Bouwverslag Tamiya F-350 High Lift

Hallo,

Als nieuw lid van Modelbouwforum.nl mijn eerste posting: ik heb een bouwverslag gemaakt van mijn Tamiya F-350 High Lift op mijn eigen server.

Wanneer hier interesse voor is wil ik het verslag ook wel hier posten met een beschrijvende test; het is de standaard bouwkit + kogellagers waarbij ik per bouwstap foto's en beschrijvingen heb gemaakt.

Helaas staan de fondsen niet toe hem te pimpen; het is dus een standaard wagen.

Status op dit moment: chassis rijklaar, rc ingebouwd en begonnen aan het cosmetische werk.

Mvrgr, Martijn
 
Laatst bewerkt:
Het begin: mijn werkplek en de bouwdoos

Mijn werkplek:

001.jpg


En de bouwdoos, lekker groot :)

003.jpg


Ik moest mijn vrouw wel heel vriendelijk vragen of ik in haar hobbykamer mocht gaan werken; de katten vertrouw ik niet met leuke kleine metalen dingetjes die je goed in de rondte kan meppen:

005.jpg


006.jpg


IK ben maar begonnen met het checken van de electronica; de (misschien wat heftige) speedcontroller aan mijn 40Mhz ontvanger gehangen, servootjes erbij en batterypack eraan:

008.jpg


De tech-specs:
- Futaba F-14 zender
- Futaba 8 kanaals ontvanger FP-R118F
- Robitronic SpeedStar2 17turns ESC
- Futaba FP-S148 servo's (2x)
- LRP 1600 Mah 7,2 battery pack

Ben niet helemaal zeker van de speedcontroller; hij reageert vaag op zender commado's maar wellicht ligt dat aan de bedienende persoon...
 
Laatst bewerkt:
hoe bedoel je, reageerd vaag op de controller? erg gave werkplek trouwens, we hebben 7 katten hier in huis, die vertrouw ik ook niet helemaal :P dus is mooi om een rustig plekje voor deze hobby te hebben :)
 
@Klamath: hij geeft niet direct gas wanneer ik de stuurknuppel vanuit neutraal langzaam naar voren doe. Op het moment dat hij wel reageert gaat dat vrij abrubt; hierdoor is het erg moeilijk langzaam te rijden.
Dat maakt het vrij moeilijk in huis te oefenen ;)
 
Het begint bij... de gearbox (1)

Een herhalend patroon: onderdelen klaarleggen, instructies erbij en het stapje bouwen. Het voelde weer helemaal als toen ik, nog thuiswonend, statische modelletjes bouwde van vanalles en nogwat:

009.jpg


De instructies erbij:

010.jpg


Wat dan natuurlijk resulteert in een asje:

011.jpg


Dit is leuk... dit voelt erg productief :cool:. Wel even voorkomen dat alles een rommeltje wordt; een mooie verzameldoos uit de voorraad handwerkspullen komt goed van pas:

012.jpg


De kogellagers komen ook gelijk van pas:

014.jpg


Alles ligt op volgorde. De lagers heb ik (ookal staat dat niet in de bouwbeschrijving) toch maar met een druppeltje secondenlijm in de tandwielen vastgezet. Sommige passingen waren nl net te ruim; je wilt niet dat het plastic om het lager gaat draaien...

Wat me wel is opgevallen is dat de primaire as (die later met de electromotor wordt aangedreven) vrij veel speling heeft. Ik heb het niet durven corrigeren; een beetje ruimte kan ook noodzaak zijn.

016.jpg


Uiteindelijk kwam er dit uit:

018.jpg
 
Het begint bij... de gearbox (2)

De twee assen kunnen nu in de voorste bevestigingsplaat worden gemonteerd:

019.jpg


Ook hier weer het lagertje vastgeplakt in zijn kunststof bevestiging. Wel stoer die 2 M2 zelfborgende moertjes maar die waren wat klein voor mijn vingers....

020.jpg


De schakelvorken kunnen er nu op:

021.jpg


Even priegelen: de vorken op de meenemers:

022.jpg


Beetje vet erop (naar spul) en dan de achterkant er tegenaan:

023.jpg


024.jpg


Dat was een leuk moment: even testen met het handje. Alles deed het dus we kunnen weer verder.
 
Het begint bij... de gearbox (3)

De we de beide assen in elkaar hebben zitten kan de behuizing eromheen. Jammer dat je nu niet meer kan zien hoe het werkt....

