Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij door een koperen buis te verhitten als ik het goed zie in post nummer 100Hoe krijg je dat hout verbrand????
OK, dan wacht ik maar ff af en hoop op respons, want dit gaat niet goed, waarschijnlijk veel te heet en het hout te droog......Volgens mij door een koperen buis te verhitten als ik het goed zie in post nummer 100
Maar Kapitein Johan kan hier uitsluitsel overgeven![]()
Ook een 2e beplanking haalt de knik niet weg die er nu in zit, ik denk dat het laatste spant niet goed is afgeschuind (bij de groene pin), tevens zijn de latten daar te scherp gebogen. Volgens mij kan hij beter vanaf de kiel beplanken, dan gaan de latten iets mooier liggen. Sommige staan ook een klein stukje open (torderen) dat moet je ten aller tijden zien te voorkomen, want ook dat schuur je er zo maar niet uit. Verjongen en instekers worden eigenlijk te weinig toegepast met alle gevolgen van dien......Zoals te lezen komt er nog een tweede beplanking over. Maar de romp opvullen met balsa had toch wel handig geweest om e.a. vloeiend te laten verlopen en de latten te verlijmen.
Het haalt de knik zeker niet weg maar bedoelde dat het verbranden dan niet zo erg is.Ook een 2e beplanking haalt de knik niet weg die er nu in zit, ik denk dat het laatste spant niet goed is afgeschuind (bij de groene pin), tevens zijn de latten daar te scherp gebogen. Volgens mij kan hij beter vanaf de kiel beplanken, dan gaan de latten iets mooier liggen. Sommige staan ook een klein stukje open (torderen) dat moet je ten aller tijden zien te voorkomen, want ook dat schuur je er zo maar niet uit. Verjongen en instekers worden eigenlijk te weinig toegepast met alle gevolgen van dien......
Dat klopt natuurlijk wel Hans, ik denk ook niet dat de verschroeide plekjes een probleem gaan vormen als er nog een laag overheen komt.Het haalt de knik zeker niet weg maar bedoelde dat het verbranden dan niet zo erg is.
Ik heb een soldeerbout gebruikt. Ik maak het hout nat, en daarna verhit ik het hout. Soms moeten er vreemde bochten gemaakt worden die alleen met nat maken niet haalbaar zijn...Volgens mij door een koperen buis te verhitten als ik het goed zie in post nummer 100
Maar Kapitein Johan kan hier uitsluitsel overgeven![]()
Hoi Hans,De methode van buigen is goed, en dat het hout een verbrand oppervlak krijgt - a la. Dit verdwijnt toch onder een tweede laag hout. Maar de knik ter plaatse van de spant is wel redelijk scherp. Dat lukte in het echt waarschijnlijk niet.
Het verbaast me ook dat het in de bouwbeschrijving ook zo staat.