Bouwverslag Tamiya F-350 High Lift

Hallo,

Als nieuw lid van Modelbouwforum.nl mijn eerste posting: ik heb een bouwverslag gemaakt van mijn Tamiya F-350 High Lift op mijn eigen server.

Wanneer hier interesse voor is wil ik het verslag ook wel hier posten met een beschrijvende test; het is de standaard bouwkit + kogellagers waarbij ik per bouwstap foto's en beschrijvingen heb gemaakt.

Helaas staan de fondsen niet toe hem te pimpen; het is dus een standaard wagen.

Status op dit moment: chassis rijklaar, rc ingebouwd en begonnen aan het cosmetische werk.

Mvrgr, Martijn

Laatst bewerkt:
Het begin: mijn werkplek en de bouwdoos

Mijn werkplek:

001.jpg

En de bouwdoos, lekker groot :)

003.jpg

Ik moest mijn vrouw wel heel vriendelijk vragen of ik in haar hobbykamer mocht gaan werken; de katten vertrouw ik niet met leuke kleine metalen dingetjes die je goed in de rondte kan meppen:

005.jpg

006.jpg

IK ben maar begonnen met het checken van de electronica; de (misschien wat heftige) speedcontroller aan mijn 40Mhz ontvanger gehangen, servootjes erbij en batterypack eraan:

008.jpg

De tech-specs:
- Futaba F-14 zender
- Futaba 8 kanaals ontvanger FP-R118F
- Robitronic SpeedStar2 17turns ESC
- Futaba FP-S148 servo's (2x)
- LRP 1600 Mah 7,2 battery pack

Ben niet helemaal zeker van de speedcontroller; hij reageert vaag op zender commado's maar wellicht ligt dat aan de bedienende persoon...

Laatst bewerkt:
hoe bedoel je, reageerd vaag op de controller? erg gave werkplek trouwens, we hebben 7 katten hier in huis, die vertrouw ik ook niet helemaal :P dus is mooi om een rustig plekje voor deze hobby te hebben :)

@Klamath: hij geeft niet direct gas wanneer ik de stuurknuppel vanuit neutraal langzaam naar voren doe. Op het moment dat hij wel reageert gaat dat vrij abrubt; hierdoor is het erg moeilijk langzaam te rijden.
Dat maakt het vrij moeilijk in huis te oefenen ;)

Het begint bij... de gearbox (1)

Een herhalend patroon: onderdelen klaarleggen, instructies erbij en het stapje bouwen. Het voelde weer helemaal als toen ik, nog thuiswonend, statische modelletjes bouwde van vanalles en nogwat:

009.jpg

De instructies erbij:

010.jpg

Wat dan natuurlijk resulteert in een asje:

011.jpg

Dit is leuk... dit voelt erg productief :cool:. Wel even voorkomen dat alles een rommeltje wordt; een mooie verzameldoos uit de voorraad handwerkspullen komt goed van pas:

012.jpg

De kogellagers komen ook gelijk van pas:

014.jpg

Alles ligt op volgorde. De lagers heb ik (ookal staat dat niet in de bouwbeschrijving) toch maar met een druppeltje secondenlijm in de tandwielen vastgezet. Sommige passingen waren nl net te ruim; je wilt niet dat het plastic om het lager gaat draaien...

Wat me wel is opgevallen is dat de primaire as (die later met de electromotor wordt aangedreven) vrij veel speling heeft. Ik heb het niet durven corrigeren; een beetje ruimte kan ook noodzaak zijn.

016.jpg

Uiteindelijk kwam er dit uit:

018.jpg

Het begint bij... de gearbox (2)

De twee assen kunnen nu in de voorste bevestigingsplaat worden gemonteerd:

019.jpg

Ook hier weer het lagertje vastgeplakt in zijn kunststof bevestiging. Wel stoer die 2 M2 zelfborgende moertjes maar die waren wat klein voor mijn vingers....

020.jpg

De schakelvorken kunnen er nu op:

021.jpg

Even priegelen: de vorken op de meenemers:

022.jpg

Beetje vet erop (naar spul) en dan de achterkant er tegenaan:

023.jpg

024.jpg

Dat was een leuk moment: even testen met het handje. Alles deed het dus we kunnen weer verder.

Het begint bij... de gearbox (3)

De we de beide assen in elkaar hebben zitten kan de behuizing eromheen. Jammer dat je nu niet meer kan zien hoe het werkt....

