Bouwverslag SS France

Hallo allemaal, ben nieuw hier op het forum, dus eerst even een korte introductie. Ben 49, al sinds kind bezig met scheepsmodelbouw. Eerst plastic modellen, daarna alleen nog maar hout, zowel kits als scratch bouw. Laatste jaren de Billing Boats Esmeralda, Calypso, Victory, Fairmount Alpine en Titanic gebouwd. Vooral die laatste veel plezier aan gehad en daarom gaan nadenken over een vervolg. Kwam uit op de SS France, welke kit geleverd wordt door New Maquettes uit Frankrijk. Uitgebreid onderzoek gedaan online, maar verbazingwekkend hoe weinig info er te vinden is over deze kit. Uit wat ik wel vond, bleek wel dat dit toch een redelijke uitdaging is en geen beginnerskit. Na veel wikken en wegen toch de knoop doorgehakt en beide (hout en beslag) dozen besteld bij Baillien in Antwerpen. Snel geleverd:
Image1605347568.089801.jpg


Na ontvangst inhoud gecontroleerd en bekeken. Instructies redelijk summier, en ook nog in het Frans...[emoji53] (passend bij het model...).
Image1605347657.512815.jpg


Zoals te verwachten, geen standaard kit als gewend van Billing en Mantua. Geen laser-cut onderdelen, meer een doos met latten en planken en succes ermee.... Afgelopen weken m’n middelbare school Frans opgepoetst en de instructies en tekeningen bestudeerd. Begint steeds meer te dagen (goeie uitvinding dat Google Translate!) en duidelijk te worden. Binnenkort het begin...

Wordt vervolgd....
 
welkom hier op het forum Marc,
genoeg kennis aanwezig hier,
de boten die jij eerder gebouwd hebt zijn die RC?

mvg,
Roald
 
Nou, begin is er.... Kiel bestaat uit 3 stukken, 10x10 mm. Bezig geweest met plaats van spanten bepalen en groeven maken om ze te plaatsen.
IMG_4090.JPG

Ben nog niet overtuigd of deze minimale verbinding genoeg sterkte geeft aan de romp. Ben van plan om hier nog wat extra verband aan te brengen.
IMG_4091.JPG

Spanten zijn trouwens ook echt Frans(e slag[emoji12])...
IMG_4089.JPG

Buitenvorm klopt gelukkig wel...
 
Kun je dit schip niet ondersteboven op een bouwplank bouwen. Voordeel kiel en spanten blijft een strak geheel en je kunt veel gemakkelijker beplanken. De kiel heeft eigenlijk alleen maar de functie om de spanten op gewenste afstand te houden. De sterkte komt uit de "doos"vorm van de romp. Eventueel met een paar lagen epoxy met keperweefsel. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Kun je dit schip niet ondersteboven op een bouwplank bouwen. Voordeel kiel en spanten blijft een strak geheel en je kunt veel gemakkelijker beplanken. De kiel heeft eigenlijk alleen maar de functie om de spanten op gewenste afstand te houden. De sterkte komt uit de "doos"vorm van de romp. Eventueel met een paar lagen epoxy met keperweefsel. Succes ermee! Gr. Klaas.

Dank voor de tip Klaas! Instructies melden dat je de kiel op een bouwplank moet vastschroeven, was ik pas van plan als alles uitgetekend en uitgezaagd is. Heb net de spanten van het middenschip opgemeten en d’r zit toch al gauw 5 mm verschil in hoogte in onderling. Neem je tip in beraad, even kijken wat handig is...
 
