Bouwverslag Spitfire MK 9 (lasercut)

Dit weekend had ik graag de eerste beplanking/sheeting aangebracht.
Hoe kan ik dit het best doen? Grote stukken balsa rond de romp plooien of
een hele boel strips snijden en die goed laten aansluiten op elkaar?
Op het plan staat dat de sheeting 2.5mm moet zijn en dat ik telkens moet werken
met 10mm breed balsa strips. Lukt dit goed of is dit te breed?
Moest iemand ergens een tutorial of enkele voorbeelden ehbben zou dat goed van pas komen.
gr,
Mathias

Laatst bewerkt:
Vlug nog wat foto's van hoe hij nu is
(Ik zie dat ik nog nergens de schaal vermeld heb.
Schaal is 1/9, dat geeft hem een lengte van 1060mm en een wingspan van 1250mm.
Foto's:
dsc04057medium.jpg

dsc04058medium.jpg

Zoals je zit op de 2de foto is de former net foor het luikje wat scheef naar boven toe (triplex plaat was blijkbaar niet helemaal recht. Dit kan ik wel nog makkelijk oplossen denk ik.

sheeting van 2,5mm dik lijkt met erg veel voor een kistje met deze spanwijdte. 1,5mm of 2mm is ook goed, afhankelijk van hoe netjes je hem indekt. Je schuur namelijk nog wel een beetje van de dikte weg.
Zoals je ziet is de romp een dubbel gekromd vlak. Dit kun je dus niet met een plaat indekken. Strookjes van zo'n 10mm moet goed zijn. Eerst met rechte stroken zover mogelijk indekken, daarna allemaal stukjes op maat maken en ertussen lijmen. Daarna grofweg in vorm schuren, plamuren, schuren, plamuren enzovoorts tot het naar je zin is.

voorbeelden zijn er genoeg te vinden in het schaalbouwgedeelte in ieder geval.

Leuk project ga ik zeker volgen.

Indekken met 2.5mm is perfect voor de romp dit geeft een goede stevigheid en je drukt het ook niet snel kapot zeker als je niet met onderliggende latjes werk.

De breedte van de latten voor indekken zo breed mogelijk houden, zoek anders even op mjn naam dan krijg je verschillende modellen waarbij ik indek en laat zien hoe dat gaat.

Ton

Je bent net te laat Ton, ik ben al begonnen met 1.5mm in te dekken.
Maar als het niet stevig genoeg is kan ik nog altijd een glasmatje aanbrengen?
Of is dat overkill?
Ik heb enkele van je posts gebruikt (oa van de FIAT G50) en dat helpt zeker!
Bedankt

Mat,

Jammer maar maakt niet uit alleen erg oppassen met schuren want dat is nu niet meer mogelijk, je houd anders niets meer over.
Glassen is zeker een prima optie en aan te raden, werken met papier (tissue) werkt ook goed.
Het gevaar zit em vaak in het vastpakken van het model waarbij de kans bestaat, dat je met je vinger door de indekking gaat.

Ton

ik was er eigenlijk ook van uitgegaan dat je er een glasmatje overheen zou doen. Zodoende het advies voor 1,5mm of 2mm. Zolang je het netjes doet hoef je weinig weg te schuren, en anders kun je met een lichte plamuur ook heel veel goedmaken. (alabastine easy supervuller. weegt niks en schuurt heel makkelijk)

ok, dan ga ik rustig door met 1.5mm en achteraf glassen of tissue (glassen lijkt me leuker).
bedankt voor de tips

2 kleine vraagjes over het sheeten:

-moeten de verschillend balsa strips ook op de langste kant aan elkaar worden gelijmd?
Ik vermoed van wel maar je weet maar nooit. Misschien doen jullie dit op een andere manier.
-Foto: dit best vlakschuren alvorens de balsa strip ertegen te lijmen?
dsc04073medium.jpg

En zo ziet hij er momenteel uit
nmls.jpg

naamloospl.jpg

gr,
Mat

Wow!!! wat vreselijk gaaf die laser CNC.. Aan de titel te zien dacht ik dat het om een kit ging maar dit is echt vreselijk gaaf.

Ik ga dit zeker volgen..Ik hou daar wel van.. van een stapeltje plankjes naar een mooi vliegend iets..
Ik zeg : 5 sterren voor dit topic.

Maarten

Laatst bewerkt:
Klopt over de lengte ook aan elkaar plakken.
Ja vlak schuren en daarop de indekking lijmen.
Waar lijm je alles mee neem aan Ca want ik zie geen spelden.

Ton

Werk zelf niet meer met UHU doe alles met CA dun en dik.
Maar UHU is natuurlijk ook prima en dat geldt ook voor houtlijm want dat droogt tegenwoordig ook snel met die nieuwe lijmen.
Om er voor te zorgen dat je zo min mogelijk lijm op de buitenzijde van de indekking krijgt.
Moet je de lijm rups op de lat vanaf de zijde gezien doen.
Zo smeer je de lijm niet direct al op de buitenzijde van de lat.

Ton

Verslag zal even worden stopgezet door problemen met de laser (wordt aan gewerkt maar kan wel even duren).
Als alles is opgelost gaat het gewoon verder.

Misschien is dit wel handel voor je, denk dat er genoeg gegadigden zijn om een kitje bij je te kopen.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Ik hoop dat de problemen met de laser snel kunnen worden opgelost, maar aangezien de examens ook in aantocht zijn doe ik het sowieso wat rustiger aan tot eind januari.

laser staat nu toch wel redelijk goed op punt.
Ben momenteel bezig met de vleugel wat aan te passen naar een eigen ontwerp want ik wil hem ietsje anders maken.
Vorderingen worden gepost!

Back