Bouwverslag Spinnin Birdy Querruder

Ook heb ik ze ingekort. Uit de doos is de spanwijdte 112 mm, en ik begrijp dat een mini voor wedstrijden max 100 mm is. Dus als ik dan ergens besluit mee te gaan doen, hoef ik niet eerst nog te gaan snijden.

De spanwijdte wordt gemeten nadat de vleugels samengevoegd zijn! Doordat de vleugels onder een hoek aan elkaar worden verbonden is de geprojecteerde spanwijdte kleiner. Een spinnin birdy voldoet dan gewoon aan de wedstrijdeisen. Inkorten was dus niet nodig geweest...

Jaap

Heel erg kleine mini...

Ook heb ik ze ingekort. Uit de doos is de spanwijdte 112 mm, en ik begrijp dat een mini voor wedstrijden max 100 mm is.
Ehh... zullen we daar 1.012 mm resp. 1.000 mm van maken ;)
Je hebt er dus 12 mm vanaf gehaald (6 mm per kant)

Eh, ja heb er totaal 12 mm vanaf gehaald. @Jaap, ik heb de vleugel gemonteerd gemeten, dus met de v-stelling er in. Het staat ook in de bouwhandleiding.
Bei Wettbewerbsteilnahme bitte die max. Spannweite von 100cm beachten, der randbogen hat je Seite ca. 5mm Schleifzugabe.
Nu de staartvlakken in model schuren.

Groeten Halmar

DSC_8228.JPG

De staartvlakken in elkaar gelijmd.

DSC_8229.JPG

De rolroeren uitgesneden.

DSC_8230.JPG

klosje waar het stabilo op komt te liggen in model geschuurd. Voor het geval het de eerste keer niet lukt, is er een tweede stukje balsa meegeleverd :p

Groeten Halmar

Vanavond nog even het stabilo bespannen :)

DSC_8231.JPG

Bespannen gaat opzich goed, maar de tempereatuur van mijn strijkijzer is niet echt stabiel. Misschien morgen toch maar een echte foliebout halen.

Groeten Halmar :sleeping:

Vanavond nog even het stabilo bespannen :)

DSC_8231.JPG

Bespannen gaat opzich goed, maar de tempereatuur van mijn strijkijzer is niet echt stabiel. Misschien morgen toch maar een echte foliebout halen.

Groeten Halmar :sleeping:

Vraagje, is dat nou alleen balsa waar zo'n achtervleugel uit bestaat?
Dat met die gaten wil ik ook gaan toepassen in de airelons van mijn Alula. Verslap je de vleugel daar niet teveel mee?
Heb je de twee delen met folie aan elkaar gezet, zodat de folie het schanier is.

Groet, Gerhard

De staartvlakken zijn idd alleen van balsa. Bij mij is het een iets steviger soort balsa, 3 mm en een fraktie harder als waar de romp, ribben enz. van zijn gemaakt. Ik heb idd een folie scharnier gebruikt, wert prima. Dat met die gaten zou ik mee oppassen voor rolroeren. De Het stabilo is maar maar 27 cm, en de aansturing zit in het midden, dus het zijn niet heel lange stukken die getordeerd worden. Rolroeren zijn doorgaans veel langer, en dus krijgen ze meer torsie te verwerken. Je kunt een stukje terug ook zien dat de rolroeren massief zijn.

Groeten Halmar

Volgens de bouwbeschrijving is dat niet nodig. Net als de twee vleugel helften, deze worden ook gewoon tegen elkaar aan gelijmd. Het enige wat dan de twee helften bij ekaar houd is het glasvezel verbindingsstukje. Dit lijkt mij eigenlijk wel een beetje wijnig, er komen toch behoorlijke krachten op te staan bij de start. Hebben anderen dit nog verstevigt?

Groeten Halmar

Mijn SB heeft geen extra versteviging bij de rompstaaf-klosje-stabilo overgangen.
Gewoon schuren dat hij niet kiert, dan uitlijnen en lijmen met CA.
Mooi lichtgewicht en is nooit kapot gegaan.

Het glasvezel verbindingsstukje heb ik vastgelijmd met 2-componenten lijm.
Altijd heel gebleven.

De voorste bevestigings koolvezelstaaf van de vleugel is wel eens van zijn plaats gerukt.
Dat was snel hersteld. Bij meer versteving had ik waarschijnlijk veel meer schade.

Buizerd

Gewoon volgens de tekening verder bouwen dus :)

DSC_8232.JPG

Het stabilo met de klos en het stuurheveltje gemonteerd. Hoewel ik in eerste instantie dacht dat ik de klos recht geschuurd had, is hij toch scheef. Als ik het stabilo op de romp leg ligt de neuslijst wat hoger als de eindlijst. Ik denk dat ik wat teveel rekening heb gehouden met dat het stabilo natuurlijk ook in profiel geschuurd is. Morgen dus even recht schuren. Als ik de tekening goed lees moet het stabilo parallel komen met de rompbuis.

DSC_8235.JPG

Kielvlak in de folie, en even geklemd in de rompbuis.

Groeten Halmar

DSC_8236.JPG

De vleugel en de romp zitten nu ook in de folie.

Binnenkort moet alles samen gebouwd worden, en dus ook de besturing. Op de tekening staat aangegeven waar de gaatjes moeten komen voor de stuurdraden. Worden deze recht in de buis geboord, of moeten ze schuin komen zodat het draadje er beter doorheen loopt? En hoe kríjg je die draadjes door de buis? Ik zat te denken aan een stofzuiger ofzo, door de buis heen zuigen, maar als het wiel al uitgevonden is...

