Bouwverslag Tamiya F-350 High Lift

Eerste stappen van de radio inbouw

Het moet uiteindelijk een RC auto worden dus er horen servo's in. Een bouwstap met veel priegelstukjes zwart taai plastic en zelftappende schroefjes in tig (optionele / keuze) maten.

098.jpg


Ik heb Futaba servo's dus ik zoek in de tekening goed bijelkaar welke onderdelen ik daarvoor moet kiezen in de tekening.

099.jpg


Wel leuk dat je die stuurstangen zo kan checken op de tekening op de juiste lengte.

Het eindresultaat is een tweetal servo's met montagebeugels eraan.

100.jpg


Even goed in de tekening kijken leert dat je niet rechtstreeks op de vooras gaat sturen, maar dat er op het chassis 2 stuurhevels komen die de beweging van de servo doorgeven.

102.jpg


Eerst de onderdelen bijelkaar zoeken is dus het devies:

101.jpg


Netjes de stapjes documenterend ook weer eens een foto van een tussenresultaat:

103.jpg


Uiteindelijk zijn de hevels klaar voor montage:

104.jpg


Die kunnen nu ook gemonteerd worden:

105.jpg


Zo is nog niet zo goed te zien hoe e.e.a. werkt; met de stuurstangen erbij wordt dat makkelijker:

107.jpg
 
De stroomvoorziening

Nu moeten we de "ontvanger schakelaar" inbouwen. Die heb ik niet; de mijne zit vastgebakken aan de regelaar (en ik ben niet van plan daar nu al de kniptang en soldeerbout in te zetten).
Dus gaan we het schakelaartje van de regelaar proberen in te bouwen.

108.jpg


Natuurlijk past zo'n schakelaartje dan net niet, dus moet de proxon er even aan te pas komen (ook leuk).

109.jpg


De instructies zijn helder: er komt een batterijhouder onder het chassis.

110.jpg


Die regelaar hangt nu wel wat lullig aan het model; denk dat ik daar in de nabije toekomst even een connectortje tussen ga bouwen. Ook omdat het kabeltje niet zo lang is.

De snelsluiting van de batterijhouder is weer een kwestie van onderdelen verzamelen:

111.jpg


En ontzettend goed naar de tekening kijken:

112.jpg


Want het was een beetje een puzzel: die veer moet dus IN dat metalen deel, en dan het busje erdoor....
Nu hebben we wel de onderdelen klaarliggen om de batterijhouder te completeren.

(In die dummy-tank is een zelfbouw verlichtingsprint gepland)

113.jpg


Alles kan nu onder het chassis:

115.jpg


De hele onderkant van het chassis is nu compleet; de bescherming kan eromheen:

116.jpg


117.jpg


We zijn er nu bijna: de radioplaat kan opgebouwd worden.

Conclusie: dat chroom in de doos is -niet- mooi.
Wie heeft er goede verftips hiervoor ?

118.jpg
 
Banden

De bandjes heb ik alleen aan de "bedrukte" kant op de velgen gelijmd.
Ik ben niet echt enthousiast over de velgen (lelijk chroom) maar ik heb ook niet zo'n zin om veel geld naar de VS te gaan sturen.

120.jpg


122.jpg


Die wielmeenemers ben ik nu al niet meer blij mee; na het een beetje stevig aandraaien van de moeren op de wielen zijn ze al licht vervormd.

Ik moet dus nog even op zoek naar 12mm alu versies hiervan.
 
Offtopic, je kan je berichten gewoon wijzigen, door de "edit" knop, hiermee voorkom je dat je altijd een nieuw antwoord moet geven, is wel leuk voor je post aantal, maar leest vervelend.....

Kijk voor een voorbeeld de link van mijn project..

Ontopic:

De motor: ik heb de matrix 55 turns van integy, be er zeer tevree over.....
Het verenpaket standaard veel te stijf!,ik heb de mijne gebouwd naar tips van een ander crawler forum, even uit het hoofd weet ik het niet meer , maar kijk even mijn post na, ik meende dat ik enkel de grote onder had, en enkel het kleinte er bovenop.
 
Laatst bewerkt:
Rijklaar

Het chassis is nu rijklaar.

Door het korte kabeltje van de schakelaar was het een uitdaging om de regelaar zodanig te monteren dat hij aan de accu aan te sluiten is zonder onnodige spanning op het aan-uit-kabeltje te zetten...

123.jpg


124.jpg


Nu begint de pret: hoe gaan we de body afmaken?

Eigenlijk zou ik stiekum een Ford F-650 body willen maken, maar daar heb ik de moed op dit moment nog niet voor....
F650 SuperTruck

Heb ondertussen een begin gemaakt aan het schuren en plamuren van de body (veel werk, er zitten als je goed kijkt met strijklicht toch veel lelijke plekken in het plastic) en bij Conrad een order geplaatst voor leuke LED's en weerstandjes. Bak ik zelf wel een printje van voor de verlichting.
 
Laatst bewerkt:
altijd mooi zo verslag toppie plus die foto zijn super
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plamuren

Inmiddels weer een paar dagen verder: het rijdend chassis is getest op zand, grof puin en lang gras: alles doet het.
Wel staat het rechter voorwiel iets teveel naar buiten; daar moet ik even aan de slag met de spoorstang. Jammer dat ik niet zo'n tang heb om die kogel-wartels los te maken, nu moet ik met veel geweld ze los zien te krijgen....

