Bouwverslag Steenbank 1:50

jan je bouw kwaliteiten worden steeds beter en je gaat steeds sneller bouwen niet normaal haha ik ben al bijna 10 maanden bezig aan de calypso en die is nog niet eens helemaal af jij bouwt een stuk sneller dan de gemiddelde bouwer complimenten jan
 
Beste Jan ,

Mijn naam is Luuk Vroombout en ik ben van de Stichting sleepboothaven Maassluis
Wij hebben de sleepboot Steenbank van de sloop gered en het schip komt terug naar Maassluis en wordt door vrijwilligers weer helemaal terug gebracht in de NRS Kleuren .

Misschien een brutale vraag ,mag ik je e mail adres ?

Groet

Luuk Vroombout

Maassluis
 
Inderdaad in de Buitenhaven achter en of langszij de Elbe .
Met de komst van de Steenbank die we weer helemaal in NRS staat gaan terug brengen gaat de levende museum haven van Maassluis nog interessanter worden

Groet

Luuk Vroombout
 
Gaaf, kom zeker een keertje kijken!
In Maassluis, Wagnerstraat meen ik, woont volgens nog de heer Ton Kruit (ik was ooit bevriend met z'n zoon Peter) en hij was vroeger meen ik me te herinneren, kapitein op de Maasbank en heeft volgens mij dit schip ook als model gebouwd. Wellicht zou je hem eens moeten benaderen.
 
Laatst bewerkt:
Als beginnend modelbouwer zie ik nu pas dit bouwverslag. Petje af voor de strakke bouw en vooral de zeer fijne detaillering. Pas op mijn 69e ontdekte ik de modelbouw en ervaar hoe lastig het is om met mijn trilhanden fijne detaillering aan te brengen. Uw niveau is dus voor mij onbereikbaar. Het blijft toch een leuke hobby waarbij ik weer nieuwe uitdagingen vind en ook veel leer. Vooral ook op dit forum. Veel succes met de bouwerij verder! Je kunt er wat van!
 
Jammer dat Jan afgestudeerd is en werkt. Een van zijn laatste projecten was een grote sleepboot. John Ross of Wolraad Woltemade. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daarmee staat. Jan, laat nog eens wat van je horen of zien! Of vanwege het werk geen tijd meer? Gr. Klaas.
 
Jammer dat Jan afgestudeerd is en werkt. Een van zijn laatste projecten was een grote sleepboot. John Ross of Wolraad Woltemade. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daarmee staat. Jan, laat nog eens wat van je horen of zien! Of vanwege het werk geen tijd meer? Gr. Klaas.

Ik heb eenmaal met Jan samen gevaren in de regen weet ik nog wel. Toen was die nog een stuk jonger. Een jaar of 14 of zo dacht ik. Leuk om te zien hoe hij toen bouwde en hoe hij nu zijn scheepjes bouwt. Absoluut een vooruitgang.
 
Heb diverse verslagen van Jan gevolgd. Hij had het al jong in de vingers en was/is een praktische bouwer, die weinig kant en klaar koopt. Zal inmiddels in een andere levensfase met andere prioriteiten zitten, waardoor minder tijd voor het bouwen. Ook bij mij heeft het een paar keer jaren stil gelegen en is inmiddels verschoven naar reparaties en modificaties aan bestaande modellen. Kan er nog uren zoet mee zijn. Gr. Klaas.
 
Jammer dat Jan afgestudeerd is en werkt. Een van zijn laatste projecten was een grote sleepboot. John Ross of Wolraad Woltemade. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daarmee staat. Jan, laat nog eens wat van je horen of zien! Of vanwege het werk geen tijd meer? Gr. Klaas.
Het was dus inderdaad een jonge vent. Ik meende dat al aan zijn handen te zien. Een vakman!
 
Beste Jan ,

Mijn naam is Luuk Vroombout en ik ben van de Stichting sleepboothaven Maassluis
Wij hebben de sleepboot Steenbank van de sloop gered en het schip komt terug naar Maassluis en wordt door vrijwilligers weer helemaal terug gebracht in de NRS Kleuren .

Misschien een brutale vraag ,mag ik je e mail adres ?

Groet

Luuk Vroombout

Maassluis

Hallo Luuk,
Ik zorg dat mijn mail adres bij u terecht komt.

