Bouwverslag Supplayer ''MAERSK LIFTER''

Nee hoor, het is gewoon rode menie.
Het model is gebouw in 1987/90 dus geheel in de originele kleuren.

Toen ik hem verkocht heb was hij nog in de originele kleuren, maar wat de nieuwe eigenaar er mee gedaan heeft???? Geen idee
Heb al een een oproep geplaatst of iemand weet waar dit model gebleven is.

Groet Paul UK-104

Zonde zeg !! Tis een mooie boot.

full

Paul , deze foto kon ik niet voor me zelf houden.

m.v.g. Brandaris

Laatst bewerkt door een moderator:
Maersk Lifter.

Ja mooie foto.
Ik ben dit schip inmiddels ook een paar keer tegen gekomen. Voor zover ik weet is dit de vervanger van de Lifter uit 1987.
Die van mij vaart nu als Blizzard bij ICT en is rood.

Groet Paul UK-104

Even over de scheepsbouw in het algemeen:
De schepen die nu van stapel lopen zullen wel efficienter zijn, maar mooier wordt het er niet op.

maar dat is mijn mening.

m.v.g. Brandaris

Maersk Lifter

Bouw verslag 4 Maersk Lifter.

Nou we gaan maar weer even verder. Na enkele maanden van plamuren en schilderen, moesten we toch eens proberen of de Maersk Lifter wel kon drijven.
Nou daar is hij dan. Nog helemaal zonder ballast en accu.
full

Daarna begonnen met het inbouwen van de eerste apparatuur, en toen de proefvaart.
Om op de waterlijn te komen moest er toch heel wat ballast in. Allereerst de accu. Een gewone auto accu 12 V 44Amph.
Vervolgens ging er 20 kilo lood in, verdeeld in 3 delen.
Al met al kwamen we toch op een slordige 60 kilo.
full

Volgende keer komen we even terug op de originele bouw.

Tot zover deel 4.

Maar kijk ook eens op het bouwverslag van de Neeltje UK-104.

Groet Paul UK-104

hee paul,

heb even zitte kwijlen;) prima werk:D Wat voor motor heb je erin liggen? 20kilo lood is niet niks hoor. Waarom niet gekozen voor extra accu kan je langer varen.toch maar abbo zometeen op dit draadje he:p

tim

Maersk Lifter

Bouw verslag 5 Maersk Lifter.

Zoals beloofd hierbij even terugkijkend op de bouw van de 4 originele Maersk”s.

De schepen werden zoals nu ook nog in diverse secties gebouwd in de centrale hal, en dan buiten aan elkaar gebakken.
full

full

Gezien het een serie van 4 was gebeurde het dikwijls dat je 2 of 3 dezelfde secties op een rij zag liggen.
full

Ook de gehele boven bouw werd in de centrale hal gemaakt en buiten opgeslagen.
Dat er wel eens iets mis kan gaan, bleek hier ook het geval. De eerste rol van de Maersk Leader bleek na het inhangen geheel niet te kunnen draaien.Dat oranje ding rechts op de 2e foto.
full

De 2 straalbuizen waar straks de Beckerroeren nog achterkomen.
full

Het Beckkerroer, het 2e gedeelte staat nu haaks op de as van het schip.
full

En de neus zit er ook voor.
full

De opbouw is inmiddels door een 500 ton mobiele kraan geplaatst.
full

Een deel van het voordek met 1 van de 2 ankerlieren.
full

En een kijkje achter om, de brug.
full

Een deel van de grote lieren. Ook op het model konden deze draaien.

Een probleem schip?? Viel toch wel mee, maar met het verslepen naar de Eemshaven toch weer een groot probleem. De Maersk Leader kwam muurvast te zitten in de Gideon brug te Groningen.
full

De Maersk Leader vast in de Gideon brug. De laatste containers worden van dek getakeld.

full

Het gehele dek is leeg, en 2 sleepboten liggen inmiddels met volvermogen te trekken om de Maersk los te krijgen.

