Bouwverslag Snoopey Trainer uit de jaren 70

Hallo mede forum leden,

Sinds 2 jaar heb ik na een rust periode van ongeveer 30 jaar het modelvliegen weer opgepakt. Destijds vloog ik met een Taxi en Snoopey trainer van het merk Hegi.

Het toeval wil dat ik na al die jaren een complete orginele bouwdoos van de Snoopey tegenkom. De beslissing tot aanschaf was aangezien mijn jeugdcentiment dan ook logisch.

Het lijkt mij leuk om van deze trainer een bouwverslag te schrijven voor diegene die destijds deze trainer ook vlogen en misschien nog wel.

De bouwdoos

vdse.jpg

Laatst bewerkt:
Ga je hem Electro maken?
Als ik mij nog goed herinner had hij een afneembaar neuskapje.

Johan.

Hoi Johan,

De bedoeling is dat ik hem aanpas naar electro en tevens ook rolroeren inbouw. Gewicht zonder accu en motor zal net boven de 2 kg komen te liggen. Iemand een suggestie voor motor, regelaar, accu en prop setup ? Enige voorwaarde is dat propmaat maximaal 11 mag zijn ivm hoogte tot aan de grond.

Boost 25, goede ervaring met deze motor.
In kit met 30A esc en programeerkaart of enkel motor.
Prop 10x6
Lipo 3s 2200 mAh.
Voor deze setup zou ik kiezen.
Maar dit is maar een tip hoor.

Johan.

full
Hallo,

Ben hiermee ook beginnen vliegen in de 70' er jaren.
Afgelopen winter het kistje maar eens terug gebouwd, nu op elektro.
Motor SK 3548/840
Prop 13/8
Lipo 4 S
Wijzigingen ten opzichte van origineel:
Elektro uitvoering
Rolroeren
Twee- been landingsgestel met staartwiel (had ik liggen )
Kleinere V-stelling van de vleugel
Succes!
Ammo

Laatst bewerkt door een moderator:
Echt mooi doosje! Beginnen schaars te worden. Deze is zeker oud. Richting 40 jaar?
Overweeg een kopie op basis van het hout?
Hou je het doosje 100% onbespeeld intact. Zal je zeker geen spijt van krijgen.

Overweeg Jo's tip. (Het is bijkans ook de toekomstige setup voor m'n Westerlietje uit 1975.)
Mogelijk zit je dan onder of net op de 2kg?
Nee, heeft vaste neus Jo. Fraai balsa schaafwerk :-)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
De bouw van de rechter vleugel

Hoi mede forumleden,

De bouw van mijn Snoopey was eerlijkheidshalve vorig jaar november reeds begonnen en is nu nagenoeg klaar. Wegens tijdgebrek kon ik nu pas mijn bouwverslag op dit forum plaatsen. Ik zal vanaf nu dan ook met regelmaat het verslag schrijven.

Na het maken van een goede rechte en vlakke bouwplank (berkenmultiplex 18mm met aluminium rechthoek profielen van 40x20mm bevestigd aan onderzijde tegen kromtrekken) kan de bouw beginnen.

Tekening opgespannen en onderste ligger op de bouwplank vastspelden.

ljbv.jpg

7d2e.jpg

g17o4gj

Laatst bewerkt:

Het passen van de ribben voordat ze definitief worden vastgelijmd op de onderste ligger.

zc5g.jpg

De ribben passen en worden nu gelijmd en vastgezet.

ibh8.jpg

Aangezien ik besloten heb om de Snoopey te voorzien van rolroeren heb ik besloten om binnen de ribben waar ik mijn rolroeren hebben wil, extra ribben te plaatsen aan het begin en einde van de rolroer ter versteviging waaraan straks de achterlijst bevestigd gaat worden.

xbc7.jpg

5mfl.jpg

Een gedeelte van de achterlijst tussen de eerste 2 ribben geplaatst. Later volgt ook nog tussen de 2e en de 3e rib.

j2vb.jpg

Dan de ribben inkorten waaraan de achterlijst bevestigd gaat worden tbv voor het rolroer. Je ziet de afgezaagde stukjes ribben nog liggen.

gsfs.jpg

Close-up van de ingekorte ribben. Let ook eens op de ingelijmde tussen schotten bij de hoofdliggers. Dit ter versteviging.

nu3j.jpg

ffod.jpg

De achterligger wordt op zijn plaats gelijmd. Nu is duidelijk te zien waar de rolroer komt.

n2o8.jpg

vrse.jpg

e2jt.jpg

Ik heb gekozen om separate servo's te gaan gebruiken. Daarom plaats ik houten latjes waarop ik straks een afdekklepje met ingebouwde servo kan bevestigen mbv 4 schroefjes.

tgdv.jpg

Back