Bouwverslag Statenjacht Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door JanZMC, 18 nov 2009.

  1. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    Brouwverslag Statenjacht

    Enkele jaren geleden op een rommelmarkt een bouwdoos, met een gedeeltelijk gebouwde romp op de kop getikt.
    De eerste bouwer heeft alleen de spanten geplaatst en de eerste 2 latjes van de romp bevestigt.
    (het lastigste deel voor een beginner)
    Na een speurtocht na wat ontbrekende materialen zoals een boegbeeld, verder gegaan met het beplanken van de romp.
    Ondertussen het idee opgevat om dit model varend te gaan maken.

    [​IMG]

    Hiervoor na het beplanken de spanten voor het grootste deel weggefreesd.
    Na het beplanken de romp inwendig en uitwendig voorzien van een laag epoxy en mooi glad afgewerkt.

    Dit geheel beplankt met dunne latjes fineer in merbau en noten. (gelijmd door eerst in te spuiten met activator en
    hierna de met secondelijm ingesmeerde latjes in een keer aangebracht, deze techniek vergde wel enige oefening en resulteerde
    in zeer vuile vingers onder de secondenlijm)

    [​IMG]

    na het verwijderen van alle lijmresten (regelmatig na een reeks latjes) de romp behandeld met
    jachtlak. eerst 2 lagen verdund, hierna nog zeker 4 lagen.

    alle onderdelen voor de verdere afbouw eerst uitgezaagd op de figuurzaagmachine. de raamopeningen voor het zagen apart
    uitgezaagd.
    De vele delen die uitgesneden diende te worden met behulp van diverse freesjes en de dremel bewerkt.
    een tijdrovend en geduldig werkje wat me ca 30-40 avonden op de club gekost heeft.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als naslagwerk gebruik gemaakt van het boek "17de eeuws Statenjacht - Willem van Beuge, De Boer Maritiem" en Historic Ship Models van Wolfram Zu Mondfeld
    (via Bol.com te bestellen) aangezien de beschrijving en tekeningen niet geheel volledig zijn.

    Voor de besturing de volgende voorzieningen aangebracht:
    - dek van de kajuit demonteerbaar, en de vloer demonteerbaar. hieronder de servo aangebracht.

    [​IMG]

    - roer verlengd om de roerfunctie te verbeteren.
    - schroefas aangebracht met klein schroefje van 25mm
    - motor aangebracht
    - 2 buisjes aangebracht om eventueel tzt een hulpkiel aan te brengen.
    (alleen als ik echt met zeilen wil gaan varen, maar hier twijfel ik nog over)
    Afgelopen zomer in het zwembadje van de kinderen alvast even een proefvaart gemaakt, en het werkt naar goede
    tevredenheid.

    Op basis van foto's van het Statenjacht DE UTRECHT, diverser gelijksoortige modellen via internet,
    en een beetje op eigen gevoel het model geschilderd

    [​IMG]

    De masten zijn nu ook zo goed als gereed. hiervoor gebruik gemaakt van een kleine stationaire bandschuurmachine
    om de masten in de juiste vorm te schuren. helaas door ervaring te leren, dus eerst met een proefstuk gaan oefenen.

    Nu komt de laatste fase aan bod voor deze winter, het optuigen van het model.
    1e stap wordt het maken/aanpassen van de benodigde blokken
    2e stap het maken van touw op de juiste diktes (met een eenvoudige touwslagerij installatie, foto's volgen nog)
    3e stap wordt het aanbrengen van de tuigage.

    als laatste stap komen de zeilen. hiervoor moet ik nog op zoek naar goede stof.
    zal waarschijnlijk weer een "versleten" katoenen laken worden wat geverfd zal worden met textielverf
    in de kleur ecru.
     
  2. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Jan,

    Alles ziet er heel mooi uit.
    Ga zo door.

    Om je zeilen op kleur te krijgen zou je het natuurlijk ook in de thee kunnen laten weken. Krijgen ze een mooi verweerd kleurtje.

    Gerrald
     
  3. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    :thumbsup: Nice!
     
  4. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    zeer mooi gedaan
     
  5. Botter

    Botter Guest

    Mooi mooi! Leuk ook die foto dat jezelf aan het werk bent;)
     
  6. wjjwalrecht

    wjjwalrecht

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    314
    Locatie:
    apeldoorn
    hoi Ik ben benieuwd hoe je dat straks oplost met de zeilen,de masten,de tuigage en het dek van je schip!!het begin ziet er goed uit,en ik ga dit met belangstelling volgen!!Weer eens wat anders als een werkschip succes met de bouw. walter
     
  7. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  8. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste JanZMC,
    Ik heb goede ervaring met een stof die "pocketin" heet, verkrijgbaar bij goed gesorteerde stoffen zaken.
    Succes Imre.
     
  9. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    nog even wat aanvullende details over de bouw:
    voor de afwerking van de kit heb ik enkele aanpassingen gedaan oa wegens ontbreken in de kit en eigen interpretaties. hierdoor wordt het een kruising van een kit en een scratch bouw.
    - zwaarden en roer vervaardigd uit notenhout. roer is uit een stuk en wat verlengd en de zwaarden uit segmenten samengesteld.
    - bekleding romp: afgewerkt met mahonie en noten fineer
    - dek: bekleed met noten fineer en daartussen ijzergaren gelijmd
    - berghout: gestoomd beuken (buigt zo lekker makkelijk)
    - om ruimte te creeren voor de besturing zijn de spanten na het beplanken van de romp inwendig zo ver mogelijk weg gefreesd.
    - afwerking van de kajuit met beplankte vloer, tzt komt hier ook nog een inrichting in
    - trap in dek is weggelaten
    - kajuit dak demonteerbaar (ivm aanwezige servo daaronder)
    - opbouw op dek wordt gebruikt om demonteerbaar dek mee af te sluiten. Door deze te draaien wordt aan de onderzijde dit dekdeel vast gezet.
    - de scheepslamp zal uitgevoerd worden met een werkende lamp, hiervoor ga ik een waxinelichtje met batterij demonteren en dit als lampje gebruiken.
    - zeilen worden opnieuw gemaakt en niet met de bij de kit geleverde stof
    - vlaggen ook nieuw besteld ipv de kunststof vlaggen bij de kit
    - zoals reeds in ander topic gemeld ga ik de blokken op maat maken en niet de door BB geadviseerde plastic blokken gebruiken.


    wil je van een bepaald detail een foto. laat het me even weten

    PS nog niet alle aanpassingen zijn reeds uitgevoerd
     
  10. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    De afgelopen kerstdagen toch nog wat kunnen doen, oa de ankerspil.
    Heb hier nog een vraagje over:
    Wie heeft een goede oplossing voor het bevestigen van het extra lijntje aan het anker, en waar wordt dit bevestigd, graag een foto of tekening hiervan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    verder de lantaarn verder afgemaakt, nu vanmiddag nog even de raampjes erin maken. verlichting is zoals eerder beschreven van een elektrisch waxinelichtje gemaakt

    [​IMG]
     
  11. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    eindelijk hij is gereed. mogelijk zie ik (of jullie) nog wel een klein detailtje voor verbetering wat nog te realiseren is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    PS: zodra het een zonnige dag is (en redelijke temperatuur) zal ik een goede fotoserie maken buiten.


    volledig bouwverslag te zien op:

    Statenjacht Billing Boats (Jan V)
     
  12. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    Allen een prettige Kerst en een voortvarend 2012

    [​IMG]
     
  13. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Heel mooi geworden
     

Deel Deze Pagina