Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Hoi Michiel,

Ach...dat rekenwerk valt wel mee...

Stel je hebt een wortel koorde van 400 mm en je wilt 2,5 graden instelhoek.
Dan is het verschil tussen de voor- en achterlijst bij de wortel:
400 x 2 x 3,14 /360 x 2,5= 17 mm

Stel je wilt een V stelling van 1,5 graad en één vleugelhelft is 1250 mm lang.
Dan staat de tip de volgende afstand hoger dan de wortel:
1,5 x 2 x 3,14/360 x 1250=33 mm

Stel je wilt 0,5 graad tipverdraaiing en de koorde is aan de tip 380 mm
Dan is het verschil tussen de voor- en achterlijst aan de tip:
380 x 2 x 3,14/360 x (2,5 + 0,5)= 19 mm

Let op éérst die 2,5 en die 0,5 bij elkaar optellen, dus 3, en dan met de rest vermenigvuldigen.


Stel je stabilo (incl hoogteroer) heeft een koorde van 280 mm en je wil 0,5 graad instelhoek.
Dan staat de voorlijst de volgende afstand hoger dan de achterlijst:
280 x 2 x 3,14/360 x 0,5=2,5 mm

Stel je hebt een prop van 26 inch en je wilt 3 graden domping.
Dan is het verschil tussen de tip boven en de tip onder:
26 x 25,4 x 2 x 3,14 /360 x 3 = 36 mm

Vul nu je "eigen" waarden in en je hebt de meet/instel getallen voor je kist.
Dit alles natuurlijk indien je de romp in de gewenste "standhoek" hebt staan.

Nu denk je misschien..hij kletst lekker maar heeft helemaal geen Pup....dat is waar...
Maar ik heb wel een 2,8 meter TC Tiger Moth en qua meten en instellen is dat gelijk aan jou mooie machine.

Tigermoth_13.jpg


Groet,

Henk
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Hallo Henk, dank voor je uitgewerkte uiteenzetting.
Hoe meet jij nu het hoogteverschil tussen de voorlijst en de achterlijst op je model als deze opgespannen staat?
Als het profiel in je achterlijst iets omhoog loopt kun je er geen lat meer onder leggen om te meten.
Misschien een domme vraag maar ik begrijp het niet goed.
Gebruik jij ook iets van groefjes die om de lijsten vallen zoals bij de instelhoekmeters?

Prachtkist je Tiger Moth trouwens!!

Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf,

Die lat ligt op de grond bij grote modellen of op je bouwtafel bij kleinere modellen. De lat heeft tot doel om een horizontaal referentie vlak te creëren. Dus het schietlood zorgt voor een absoluut verticaal referentie lijn en met een grote driehoek controleer ik eerst of de referentie lat haaks op het schietlood touw staat. Zo nodig de lat aan een uiteinde wat opvullen indien de zaak niet haaks is.

Nu hebben we dus een waterpas referentie vlak om van uit te gaan meten. Vloer scheef of bouwtafel niet waterpas...doet er niet toe we hebben nu een waterpas referentie vlak. Dat meten doe ik liever met een stok dan met een liniaal of rolmaat...ik vind dat handiger en nauwkeuriger werken.

Dan de meetstok op de referentie lat zetten en tegen de voorlijst zetten en de onderkant van de voorlijst er op aftekenen (potlood streepje). Nu de berekende instelhoek afstand ( zie hierboven) er bij op zetten (dus een tweede streepje iets lager). Dan de lat tegen de achterlijst zetten en de zaak controleren en waar nodig trimmen en het proces herhalen ( nieuwe potlood streepjes aangezien de voorlijst mogelijk ook hoger of lager is gekomen).

Lukt het niet om een goed punt bij de voorlijst te vinden ( bv zeer ronde neuslijst) pas dan komt er nog een lat onder tegen de vleugel aan om op die manier het kruispunt van de voorkant voor lijst en de raaklijn van de onderkant van het profiel vast te stellen.

De volgorde is:
- eerst instelhoek bij de wortel
- dan v stelling voorlijst
- dan instelhoek van de tip

Bij zeer grote afwijkingen gehele proces zonodig herhalen.

