Bouwverslag sonarboot (basis Smit Nederland)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erik82, 13 nov 2019.

  1. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Wat ik deze week merkte bij mijn Smit Rotterdam is dat de voeding naar de ontvanger veel uitmaakte. Ik had één regelaar van de motoren als BEC gebruikt. Als ik dan via een mixer beide motoren gelijk aanstuurde zag ik dat er altijd één motor later begon en langzamer draaide. Nu heb ik de regelaar van de boegschroef als BEC gebruikt en de andere weer terug gezet als niet voedende regelaar...en nu draaien de beide motoren vrijwel gelijk.
    Misschien kan je er iets mee.
    Groeten Roelof.
     
  2. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Tot nu toe heb ik beide motoren op 1 regelaar met BEC. Binnenkort weer even testvaren om te kijken of met iets roeren aan te passen de boot wel recht vaart.

    ik ben eerst bezig de boot goed waterdicht te maken. Randen afdichten, heb inmiddels een opstaande rand gemaakt met bijpassend deksel en dito rand. Zo kan er (bijna) onmogelijk water via biven naar binnen.
    Schilderen moet tzt ook nog anders is het abs en hout van korte duur. Iemand tips voor merken verf op abs?


    65FDABFF-BB28-42DA-9E78-AF8DF0AB3E58.jpeg
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, In mijn geval de romp ontvet met wasbenzine en 2x geschilderd met Revell enamel seidenmatt. Flinke penseel gebruikt en het zit er op sinds 2010. Wel eens een schrammetje of een kaal stukje op de bodem, maar ben met het resultaat dik tevreden. Op het plaatje ruim acht jaar oud. Had toen net de kimkielen eraan geplakt. Gr. Klaas.
    20180905_172343.jpg

    20180907_170448.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Thx! Hoeveel van die kleine potjes gingen er op Klaas?
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    2 rode en 2 zwarte Erik. Lekker doorkwasten dat je geen last van aanzetten krijgt. Is gemakkelijke verf om te verwerken. Wel goed roeren opdat alle pigment goed is verdeeld. Op het onderste plaatje had ik de boel simpelweg bijgeplekt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  6. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Weer even een update. Ik heb niet stilgezeten en ben vooral bezig geweest met kabels wegwerken en verven. Ik heb geen waterlijn aangehouden, dat komt tzt misschien wel als ok voor een schaalmodel ga om na te bouwen..☺️.
    Mu nog op zoek naar mooi ballast materiaal, er mag zo’n 3-3,5kg bij. Iemand toevallig wat metalen ponsdoppen in het bezit?

    656515B0-8F6E-4600-8D6E-D98CECED8239.jpeg A5D68575-2FEA-401F-9E40-CFA12ADB1A66.jpeg 1D1993E9-8E60-40E6-A5DD-35F81458285D.jpeg CFAB203A-1A18-4C75-B740-F739EB0AAEB5.jpeg
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Is er geen schietclub in de buurt waar je de inhoud van een kogelvanger mag hebben. Of een bandenboer met een emmer vol verwijderde balanceergewichten? Afgedankte gesloten accu's uit noodvoedingen zijn ook bruikbaar. Bij mijn boot staat er een 12 Volt 7Ah accu tussen de motoren en een tweede (defecte) er dwars voor. Wegen 2,5 kg stuk. Achter in de scheg ligt een zakje met loden bukskogeltjes uit een kogelvanger. Kan die accu van jou iets naar achteren en dan een tweede er dwars voor? Gr. Klaas.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dakdekkerslood bij de bouwmarkt...
    Echter de prijs is niet meer wat het vroeger was...
    Wel kan je het knippen en in tactische pakketjes opknippen of snijden.
    Andere optie is gewoon fijn grind.
    Maar als je dat stort, met een bende lijm, heb dat spul in plastic zakjes verdeeld. Of op folie gestort. As dat eeuwig aan de romp zit? Kan het nooit meer weg. Uitneembaar is beter!
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Laat maar weten als je eens in de buurt van Brugge passeert, kilo's verschoten luchtbukskogels gratis af te halen.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Da's het voordeel als je beide hobby's beoefend: én modelbouw én schieten...
    Nooit ballastlood tekort met een 5,5mm buks.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    En jij zit veel dichter bij Leek dan Herby Roel! Bij mij staat die plaats in mijn paspoort inclusief bouwjaar. We zullen Erik maar niet teveel plagen. Gr. Klaas.
     
  12. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Met dank aan de gevestigde garde aka grijze man::bye:


    E88BA183-CA94-4467-BBF0-14D7DE1E589A.jpeg
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat ziet er uit als lood om oud ijzer
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Drijf de spot maar met die oude grijsaards Erik. Blij voor je dat je iets hebt gevonden. In mijn jonge jaren veel loodmantel van gestripte kabels verzameld. Gros gebruikt om mijn 1:1 zeilboot te trimmen. Maar ook blokjes gegoten voor mijn modellen. Gr. Klaas.
     