025.jpg

Goede instructies; het duurde alleen even voor ik doorhad dat alleen wordt genoemd welke spullen je uit zakjes moest halen; de spullen van de plastic voorraad moet je zelf maar uitvogelen. Jammer.

026.jpg

Dan krijg je dus dit:

027.jpg

028.jpg

Nu alles klaarleggen om de eindoverbrenging eraan te monteren:

029.jpg

Ook hier de lagertjes maar met een druppeltje cyano vastgezet:

031.jpg

Verder keurig volgens de instructies gewerkt:

030.jpg

Ook hier zit het kunststof wel erg los in de metalen plaat: in dit geval ook maar weer een druppeltje plak erbij:

032.jpg

Kapje erop:

033.jpg

Het begint bij... de gearbox (4)

Nu kunnen we beginnen aan de slipperclutch; alles eerst maar weer bijelkaar gezocht:

034.jpg

Fijn zo'n spi-tje wat je nieteens met je vingers kan oppakken.... De instructies erbij:

035.jpg

Alles netjes opgevolgd:

036.jpg

Nu kan de motor erop; netjes volgens de tig-keer herhaalde instructies de motor uit de doos en geen heftiger exemplaar:

038.jpg

Dan is de gearbox compleet:

040.jpg

041.jpg

Op dit moment heb ik de motor ook maar even aangesloten op de speedcontroller om de werking van de bak te testen; daarom zitten er ook al de (te lange) draden aan.

Erg netjes gedaan. Standaard mag een high-lift toch wel lagertjes hebben vind ik, zeker voor die prijs. Of zit ik er nu helemaal naast en heeft ie al lagers? Alleszins mooie wagen!!

@Joris R: er zitten standaard geen lagertjes bij; die moet je er nog bijkopen als hop-up parts. 42 stuks voor negenenveertig euro negenennegentig....

De montage van het chassis

De gearbox kan nu tussen de chassis balken:

042.jpg

Gelukkig hier ook weer goede instructies: "in welke gaatjes moeten de schroefjes?":

043.jpg

Nu wordt het al een beetje zichtbaar hoe groot de wagen wordt:

044.jpg

Voor en achter komt er een brace; niet vergeten de zelfborgende moertjes erbij te zoeken:

046.jpg

047.jpg

Ook hier weer duidelijke instructies:

048.jpg

De onderdelen eerst weer netjes klaargelegd:

049.jpg

050.jpg

Aan de achterkant natuurlijk een vergelijkbaar verhaal; eerst de onderdelen:

051.jpg

Dan de instructies:

052.jpg

Om deze instructies vervolgens netjes uit te voeren. Het chassis is nu klaar voor de rest van de onderdelen:

054.jpg

Mooi hoor! Wat je regelaar betreft; het kan zijn dat je die opnieuw moet instellen. Ik weet niet hoe dat bij deze regelaar moet, maar als ik zo lees hoe je gas response is, lijkt het erop of het nulpunt niet helemaal goed is ingesteld.
Kijk eens in de handleiding van de regelaar, of zoek anders op internet hoe je de regelaar kan instellen.

De ruime lagertjes had ik ook al last van, bij mijn project. Ik heb ze ook met secondenlijm geplakt, zowel de lager in het witte lagerhuis, als het lagerhuis in de alu plaat.

Mocht je nog wat vragen hebben over hopups en dat soort dingen,dan hoor ik het wel...
Heb ruime ervaring met deze wagen, zie ook:

tamiya-f350-high-lift-stuur-servo-problemen-01-03-2008-a

De motor, mag je meteen wel vervangen voor een 50 of 55 turns, die er nu bijzit is veeel te snel!

Suc6 met de bouw, ik blijft dit volgen...

Laatst bewerkt door een moderator:
De diffs

Nu is het tijd voor de differentielen. Allereerst alle onderdelen maar even bijelkaar zoeken. Fijn joh, die M2 imbusjes....

055.jpg

De instructies zijn natuurlijk weer helder. Het enige wat ik me afvroeg was -hoeveel- vet er in de diffs zou moeten. Helemaal volproppen ? Of juist bescheiden ?

056.jpg

Het bouwen was te leuk; de eerste zat al in elkaar voor ik doorhad dat ik ook foto's zou nemen.