Oorzaak, toch een te grote diep gang. Het gehele achterdek log vol met de stalen berghouten. Deze zouden in de Eemshaven gemonteerd worden, anders was het schip te breed. De brug was 16.00 m en het schip zonder berghouten 15,90m. Met allerijl werd door het waterschap de waterstand verhoogd, en werden de berghouten en de diverse containers van het dek gehaald. Toch even een extra ballast van 40 ton. . Tegen 24.00 uur slaagden 2 sleepboten de Maersk vlot te krijgen waarna het de volgende ochtend rond 10 uur in de Eemshaven aankwam.

Tot zover even deel 5.
Volgende keer deel 6 en gaan we verder met de bouw van het model.

Tot zover deel 5.

Groet Paul UK-104

Paul het kan aan mij liggen maar de foto's die ik in mijn email wel zie staan komen er hier in het topic niet uit!

m.v.g. Brandaris

Maersk Lifter

Bouw verslag 6 Maersk Lifter.

Nu maar weer even verder met het model.
Na enkele maanden bouwen, zoals het uit de hand maken van 144 septers voor de railing, kwam de inbouw van de rest.
full

full

In de machinekamer staan 2 Hectoperm met S pile vertraging 3:1 en watergekoeld.
In het midden van de foto de 2 waterpompen van de brandblussers.
Geheel recht de aandrijving van de kraan.
Op de voorgrond de 2 schroefassen met de smeernippels. Daarvoor de 2 vetvangers die voorkomen dat uitgedraaid vet door de boot slingert.
Jawel, ik zie je denken, maar dat is me dus eerst overkomen, en een bende dat het geeft wil je niet weten. De bouw van de schroefassen kan je ook lezen in het bouw verslag van de UK-104
In het midden rechts, de water aanvoer voor de brandblussers en links die van de waterkoeling.
full

Op het schip staan 4 grote lieren voor het handelen van ankers. De grote rechts boven in is geheel werkzaam. En wordt ook gebruikt voor sleeplier en het inhalen van de anker boei.
De kraan heeft 4 functies. Draaien, in en uitschuiven, omhoog en omlaag en takelen.

Tot zover even deel 6.

Volgende keer deel 7 en gaan we een kijkje nemen in het voorschip.

Groet Paul UK-104

Maersk Lifter

Bouw verslag 7 Maersk Lifter.

Zoals op het einde van verslag 6 belooft, nu maat een kijkje onder het voor dek.
Het is inmiddels bijna 20 jaar geleden dat ik alle functies heb ingebouwd, maar denk dat ik ze nog wel weet.
full

In het midden van de foto zien we een speedmotor. Dit is de achterste van de 2 boegschroeven. De vooste is nog gedeeltelijk zichtbaar.
Het gehele systeem zat in een pvc buis gebouwd en kon voor reparatie geheel uit het schip worden getrokken.

Links onderin is nog net de aandrijfmotor van de ankerlier zicht baar. Het systeem was gebouwd als vrije val anker. Bij het ophalen kwam er nog een waterpomp bij die het ankerketting schoonspoot.

De microschakelaars onderin zijn voor de bediening van de kraan. De kraan had 4 functies.
Draaien om de as, het heffen van de arm, het uitschuiven van de 2e arm en het takelen.

Links boven in de servo die de richting van de 2 bluskanonnen op het voordek bediende, deze konden tegelijkertijd naar bakboord of stuurboord worden gericht.

Rechts bovenin de schakelaar die de grote winch op het achterdek bediende.
Met direct daar achter de schakelaar voor de hekschroef.
full

Op de bovenstaande foto helemaal rechts op de 1e etage de servo die de gehele verlichting bedienden in 3 stappen. Met het plastic ronde kapje.
A . Navigatie verlichting, B kajuit en dekverlichting en C de 4 grote verstralers.

Een stukje naar benden op de 2 verdieping geheel rechts het scheepshoorn moduul.
Direct daarna de multiswich decoder waar 7 functies op werkten.
Daarnaast nog 2 servo’s met schakelaar met de functie ………..