Indien mogelijk moet je de zeeg (kromming) van de romp verwerken in de hoogte waarop je de spanten vastzet. Als het maar 5 mm is kun je dit overbruggen door de spanten op de gewenste hoogte op de dwarslatten vast te zetten. De dwarslatten schroef je dan weer op de bouwplank, waarop je de positie van de spanten hebt gemerkt. Hieronder een voorbeeld. Op de dwarslatten die daarin zijn gebruikt is wel 5 mm speling. Als je de romp wilt bekleden met epoxy en keperweefsel dan raad ik je aan om alle spanten aan de bovenkant te verlengen opdat je boven de bouwplank ruimte schept om het keperweefsel af te kunnen laten hangen. Hier een link hoe ik mijn coastertje heb gebouwd. Alleen heb ik daarbij de houten plug afgeplakt met bruine tape en daar een epoxy romp omheen gedrapeerd. Staan ongetwijfeld wel bruikbare ideeën in. Kost even wat moeite om het door te nemen, maar intussen kun je je eigen werkmethode vormen. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
 
Indien mogelijk moet je de zeeg (kromming) van de romp verwerken in de hoogte waarop je de spanten vastzet. Als het maar 5 mm is kun je dit overbruggen door de spanten op de gewenste hoogte op de dwarslatten vast te zetten. De dwarslatten schroef je dan weer op de bouwplank, waarop je de positie van de spanten hebt gemerkt. Hieronder een voorbeeld. Op de dwarslatten die daarin zijn gebruikt is wel 5 mm speling. Als je de romp wilt bekleden met epoxy en keperweefsel dan raad ik je aan om alle spanten aan de bovenkant te verlengen opdat je boven de bouwplank ruimte schept om het keperweefsel af te kunnen laten hangen. Hier een link hoe ik mijn coastertje heb gebouwd. Alleen heb ik daarbij de houten plug afgeplakt met bruine tape en daar een epoxy romp omheen gedrapeerd. Staan ongetwijfeld wel bruikbare ideeën in. Kost even wat moeite om het door te nemen, maar intussen kun je je eigen werkmethode vormen. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/

Wilde de zeeg inderdaad opvangen op de kielbalk, maar de uitgezaagde spanten als geleverd in de kit zijn zo onnauwkeurig. Die +/- 5 mm is puur een afwijking van de theoretische hoogte op het algemeen plan. Franse slag denk ik ([emoji6]). Morgen eerst maar eens exacte dekhoogtes op 1 of andere manier uitzetten.
 
Neem daar uitgebreid de tijd voor want het is later niet, of met heel veel moeite, te corrigeren. En leg voor je begint te beplanken een dun latje langs de spanten om te kijken of de boel strookt. D.w.z. dat het latje elke spant raakt. Kun je gelijk zien hoe schuin je de spanten moet schuren om het latje tegen de hele spant te laten rusten. Dan krijg je een sterke verlijming en geen knikken in de latjes. Werk bij het beplanken om en om. Dat voorkomt spanningen en scheef trekken. Alle tijd die je er nu insteekt haal je later dubbel en dwars terug om minder te hoeven schuren en plamuren. Gr. Klaas.
 
Neem daar uitgebreid de tijd voor want het is later niet, of met heel veel moeite, te corrigeren. En leg voor je begint te beplanken een dun latje langs de spanten om te kijken of de boel strookt. D.w.z. dat het latje elke spant raakt. Kun je gelijk zien hoe schuin je de spanten moet schuren om het latje tegen de hele spant te laten rusten. Dan krijg je een sterke verlijming en geen knikken in de latjes. Werk bij het beplanken om en om. Dat voorkomt spanningen en scheef trekken. Alle tijd die je er nu insteekt haal je later dubbel en dwars terug om minder te hoeven schuren en plamuren. Gr. Klaas.

Helemaal mee eens Klaas! Is gelukkig niet de eerste romp die ik ga bouwen (en ook niet de moeilijkste). Wat je zegt, dit eerst maar eens goed uitzetten, da’s al de helft gewonnen. Grt, Marc
 
Goede voortgang gemaakt vandaag!
IMG_4092.JPG

In voorschip extra verband aangebracht:
IMG_4093.JPG

Moet nog even bekijken hoe eea uit te voeren in het middenschip. Wel een nieuwe uitdaging: de scheg constructie is onderdeel van de kielbalk, 10 mm dik. Volgens de instructies moet er aan elke kant 2,5 mm afgehaald worden, aangezien de scheg maar 5 mm moet zijn:
IMG_4094.JPG

Heb gedacht aan bovenfrees, maar is denk ik te grof. Alternatief is om scheg eraf te zagen en te vervangen door een nieuwe van 5 mm dikte. Iemand nog suggesties? Met dank!
 