057.jpg

Bij de tweede dus een beetje de discipline hersteld en af en toe een foto genomen:

058.jpg

059.jpg

060.jpg

Dus uiteindelijk hebben we nu 2 diffs die in de assen ingebouwd kunnen worden:

061.jpg

De assen

Die diffs moeten in de assen; daar dus alles maar weer voor bijelkaar gezocht.

062.jpg

By the way: ik maak de kogellagertjes buitenom altijd even schoon met remmenreiniger voor ik ze met een druppeltje cyano vastplak. Ze zijn vrij vet buitenom.

Ook hier weer goede instructies:

063.jpg

064.jpg

Natuurlijk weer hetzelfde probleem: je zou foto's nemen!
Nuja, de kogellagers zitten beide weer vast met een drupje lijm: vooral het lager aan de binnenkant had veel speling.

065.jpg

De tweede zat ook snel inelkaar. Nu even kijken hoe we verder moeten:

066.jpg

Alle onderdelen bijelkaar:

067.jpg

Ik heb de lagers om de assen niet vastgeplakt; misschien moet ik nog eens bij de diffs (vet erbij ofzo ?) en dan wil ik niet moeten hoeven zagen in de as behuizingen. De nederlandse prijzen van onderdelen van Tamiya begin ik nu aardig in de smiezen te krijgen (dollarprijs * 2 ipv delen door....).

068.jpg

Dan gelijk verder om deze starre assen ook stuurbaar te maken. De onderdelen op een rijtje:

069.jpg

De instructies waren weer helder:

070.jpg

De eerste as zat al snel inelkaar; wel veel ruzie gehad met de rode ringetjes (rubber) en de busjes waarin de stuurhuisjes draaiden (die vielen er steeds uit bij de montage...)

071.jpg

De tweede hetzelfde gepiel:

072.jpg

De vering

Leuk die bladveren. Nu heb ik -geen idee- waar ik ga rijden / hoe ik ga rijden / wat het effect van de veren precies is. Achterin de bouw instructies staan tuning-tips maar daar werd ik ook niet wijzer van.

073.jpg

074.jpg

Toen maar gekeken naar een echte pickup; daar was het achterste veerpakket dikker dan het voorste. Dus bij mijn auto ook.

075.jpg

Deze bladveren kunnen nu aan de assen. We beginnen voor:

076.jpg

De instructies er weer bij:

077.jpg

(Waarom moet je BC7 monteren ? Dat bolle afdekmoertje zorgt ervoor dat je stuurstang later niet blijft hangen achter de schroefdraad van een van de BC2 boutjes)

En dan krijg je dus dit:

078.jpg

De spullen voor de montage van de as klaargelegd. Daarbij mogen we dan ook gelijk de as aan de aandrijving gaan koppelen. (Vergeet de blauwe bud niet op het borg imbusje!)

079.jpg

080.jpg

En dan wordt het al weer wat meer een auto:

081.jpg

082.jpg

Lekker verder met de achterkant: onderdeeltjes klaarleggen is weer de eerste stap.

(Op dit moment ben ik buiten gaan zitten werken, op het overdekte terras. Ik ben jarig en de familie komt buiten Grieks eten van onze favoriete kok: Jorgos uit Terherne)

083.jpg

Verbaasd zitten kijken naar de 2 ronde stuurkogels (heten die zo?). Toen maar even het bouw instructieboek doorgenomen om te kijken waar die voor waren. Conclusie: om de achteras niet-sturend te monteren.

085.jpg

Daarvoor zijn ook weer wat bevestigings materialen meegeleverd:

086.jpg

En het resultaat:

088.jpg

De dempers

Het in elkaar zetten van de dempertjes was weer erg leuk (iedereen wilde ook helpen) dus daarvan pas een foto toen er al twee klaar waren:

089.jpg

(Daarna lekker buiten feestgevierd en genoten van het varkentje-van-het-spit. Pas 's avonds mocht ik weer verderbouwen thuis)

Rare jongens, bij Tamiya, nu willen ze ineens een bumper bouwen:

090.jpg

Instructies erbij:

091.jpg

Het bumpertje zat al snel inelkaar. Dus toen de onderdelen voor de montage van de dempers bijelkaar gezocht: een festein van ringetjes:

093.jpg

Voor de voor- en achterkant zijn 2 aparte tekeningen gemaakt:

094.jpg

095.jpg

Uiteindelijk ziet het chassis er nu zo uit:

096.jpg

Een detail van een van de dempers om te zien hoe hij gemonteerd is:

097.jpg

Back