Jammer dat Jan afgestudeerd is en werkt. Een van zijn laatste projecten was een grote sleepboot. John Ross of Wolraad Woltemade. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daarmee staat. Jan, laat nog eens wat van je horen of zien! Of vanwege het werk geen tijd meer? Gr. Klaas.

Hallo Klaas,

Ik ben wat abrupt gestopt op het forum dit is als volgt gekomen. Nadat ik 7 maand stage heb gelopen op de Fairmount Glacier heb ik een eerste auto gekocht, een jongens droom die uitkwam. Het werd een heuse Land Rover, zo'n oudje. Ik ben deze wagen gaan restaureren, samen met mijn vader. Ik was toen 20 jaar. Ik was zo gefascineerd door die wagen dat de modelbouw op het tweede plek is gekomen.
Aanboord van de Glacier heb ik dagen achter de draaibank gespendeerd om de onderdeeltjes voor de 1:50 model John Ross te draaien, ook was ik al aan de romp begonnen voordat ik op stage ging. Maar tot op de dag van vandaag zitten de benoemde gedraaide onderdeeltjes van de John Ross nog steeds in zakjes en heb ik ze niet weer aangeraakt. Modelbouw staat op pauze, al jaren ondertussen.

Twee weken geleden ben ik 23 geworden, ik heb een vaste baan bij ALP Maritime en vaar op de ALP Defender. Ik heb genoeg tijd om de modelbouw weer op te pakken maar de zin ontbreekt, wat ik erg jammer vind! De jaren die ik op het forum heb doorgebracht waren ronduit geweldig, veel vrienden gemaakt en enorm veel geleerd.

Het was dus inderdaad een jonge vent. Ik meende dat al aan zijn handen te zien. Een vakman!

Dytiscus,

Dat laatste raakte mij even, wat een warm berichtje.



Jongens, bedankt voor alles!
Ik ben dan wel inactief op het forum maar niet verdwenen.
Mochten de bouwkriebels terugkeren dan zal ik mij weer aansluiten bij het forum!



Jan
 
Hallo Jan, Bedankt voor je reactie. Uit het oog, maar niet uit het hart zegt het spreekwoord. Ook bij mij lag het stil van mijn 19e tot mijn 27e. Werk, motorrijden, verkering, gezin, kinderen. Kan me er alles bij voorstellen. Houd plezier in de dingen die je doet en dan lijkt het bijna alsof het vanzelf gaat. Wens je alle goeds en een behouden vaart met dat grote spul. Dromen wij verder met het kleine spul en voelen we ons aan de waterkant weer even "Schipper naast God". Groeten, Klaas
 
Hallo Luuk,
Ik zorg dat mijn mail adres bij u terecht komt.



Hallo Klaas,

Ik ben wat abrupt gestopt op het forum dit is als volgt gekomen. Nadat ik 7 maand stage heb gelopen op de Fairmount Glacier heb ik een eerste auto gekocht, een jongens droom die uitkwam. Het werd een heuse Land Rover, zo'n oudje. Ik ben deze wagen gaan restaureren, samen met mijn vader. Ik was toen 20 jaar. Ik was zo gefascineerd door die wagen dat de modelbouw op het tweede plek is gekomen.
Aanboord van de Glacier heb ik dagen achter de draaibank gespendeerd om de onderdeeltjes voor de 1:50 model John Ross te draaien, ook was ik al aan de romp begonnen voordat ik op stage ging. Maar tot op de dag van vandaag zitten de benoemde gedraaide onderdeeltjes van de John Ross nog steeds in zakjes en heb ik ze niet weer aangeraakt. Modelbouw staat op pauze, al jaren ondertussen.

Twee weken geleden ben ik 23 geworden, ik heb een vaste baan bij ALP Maritime en vaar op de ALP Defender. Ik heb genoeg tijd om de modelbouw weer op te pakken maar de zin ontbreekt, wat ik erg jammer vind! De jaren die ik op het forum heb doorgebracht waren ronduit geweldig, veel vrienden gemaakt en enorm veel geleerd.



Dytiscus,

Dat laatste raakte mij even, wat een warm berichtje.



Jongens, bedankt voor alles!
Ik ben dan wel inactief op het forum maar niet verdwenen.
Mochten de bouwkriebels terugkeren dan zal ik mij weer aansluiten bij het forum!