025.jpg


Goede instructies; het duurde alleen even voor ik doorhad dat alleen wordt genoemd welke spullen je uit zakjes moest halen; de spullen van de plastic voorraad moet je zelf maar uitvogelen. Jammer.

026.jpg


Dan krijg je dus dit:

027.jpg


028.jpg


Nu alles klaarleggen om de eindoverbrenging eraan te monteren:

029.jpg


Ook hier de lagertjes maar met een druppeltje cyano vastgezet:

031.jpg


Verder keurig volgens de instructies gewerkt:

030.jpg


Ook hier zit het kunststof wel erg los in de metalen plaat: in dit geval ook maar weer een druppeltje plak erbij:

032.jpg


Kapje erop:

033.jpg
 
Het begint bij... de gearbox (4)

Nu kunnen we beginnen aan de slipperclutch; alles eerst maar weer bijelkaar gezocht:

034.jpg


Fijn zo'n spi-tje wat je nieteens met je vingers kan oppakken.... De instructies erbij:

035.jpg


Alles netjes opgevolgd:

036.jpg


Nu kan de motor erop; netjes volgens de tig-keer herhaalde instructies de motor uit de doos en geen heftiger exemplaar:

038.jpg


Dan is de gearbox compleet:

040.jpg


041.jpg


Op dit moment heb ik de motor ook maar even aangesloten op de speedcontroller om de werking van de bak te testen; daarom zitten er ook al de (te lange) draden aan.
 
Erg netjes gedaan. Standaard mag een high-lift toch wel lagertjes hebben vind ik, zeker voor die prijs. Of zit ik er nu helemaal naast en heeft ie al lagers? Alleszins mooie wagen!!
 
@Joris R: er zitten standaard geen lagertjes bij; die moet je er nog bijkopen als hop-up parts. 42 stuks voor negenenveertig euro negenennegentig....
 
De montage van het chassis

De gearbox kan nu tussen de chassis balken:

042.jpg


Gelukkig hier ook weer goede instructies: "in welke gaatjes moeten de schroefjes?":

043.jpg


Nu wordt het al een beetje zichtbaar hoe groot de wagen wordt:

044.jpg


Voor en achter komt er een brace; niet vergeten de zelfborgende moertjes erbij te zoeken:

046.jpg


047.jpg


Ook hier weer duidelijke instructies:

048.jpg


De onderdelen eerst weer netjes klaargelegd:

049.jpg


050.jpg


Aan de achterkant natuurlijk een vergelijkbaar verhaal; eerst de onderdelen:

051.jpg


Dan de instructies:

052.jpg


Om deze instructies vervolgens netjes uit te voeren. Het chassis is nu klaar voor de rest van de onderdelen:

054.jpg
 
Mooi hoor! Wat je regelaar betreft; het kan zijn dat je die opnieuw moet instellen. Ik weet niet hoe dat bij deze regelaar moet, maar als ik zo lees hoe je gas response is, lijkt het erop of het nulpunt niet helemaal goed is ingesteld.
Kijk eens in de handleiding van de regelaar, of zoek anders op internet hoe je de regelaar kan instellen.
 
De ruime lagertjes had ik ook al last van, bij mijn project. Ik heb ze ook met secondenlijm geplakt, zowel de lager in het witte lagerhuis, als het lagerhuis in de alu plaat.

Mocht je nog wat vragen hebben over hopups en dat soort dingen,dan hoor ik het wel...
Heb ruime ervaring met deze wagen, zie ook:

tamiya-f350-high-lift-stuur-servo-problemen-01-03-2008-a

De motor, mag je meteen wel vervangen voor een 50 of 55 turns, die er nu bijzit is veeel te snel!

Suc6 met de bouw, ik blijft dit volgen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De diffs

Nu is het tijd voor de differentielen. Allereerst alle onderdelen maar even bijelkaar zoeken. Fijn joh, die M2 imbusjes....

055.jpg


De instructies zijn natuurlijk weer helder. Het enige wat ik me afvroeg was -hoeveel- vet er in de diffs zou moeten. Helemaal volproppen ? Of juist bescheiden ?

056.jpg


Het bouwen was te leuk; de eerste zat al in elkaar voor ik doorhad dat ik ook foto's zou nemen.

