Bouwverslag sworkz s350BK1 pro

Sinds kort heb ik besloten om na een aantal jaar over te stappen van elektro naar nitro (of iig een nitro erbij :p). Vorige week heb ik via het forum een sworkz s350bk1 pro kit + arrow gtr .21 motor overkocht voor een zeer scherpe prijs, héél erg bedankt rcpower! Daarnaast moester er uiteraard een aantal accesoires bij komen, zie hieronder voor een lijst.

Al binnen:
- Sworkz s350bk1 pro
- Arrow gtr .21
- Alpha 2090 uitlaat
- Savox 1258tg gas servo, 1256tg op het stuur (1256tg had ik nog liggen)
- Fastrax twin 775 startbox
- 3x OS P3 gloeiplug
- After run olie / luchtfilter olie
- Luchtfilter set
- Brandstof filter (geen idee of er al één in mijn tank geïntergreerd is, dus voor de zekerheid maar eentje bestelt).
- Koppelingslagers en shimset
- Nitro starter set (3000 mah gloeiplug starter en een vulfles)

Moet nog komen:
- LiFe rx accu's (2 á 3 stuks)
- Startbox accu's
- RB 5L 25% Nitro
- Verf voor de body
- Koppeling trekker

Een foto van alle spulletjes nog nieuw in verpakking :):
20140929171923.jpg


20140929171712.jpg


20140929171457.jpg


Startbox is helemaal alu, voelt erg solide aan. Lijkt trouwens veel op de smd evolution v2 startbox.
20140929171754.jpg


Twee foto's van de motor, het zal niet de top zijn. Maar ik mag zeker niet klagen als eerste echte nitro motor, als ik het forum van rctech mag geloven :D:
20140929171158.jpg


20140929171209.jpg


En dan eindelijk beginnen met met de kit. Alles ziet er netjes en georganiseerd uit. We beginnen bij de diffs.

20140929174142.jpg


En nog meer zakjes:

20140929174234.jpg


Beetje vet erop:

20140929174630.jpg


Onderste gedeelte in elkaar:

20140929174952.jpg


En de olie erin. Front = 20k en Rear = 2k. Meegeleverd bij de kit, sworkz heeft hier goed zijn best gedaan want de flesjes olie zijn rijk gevuld. Minimaal 50ml per flesje :thumbsup::

20140929175934.jpg


20140929175930.jpg


En dan zitten ze al weer in elkaar :):

20140929180929.jpg


Het middendiff ook maar snel gebouwd:

20140929181824.jpg


En nog even op rijtje:

20140929184153.jpg


Nog meer zakjes:

20140929184330.jpg


Voor en achter center assen:

20140929184806.jpg


Een as en diff pinion gemonteerd, de lagers zitten in een aluminium ring. Voor de zekerheid een minuscuul drupje loctite op de buitekant van de lagers, zodat ze goed op hun plaats blijven:

20140929190038.jpg


Aan het buitenste lager een enkele 0.1mm shim geplaatst om de horizontale diff pinion speling eruit te halen (zelfde probleem bij mijn mugens :)):

20140929185627.jpg


En dan zit het voor diff al weer in elkaar, het shimmen ging nog lastig, omdat ik niet de perfecte afstelling kon verkrijgen. De diffs lopen nu iets hakerig, wat opzich geen probleem moet zijn aangezien ze nog moeten inlopen. We houden het even in de gaten of het ook daadwerkelijk minder wordt (bij mn mugens had ik dit ook en ging eigenlijk vanzelf weg):

20140929201002.jpg


En de achterkant:

20140929202706.jpg


Voorste draagarmen:

20140929204719.jpg


En een draagarm pin. Een nog niet eerder gezien systeem, de pin wordt namelijk in de achterste draagarm houder geschroefd:

20140929205108.jpg


En zo zit het in elkaar. Vond het in eerste instantie vreemd dat de kleine busjes in het alu houdertje niet op zijn plaats werden gehouden. Echter wanneer ik de bumper zag werd het in 1 keer duidelijk. De bumper heeft twee stoot palletjes waardoor de kunstof busjes er niet meer uit kunnen vallen:

20140929210125.jpg


En toen was het tijd voor de voorste hubs, weer komt het rode accent hierin terug. Staat erg mooi al zeg ik het zelf 8):

20140929210602.jpg


Even de hubs op de draagarmen geschroefd (mocht eigenlijk nog niet volgens de manual :oops::

20140929212447.jpg


Dat was het dan weer voor vandaag. Geen echte problemen tegen gekomen naast het shimmen. Zaten alleen twee schroefjes bij die 10mm waren ipv 12mm. Deze uit me schroevenbak gehaald en alles was weer opgelost. Hopelijk morgen weer een update :).
 
Dat ziet er mooi uit met die rode accenten!
Veel plezier nog met bouwen, en rijden natuurlijk :)
 
En weer een update van twee dagen dit keer!

De vliegwiel trekker binnen:
20140930165626.jpg


En een enkele hub:
20140930171826.jpg


20140930171834.jpg


Ook deze geshimmed met een 0.1mm shim:
20140930172106.jpg


Beide hubs:
20140930173120.jpg


De servo top plate, mooi van carbon net zoals mijn oude mbx6 eco:
20140930174618.jpg


En de servo top plate gemonteerd (let op verkeerde stabi is gemonteerd :)):
20140930174820.jpg


Bovenste draagarmen erop:
20140930175642.jpg


Hubs gemonteerd, wordt al wat :):
20140930180218.jpg


En toen was het tijd voor de stuurinrichting:
20140930180425.jpg


Gebouwd en gemonteerd:
20140930192234.jpg


20140930192240.jpg


Voorkant klaar. Tijd voor de achterkant:
20140930193743.jpg


20140930194131.jpg


En de achterste hubs:
20140930200801.jpg


Camber links in elkaar draaien met een beetje vet:
20140930201610.jpg


Alles gemonteerd op de achterkant:
20140930205236.jpg


Tijd voor het chassis:
20140930210216.jpg


Mooie alu chassis brace:
20140930211618GRQJr.jpg


Leuk detail:
20140930230353.jpg


Rem plaatjes (ontvet met remmenreiniger):
20141001174556.jpg


En weer gemonteerd:
20141001183655.jpg


20141001192115.jpg


Midden diff erin en gemonteerd:
20141001193017.jpg


20141001193352.jpg


De toe-links:
20141001194359.jpg


Servo en radio plaat:
20141001201006.jpg


Savox servo's:
237fa42f8b2ee80c138f47388e3cbf63.jpg


1dda97f2274eca3360040a688e4a647b.jpg


ef0472748ab64d3af5e092237bb09597.jpg


Alles gemonteerd op de auto :):
c37c2c31b0297523a44ff0c7e0b91585.jpg


En even snel met motor erop :):
19e3397f1656a523302c91016457016b.jpg


Dat was het weer voor vandaag morgen weer verder haha.
 
Heel mooie kit :)

Wel 2 tips mssn...

Steek veertjes tussen de remschijven, deze van een pen voldoen prima. Hierdoor schuren de schijven niet constant tegen je remschijfjes aan

Het verschil in olie voor / achter is extreem groot? Is hier een reden voor? Ikzelf rij bvb in de buggy meestal 7/10/5 ...

Ga je de buggycup meerijden?
 
Die veertjes heb ik idd geprobeerd maar uiteindelijk eruit gehaald. Dit heeft 2 redenen. Ten eerste moet ik de veertjes afknippen hierdoor krijg je geen mooie ronde achter en voorkant. Hierdoor kan een veertje tussen het gaatje van de remplaatjes komen en deels deze plaatjes blokkeren. Ten tweede hebben (bij deze kit) veertjes weinig nut aangezien het remschijfje ook los zit. Dus dan is het niet de remplaatjes die tegen het schijfje aankomen, maar het schijfje tegen de rem plaatjes....

Olie verschil vond ik zelf ook groot. Heb het er wel in gedaan want het zat bij de kit, misschien later eens veranderen :). In het middendiff zit overigens 5K. Buggy cup ga ik niet meerijden, heb nog niet alle spullen. Ik kom misschien wel even kijken :D.
 
Volgend seizoen misschien?

Die veertjes gaan echt hun nut hebben hoor, gewoon knippen en uiteinde beetje naar buiten plooien zodat ze niet in de gaatjes blijven vastzitten. Doe dit ieder seizoen al en geen enkel probleem.

De schijfjes bij mijn Mugen zitten ook los, er zit normaal een geleider aan de onderkant maar deze monteer ik ook nooit omdat er steentjes etc in kunnen vast komen te zitten. Ik heb al verschillende remschijfjes vast zien lopen tussen de blokjes zonder veertjes (bij verschillende merken van auto's) omwille van de hitte waardoor de aandrijving gewoon vast zit.
 
Er zit idd een geleider aan de onderkant. Deze is veel breder als de rem plaatjes zelf... Als de schijfjes gaan trillen zullen ze dus eerst tegen de plaatjes komen en dan pas tegen de geleider. Ik maak vanavond wel een foto/filmpje van wat ik nou precies bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er weer goed uit!

Zou die 20K niet in het centerdiff moeten?
Meestal is die het dikst toch?
Of weet jij misschien de reden dat ze 20 achter doen, daar zullen ze vast over na gedacht hebben?
 
Enige reden dat ik kan bedenken dat ze voor dik hebben gedaan is dat je meer stuur krijgt on power en dat de auto dus makkelijker te besturen is.
 
En we zijn weer een stapje verder :cool:.

De brandstof tank:
20141002171330NWRGd.jpg


En afgedekt met alu tape:
20141002181152eQIXo.jpg


Het vliegwiel gemonteerd:
20141002182851GplPq.jpg


De koppelingschoentjes erop, wat een kl*te werk. Ga zeker een tooltje kopen :D:
20141002195603bpWOk.jpg


Koppelingsklok gemonteerd en geshimmed:
20141002201201yZ2Y8.jpg


Motor op de auto:
20141002203608K7Zf.jpg


20141002203615yvIGK.jpg


Ook hier alu tape:
20141002204229dUHRV.jpg


En de uitlaat erop :):
20141002210413.jpg


En dat was het weer voor vandaag.
 
En weer een stap verder :)

Servo heveltje en een elastiek om de carb om het dicht te knijpen bij spanningverlies:
070965d6f8ae117f28daaed274d6576d.jpg


ee926066fe676362c8e3fc9569733aed.jpg


Lucht filter erop:
a5d2893f9e67c10f177639f7dbeb0166.jpg


Het laatste zakje, de schokdempers :):

a32bf293cb84a8df7a52d7fbee524a65.jpg


aef5ec31b02f87efc2afd70b88502407.jpg


Even de ontluchten:
c5ec19939b5308ac37ef7f59a5f1e618.jpg


Eerste demper af:
03691dc86351eee7999d03f7281119fd.jpg


Voorkant:
e3c0411205d578c0181fffa8226cc9b1.jpg


Achterkant:
81bc78b26e56b423622b615051c414e6.jpg


Totaal plaatje:
2cc98f4354f98ec2b77bfe8e2b43f0e1.jpg


Schijven die ervoor moeten zorgen dat er geen vuil in de wielen komt :):
baa45f442e74664500eae14a89cceb05.jpg


Paar ouden banden erop met de startbox:
7308afd2321a18d80bc761289d9289f0.jpg


Nog een paar foto's met o.a. een blanke kap:
9614831dfcbe938fe9003d9e2319fcd4.jpg


7a79de8f3def9bf830246b0e5318c78c.jpg


Veertjes op aanraden van kurtje, thx:
08de37ef8849ebbd772ca41540871032.jpg


a16ada8fe95b67537a7f7ebe8d41cca9.jpg


En met kap:
7bbb8f6964828ae99c735d67bce351d3.jpg


55beb7863b3e6d66595b9d20769b929b.jpg


De rest is allemaal besteld alleen nog niet binnen, wanneer het binnen is komt er weer een update :D.
 
Dat ziet er allemaal goed en doordacht uit!
Alleen zou er geen vuil ophopen in de kapjes om de shockshafts, waardoor de cilinder niet helemaal meer naar beneden kan?
 
Thx heren. Is idd een mooie auto :). Een lange tijd de mugens gehad wat zeer goede wagens zijn, ben tot nu toe ook zeer tevreden over deze. Hopelijk rijdt ze net zo goed als de mugens[emoji4].

@ruud, je bedoelt de rubbers om de shafts. Deze zijn bedoeld om het vuil er juist uit te houden. Meestal gaan ze wel snel kapot, dus lang zullen ze er niet op blijven ;).
 
Aha, vliegen die eraf dan met de " normale " versie?
Maar je bent niet bang dat ze eventueel vol gaan zitten tijdens een lange race?
 
In al mijn auto's zitten deze :). Nog nooit problemen mee gehad. Hoogstens schieten ze er weleens af, maar meer niet. We rijden niet door de modder enzo, alleen door wat los liggende zandkorrels ;).
 
Back
Top