Jan
Toch nog een vraag. Ik ontdek het modelbouwen nu pas. Bijna 70 ben ik. Daardoor gaat het niet zo makkelijk meer. ( werken met een plusbrilletje, trilhanden....) Toch maar aan begonnen, met een bouwdoos weliswaar. Vroeger bouwde ik als hobby klokken naar eigen ontwerp. Maakte alles zelf. Daar heb ik nog steeds veel gemak van en ik heb alle gereedschap nog. Nu om te beginnen bezig met de Banckert van BB. Het volgende bootje wil ik van tekening af maken. Ik ben mijn hele leven werkzaam geweest op een laboratorium. Detaillering van schepen, hoe dat er uit ziet, is mij dus vreemd. Ik woon ook niet bij een grote haven of zo. Op veel tekeningen mist de detaillering . Mensen die varen zien dat de hele dag om hen heen.... Hebben jullie ten aanzien van dat nog tips, behalve veel foto’s kijken. Prachtige schepen trouwens die x bow schepen van Ulstein. Wat een prachtige, innovatieve ontwerpen zijn dat. Zo’n schip zou ik graag als model willen bouwen.
 
Hallo Jan, Bedankt voor je reactie. Uit het oog, maar niet uit het hart zegt het spreekwoord. Ook bij mij lag het stil van mijn 19e tot mijn 27e. Werk, motorrijden, verkering, gezin, kinderen. Kan me er alles bij voorstellen. Houd plezier in de dingen die je doet en dan lijkt het bijna alsof het vanzelf gaat. Wens je alle goeds en een behouden vaart met dat grote spul. Dromen wij verder met het kleine spul en voelen we ons aan de waterkant weer even "Schipper naast God". Groeten, Klaas

Bedankt voor de warme woorden Klaas, af en toe plak ik nog eens een plastic modelbouw pakketje van Revell in elkaar. Omdat ik het leuk vind en ze zijn binnen een paar dagen klaar. Jij ook veel succes met je huidige bouwprojecten en veel vaarplezier toegewenst!

Toch nog een vraag. Ik ontdek het modelbouwen nu pas. Bijna 70 ben ik. Daardoor gaat het niet zo makkelijk meer. ( werken met een plusbrilletje, trilhanden....) Toch maar aan begonnen, met een bouwdoos weliswaar. Vroeger bouwde ik als hobby klokken naar eigen ontwerp. Maakte alles zelf. Daar heb ik nog steeds veel gemak van en ik heb alle gereedschap nog. Nu om te beginnen bezig met de Banckert van BB. Het volgende bootje wil ik van tekening af maken. Ik ben mijn hele leven werkzaam geweest op een laboratorium. Detaillering van schepen, hoe dat er uit ziet, is mij dus vreemd. Ik woon ook niet bij een grote haven of zo. Op veel tekeningen mist de detaillering . Mensen die varen zien dat de hele dag om hen heen.... Hebben jullie ten aanzien van dat nog tips, behalve veel foto’s kijken. Prachtige schepen trouwens die x bow schepen van Ulstein. Wat een prachtige, innovatieve ontwerpen zijn dat. Zo’n schip zou ik graag als model willen bouwen.

Hallo,

Veel bewondering voor u, dat u een start maakt met deze prachtige hobby ondanks de ongemakken!
Klokkenmaken is ook een vak op zichzelf. Hier op het forum was ook een klokkenmaker actief, genaamd Paul Burghoorn, hij bouwde de prachtigste marineschepen. Klokkenmaken en modelbouw gaat hand in hand denk ik zo.

Als 'newbie' in de maritieme modelbouw kan ik mij voorstellen dat het voor u soms lastig is om een voorstelling te krijgen van wat voor onderdelen u nu weer
in handen heeft, bolders, knevels, beting, verhaalkoppen & patrijspoorten, noem het maar op. Dit zijn voor ons, zeevarenden, woorden die dagelijks over tafel worden gegooid.

Zelf een schip bouwen is uiteraard het mooiste, vaak zijn ze dan uniek(er) omdat ze niet uit een bouwdoosje komen. Als tip kan ik je meegeven, zoek voor het volgende project een schip uit waar veel info over bekend is. Het makkelijkste is om een bestaand schip te bouwen. Als het schip dan bijvoorbeeld een Nederlandse haven aandoet is er vaak wel een mogelijkheid om een middag aanboord te kijken, zeker als het van een Nederlandse rederij is. Pas als je eens een voet aanboord van een zeeschip hebt gezet krijg je pas besef van wat je daadwerkelijk aan het bouwen bent. Alles is namelijk groot, de geur van brandstof hangt er in de lucht en er is volop bedrijvigheid.

