Bouwverslag Supply Vessel

Vorig jaar zijn wij, Henri en Adriaan begonnen aan de bouw van een bevoorradingsschip (supply vessel). Het model is afkomstig van een originele tekening van de romp, alleen is bij ons niet bekend of dit schip ooit echt gebouwd is. Mocht iemand leuke of interessante info hebben over dit schip of ons model dan horen wij het graag! Tips zijn uiteraard zeer welkom omdat wij beiden nog maar beginneling in modelbouw zijn.

Laatst bewerkt:
Mocht iemand leuke of interessante info hebben over dit schip of ons model dan horen wij het graag!
Denken jullie dat wij helderziend zijn?
Hoe kunnen andere forum leden jullie nu van "interessante info" voorzien, met de informatie die jullie verstrekken :confused:

We begrijpen jullie reactie's, maar onze info is nog incompleet omdat we de tekening alleen op papier hebben en voor inscannen is deze een beetje te groot. Hieronder volgen wat foto's van de werkzaamheden van het afgelopen half jaar.

full

full

full

full

full

We hebben de volgende handelingen uitgevoerd:
1. spantenwerk opgezet;
2. de huid van het schip gemaakt d.m.v. vurenhouten latjes erop te buigen;
3. waar buigen geen optie was is er met balsahout gewerkt;
4. huid met houtlijm ingesmeerd van binnen en van buiten tegen vocht;
5. schuren>plamuren>schuren>plamuren>schuren>plamuren>schuren>plamuren;
6. epoxy huid over de houten huid aangebracht;
7. schuren>plamuren>schuren>plamuren;
8. Eerste laag grondverf;

Nog uit te voeren activiteiten:
9. twee extra lagen grondverf;
10. aflakken op kleur;

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog wat technische informatie:

Lengte: 114 cm.
Breedte: 30,5 cm.
Hoogte: 26 cm. hoogte scheepswand

De bedoeling is om in dit schip twee schottels te plaatsen.
Heeft iemand een idee of het schottel 2 type van graupner met een doorsnede van 65mm de juiste verhouding heeft tot de afmetingen van het schip?

Tips en tops omtrent schottels zijn zeer welkom!

Hoi Jaan,

Staat er geen naam op de tekening? Dan gaat er een wereld voor ons open. Nu hebben we het over een boot (welke van de 10.000-en) waardoor het onmogelijk is om een goed advies te geven.

Waarschijnlijk praat je hier over een supplyer met een schaal van 1:50 of kleiner bv 1:75. Maar dat is puur een gok. Pas als je met een naam of een foto / tekening komt weten we waar we het over hebben. Tot die tijd is reageren voor ons eigenlijk zinloos......

Gr. Ron

Volgens mij is de boot gezonken;)

Als jullie gericht advies willen hebben moeten we of een naam of een foto hebben van het schip.

Nu stel je een vraag in de trant van:

Kunnen jullie me vertellen wat voor een auto dit is?
Wat voor een auto dan?
Nou die rooie met die vier wielen die op de weg rijdt! Dat zie je toch!

Kortom: we need more input!

Misschien hebben ze wat meer tijd nodig.
Ik heb er ook tenslotte bijna vier jaar over gedaan voordat ik mij melde op het forum,en nu kan ik er geen genoeg meer van krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen genoeg van krijgen

Hoi Haai,
Dat merk en zie ik, het lijkt wel ADHD, maar ik noem het maar enthousiasme
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Hieronder volgen wat foto's van de werkzaamheden van het afgelopen half jaar.

Foto's zijn voor ons niet zichtbaar, maar ik zie als ik "Quute" aanklik de codes wel staan. Dat betekent dat het fotoalbum waarschijnlijk niet op "openbaar" staat, dan zien jullie ze wel, maar wij niet.

Groet,

Ad Bakker

[mod]Inmiddels zijn foto-album aangepast. Valt bij mods nooit op omdat wij de foto's wel gewoon zien. Maar even aangepast zodat ze nu voor allemaal zijn ;)[/mod]

Thnx Burp... Zo kunnen wij ook wat zien,:)

En voor een beginnende bouwer(s) vindt ik het toch een mooi strak rompje....:D
Ben benieuwd wanneer ze verder gaan....

Grtz Vincent,

En voor een beginnende bouwer(s) vindt ik het toch een mooi strak rompje....

Daar sluit ik me bij aan Vincent.

Met foto's is het toch een heel ander verhaal ineens geworden.
Qua vorm doet het me in eerste instantie eerder aan een zeesleper dan aan een supply vessel denken . Het achterdek lijkt me te kort als zijnde een supply-vessel.

Maar daar kan ik me natuurlijk heel erg in vergissen :)

Een schottelgrootte van 65 mm lijkt me redelijk realistisch alhoewel ik betwijfel of dit soort schepen met alleen schottels varen. Meestal is er een klassieke hoofdaandrijving met schottels als ondersteuning aanwezig. Zie de Maersk Master van Leen Boers, dat is een mooi voorbeeld.

Laatst bewerkt:
veel van de nieuwe klasse hebben schottels achter, de wat oudere PSV's en multie task schepen hebben inderdaad schroef met straalbuis, hek en boeg schroef en in sommige gevallen een ophaalbare asimuth voor.
als ik zo naar dit model kijk (mijn compliment trouwens) vermoed ik dat hier gewoon twee schroeven met straalbuis onder heeft gezeten.
een PSV (platform supply) is het in ieder geval niet daarvoor is inderdaad het achterschip (cargo bay) te klein.
voor een anker handler is de kont weer niet geschikt.
als het toch een fantasie project wordt zou ik opperen om er een dive support van te maken.
het achterschip als werkdek met knukkelboom kraan (mattrassen ed.) middenstuk A frames voor luchtduikers en ROV, en het voorschip voor de accomodatie en evt helidek.
mvg Loek

Rovman.

voor beginnende bouwers is het een hele mooie romp en vakwerk, maar denk dat een dive support vessel wel heel veel detailwerk met zich mee brengt,
als ik es uit ga van een noordhoek singapore;)
weet niet of de mannen dit zien zitten???

De slingerhoer was uitgerust met een sat systeem, dat vraagt inderdaad detailwerk.
maar een luchtduiksysteem is anders.
Aframe, kooi erin en 4 gekleurde elekdraadjes er naartoe laten lopen zal het werk niet zijn.
zelfde voor een ROV systeem Aframe, dat kan je zo moeilijk maken als je maar wilt.
als ik Leen zijn werk bekijk qua details op zijn ankerhandler zal dit een stuk gemakkelijker zijn.
het was maar een voorzet, de bouwer bepaald.
groet Loek

Back