057.jpg


Bij de tweede dus een beetje de discipline hersteld en af en toe een foto genomen:

058.jpg


059.jpg


060.jpg


Dus uiteindelijk hebben we nu 2 diffs die in de assen ingebouwd kunnen worden:

061.jpg
 
De assen

Die diffs moeten in de assen; daar dus alles maar weer voor bijelkaar gezocht.

062.jpg


By the way: ik maak de kogellagertjes buitenom altijd even schoon met remmenreiniger voor ik ze met een druppeltje cyano vastplak. Ze zijn vrij vet buitenom.

Ook hier weer goede instructies:

063.jpg


064.jpg


Natuurlijk weer hetzelfde probleem: je zou foto's nemen!
Nuja, de kogellagers zitten beide weer vast met een drupje lijm: vooral het lager aan de binnenkant had veel speling.

065.jpg


De tweede zat ook snel inelkaar. Nu even kijken hoe we verder moeten:

066.jpg


Alle onderdelen bijelkaar:

067.jpg


Ik heb de lagers om de assen niet vastgeplakt; misschien moet ik nog eens bij de diffs (vet erbij ofzo ?) en dan wil ik niet moeten hoeven zagen in de as behuizingen. De nederlandse prijzen van onderdelen van Tamiya begin ik nu aardig in de smiezen te krijgen (dollarprijs * 2 ipv delen door....).

068.jpg


Dan gelijk verder om deze starre assen ook stuurbaar te maken. De onderdelen op een rijtje:

069.jpg


De instructies waren weer helder:

070.jpg


De eerste as zat al snel inelkaar; wel veel ruzie gehad met de rode ringetjes (rubber) en de busjes waarin de stuurhuisjes draaiden (die vielen er steeds uit bij de montage...)

071.jpg


De tweede hetzelfde gepiel:

072.jpg
 
De vering

Leuk die bladveren. Nu heb ik -geen idee- waar ik ga rijden / hoe ik ga rijden / wat het effect van de veren precies is. Achterin de bouw instructies staan tuning-tips maar daar werd ik ook niet wijzer van.

073.jpg


074.jpg


Toen maar gekeken naar een echte pickup; daar was het achterste veerpakket dikker dan het voorste. Dus bij mijn auto ook.

075.jpg


Deze bladveren kunnen nu aan de assen. We beginnen voor:

076.jpg


De instructies er weer bij:

077.jpg


(Waarom moet je BC7 monteren ? Dat bolle afdekmoertje zorgt ervoor dat je stuurstang later niet blijft hangen achter de schroefdraad van een van de BC2 boutjes)

En dan krijg je dus dit:

078.jpg


De spullen voor de montage van de as klaargelegd. Daarbij mogen we dan ook gelijk de as aan de aandrijving gaan koppelen. (Vergeet de blauwe bud niet op het borg imbusje!)

079.jpg


080.jpg


En dan wordt het al weer wat meer een auto:

081.jpg


082.jpg


Lekker verder met de achterkant: onderdeeltjes klaarleggen is weer de eerste stap.

(Op dit moment ben ik buiten gaan zitten werken, op het overdekte terras. Ik ben jarig en de familie komt buiten Grieks eten van onze favoriete kok: Jorgos uit Terherne)

083.jpg


Verbaasd zitten kijken naar de 2 ronde stuurkogels (heten die zo?). Toen maar even het bouw instructieboek doorgenomen om te kijken waar die voor waren. Conclusie: om de achteras niet-sturend te monteren.

085.jpg


Daarvoor zijn ook weer wat bevestigings materialen meegeleverd:

086.jpg


En het resultaat:

088.jpg
 
De dempers

Het in elkaar zetten van de dempertjes was weer erg leuk (iedereen wilde ook helpen) dus daarvan pas een foto toen er al twee klaar waren:

089.jpg


(Daarna lekker buiten feestgevierd en genoten van het varkentje-van-het-spit. Pas 's avonds mocht ik weer verderbouwen thuis)

Rare jongens, bij Tamiya, nu willen ze ineens een bumper bouwen:

090.jpg


Instructies erbij:

091.jpg


Het bumpertje zat al snel inelkaar. Dus toen de onderdelen voor de montage van de dempers bijelkaar gezocht: een festein van ringetjes:

093.jpg


Voor de voor- en achterkant zijn 2 aparte tekeningen gemaakt:

094.jpg


095.jpg


Uiteindelijk ziet het chassis er nu zo uit:

096.jpg


Een detail van een van de dempers om te zien hoe hij gemonteerd is:

097.jpg
 
Back
Top