Weet niet hoe hard de lijsten zijn waar de kiel van is gemaakt is. Indien niet al te hard verticaal wegsteken met een scherpe beitel. Wegfrezen met een cilindervormig freesje gaat ook, maar geeft een stofbende. En voorzichtig afzagen met een dun zaagje, dat deel V-vormig afschaven en dan weer terug plaatsen? Zou dat gaan? Scheelt je weer plamuren. Grootste kunst wordt dan om het skelet zo neer te leggen dat je kunt zagen. Maar daar moet wel iets op zijn te verzinnen. Gr. Klaas.
 
Weet niet hoe hard de lijsten zijn waar de kiel van is gemaakt is. Indien niet al te hard verticaal wegsteken met een scherpe beitel. Wegfrezen met een cilindervormig freesje gaat ook, maar geeft een stofbende. En voorzichtig afzagen met een dun zaagje, dat deel V-vormig afschaven en dan weer terug plaatsen? Zou dat gaan? Scheelt je weer plamuren. Grootste kunst wordt dan om het skelet zo neer te leggen dat je kunt zagen. Maar daar moet wel iets op zijn te verzinnen. Gr. Klaas.

Bedankt weer Klaas! Heb nog niks vastgelijmd, dus afzagen gaat nog prima. Neig ernaar om deze oplossing te kiezen. Wordt (denk ik) het mooiste en strakste.
 
Als de scheg nog los zit, zou ik hem vastspijkeren op een dikke plaat, en met een handschuurbandmachine met een grove schuurband er over heen gaan, is zo 5 mm dan.

Groet,
Willie
 
Hoi Willie. Probleem is dat de scheg onderdeel is van de kielconstructie en dus slechts een deel daarvan dunner gemaakt moet worden. Denk dat ik hem er maar vanaf zaag, dan dunner maak en teruglijm... Grt, Marc
 
Ja, afzagen en dan vervangen door 5 mm dik hout.

Mooi project trouwens, ik blijf je volgen. Is niet mijn ding, een passagiersschip, maar het schip heeft wel mooie lijnen.:)

Groet,
Willie
 
Scheg is ook aangepast. Eerst oude eraf gezaagd en daarna nieuwe (van 5 mm dik) gemaakt en erop gelijmd:
IMG_4095.JPG

Ook boeg- en achtersteven blokken ruw gevormd. Voorsteven blokken alvast ankernissen en verhaalkluizen openingen uitgezaagd. Is nu nog wat handiger dan als alles er eenmaal opzit:
IMG_4096.JPG
IMG_4097.JPG

Komend weekend de bouwplank optuigen en alles gaan samenbouwen.
 
Alles samengebouwd en gelijmd. Voor- en achterdekken dryfit ter controle. Na 2 uur meten, uitzetten en weer checken, eerste huidgangen erop gemaakt. Ziet er goed uit!
IMG_4103.JPG
IMG_4102.JPG


Ik heb verder alle 3 de achterste dekken opnieuw gemaakt. Dit zijn de enigste dekken die een houten toplaag hebben. Echter op deze schaal (1/200), worden latjes voor de dekplanken erg klein. Zoals gedaan met mijn BB Titanic (1/144), ga ik ook hier de dekplanken imiteren met potloodlijnen. Echter, dan moeten de dekken wel dezelfde kleur hebben en dat hadden ze dus niet....
IMG_4105.JPG

Nu dus wel:
Bekijk bijlage 405591
Ter info, de dekken zoals op m’n Titanic geworden:
IMG_2680.JPG


En de laatste, met de eerste huidbeplanking erop:
Bekijk bijlage 405592
 
Laatst bewerkt:
Back
Top