Bouwverslag Snoopey Trainer uit de jaren 70

De bouw van de rechter vleugel

Het is nu tijd voor de beplanking aan de onderzijde. De vleugel is van de bouwplank gehaald. Tot op heden is de vleugel nog kaarsrecht.

De plankjes worden op maat gesneden en aan elkaar gelijmd. Tevens hulplijntjes waar straks lijm op komt.

6wr3.jpg

De onderste beplanking inmiddels op zijn plaats gelijmd.

a5nf.jpg

Servo verlengkabel op zijn plek tot in de ruimte waar de servo komt.

tb6v.jpg

Nog een keer gezien vanaf de onderzijde vleugel de toegangs opening.

z3ca.jpg

De vleugel van het origineel wordt aan de romp bevestigd met elastieken. Ik heb ervoor gekozen om dit met nylon afbreek bouten te doen. Hiervoor heb ik op twee punten in de vleugel verstevigingen aangebracht waarin de gaten komen voor de bouten. Om intrekken van de bouten te voorkomen heb ik multiplex plaatjes gelijmd.

Tevens zou volgens de tekening de twee vleugelhelften koud tegen elkaar gelijmd worden. Ik heb echter een multiplex spar met de juiste V-stelling tussen de hoofdliggers gelijmd met epoxy. Uiteraard zal de vleugel ook voorzien worden van een epoxy glasmat ter versteviging.

u2am.jpg

2vvy.jpg

Helaas heb ik van het indekken van de bovenzijde geen foto's genomen. Echter wel van het eindresultaat. Deze vleugel helft is gelukkig kaarsrecht gebleven.

Zie hieronder het eindresultaat. De bouw van de linkervleugel zal op dezelfde wijze gebouwd worden door het omdraaien van de tekening en deze mbv babyolie inwrijven zodat de lijnen zichtbaar worden.

De bouw hiervan bespaar ik jullie en zal terug komen met de bouw van de romp.

r97n.jpg

Je hebt hem zelf niet gezien?

Ik denk dag "de bouwer" niet door heeft waar je het over hebt.
De webbing tussen de liggers is inderdaad fout en heeft geen zin.
Je moet de balsa ( al jaren trouwens) versterking van de liggers er dwars op lijmen. Hierdoor wordt de vleugel echt een heel stuk stijver. In de lengterichting er tussen lijmen heeft geen zin.

Jongens, niet zo flauw doen:

Eerstens: In post #24 zie ik al dat de webbings met de vezel haaks op de liggers zitten.

Tweedens: het belang van die richting wordt schromelijk overdreven: Ik heb die fout ooit ook gemaakt, met een Charter, en die heeft gewoon gevlogen, kwam door de sterktetest (was mijn eerste vliegtuig), en is nooit wat mee aan de hand geweest. Let wel: de Charter heeft Balsa hoofdliggers en is volledig afhankelijk van die Webbings.
De Snoopey heeft Vuren liggers, en kan prima zonder die webbings. De webbings, en dus ook het commentaar er op is dus behoorlijk overbodig

Derdens, Bruno, het moet me van het hart, je bedoelt het vast niet zo, maar die manier van iemand op fouten wijzen (alleen zeggen DAT het fout is, maar niet zeggen WAT er fout is) komt héél irritant over. Een soort van "jij bent dom en ik ben veel slimmer, lekker puh!" Helemaal als je die nietszeggende waarschuwing blijft herhalen. Zég dan wat er aan de hand is....

Kan me voorstellen dat bouwer zich niet geroepen voelt om "dankjewel" te zeggen...

Groet, Bert

Waarschijnlijk vliegt deze Snoopey ook al.

De strook versterking in het midden, vaak glasmat met epoxy is belangrijker.
Heb hier en daar toch wel wat beginnerskisten gezien waar de vleugel in de vlucht doormidden brak.
Wel spectaculair niet leuk voor de eigenaar.

Het zal ook wel niet de eerste kist zijn die deze bouwt.
Als je let op hoe zuiver alles gebouwd is.
Mooi werk.

Johan.

Back