Nog een tip voor als je een schip voor het eerst zelf gaat bouwen, hou het handzaam. Dus rond de meter is fijn werken.

Wat tevens fijn werken is om er tussenin te gaan zitten, hierbij koop je een polyester romp met de bouwtekeningen en bouwt op de romp na alles zelf. Zo heb ik verscheidene boten gebouwd, namelijk de 1:50 Witte Zee, 1:50 Breeveertien, 1:50 TS-61 Force en 1:75 Wolraad Woltemade.
De rompen zijn te bestellen bij SMB Rompen en worden in België gemaakt.


Veel succes ermee!


Jan
 
Bedankt voor de warme woorden Klaas, af en toe plak ik nog eens een plastic modelbouw pakketje van Revell in elkaar. Omdat ik het leuk vind en ze zijn binnen een paar dagen klaar. Jij ook veel succes met je huidige bouwprojecten en veel vaarplezier toegewenst!



Hallo,

Veel bewondering voor u, dat u een start maakt met deze prachtige hobby ondanks de ongemakken!
Klokkenmaken is ook een vak op zichzelf. Hier op het forum was ook een klokkenmaker actief, genaamd Paul Burghoorn, hij bouwde de prachtigste marineschepen. Klokkenmaken en modelbouw gaat hand in hand denk ik zo.

Als 'newbie' in de maritieme modelbouw kan ik mij voorstellen dat het voor u soms lastig is om een voorstelling te krijgen van wat voor onderdelen u nu weer
in handen heeft, bolders, knevels, beting, verhaalkoppen & patrijspoorten, noem het maar op. Dit zijn voor ons, zeevarenden, woorden die dagelijks over tafel worden gegooid.

Zelf een schip bouwen is uiteraard het mooiste, vaak zijn ze dan uniek(er) omdat ze niet uit een bouwdoosje komen. Als tip kan ik je meegeven, zoek voor het volgende project een schip uit waar veel info over bekend is. Het makkelijkste is om een bestaand schip te bouwen. Als het schip dan bijvoorbeeld een Nederlandse haven aandoet is er vaak wel een mogelijkheid om een middag aanboord te kijken, zeker als het van een Nederlandse rederij is. Pas als je eens een voet aanboord van een zeeschip hebt gezet krijg je pas besef van wat je daadwerkelijk aan het bouwen bent. Alles is namelijk groot, de geur van brandstof hangt er in de lucht en er is volop bedrijvigheid.

Nog een tip voor als je een schip voor het eerst zelf gaat bouwen, hou het handzaam. Dus rond de meter is fijn werken.

Wat tevens fijn werken is om er tussenin te gaan zitten, hierbij koop je een polyester romp met de bouwtekeningen en bouwt op de romp na alles zelf. Zo heb ik verscheidene boten gebouwd, namelijk de 1:50 Witte Zee, 1:50 Breeveertien, 1:50 TS-61 Force en 1:75 Wolraad Woltemade.
De rompen zijn te bestellen bij SMB Rompen en worden in België gemaakt.


Veel succes ermee!


Jan
Bedankt voor je reactie.
Ik wil persé ook de romp bouwen. Lijkt me niet simpel, maar dat plan heb ik nu eenmaal. Wat me helpt is dat ik door mijn werk redelijk veel weet van de toepassing van kunstharsen, kitten en lijmen.
Op modeltekeningen.nl heb ik een en ander uitgezocht en idd met zoveel mogelijk afbeeldingen van details.
Ik ken via de volkstuinvereniging een man en een vrouw die allebei ! varen. Hij als machinist en zij als stuurvrouw. Ik zal eens aan hen vragen.
Bedankt voor de tips.
En nogmaals: op wat een fraai, modern schip mag je varen!
 
Ha Jan, ik ben nieuw lid en maak op het ogenblik the Billings Maasbank. Ik zie dat je nu bijna tien jaar geleden the Astroloog/Steenbank bouwde en van de vele opmerkingen begrijp ik dat het een prachtig project is geworden van zeer hoge kwaliteit. Ik probeerde wat fotos te zien, maar die zijn er niet meer. Zou het mogelijk zijn om nog een paar fotos te plaatsen, daar ik heel graag zou zien hoe een kwaliteit's model er uit ziet. Groet uit N.Z., Frans
 
Back
Top