Bouwverslag stirlingmotor (met filmpje)

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Gunskes, 4 nov 2004.

  1. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Hallo, modelbouwers,

    Overal zie je benzinemotoren, electromotoren, ik wou eens iets anders: een stirlingmotor.

    Een stirlingmotor is een moeilijke term voor warmeluchtmotor.
    Het wil dus zeggen dat deze motor zou moeten kunnen werken enkel en alleen met als energiebron warmte (in mijn geval een theelichtje)

    Hier kan je vinden hoe je hem moet bouwen:
    http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/mk_can.htm


    Het bouwverslagje:

    plankjes op maat gezaagd voor het frame:
    [​IMG]


    Een blikje met inhoud 250 ml wordt de cilinder:
    [​IMG]

    Verwijder het dekseltje
    [​IMG]

    De verdringer wordt gemaakt uit balsahout:
    [​IMG]

    Op een torentje lijmen:
    [​IMG]

    En laten drogen:
    [​IMG]


    ondertussen de cilinderbevestiging op maat gemaakt:
    [​IMG]


    schuren...
    [​IMG]


    ...tot het past
    [​IMG]


    wordt vervolgd.
     
  2. andry

    andry Guest

    Hoi

    Hoe werkt zoiets , ziet er interessant uit .
     
  3. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    de werking van een stirlingmotor is eigelijk gemakkelijk, de motor werkt op het systeem dat warme lucht 'groter' is dan koude lucht. Met andere woorden, warme lucht neemt meer plaats is dan koude.

    [​IMG]

    Over de cilinder (het blikje) komt een ballon die werkt als membraam.

    Als de lucht in het blikje verwarmt wordt zwelt de ballon op en duwt tegen de drijfstangen die op zijn beurt de kurkas verder doet doordraaien.

    Andersom ook: als de lucht in de cilinder weer afkoelt zal de ballon naar binnen worden getrokken.

    [​IMG]

    De verdringen (piston) hangt vast aan een draadje dat door de balon gaat, en bevestigd is aan de krukas. Dus als de krukas draait zal de verdringer , die gemaakt is uit balsahout en dus zeer licht is, op en neer gaan in het blikje.

    Zo wordt ervoor gezorgd dat de lucht telkens warm en koud wordt. Waardoor de drijstangen bewegen, die op hun beurt weer de krukas doen draaien en zo de verdringer doen bewegen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er komt ook nog een vliegwiel op dat ervoor moet zorgen dat de motor over zijn 'dood punt' geraakt, en zo in beweging kan blijven.

    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders stel gerust vragen.
    Als de motor af is zal het principe misschien duidelijker zijn.
     
  4. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Ik wil er toch nog even bij vermelden dat deze motor zo goed als geen kracht heeft, het is dus niet de bedoeling om er een autootje mee te laten rijden.
     
  5. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Vervolg:

    Dit wordt de krukas. De 2 stukjes hout die erop zitten zijn de drijfstangen. Aan het midden (de groote bult) komt het touwtje die de verdringer 'bedient':
    [​IMG]

    Verdringer met touwtje (visdraad):
    [​IMG]

    Hij begint vorm te krijgen:
    [​IMG]

    Het vliegwiel heb ik bevestigd met suikertjes (die dingen waarmee je 2 elektrische draden aan elkaar kan zetten), zodat ik nog de mogelijkheid heb om te experimenteren met waar het gewichtje het best hangt:
    [​IMG]

    Overal waar de krukas moet draaien heb ik koperen busjes gestoken, de grootste vijand van deze motor is namelijk mechanische wrijving:
    [​IMG]

    Als ik mijn ballon heb, krijgen jullie het vervolg.
     
  6. andry

    andry Guest

    Bedankt voor de uitleg , ziet er erg intressant uit , en ben benieuwd of het lukt
     
  7. Ik vind het persoonlijk een heel leuk idee om zoiets te maken.
    maar ik denk niet dat het werkt er zit teveel speling tussen de wand van het blikje en de cilinder dus zal er veel van druk ontsnappen.
    maar ik zou het wel graag willen zien werken :worship:
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Die ruimte moet er juist zitten om de lucht van de ene naar de andere kant te verplaatsen.
    Dit "motortje" kom je in verschillende varianten tegen op internet. De site die door Gunskes aangehaald wordt is van een Japanse professor die erg veel doet in Sterling motoren. Zijn site is echt de moeite waard!