Groet,

Henk
 
  • Like
Reactions: Cnn
Heren heren, wat een mooie berichten. Dank Henk voor het vele werk. Morgen ga ik alle berichten goed doorlezen. Ben de hele dag met de pup bezig geweest. De eerste waarde is bekend. Totaal gewicht 15,3 kilo met lege tank uiteraard. En eerste indruk wat zwaartepunt betreft is goed. Zal niet heel veel lood bijmoeten. Ga nu uit eten met mijn vrouw!! Tot morgen.
 
Henk, een zeer verhelderend verhaal. Op jou manier kan ik goed aan de slag, en vooral door schietlood/lat/driehoek een recht referentiepunt te vinden. Daar liep ik steeds tegen aan. Ik ga het uitproberen. Overigens ben ik nu met zwaartepunt bezig en de bouwbeschrijving maakt ook gebruik van een schietlood. Zal dat komende dagen met een foto laten zien. Dat werkt in iedergeval erg mooi. Nog 1 vraag, hoe bepaal ik de gewenste standhoek? Komt dat niet heel nauwkeurig??
 
De standhoek van de romp is een variërende hoek. Het is de hoek van een bepaalde lijn door de romp tov de horizon. Bij horizontale vlucht is die standhoek mogelijk nul graden indien je het allemaal leuk hebt ontworpen en de vleugels (toevallig?) in de juiste instelhoek hebt.
Maar wat is nu die bepaalde lijn door de romp... bv de lijn van de motoras tot bv de halve hoogte achteraan de romp...of ..de onderkant van het stabilo indien dat bv op de romp ligt..of...noem maar op.. Elk vliegtuig type kan weer een andere "neutrale " lijn door de romp hebben waarvan je graag wilt dat die bij horizontale vlucht ook horizontaal staat zodat de romp horizontaal staat voor je gevoel... hoewel...

Is het je wel eens opgevallen dat een passagierskist (airliner) in horizontale vlucht een geringe positieve standhoek heeft? Loop je tijdens de vlucht even door de cabine naar achter dan merk je dat je "naar beneden" loopt en de stewardessen staan te duwen als een gek tegen de kar wanneer ze naar voren willen...

In de Pup zou de lijn van motoras naar de onderkant van de romp (net voor het richtingroer) kunnen lopen. Zet je nu bv die lijn waterpas en zit er dan bv twee graden instelhoek in dan hoop je dat hij "op die stand" vliegt bij kruisvlucht. Gaat de kist dan hangen (omdat jij wat up geeft om hem bij die gewenste snelheid op hoogte te houden) dan heeft hij niet genoeg aan die twee graden. Pech!! want je kunt niet zomaar met name de ondervleugel wat meer geven.

Nu is dat gelukkig al voor je uitgezocht door de ontwerper en die zal ook hebben aangegeven hoeveel instelhoek er nodig is. Bouw je van tekening of een bouwdoos dan ligt de standhoek (bij horizontale vlucht) in combinatie met de instelhoek/zwaartepunt/snelheid al vast. Trek nu eens op jouw tekening een horizontale lijn van af de motoras (voorkant motor) naar achter op de tekening. Ik ga er van uit dat de romp nl al op de tekening "horizontaal"getekend is.
Dit heeft de fabrikant bedoeld als standhoek nul graden bij horizontale vlucht. Dus je kist op die wijze "horizontaal" zetten bij de metingen en het afstellen van de tippen van de ondervleugel en de gehele bovenvleugel.

Bouw je iets aparts en je weet niet welke instelhoek die kist nodig heeft dan komt de ervaring om de hoek. Je zet ( of of beter gezegd tekent) de romp in de stand die je graag wilt dat hij vliegt en nu is de hamvraag...hoeveel instelhoek? En dat is iets wat voor elk vliegtuigtype verschilt...bijna nul graden voor een jet tot 10 á 12 graden voor een 1910 kist.

Nu ken ik de Pup niet in detail en het zou best kunnen dat bv de bovenvleugel iets minder instelhoek moet hebben dan de ondervleugel ( staat wel op de tekening neem ik aan)...hoe dan ook...het belangrijkste bij de controles en het meten/instellen is dat je links en rechts het zelfde er in krijgt en, waar ik voorstander van ben, die geringe tipverdraaiing er nauwkeurig in maakt. Staat dan later de kist niet naar tevredenheid in de vlakke vlucht...tja...dan heb je weer wat te sleutelen met de instelhoeken.

