine hoekijzers kosten bijna niets.

WP_20250317_020.jpg

Bekijk bijlage 613417
Daarbij ben ik een idee tegengekomen om een brandstofpompje te gebruiken. Zelf zit ik te denken aan een ruitensproeierpomp

Dat is inderdaad waarschijnlijk de beste oplossing, als een pompje links en rechts kan draaien.
Je straalbuis, worden dan twee halve straalbuisjes, dus bv. busjes van pijnstillers omdat die al lekvrij zijn, die aan beide zijden van de kielbalk gelijmd worden, die hebben een iets grotere diameter, maar wie let daar op (uitgezonderd de mannen van IOS zoals Roel zei)?
Dus wil je naar bakboord, zuig je water aan in de bakboord straalbuis, dat er in de stuurboord straalbuis terug uitgaat en omgekeerd. Dan heb je enkel een gat voor een nippel waar de leiding opzit, die kan gaan lekken, en heb je geen extra gat in de romp om water aan te zuigen.
En dan nog dummy schroeven en roosters.

Als je de schroeven "los" monteert, draaien die wss nog ook, als je een demo in een watertank wil geven.
Niets voor mij, ik heb het niet meer zo op sociaal contact, maar voor anderen kan het wel leuk zijn als iets "nep" wel werkt, als anderen kijken.

WP_20250325_009.jpg WP_20250325_010.jpg WP_20250325_012.jpg
upload_2025-3-25_22-52-12.png

Nee Jumo, zo werkt het niet met zo'n ruitensproeierpompje. Je moet een grotere aanzuigopening hebben dan de pers. Als je een dual pompje hebt zoals in de link, dan heb je twee persuitgangen. Een voor de voorruit en een voor de achterruit. Je zou als boegschroefkanaal twee ingekorte injectiespuitjes kunnen gebruiken. Daarop monteer je zo een slangetje. Kijk maar of het je aanspreekt. Gr. Klaas.

Ik had hier triplex besteld https://lasersheets.nl/products/lindehout
Geen idee waar jullie bestellen, en wat jullie betalen.
Eigenlijk best stom om het hier niet eerst te vragen.
Het was vandaag geleverd, en de kleur, tekening en feel van linde triplex lijkt me hetzelfde als in het bouwpakket, dus ik denk dat het wel goed is.

Nooit opgeven. Ja, ik ben koppig, maar ik zoek wel altijd de simpelste oplossing.
Ik ben trouwens van '72, dus ik denk niet dat mijn karakter nog zal verbeteren.

Ik wil dus een waterpomp, die in twee richtingen werkt. Wil je naar bakboord, zuig je water aan in de bakboord straalbuis, dat er in de stuurboord straalbuis terug uitgaat, en omgekeerd.
Dus blijven zoeken, tot je vind wat je zoekt.

Er zijn peristaltische pompen en spiraalvormige rotorpompen. Beiden werken zowel naar links als rechts.

Nu nog kleine pompen vinden, die in de SR passen, en een hoog genoeg debiet hebben, maar ik heb geen idee hoeveel ml/m dat zou moeten zijn.
Deze zouden alvast kunnen, afhankelijk van het debiet dat nodig is:
https://www.bol.com/be/nl/p/hoge-kw..._source=google&utm_medium=free_shopping&gQT=1
https://www.bol.com/be/nl/p/12v-dc-...tgh=tG8zjxU8HZH5Ax1jM8NECA.2_6.7.ProductTitle

Of deze: https://www.amazon.com.be/-/nl/labo...f_=fplfs&ref_=fplfs&psc=1&smid=A21312XZUBAZON

upload_2025-3-27_3-18-38.jpeg

Laatst bewerkt:
Jumo, Die peristaltische pompen hebben maar een klein debiet. Je zou een tandradpompje kunnen nemen, maar uit ervaring weet ik dat die snel lekkage hebben en gauw vastlopen. Een dual ruitensproeierpomp heeft één aanzuig en twee persopeningen. Door de polariteit om te draaien komt het water uit de andere pers. Die zou je dus kunnen bedienen met een motorregelaar. Ze hebben een behoorlijk debiet en trekken op 12 Volt ongeveer 2 Ampère. Heb al eens een link naar zo'n pompje geplaatst. Hier zie je een soortgelijk pompje in mijn Smit Finland achter de accu's liggen. En nog een link naar het tandradpompje. Gr. Klaas.