Zomerteen komt er natuurlijk een werpplaatje in een vleugel, en die vleugel wordt dus zwaarder. Normaal zou ik dit uitbalanceren, maar dan wordt het vliegtuig natuurlijk ook zwaarder. Wat is de gebruikelijke taktiek?

Groeten Halmar

Mooi foliewerkje!!! Ziet er erg goed uit.

Ik heb de gaatjes schuin geboord, ik weet niet of je neefjes of nichtjes hebt die scooby-doo touwtjes hebben, ik heb ze in de gaatjes gelijmd voor een soepele doorvoer van de touwtjes. Zonder scooby-doo touwtjes werkt ook goed hoor. Om de touwtjes helemaal door de buis te krijgen heb ik een koolstoof stokje gebruikt met aan het eind plakband. Het plakband wikkel je eerst gewoon om het stokje en dan draai je de tape een halve slag zodat de plakkerige kant buiten komt. Dit mag best een beetje rommelig. Dan steek je eerst de stok met het plakband zover mogelijk in de buis, duwt de draadjes door de gaatjes en trekt het stokje weer terug. Wat ook goed werkt is een dunne staaldraad nemen en je draadje aan de staaldraad CAen.

Ik heb mijn vleugels nog nooit uitgebalanceerd. Ik zou zeggen, ga eerst vliegen en als je het nodig acht om de rechtervleugel te verzwaren, dan kan dat altijd nog.

Waarschijnlijk zie je alleen met een stopwatch een verschil bij het uitbalanceren van de tippen.
Ik heb het uitbalanceren gedaan door de andere tip flink te verstevigen.

Zou je een Spinnin'birdy querruder kunnen lakken met PU acryllak zoals het bij de Mimi ?
( De Spinnin'birdy is ingedekt met 1mm balsa )

Buizerd

De gaatjes in de staartbuis heb ik schuin geboord, of eigenlijk recht, en vervolgens met een tandarts vreesje schuin geslepen. Touwtje er door krijgen viel erg mee.

DSC_8238.JPG

Ik heb een van de 0.3 mm staaldraadjes aan het touwtje gelijmd. Vervolgens alles naar binnen steken, en het gewicht van het staaldraadje zorgt voor een goede doorvoer. Was zo geregeld. Het op de juiste lengte knopen van de draadjes daarintegen was wat meer geklooi, maar ben ik ook weer uit gekomen.

Hier nog een fotootje van het monteren van de veertjes in de roeren.

DSC_8237.JPG

De servo's zitten inmiddels in de romp en vleugels. Het grof programmeren is gelukt, en de uitslagen op het rolroer lijken haalbaar, dus heb ik die servo's definitief vast gezet, zijn nu nog even aan het drogen. Morgen zien of het ook echt gelukt is. Hoogte is ook goed, alleen richting nog niet. Ik haal nu 10-12mm (links-rechts) en dat moet 15mm per kant worden om het volgens de beschrijving te krijgen. Grootste probleem is eigenlijk dat ik nog geen grotere passende arm heb gevonden voor op de servo.

Morgen weer verder.

Groeten Halmar

Als je geen langere servoarm hebt kun je toch ook een gaatje korter bij het roer nemen? Ook dat vergroot je uitslag. Speling is er toch niet bij deze vorm van aansturing.

Even kijken of ik nog wat kan vinden, anders gaatje boren.

Intussen had ik al redelijk genoeg van de krappe ruimt voorin.

DSC_8239.JPG

Voor de servo's moet de ontvanger en de accu komen. Dit wil wel, maar is niet echt handig. Hij moest immers met het stekkertje aan en uit gezet worden. De oplossing is voor mij het groter maaken van het deksel:

DSC_8240.JPG

Het nu losse stukje heb ik bij het origonele dekseltje aan gelijmd, en een nieuw lipjer er aan gemaakt. Dekseltje werkt weer prima, en nu met ruimte waar je er wat aan hebt.

DSC_8241.JPG

Groeten Halmar

Ben je niet bang dat het rompje iets aan stevigheid inboet?
Misschien is het een idee om er een halfhoog schotje in te lijmen, in de buurt van waar vroeger het luikje begon?

Vandaag heb ik hem af gemaakt :D
Voor het richtingroer heb ik toch nog een groter heveltje kunnen vinden, dus dat is ook weer opgelost. Het rompje voeld nog prima stevig aan, en de servo's zitten aan bijde zijkanten gelijmd, met een stukje dubbelzeidig tape in het midden, die zorgen dus voor wat versteviging. En verder:

DSC_8242.JPG

Werp plaatje in de vleugel gemonteerd.
Daarna alles op zijn plaats gezet en gekeken hoe het met de balans zit. Ik heb een klein beetje lood in de neus gestopt, ongeveer 6 gram. Daarna alles op de weegschaal:

DSC_8244.JPG

175 gram! Binnenkort maar even op een wat betere weegschaal kontroleren, had toch verwacht dichter in de buurt van de 200 gram te zitten.
Nog even een plaatje van het eindresultaat:

DSC_8246.JPG

Nu wachten op mooi weer om te gaan vliegen. Ik zag voor morgen een hoop neerslag staan :???:. Kan ik in de tussentijd wel filmpjes kijken om te zien hoe het moet :).

Groeten Halmar

Back