Groet,

Henk
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Henk, de spanwijdte van de Pup is 2450 mm. De bovenste vleugels bestaan uit een vast middengedeelte en twee kleinere vleugels ten opzicht van de onderste vleugels. Ik neem aan voor de berekening van de V stelling middels jouw formule dat ik de onderste vleugels ga gebruiken? Als die namelijk op de juiste V stelling staan gaan de bovenste vanzelf mee door de struts? Klopt dit? Volgens mij (maar dat zal ik morgen uitzoeken hebben alle 4 de vleugels de dezelfde V stelling en instelhoek.
 
Zo heb ik het gedaan bij de Tiger Moth:

Onderste vleugels eerst.
- de wortel instelhoek is al bepaald door de vleugelpennen
- voorste landingsdraad er aan en v-stelling voorlijst er in gemaakt (voorlijst hoogte aan de wortel gemarkeerd op de meetstok en de berekende v-stelling er op gezet)
- hoogte achterlijst aan de wortel op de stok afgetekend en ook hier weer de v stelling maat er bij op gedaan. Indien je tipverdraaing wilt dan die berekenen en de markering nog met deze afstand verhogen. In de TM heb ik 3 mm tipverdraaiing gemaakt.
- Tip ingesteld met de achterste landingsdraad (wel even het rolroer vastgezet met een snackzak knijper)

- Even opnieuw de voorlijst aan de tip gecontroleerd of die door de trimming van de achterlijst niet al te veel gewijzigd is tov de eerste meting

- Bovenvleugel er op gezet en ingesteld tov de ondervleugels. Dus de maat aan de wortel bij de voorlijst onder naar wortel voorlijst boven op een meetstok gemarkeerd en dan dit bij de tip gecontroleerd. Achterlijst idem.
- Ik had wat kleine afwijkingen en die heb ik gecorrigeerd door op enkele plaatsen een sluitring tussen het strut beslagdeel en de vleugel te zetten en die later aan het beslagdeel gelijmd.
- De bovenvleugel kon niet vanaf de referentie lat op de bouwtafel gemeten worden omdat de ondervleugel in de weg zat ( althans de achterlijst). De vleugels (ook bij je Pup) staan niet recht boven elkaar.

- Mocht de bovenvleugel qua v stelling niet helemaal parallel lopen met de ondervleugel...ach enkele millimeters is niet erg zolang dat links en rechts maar gelijk is.

- Als laatste de vliegdraden vanaf de romp naar de onderkant van de bovenvleugel gemaakt en bevestigd/gespannen en toen de kruisverspanning tussen de struts er aan gemaakt.

Overigens heb ik gas en rol gemixed. Kleine afwijkingen in rolneiging bij gas dicht en vol gas kon ik zo prima corrigeren. Sterker nog...ik heb ook een mix op gas en hoogte...de kist vliegt bijna vanzelf..:) Er zit een (gratis) 50 ccm tuinmachine motor in die ik omgebouwd heb tot vliegtuig motor. Ik heb een uurtje of 4 full size Tiger Moth in het boek staan en het model doet qua vliegbeeld niet onder voor de grote broer...
Het model is in 1985 door een clubgenoot gebouwd...na 5 jaar verkocht aan een ander clublid..die heeft hem twee maal aan barrels gevlogen ( en de tweede maal aan kleine stukkies) en 10 jaar geleden heeft hij alle hardware/dummy tank/motorkap, etc. er weer bijgekocht maar niet de moed op kunnen brengen de puinhoop te repareren. Ik heb de kist begin 2014 voor € 1 met 1 cm stof er op gekocht en alles gerepareerd (romp tot aan de achterste cockpit was weg en alle vleugels, stabilo richtingroer en noem maar op uitgestukt). Nieuwe bekleding, nieuw kleurenschema en schaal details er op en...kwil um nooit meer kwijt!!
Breng de kist mee naar Bocholt dit najaar.

Succes!!

Groet,

Henk
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hoi Henk, wil je toch nog iets vragen. Ben druk aan het meten en het schietlood werkt goed denk ik. Wat de V stelling betreft, heb uitgerekend dat de tippen 57mm hoger moeten staan dan de wortel. Tussen de twee tippen zit 2.40 meter verschil. De garagevloer loopt niet recht bij mij. Dus dan kan ik wel een rechte hoek creëren met de lat en schietlood maar we hebben door scheve vloer ook nog hoogteverschil en daar het precies 57 mm moet zijn is dit niet nauwkeurig. Heb je nog tips?