    Inderdaad, houd ons op de hoogte!
    Ik was al eens van plan dit motortje met m'n zoons in de kerst oid te bouwen, maar het was er nog niet van gekomen omdat ik geen juiste can kon vinden. Een frisdrank blikje zou dus misschien de oplossing zijn.

    Wim
     
  9. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Wimg heeft het juist, de verdringer moet niet afsluiten, hij is alleen bedoeld om zoveel mogelijk lucht naar boven te verplaatsen.

    En een tweede knelpunt is dat de 'nek' van het blikje kleiner is dan de maximale diameter, deze verdringer paste net door de bovenkant.
     
  10. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    vervolg:

    De ballon dient als membraam, met een naaldje haal je de draad die de verdringer met de krukas verbint erdoor:
    [​IMG]

    de 2 drijfstangen zet je vast met een duimspijker:
    [​IMG]

    Alles in het frame prutsen en de ballon luchtdicht afsluiten met een elastiekje:
    [​IMG]

    Eerste test: hij werkt.

    MAAR:
    Door de warmte van het kaarsje is de pattex (hobbylijm) gesmolten en is het draadje uit de verdringer losgekomen :cry:

    Nieuwe oplossing: vastzetten met een vijsjem:
    [​IMG]

    En ja hoor, hij doet het:
    [​IMG]

    Ik zal binnenkort eens proberen om een filmpje te maken met de webcam (onder digi cam kan geen filmpjes :cry: )

    Groetjes,
    Jonas
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Jonas,

    Met zo'n duidelijke uitleg en foto's die boekdelen spraken was het een plezier om dit verslagje te volgen.

    Mijn complimenten :thumbsup:

    Groetjes,

    Droop
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    He heel erg leuk.
    Ik begrijp alleen een paar dingen niet.

    1 dat draadje door de ballon scheurt dat niet uit?
    2 komt er bij dat draadje geen false lucht in het blikje, of is dat juist de bedoeling?
    3 Je zegt hij heeft geen kracht, dat snap ik maar hoeveel toeren draait hij?

    En ik heb op de beurs welleens een bootje, met een soort theelepeltje gezien, waar ook zo'n kaarsje onder zat.
    Dat voer in een klein bakje, werk dit hetzelfde?
    Er zat volgens mij geen schroefje onder, maar het maakte een klikkend geluid.

    Groeten en succes verder.
     
  13. dibbes

    dibbes Guest

    Zeker een leuk verslag, en wat wordt nu het volgende project een rotatie motor????
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bertus, ik denk dat jij een "pop-pop" bootje hebt gezien. Even hier op 't forum zoeken, want daar hebben we het al eens over gehad.

    Wim
     
  15. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    1. de ballon scheurt niet, maar na verloop van tijd is dit wel het zwakke punt, als het gaatje iets te groot gaat worden verlies je inderdaad (zie punt 2) teveel lucht en wil de motor niet meer werken.
    2. De bedoeling is om zo weinig mogelijk lucht te laten ontsnappen dus doe je een beetje olie rond het gaatje. Ook moet je ervoor zorgan dat je het gaatje niet te groot prikt, dus een zo dun mogelijke naald gebruiken. De ballon zal dan als een mondje rond de draad dichtknijpen.
    3. Hij heeft inderdaad niet veel kracht. Het aantal toeren varieert nogal, de ene keer ondervind het meer wrijving dan de andere keer. Ik schat dat hij een hondertal toeren per minuut moet halen.

    De pop-pop boot werkt op een volledig ander principe, het gaat er hem wel nog steeds om dat stoom meer plaats inneemt dan water (in vloeibare toestand) maar daar speelt vooral de puls die de stoom produceert bij het verlaten van de pijpjes een grote rol. Hier gaat hem er hem om dat warme en koude lucht verplaatst worden.

    Ik heb het filmpje gemaakt, ik hoop dat ik hem ergens online krijg.

    Leuk dat jullie zo enthousiast zijn.
     
  16. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Werkt niet :cry:

    Wim
     
  18. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    ook niet met rechtsklik opslaan als ?

    bij mij doet hij het wel hoor
     
  19. :offtopic: hij werkt wel :offtopic:

    Maar voor de rest leuk gemaakt en vooral leuk dat ook nog werkt
     

Deel Deze Pagina