Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MichielNED676, 19 sep 2012.

  1. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    systeem voor de spandraden gemaakt.
    [​IMG]

    En hier moet als je kiest voor de resonantiepijp een stalen plaatje achter. Echter er komt geen resonantiepijp in, uitlaat komt achter het schot. Dus plaatje weggelaten en ringen er tussen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Even een aandacht puntje van mij voor je,
    De gaten in de messing plaatjes waar de spandraden door gaan, even goed ontbramen / ontscherpen.
    Zeker in begin diverse keren mee gemaakt dat de spandraden insleten en braken bij de gaten.
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Michiel, mooi dat je weer bezig bent :D

    Je zou kunnen overwegen eyelets (gat 2mm uitw.) in de messing lipjes te duwen en om te buigen.
    Heb dit bij veel Pups van onze oosterburen gezien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier -helaas wat wazige- plaatjes van wat ik bedoel.
    De kabels 'snijden' als het ware niet in het messing lipje maar worden iets in een ronding geleid.

    Wellicht een optie?

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Hoi Alexander en Ralf,

    Dank voor jullie reacties. Heb destijds in jouw draadje gelezen Alexander dat je inderdaad problemen met het inslijten hebt gehad. De aeronaut busjes vind ik wel een mooie oplossing, zal eens kijken waar ik die kan bestelllen. Andere oplossing is ook om voor het spannen de draadjes met druppeltje epoxy vast te zetten om "schuren"te voorkomen. Maar dat ziet er minder strak uit en we komen langzaam in de "zicht"punten terecht. Ik hou jullie op de hoogte.

    PS: alexander, die serie foto's die ik van je heb ontvangen zijn ZEER behulpzaam! Super!
     
  5. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    eylets kabel beveiliging

    Ralf bedankt voor je bericht .
    Heb gelijk in een mijner struts een eylet ingebracht en met een speciaal tool omgebogen [een tik met de hamer] daarna met de vuil er over tot hij glad is ,werkt perfect.
    Gr, vogelman.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    en waar kopen jullie deze in NL? Hobbyin heeft al een email, maar denk niet dat ze die hebben.
     
  7. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    eyelets en tool

    eyelets [2m,m] van mij komen bij mick reeves ,uit Engeland vandaan.
    De speciale tool om de eyelet aan de achtekant om te slaan hebben wij gekocht in een zaak waar ze hobby spullen verkopen om wenskaarten te maken .
    De zaak waar ik ze haal zit op de larense weg in Bussem.
    Gr, vogelman.
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ebay.de , moet je ondertussen weten dat je alles bij ebay krijgt.

    Eyelets in Scrapbooking | eBay

    Mvg Johan
     
  9. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Idd Ebay! Maar heb nog even naar de lokale kralen en knopenwinkel gebeld. Die hebben ze ook, 50 stuks voor 1,19! Zal er morgen eens naar toe gaan om te kijken en hier berichten. Wel een andere kleur maar de zwarte spuitbus gaat er toch over heen.
     
  10. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Je was me even voor, maar elke knutsel winkel heeft ze.
     
  11. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Vanmorgen naar De Kwast geweest en ze hadden heel veel eyelets. Maar allemaal vanaf 4 miliimeter. Tot ik dit assortiment tegenkwam, met 5 vakjes verschillende kleuren hele kleine eyelets! Totaal zijn het 100 stuks, totaalprijs voor dit setje was Euro 6,95.

    [​IMG]

    Gelijk even geprobeerd en ze passen als gegoten. Met een druppel secondelijm erop zit het stevig en is doel bereikt. Aan de onderkant (niet te zien op foto) even klein vijltje erop en netjes afronden.

    [​IMG]

    Aan de binnenkant wordt er niet gespoten, aan de buitenkant wordt het zwart.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gebruik je geen tangetje ervoor ? (als je CA gebruikt)

    Dan is maar een kant rond , de andere blijft scherp.

    Ik heb ze iets groter en ook een tang ervoor .
    Gebruik die voor GFK motorkappen .

    Worden de gaatjes voor de bevestigings schroefjes niet groter door de trillingen.
     