Kan helaas geen foto toevoegen omdat het upload gedeelte van het forum niet werkt.
 
Naar een openbaar gebouw waar ze wel rechte (waterpas) vloeren hebben?

Sporthal, gemeentehuis, bankgebouw, universiteit/hogeschool, etc.etc.


jan.
 
Idd. de afspraak staat. Moet het uitmeten een keer gezien hebben. Heb er vandaag een paar uur aan besteed maar had niet het gewenste effect. Frustrerend was het. Met het (bijna) professionele oog van Henk moet dit punt ook goed komen.

Was toch toe aan iets heel leuks en ben toen met de motor verder gegaan. Die 9 cilinder vroeg erom om een keer te lopen!
Alle servo's, ontvanger, dubbele voeding, magneetschakelaar en de 9 cilinder onboard glow had ik afgelopen week al afgerond dus er stond niets meer in de weg om de motor te starten. Goed verankerd in de grond, vinger op de carburateur (kan ik nog heel goed bij via een opening aan de onderkant van de aluminium kap), aanzuigen, 18 keer ronddraaien en dat nog een keer herhaald. Zender aan, de onboard glow geeft dan lichtsignaal dat hij er klaar voor is, 1 keer volgas en snel terug en naar de startmodus toe. Dan gaat het ledje heel snel knipperen, betekend NU starten, twee keer zwengelen en hij liep!! Wauw, geweldig! Stationair kun je de slagen gewoon tellen. Dat kan ook weer van het lijstje. Dat wordt steeds korter. Er komt echt een moment dat het zover is en de Pup zal vliegen!

En een klein filmpje van de motor:
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Echt heel mooi Michiel. Gaat het dan toch bijna gebeuren.

Wanneer je de kist gaat maiden wil ik het wel op film zetten, laat maar weten.

Groet,
Willem

Snel via GSM gereageerd.
 
Afgelopen maandagavond bij Henk geweest in Zwolle. Wat een hartelijk en gastvrij ontvangst! Vind het mooi om te zien dat iemand geheel belangeloos zijn kennis en kunde deelt en er een avond voor op geeft. Puur uit passie. Die passie was ook wel duidelijk in huize van Hoorn aanwezig; vliegtuigen!

Na een korte rondleiding hebben we de Pup naar de bovenste verdieping getild. Op deze prachtige werkkamer kun je van de vloer eten, alles is geordend en nergens rommel.

“ in rommel kun je niet werken” zegt Henk! Durf geen foto meer te maken van mijn hobbyruimte! De Pup waterpas op de tafel gezet, niet moeilijk want deze tafel staat al geheel waterpas, dat scheelt al heel veel. Die tafel is gewoon kaarsrecht en ideaal om te meten. Vlieglijn bepaald en meten maar. De motordomping met schietlood, de V stelling van 3 graden, instelhoek van de 4 vleugels en het stabilo. Door het meten kwam naar voren dat mijn stabilo op de scharnierlijn 6 mm omhoog moet en stukje moet kantelen. Het middenstuk is op de achterlijst kaarsrecht maar op de voorlijst niet, de domping van de motor was ook niet in orde. Die moet 5 mm kantelen.

Gelukkig had ik het stabilo demontabel gemaakt en de 6 mm erbij zit er al in. Zie je niets van straks.


Nadat de V stelling erin zat met “ Henk’s tipverdraaing” de draden geborgd met ijzerdraad middels een draaidraadtang, nog nooit gezien zo’n ding maar wat een mooi stuk gereedschap is dat. Daar ga ik maar eens naar op zoek. Daar kun je hele mooie borgingen mee maken. Heb er nog geen foto van gemaakt.


Door het meten en rekenen weten we nu al hoe deze kist gaat vliegen. De vliegeigenschappen zijn voor een heel groot gedeelte al bepaald. En met de maiden geeft dat voor mij een geruststellende gedachte!


Grt

Michiel

IMG4308VnYOQ.jpg


IMG4310.jpg


IMG4315.jpg
 
Back
Top