Helemaal onderin rechts de extra versterker voor de scheepshoorn.

De rest van de elektronica zat onder het tussen dek achter de kajuit.
Hier zat o.a. een diesel generator, waterpomp voor de hoofdmotoren. En een deel van het mechanische gedeelte van de kraan. en de aandrijving van de grote hoofdwinch.

Tot zover maar deel 7.

Volgende keer deel 8 en gaan we maar eens varen.

full

Groet Paul UK-104

Maersk Lifter.

Bouw verslag 8 Maersk Lifter.

Zoals op het einde van verslag 7 al belooft, gaan we nu maar eens varen. Gezien de Maersk Lifter inmiddels 3 jaar vaart ( 1994) zal dit ook het laatste verslag zijn. Als laatste bouwproject is na 3 jaar de kraan er op gekomen. Met 4 functies was dit nog een heel gepriegel maar werken deed hij zeker. Het hefvermogen lag op ongeveer 500 gram. Mede ook omdat er dood gewoon niet meer foto’s van de bouw zijn. Ik hoop met dit bouwverslag een bijdrage te hebben geleverd tot een stukje lees genot en wat informatie. Nuttig of niet, mag je zelf bepalen.

Nu dan toch maar enkele foto’s met wat tekst er bij.
Geniet er van.

full

Al vroeg in de ochtend wordt door de Maersk Lifter een container afgeleverd op de kade.
full

Eenmaal afgeleverd is het richting Noordzee waar die dag weer de nodige ankers verhaald moeten worden.
full

De parapluhaak hangt al over de rol om het laatste anker van die dag op te pikken.

full

Eenmaal aan de haak wordt de laatste ankerton aan boord gedraaid.
full

En dan is het op naar de haven.

full

Nog even langs het remmingwerk van de boortoren.

En dan!!!!!

full

Op vol vermogen naar huis.

Tot zover maar deel 8 en tevens laatste deel.

Ik heb al in december een oproep gedaan of iemand weet waar de Maersk Lifter is gebleven.
Na enig speurwerk ben ik er dankzij een bevriende modelbouwer achter gekomen dat ze ergens in Holland zit. Het is goed mogelijk dat ze daar nu in de nieuwe kleur van ITC vaart.

Nog in de pen.
Verslag Mini Eurokotter.
Verslag Saphir Ned 104
Verslag ?????????????

Groet Paul UK-104

Nog een paar om het af te leren.

Een unieke foto.De gehele rederij in het water.
Van links naar rechts, de Smit Rusland, De Neeltje UK-104 , het vlagge schip de Maersk Lifter en de Tenrater.
full

De Maersk Lifter en de UK-104 (1995) welke nog in aanbouw is. ( lees ook eens dit bouwverslag)
full

De Maersk Lifter in Appelscha met de 4 bluskanonnen aan.
full

De Maersk Lifter bij nacht .
full

M.L

Een mooi verslag, een mooi resultaat, zij lijkt echter een beetje kaal maar misschien was het wel zo.
Curieus die schoorsteen dwars door de opbouw, lekker zicht tijdens een sleep.
Ik neem aan dat anchor handling vanuit een console achter de schoorsteen plaats vond. Zie uit naar een 2010 bouw verslag
grt
Hawser

Maersk Lifter.

Allereerst bedankt voor de reacties.

Om even volledig op de hoogte te zijn zijn hier nog even de nieuwe namen van de serie van 4.

Maersk Lifter---- --Boulder-- ITC Heemstede.
Maersk Leader--- Blizzard-- ITC Heemstede.
Maersk Launcher-- Bluste -- ITC Heemstede
Maersk Logger-----Anglian Earl-- J.P. Knight Lowestoft

Tot slot, ik heb inmiddels nog wat analoge video beelden gevonden van een varende Maersk Lifter. Ik zal proberen deze binnenkort op het bouwverslag te krijgen.

Groet Paul UK-104

Back