Bouwverslag Spectra van Great Planes

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden een tweedehandse bouwdoos van een 78,5" zwever gekocht, namelijk de Spectra van Great Planes. Naar verwachting zal deze bouwdoos me de komende wintermaanden wel een tijdje van de straat houden. Ik heb op dit forum al een paar bouwverslagen met veel plezier doorgelezen en daarom zal ik dan nu ook mijn steentje gaan bijdragen. Het is mijn eerste "echte" bouwdoos, dus het nodige zal me wel te wachten staan.

full

full

full

De onderdelen zijn gestanst, dus veelvuldig schuren is een vereiste om e.e.a. strak te krijgen.

full

Na twee uur noeste arbeid is het eerste gedeelte van de staart dan eindelijk af :p. Ik verlijm trouwens alles met houtlijm i.p.v. de voorgeschreven CA. CA gaat me te snel en daardoor heb ik te weinig tijd om foutjes te kunnen corrigeren.

De meegeleverde handleiding is helaas niet altijd even duidelijk, maar de meegeleverde tekening gelukkig des te meer. Jammer dat de maatvoering in inches is, want dat veroorzaakte in het begin wat aftekenproblemen op. Inch-maatvoering ben ik duidelijk niet gewend.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke kist en weer eens een bouwer....

Hoi,

Leuke kist en zeker een leuke bezigheid voor deze donkere dagen.

Graag wil ik je, ongevraagd, wat tips geven zodat je slagingskans en de kwaliteit van je bouwwerk worden verhoogd.

1. Maak een kopie van je tekening.
2. Gebruik de kopie om op te bouwen.
3. Leg een vel plastik op de tekening zodat je je hout er niet vastplakt.
4. Je kunt ook de schutvellen van stickers gebruiken onder je lijmplekken.
5. Gebruik voor je hout hout verlijming waar dat kan UHU-Hart.
6. Gebruik voor de echt 'harde punten' witte houtlijm of epoxy.
7. Koop bij de Hoogvliet of in de naai-winkel glaskopspelden. Die prikbord spelden laten verschrikkelijke gaten achter. Maar dat had je zelf wel gezien denk ik.

Zo zijn er nog meer handige dingen, weetjes en truukjes. Laat maar horen jongens.
:x-mas:

Altijd leuk een bouwverslag :) Heb ook nog wel een paar tips/aanbevelingen.
Als eerste zorg voor een goede rechte en vlakke bouwplank, vrees dat je huidige plank niet zuiver recht is.
Op deze plank leg je dan je tekening die je afdekt met een plastik folie (bloemenfolie van de blokker of xenos oid.)
Hierop ga je dan bouwen, als lijm kun je de witte houtlijm gewoon gebruiken. Veel mensen gebeuiken ook wel PU lijm (constructie lijm), hieronder val ikzelf ook. Voor wat sneller werken kun je ook de Uhu hart gebruiken, is een beetje wat je zelf prettig vind :).
En verder véééél foto's zodat wij mee kunnen genieten en evt.je verder kunnen helpen.
Succes en veel bouwplezier toegewenst.

Hele goede tips !!!

Ongevraagd wil ik er wel eentje bij doen.

Vraagje: Welke motor ga je gebruiken? Heb al aardig wat SPECTRA's zien vliegen, maar een stevige motor is geen overbodige luxe !! De bijgeleverde motor lijkt me in ieder geval niet voldoende. Dat gaat echt met hangen en wurgen.
Zelf heb ik ook nog zo'n bouwdoos liggen maar die gaat niet op de plank voor ik een fatsoenlijke motor heb.

Kijk in ieder geval even op de database van PH-AJH.

Succes met de bouw !!

Groeten, JH

Zo weer een update. Vandaag de staartvleugel en de beide binnenvleugels in elkaar gezet.

full

full

Die handleiding......:mad: Ik blijf het een onduidelijk beschreven ding vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips!