  15. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Was met een knipoog Klaas. Het zijn voorbeelden waar je (ik in ieder geval) niet snel aan denkt.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Pas wel op!
    Afgeleid van het gezegde "Het is niet alles wat blinkt als goud',
    Dit geldt ook voor de getoonde hoeveelheid.
    Door de wetgeving is er een beperking opgelegd voor het gebruik van lood. Dit geldt ook voor het gebruik van lood voor het uitbalanceren van wielen. Als alternatief wordt soms zink gebruikt. Dus sta niet raar te kijken als je het velglood gaat omsmelten en enkele delen(meestal de vierkante, die gebruikt worden op lichtmetalen velgen) niet smelten.
    Indien je het lood gaat omsmelten en in kleine handzame broodjes gaat gieten, denk dan wel aan je veiligheid.
    Puntje veiligheid: Looddamp is in principe dodelijk, dus draag goede adembescherming, P3 masker, en zorg voor een goede ventilatie.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Snapte ik wel Erik en mag ook gerust hoor. Ik deel ook wel eens een plaagstoot(je) uit. En wat Stoompomp schrijft is ook belangrijk. Wat ik bij mijn smelten niet schreef was dat ik dat in een verloren ogenblik op het werk deed. Als operator op een raffinaderij kwam ik regelmatig in het lab en daar hadden ze hele mooie branders en zuurkasten met afzuiging. Als je in een kartonnen koffiebeker wat water deed en daar weer een bekertje dan kon je daar met beleid je lood in gieten. Voor jouw gebruik zou ik de stukken wat sorteren en dan verdelen over wat diepvrieszakken. Daarmee de boel ballasten en dan per zakje beter inpakken. Of je vraagt bij de slager een aantal kleine plastic bakjes en doet het daar in. Misschien heeft de fietsenmaker wel wat oude banden voor je. Misschien heb je zelf nog wat ongebruikte plastic buis liggen. Gewoon om je heen kijken. Jaren geleden was ik op mijn zeilboot wat gelcoat reparaties aan het doen en had ik iets nodig om de gevulde plekjes af te dekken. Tussenlegvelletjes voor broodbeleg zijn daar ideaal voor. Bij de lokale supermarkt vroeg ik de dame achter de balie om een paar van die velletjes. Kon ze niet vinden wat ze daarvoor moest rekenen. Ze pakte het netjes voor me in en schreef er GRATES op. Zoiets vergeet je nooit weer. Misschien dat ze me daarom een beetje meewarig aankijken als ik weer eens een gekke vraag heb. Als ik naar de tandarts moet voor een controle of reparatie dan sta ik ook niet te springen, maar eenmaal geholpen vraag ik heel beleefd of ze nog een paar afgedankte boortjes of freesjes heeft. Meestal geeft ze een paar nieuwe mee. En zo komt Jan Splinter door de winter! Succes verder met het ballasten. Gr. Klaas.
     
  18. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Ik ga niet aan het smelten en gieten, gewichten worden direct gebruikt. De balanseer gewichten bestaan voor 95% zink. Alles netjes verdeeld en de boot ligt mooi in het water.

    en wat vaart het bootje fijn met een gewicht van een ruime 8 kilo! Geen last van aanzuigend lucht en ligt als een blok in het water.
    De sonar laat helaas wat te wensen over. De gps registratie van de Deeper laat te wensen over en hapert veel. Ook ontstaat er veel ruis in de data. Binnenkort een test voeren met een telefoon in de boot (sonar gebruikt dan de gps van de telefoon ipv de Deeper).
    Ook nog een keer opnieuw de schroefkokers invetten. Er drupt toch “redelijk” water naar binnen bij een half uurtje varen.

    ps Klaas, het is een kunst om vanuit het dagelijks leven het nut in te zien van materialen die je kan helpen bij dergelijke situatie. Toch een stukje ervaring ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Heb ik het goed dat ik wat speling zie tussen de stelring op de as en de schroefaskoker? Probeer de axiale speling minimaal te maken door de stelring tegen de askoker klem te zetten. Klemt het te erg dan de borgmoer voor de schroef een beetje lossen totdat de as iets zwaar draait. Dan de schroef tegen de borgmoer draaien en dan de moer tegen de schroef klem draaien. Zo ontstaat er net een beetje axiale speling om de as soepel te laten draaien. Vooraf de koker geheel vullen met uierzalf. En dan mag het niet meer lekken. Maak van een plastic dop een spatschermpje (zie foto) boven de stelring. Leuk gedaan die opslag van je ballast. Gr. Klaas.

    20200208_195438.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2020
  20. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Hoi Allemaal,
    Het is al weer maanden terug dat ik met de boot bezig ben geweest. In tijden van Corona en mooi weer mijn Sonarboot van stal gehaald en voor het eerst een grote test gedaan om een groot oppervlak in beeld te brengen. De methode van de sonar in de boot in een zakje met water en de telefoon aan wal blijkt na vele oefeningen niet te werken. Ik heb daarom een oude telefoon op de kop getikt en gebruik de bootmodus van de Deeper. De locatie van de boot wordt dan namelijk bepaald via de GPS van de telefoon en niet van de Deeper (Wat in de andere optie wel het geval was).

    Het werkte echt perfect! Ik heb een mooi beeld van de diepte van deze plas, zonder enige problemen heb ik alles in één vaart kunnen meten. Overigens weinig spannends aan, de hele plas is 1,2 diep, met aan één rand een oude sloot die tot 1,3 - 1,4m diep gaat.

    Hieronder twee filmpjes. Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de adviezen, het meedenken en het elveren van commentaar. Ik zal hier nog wel af en toe te zien zijn, maar voorlopig geen nieuwe boot voor mij.

    Hartelijke groeten,
    Erik



     
    Zeiler vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina