Waarschijnlijk kunnen we het wel met elkaar eens worden, dat op het moment dat de impact groot genoeg is dat de carbon variant "uit elkaar spat", de crash dusdanig hard is dat ongeacht het gebruikte materiaal de crash in alle gevallen fataal zou zijn.
Ik denk dat carbon niet alleen lichter maar ook stijver is en daarmee beter geschikt is voor HL multicopter inzet.
Om die reden zie ik behalve een prijsvoordeel en een eventueel productievoordeel (carbon kan je lastiger "schoon" frezen) echt geen voordelen voor G10 FR4 bij grote multicopters.
Ik zou dat materiaal eerder inzetten voor relatief kleine FPV modellen, waar stijfheid gezien de kleine footprint minder belangrijk is.
Het verschil in gewicht lijkt mij en stuk groter dan 20%, daar je een aanzienlijk dunnere plaat carbon kunt gebruiken om dezelfde materiaalsterkte te bereiken.
Als ik hier een plaat G10 FR4 en een even grote en even dikke plaat carbon naast elkaar leg is de carbon plaat al ruim 36% lichter en dan kan ik dus nog met een dunnere plaat carbon vergelijken die dezelfde materiaalsterkte heeft en dan kom je rond de 42% lichter.
Die carbon plaat is dan wel een factor 3 tot 4 duurder, maar als ik alles door reken kan ik voor de prijs van die syn6 met gemak ongeveer dezelfde copter bouwen en daarna nog met een maat een avond doorzakken in de kroeg