Ik bouw niet echt vanaf tekening. Ik pas de onderdelen er wel op af, maar ik bouw de onderdelen zoveel mogelijk op het oog samen. Afmetingen, haaksheid, symmetrie etc. controleer ik wel, maar een mm meer of minder is niet zo'n ramp. Valt altijd wel op een of andere manier te compenseren. Vanaf de tekening valt trouwens ook een heleboel informatie niet te halen, dus een deel moet sowieso op het gevoel gebouwd worden.

De standaard 550 borstelmotor gaat de prullebak en daar komt een borstelloos exemplaar voor in de plaats. Ik zit te denken aan 1000-1200kV en voor de prop 9x6. Maar goed dat zien we dan wel weer.

Kom nog eens even kijken of er nog vorderingen zijn.

Er vliegen er momenteel een paar op de club met buitenlopertjes en met groot succes moet ik zeggen.
Een half uur weg is niks....

Groeten, JH

Via mijn goede vriend @janyol ben ik in het bezit gekomen van een bouwdoos van de SPECTRA.
In het begin stond ik er een beetje sceptisch tegenover: een dikke borstelmotor erbij en een niet-inklapbare prop en een mechanische schakelaar voor/met een servo :confused:
Nadat ik de inhoud van bovenstaande setup bij het grofvuil heb gezet begin ik er meer vertrouwen in te krijgen.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel dit geval gaat wegen, maar ga uit van 1100 tot 1200 gram.

Bij ons cluppie vliegen deze kistjes de sterren van de hemel......Het zijn wel de ARF versies.
Zelf heb ik veel plezier van de FISSABLE, maar bij windkracht 3 is het echt wel op. Bovendien moet ik erg oppassen voor flutter.

Voorzichtig aan ben ik al begonnen om de vleugel in elkaar te zetten. Ik wil graag een paar kleine veranderingen aanbrengen om bovenstaande problemen op te lossen. Er komt een zgn. D-box in de vleugel om de boel wat stijver te maken. Bovendien komen er de welbekende remkleppen....... in. Ook een ruimte om te kunnen ballasten.
De ribben zijn nu aangepast. De nieuwe BL is besteld. Dat komt goed.

Ik gebruik wel de tekening om op te bouwen. Anders kan ik het niet.

Groeten, JH

CG van de Spectra

Ik ben momenteel bezig om voor een collega modelbouwer de Spectra te motoriseren naar brushless. Nu heb ik de tekening er niet bij en daar staat het zwaartepunt op aangegeven. Zou jij dat mij kunnen vertellen? Alvast hartelijk dank!

groet,
Alex

Ik ben momenteel bezig om voor een collega modelbouwer de Spectra te motoriseren naar brushless. Nu heb ik de tekening er niet bij en daar staat het zwaartepunt op aangegeven. Zou jij dat mij kunnen vertellen? Alvast hartelijk dank!

groet,
Alex

Dat kan ik wel, maar nu even niet.
Vanavond ben ik pas weer thuis en zoek ik het even op.

Groeten, JH

Bedankt voor de tips!

Ik bouw niet echt vanaf tekening. Ik pas de onderdelen er wel op af, maar ik bouw de onderdelen zoveel mogelijk op het oog samen. Afmetingen, haaksheid, symmetrie etc. controleer ik wel, maar een mm meer of minder is niet zo'n ramp. Valt altijd wel op een of andere manier te compenseren. Vanaf de tekening valt trouwens ook een heleboel informatie niet te halen, dus een deel moet sowieso op het gevoel gebouwd worden.

De standaard 550 borstelmotor gaat de prullebak en daar komt een borstelloos exemplaar voor in de plaats. Ik zit te denken aan 1000-1200kV en voor de prop 9x6. Maar goed dat zien we dan wel weer.
niet zomaar motoren in de vuilbak gooien :O als je ze niet wilt mag je ze altijd aan mij geven :p

De tekening is niet meer te vinden in de chaos, maar op de 1e post van @Touwkop staat een foto van de tekening. Volgens mij staat daar het zwp op aangegeven. Precies op de middenligger als ik het goed zie...

Groeten, JH

Back