https://quartel.nl/product/graupner-tandwielpomp-6v-gr1953/

20210828_161946 Bluspomp.jpg

Laatst bewerkt:
Nooit opgeven. Ja, ik ben koppig, maar ik zoek wel altijd de simpelste oplossing.
Als je het simpelste wil, dan plaats je gewoon de kleinste boegschroef van Raboesch.
Hier zie je hoe ik de BB Smit Rotterdam aangepast heb om die te monteren.
Na het beplanken heb ik dat compartiment vol gegoten met epoxy tot aan de kraag voor de motor. Dat heb je trouwens nodig als je die "inkeping" wil maken.
upload_2025-3-27_18-43-15.jpeg

Als je mijn model eens wil zien, kunnen we altijd iets afspreken, Ik vermoed dat de afstand wel overbrugbaar zal zijn. :)

Over hoeveel Bruggen moet je dan gaan Herman? Zal best wel lukken met zoveel kennis in huis. Succes! Gr. Klaas.

En grappig dat we weer zijn.
In de historische binnenstad alleen zijn er 43 bruggen, in totaal een 70-tal.
Nooit gedacht dat er zoveel bruggen waren in Oostende...

Als je het simpelste wil, dan plaats je gewoon de kleinste boegschroef van Raboesch.
Dat bevalt me wel, omdat je ook met een pomp propellers wil voor het zicht, die je ook weer moet monteren op de een of andere manier.
De stevigheid kielbalk was een probleem, maar natuurlijk niet als je het volgiet met epoxy.
Kan de motor er dan nog uit, moest die om een of andere reden stukgaan? Want ik zie veel balkjes net boven de motor.

@klaas: ik lees alles wat je hier post, en kijk ook naar de links. Alle info/hulp is meer dan welkom :thumbsup:

Een pomp is ook nog steeds een oplossing. Met het epoxy idee van Herby. Dus een vakje maken rond de nippels en straalbuis, en dat vol te gieten met epoxy, zodat de nippels nooit kunnen gaan lekken.
Dus ik ben er nog niet uit.

Ik ben nu bezig met de bekleding aan de achter/onderzijde, die ik naar de knoppen geholpen heb, na te maken.
Dan ik opnieuw beginnen, en nu wel goed.
Ik ga het spant, of is het de spant, waar de boegschroef/straalbuis in moet dan los monteren, en moet ik nog niets beslissen tot het achtersteven beplankt is.

Edit: dit zat vandaag bij de post. Dat leek me makkelijker dan schuren. WP_20250328_002.jpg WP_20250328_003.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi schaafje Jumo, maar kijk uit dat je daarmee geen spijkertjes raakt. Succes! Gr. Klaas.

Bedankt Klaas, maar ik volg de raad op om geen spijkertjes te gebruiken. Het is altijd een gok als je iets besteld online, maar voor €10 ben je niet geruïneerd als je bedrogen word.

Ik heb nog steeds vragen. Ik kan me voorstellen dat jullie denken "daar is ie weer", dus sorry voor alle vragen.

Hoeveel ml/minuut moet een pomp maximaal kunnen leveren, om te werken als boegschroef? De peristaltische pomp die ik gezien heb, heeft een debiet van 500 ml/min. Geen idee als dat veel of weinig is, dat zal ook wel afhangen van de diameter van de straalbuis. Een pintje van 25ml gaat er in 5 seconden in, maar dat zegt natuurlijk niets.

Wat doen jullie met de spanten als je het schip beplankt, zoals in de tekening? In het midden van het schip, passen de planken ongeveer op de spanten, maar aan voor- en achterkant, is er slechts één punt waar de planken de spanten raken.
Vul je dat op met lijm of houtpasta?
Schuur je de spanten schuin, tot de planken ertegenaan liggen?
Of iets anders?

Ik ben bijna klaar op opnieuw te beginnen bouwen, en deze keer wel goed.
Trouwens, gebruik geen "multifunctionele alu tafel". Die buigen iets door in het midden, en iets dunnere onderdelen buigen dus ook door na enkele dagen. Les geleerd.

upload_2025-3-29_1-38-24.png

Een pintje van 25ml gaat er in 5 seconden in, maar dat zegt natuurlijk niets.
Ik hoop dat je pintje 25 cl is, anders mag je er wel heel veel drinken voor je niet meer mag rijden. :)
500ml/min is dus maar 2 pinten in 60 seconden.
Naar mijn gevoel is dat veel te weinig om het schip zijdelings in beweging te krijgen.

Spanten aan voor- en achterzijde moeten afgeschuind worden tot de latten de spanten over de volle breedte raken.

Back