Bouwverslag Spinnin Birdy Querruder

Vanmiddag de verrichtingen van Halmar en z'n broer mogen bewonderen. Dat vliegt goed hoor, zo'n SB. En die jongens leren per worp bij - grappig om te zien. We hebben zelfs nog wat verwaaide thermiek kunnen vinden af en toe. Ik had zelf mijn Turbo 2004 bij me, dat is dan wel heel anders maar ik vind die mini's ook wel erg leuk.

Halmar, het was gezellig :-)

Vorige week heb ik mijn birdy in een boom geparkeerd, waardor het stabilo er af is gebroken. verder geen schade. Wel heb ik deze gelegenheid aangegrepen om de staartvlakken opnieuw te bespannen. Dit voornamelijk om de eerder genoemde roer problemen definitief te verhelpen. De tape scharnieren werken opzich prima, maar zijn relatief zwaar. Ik denk dat hij toch 5 gram zwaarder is geworden omdat er natuurlijk ook gebalanceerd moet worden. Dat lood kan er nu dus weer uit :D

Groet Halmar

Mijn birdy heeft inmiddels nog weer een hoop ervaring opgedaan, en ik heb inmiddels de romp weer gebarsten bij de overgang naar de staartbuis. Dit keer het het het balsahout net voor de triplex construktie waar de vleugel vast geschroefd word. De romp moet dus wat verstevigd worden, anders blijf ik lijmen. Ik denk iets van koostof roovings, of een matje (glas). Iemand ideeën?

Groet Halmar

IK zou gaan voor een matje glas maar dan 25 grams.
en koolstof rooving zou je ook nog eventueel later kunnen doen.

grt jasper

Halmar, ik weet niet precies waar de breuk zit maar als je het hebt over "gebarsten" dan lijkt mij wat glas diagonaal de beste optie

DSC_8636.JPG

De breuklijnen zijn niet echt te zien, wel een stukje gerimpelde folie bij het meest linker pijltje. De andere twee geven aan waar de barsten beginnen, die schuin naar achter lopen. Hoop dat dit wat helpt.

Waar kan ik 25 grams glas krijgen? Hij moet volgend weekend immers vliegen.

Groet Halmar

Met één of twee laagjes 25 grams glas ga je het niet redden.
Probeer aan wat Aramide of koolstof rooving te komen.

Frans

PS beide verkrijgbaar bij Hobbyin (als voorbeeld)

PB-tje mag ook

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik een paar losse vezels uit een mat (wat zwaardere mat dan) wel kan gebruiken als roovings. Dan ga ik op de vliegclub even door wat afval materiaal, moet lukken.

Groet Halmar

mocht je niet op tijd aan roofing kunnen komen, stuur me dan een pb'tje. dan stuur ik je wat op voor bemmel ;)

Ikn heb het ook met rovings opgelost. UIt een carbon mat een paar strengen gehaald. Ik heb ze er met secondelijm opgeplakt, uit ervaring weet ik dat dat werkt. Je hebt dikke secondelijm nodig en een dop van een cola fles. Je plakt het begin van de roving vast, en trekt het dan strak nar waar je naar toe wil. dan leg je en heel klein rupsje dikke CA erop en strijkt/drukt het aan met de dop van de cola fles. Let er op dat er geen text op de de dop staat, dat geeft namelijk lelijk af. Voila het resultaat:

full

full

full

Cockpitkapje is met een supermagneet gesloten trouwens. Ik ben weer klaar voor het seizoen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Net even een paar minuten gevonde om de folie te verwijderen, en dan is het allemaal veel beter te zien.

DSC_8639.JPG

Koolstof rooving moet komende week wel ergens lukken.

Groet Halmar

Ik zie het het zijkantje is losgescheurd.
Puzzel het eerst even in elkaar met secondelijm.
En doe dan precies hetzelfde als wat jorn gedaan heeft.
dat helpt echt! En daarna kan je het rompje nog eventueel bekleden met glasvezel 25 grams of gewoon weer gele oralight erop strijken.

grt jasper

Ziet er mooi uit die Spinny Birdy's.:D

Alleen jammer dat de romp niet zo sterk is.:(
Die rooving is een uitkomst.
Denk dat die nu wel tegen een stootje kan.

Ik heb in mijn nieuwe project ook de romp achterzijde van de Birdy gebruikt.
Ga dit probleem gelijk verhelpen.

Groet, Gerhard

Plug met laadstekker

Ik zie op de Birdy zo'n mooie plug om de kist om aan te zetten en zo te zien ook te laden.:rolleyes:
Nou heb ik wat zoekfuncties gegeven maar kan hier niet wat van vinden.:(

Wie heeft er van die pluggen?
Of hoe maak je die. (schema)

De neus van mijn Spinnin'Birdy heb ik, heel ouderwets,
verstevigd met spanpapier en spanlak. Het papier moet je
scheuren, niet knippen anders zie je lelijke naden.
Na 2-3 lagen kan je een mooi kleurtje er over heen doen.
Niet zwaar, ziet mooi uit en zeer stevig.

Als er barsten achterin komen zoals bij die van Halmar dan
ga ik het ook repareren met papier en spanlak.
Ter plaatse kan je ook de binnenkant behandelen met
spanpapier en spanlak.

Buizerd

SBQ-Vleugel

Ik heb nog een Spinnin'Birdy Querruder vleugel die ik niet gebruik. Er zit 2x D47 in en ik heb de antenne in de vleugel in gebouwd. Hij is dus voor de verkoop.
Hier is een foto:

full

De\romp is helaas overleden. Ik had hen op een alternatieve manier bevestigd, met 4 schroefjes, hij kan echter ook op normale manier vast. Bij interesse een PM graag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back