  13. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Ze passen er precies doorheen, heb geprobeerd ze aan de onderkant dicht te knijpen maar daarvoor is er te weinig " vlees" . Even een vijltje er aan de onderkant langs en drie keer met een rond vijltje door de eyelet en ze zijn rond. Werkt perfect.
    Wat bedoel je met gaatjes voor de bevestigingschroefjes? Er komt in iedergeval geen schroef doorheen maar spandraden van 1,3 mm.
     
  14. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    eyelet tang

    Ik zoek een eenvoudige eyelet tang om mijn 2 m,m eyelets dicht te knijpen ,heb een stang om ze dicht te slaan met de hamer ,maar met 500 eyelets te gaan is dat geen optie .
    wie weet waar ik deze simpele tang kan kopen
    de tool om de 2 m,m gaatjes te knippen heb ik wel.
    Gr, vogelman.
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vind je deze ook niet in dezelfde winkel?
    Is normaal voorzien voor diverse afmetingen toe te nijpen.
    Vind ze niet direct, maar het draaibaar wieltje is om 6 verschillende diameters toe te nijpen.
    Voorboren is niet nodig, werkt als een perforator.
    Je hebt wel maar 2 cm speling tussen het scharnier van de bek.

    Johan.
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Zoek naar een eyelet punch tool, heb deze op aanraden van Teus ook gekocht.
    Werkt perfekt volgens hem :D

    HobbyResort Scrapbooking*::*Waarschuwing

    Deze firma HAD ze, nadat wij ze van hun voorraad hebben verlost ;)
    Misschien valt er verder wel wat te vinden in deze.

    Deze tool splijt de achterrand in ca.6-8 strookjes welke omgezet worden.
    Voor dummy Lacing prima, niet voor in de lipjes waar de kabels komen. te scherpe randen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto's courtesy of Teus.NL ;-)

    Michiel goed werk! :thumbsup:
    Het gaat erom dat je het contact oppervlak met de kabel vergroot, in ieder geval glad maken dus.

    Groeten, Ralf
     
  17. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Tussen het sneeuwschuiven door weer iets verder. Uitsparing voor de motor gemaakt en bovenkant van het voorste gedeelte gemaakt. Wordt beplankt en daarbovenop 0,8 mm aluminium. Maar eerst vanavond de skies van zolder halen en onder de Piper zetten! Donderdag sneeuwvliegen!!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Ik ben bezig met de afdekking bovenkant romp. Mooie uitsparing gemaakt waar straks de piloot komt te zitten. De Vickers gun komt daar weer boven op. Maar het instrumentenpaneel is straks nauwelijks te zien door de piloot en de gun. Je zou bijna zeggen dat dit jammer is. Iemand een detailfoto met piloot en gun bovenaf?
     
  19. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Zo, weer even een update. Laatse weken weinig gepost maar wel af en toe verder met de Pup gegaan. Bovenste beplanking van de romp aangebracht en op kleur gebracht. Met matte teak beits is hij redelijk met de Pup die ik na wil bouwen. Daarma bij de bouwmarkt 0,5 mm aluminium gekocht. gelukkig was dit goed te zagen met de figuurzaag.
    Eerst een mal gemaakt van papier en toen overgenomen op het aluminium na deze eerst met tape te hebben afgeplakt. Er komen heel snel krassen op. Heeft iemand een idee om deze weg te krijgen? het is nu nog krasvrij maar ik kan er op wachten totdat ze er op komen.

    Met lijnen en klemmen in de 30 minuten epoxy gezet en goed gevormd rondom het balsa.

    [​IMG]

    En toen het droog was de tape weggehaald. Leuk werk en spannend of het was zoals ik wilde en ben er tevreden mee.

    [​IMG]

    Nu de linker kant en daarna als sluitstuk het bovenste gedeelte. Dan beginnen met het aanbrengen van details.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Heeft er iemand ervaring het polijsten van aluminium? De ronde alu cowl zou ik willen polijsten zodat hij glanzend wordt. Grt Michiel.
     

Deel Deze Pagina