Bouwverslag Spinnin Birdy Querruder

Na het bekleden heeft stoom niet zo veel zin meer - de stoom komt dan niet meer bij het balsa, en daar gaat het nou net om.
Wat bedoel je precies met "Vocht en blank balsa is meestal niet zo'n goede combinatie"?
Natuurlijk niks mis met een keertje schuren als dat nodig zou blijken...
 
Wat bedoel je precies met "Vocht en blank balsa is meestal niet zo'n goede combinatie"?

De kans dat het nog krommer trekt dan het al is. Balsa achterlijsten bijvoorbeeld vinden deze combi nooit leuk, weet ik uit ervaring...

Het is volgens mij niet de stoom die het werk moet doen, maar de temperatuur. Stoom is toevallig heet genoeg, maar helaas ook heel vochtig.
Als je een vleugel bekleed hebt (zeker in het geval van ora-light, wat hier zeer waarschijnlijk gebruikt gaat worden) dan zal de lijm laag van de bekleding weer iets week worden door de hoge temperatuur. Als na de vleugel in de juiste verdraaiing gefixeerd wordt totdat deze helemaal afgekoeld is, dan blijft deze zeer waarschijnlijk ook in deze nieuwe stand staan.
 
Bij veel bewerkingen wordt hout in water geweekt om het in vorm te buigen. Stoom dringt sneller in het hout door dan water.
Logisch dat als je verwarmt nà het bespannen, het alleen over de temperatuur gaat (en het lossen van de lijm). Als je stoomt gaat het over het vervormen (buigen, torderen) van hout.
 
juist, en daarom zou ik in deze Halmar willen adviseren om een onbeklede, ongelakte vleugel niet met stoom te bewerken om de verdraaiing eruit te halen.
Eerst de vleugel bespannen met folie, kijken of de verdraaiing er dan al uit is en zo niet dan stomen of met een strijkboutje verwarmen en met de juiste verdraaiing fixeren, zoals lyckele (vw4style) ook al aan geeft.
 
Het gaat ongetwijfeld goed komen (vanavond weer aan de slag), maar is het niet beter om de vleugel voor het bespannen al recht te hebben? Als de folie er voor zorgt dat de vleugel recht word (of in de gewenste verdraaing) en hij later op een warme dag in de zon ligt, misschien zelfs in de auto, kan het dan niet zijn dat de folie zachter word waardoor de houten verdraaing weer naar boven komt?

Groeten Halmar
 
De kans dat het nog krommer trekt dan het al is.

Mijn ervaring is toch anders maar misschien doe ik het ook anders :-)
Stomen, in de juiste positie fixeren en laten drogen. Daar is het bij mij nog nooit krommer van geworden.
Stomen op folie werkt volgens mij niet. Ik heb ook wel eens geprobeerd een getordeerde, bespannen vleugel te richten met warmte - maar na verloop van tijd keert de oorspronkelijke tordering dan weer terug. Bij gestoomd hout heb ik dat nooit zien gebeuren.
 
Terwijl de vleugel met de hulp van wat zware kost (studieboeken) aan de nieuwe geometrie aan het wennen is, ben ik begonnen met de romp. Beide zijplaten worden aan de binnenkant verstevigt door er nog een plankje balsa op te plakken. Dit is een vrij groot oppervlak, dus dat werkt niet lakker met dunne secondelijm, die is te snel droog. Ik heb ze verlijmt met witte houtlijm. Doordat deze lijm een vocht in het hout brengt willen de plankjes krom worden. Door ze een uurtje geperst te houden verdelen de krachten zich, en droogt alles recht op. Hierna worden op de hoeken lijstjes gelijmd. Zie foto.

DSC_8208.JPG


Servo's liggen nu bij tnt, en de accu is ook onderweg. Als aan/uit schakelaar zat ik te denken aan die kleine drukschakelaars die in pc's gebruik worden, aan/uit, reset, turbo voor de hele oude. Ik ben vast niet de enige die hier over na denkt, wat zijn de gebruikelijke oplossingen?

Het rompdekseltje word met een staaldraadje, schuifje, gesloten. Ik kan alleen nergens een reden vinden waarom dit niet net zo makkelijk weer naar voren zou schuiven, en daarmee het kapje los op de romp komt te liggen. Is dit in de praktijk geen probleem of worden er ook andere oplossingen gebruikt?

Groeten Halmar
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nogal een liefhebber van magneetsluitingen.
Als er ooit een brushless motortje bij je is overleden dan heb je magneetjes zat.
 
Ik heb nog ergens losse magneetjes liggen, over van een zelfbouw motor. Eens kijken of ik ze kan vinden, wellicht een mooie oplossing.

Groeten Halmar
 
Schakelaars...

wat zijn de gebruikelijke oplossingen?
De meest gebruikelijke oplossing is... geen schakelaar. Gewoon een stekkertje in de ontvanger steken. Maar... er zijn alternatieven:

Een HEM-switch
HEMswitch_002.jpg


Een 'Remove before flight' stekker. Je vergeet dan nooit meer je ontvanger in te schakelen (schijnt wel eens voor te komen :rolleyes:...) en het is meteen een laadstekker.
d_6237.jpg


Oh ja, dan heb je ook nog een gewone schakelaar. Maar dat is zoooo saaaaai....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de sluiting die de SB standaard heeft werkt perfect, mits je geen secondelijm erin krijgt. ik wil niet zeggen dat er geen mooiere oplossing is, ik ga zelf ook eentje met magneetsluiting maken, maar het werkt goed.
 
Door de nette passing van de onderdelen van de romp gaat de bouw er van heel erg snel.

DSC_8210.JPG


Eerst de voorste twee spandjes haaks op een romphelft lijmen.

DSC_8211.JPG


Daarna de andere helft er op.

DSC_8212.JPG


DSC_8213.JPG


Het achterste stukje word eerst buiten de romp opgebouwd. Hier komen de vleugels en de staart aan vast te zitten, dus goed verlijmen.

DSC_8214.JPG


Daarna word het staartstukje in de romp gelijmd.

DSC_8215.JPG


De bodemplaatjes en het neusje er op. Volgende stap is stofhappen, en alles mooi in vorm schuren.

Ik heb net ook even het klepje gepast. Door de ronding van de romp, word het klepje in gesloten positie iets krom gebogen, waardoor er een veerkracht op de sluiting ontstaat, welke er voor moet zorgen dat het pennetje niet gaat schuiven. Maar vanmiddag ook maar even kijken wat ik kan doen met magneetjes.

Groeten Halmar
 
De vleugel is inmiddels recht, en ik heb de neuslijst er op gelijmd. Met behulp van de meegeleverde malletjes moet deze nu in model geschuurd worden.

DSC_8217.JPG


Ook heb ik inmiddels de besturing compleet. Ik begin maar met de meest gebruikte taktiek, gewoon accu direkt aan de ontvanger. Als het niet bevald kan er altijd nog een schakelaar in.

DSC_8220.JPG


Ik heb al ergens geropen dat hij blauw/orange moet worden. Gister langs de modelbouwzaak, en alleen geel, rood en paars. Omdat ik niet echt een beter idee had heb ik rood en geel meegenomen, is ook vast wat moois van te maken.

Groeten Halmar
 
ziet er goed uit!
mocht je gaan overwegen om met meerdere mensen te geen dlg's zou ik zeker er voor kiezen om de JETI ontvanger weg te doen. deze zijn erg storingsgevoelig zeker met meerdere zenders in de buurt. kan je veel schade opleveren,, vooral als je in een veld stata met meerdere mensen en bv achter iemand langs vliegt.
 
ziet er goed uit!
mocht je gaan overwegen om met meerdere mensen te geen dlg's zou ik zeker er voor kiezen om de JETI ontvanger weg te doen. deze zijn erg storingsgevoelig zeker met meerdere zenders in de buurt. kan je veel schade opleveren,, vooral als je in een veld stata met meerdere mensen en bv achter iemand langs vliegt.

Biertje???????? ;)

en weer on-topic
 
Halmar,

Klopt die Jeti's zijn niet geweldig.
Zelf gebruik ik ze in combinatie met een MPX3010 en dat gaat goed.
Natuurlijk niet over zenders vliegen die net een kanaaltje naast je zit da,s vragen om problemen.
Verder wel eens een klein tikkie.
Binnenkort naar Assan, is dat gedoe verleden tijd.

Sorry nu dan weer on topic :)
 
Het is een 350mAh lipo, kan volgens het opschrift 20C verwerken.

Ik vlieg nu jaren met Jeti ontvangers, bevallen perfect, nooit problemen gehad. Ik gebruik ze ook in (al) mijn wedstrijd raceboten (8 tegelijk op het water) en nog nooit problemen gehad. Ze blijken ook bijzonder veel water te kunnen verwerken... Wel altijd het kristal zekeren met een tapeje.

Voorlopig eerst maar eens leren DLG'en :D

Groeten Halmar
 
Het rompje heeft inmiddels een mooi ronde vorm gekregen.

DSC_8221.JPG


Zoals je kunt zien heb ik de origonele kapsluiting gebruikt. Hij werkt prima, en is net effe lichter als de optie met de magneetjes die ik beschikbaar had. Tevens is de ingang iets groter wat ook prettig kan zijn.

Groeten Halmar
 
Vandaag heb ik de vleugel afgewerkt.

DSC_8225.JPG


Een malletje op de vleugel, passen schuren, weer passen enz.

DSC_8223.JPG


Alle malletjes op de vleugel voor de eindcontrole.

DSC_8227.JPG


De vleugeltippen in model geschuurd. Ook heb ik ze ingekort. Uit de doos is de spanwijdte 1012 mm, en ik begrijp dat een mini voor wedstrijden max 1000 mm is. Dus als ik dan ergens besluit mee te gaan doen, hoef ik niet eerst nog te gaan snijden.

Groeten Halmar
 
Laatst bewerkt:
Back
Top