125.jpg


De cabine was als eerste aan de beurt; na goed bestuderen blijken hier toch best veel imperfecties te zijn. Bij beide deuren zit aan de rechter bovenhoek een rand plastic gedeeltelijk in de "kier" en die rand loopt door naar de achterkant van het model.
Eerst heb ik zoveel mogelijk weggesneden, daarna begonnen met schuren en plamuren.

126.jpg


Het gat in het dak heb ik dichtgemaakt; Conrad gaat me (als het goed gaat) een 30cm lange, geveerde, metalen antenne toesturen die achterop de bak komt.

Ook op de motorkap zitten twee putten (precies waar aan de onderkant 2 bevestigingspunten
voor schroeven zitten).

126a.jpg


Ook in de achterklep zitten 2 lelijke deuken.

127.jpg


Wat mij dwars zat zijn de lelijke schroeven in de body; de 4 waarmee hij in onder de deuren vastzit durf ik zo 1-2-3 niet aan te pakken; de schroeven in het voorste spatscherm daarentegen wel.

128.jpg


'Proxon' heet mijn grote vriend; het gat aan de binnenkant heb ik opgeruimd zodat de kop van de bout er klemmend inpast.

129.jpg


Nu past de bout er precies in.

130.jpg


Dit ga ik aan de andere kant nu ook nog even doen.

133.jpg


Hoewel ik het schroefje eerst geplakt had met CA was ik er niet gerust op; daarom vanmorgen wat 2 componenten UHU lijm aangemaakt en daarmee de boutkopjes goed vastgezet.

132.jpg


Even een overzichtje van al het plamuurwerk; de cabine, de laadbak en de laadklep zijn allemaal al meermalen geplamuurd en daarna geschuurd met korrel 600, 800 en 1200.
Omdat de Tamiya putty behoorlijk krimpt moeten vooral de gaten in de spatschermen en het dak een flink aantal keren behandeld worden.

134.jpg


135.jpg


136.jpg


137.jpg


138.jpg


139.jpg


140.jpg


141.jpg


Wanneer ik alle onderdelen naar tevredenheid heb geplamuurd ga ik beginnen met nat-schuren met korrel 1200 zodat ik de schade van met name het grove korrel 600 papier kan herstellen.

Vervolgens staat er een spuitbus met Tamiya witte surface primer klaar voor de eerste lagen; hiermee wil ik hem helemaal glad zien te krijgen.

Daarna wordt mijn volgende stap een flinke laag mat-zwart aan de binnenkant; dit ziet er nietalleen lekkerder uit wanneer je het model statisch wegzet maar daarnaast voorkomt het ook dat er licht door he witte plastic komt.
 
Ziet er erg goed uit. Was zelf ook begonnen met het plamuren van mijn F350 body. Maar nog niet verder meegegaan.

Maar dit is een erg goed idee met het weg werken van die schroef. Ga ik denk ik ook doen.

Deze bedoel ik:
130.jpg


134.jpg
 
plamuren doe je toch met kneedepoxy of polyesterplamuur? Zit geen krimp op.
Mooi werk.
Primeren met elke kunststofprier lijkt mij? Behalve prijs, wat is het verschil met de tamiya primer?
zitten die schroeven nu aan de binnenkant gekleefd en de buitenkant geplamuurd? Wat moet daar wel tegen komen en hoe doe je dat dan? Moertje erop? Ik dacht even dat het een schroef was om in plastic te draaien, maar bij nader inzien is het wss een metrische?

Emil: ik vind het ok lezen zo hoor, bij jou vind ik het wat vervelend dat je telkens eens update leest om dan te moeten terug gaan naar eerste post om dan daarin te moeten gaan scrollen.
Maar zijn details...
 
@ShadesInBlack:
- De Tamiya putty werd me aangeraden door een modelbouwwinkel; als je het dun gebruikt (bv om krassen te verwijderen) is het superspul; voor het vullen van grotere gaten alleen niet geschikt....
- De Tamiya primer had ik nog staan; daarnaast staat er vaak slecht op spuitbusjes of het ook op ABS veilig gebruikt kan worden is me opgevallen...
- Op die boutjes (metrisch inderdaad) komt aan de binnenkant een moertje te zitten: daarmee zet je het hele bumpergebeuren (kant-en-klaar-chroom-plastic) vast aan de body. Het moet dus wel een beetje houden, maar niet extreem veel.
 
Electronisch huisvlijt

Ondertussen ben ik al dagen aan het schuren en plamuren; hij wordt al aardig strak.

Conrad was zo vriendelijk hun pakketje met Select Vracht mee te geven; daar moet je tekenen bij ontvangst (dus afleveren bij de buren ging niet door, en ze weigeren het ook in de achtertuin af te leveren) en ze bezorgen alleen als de meeste nette hardwerkende Nederlanders bij de baas zitten... Ergo dagen vertraging maar eindelijk zijn de bestelde goodies binnen (vrouwlief had vrij...)

Helaas was ik te enthousiast om eerst netjes overal foto's van te nemen; dus daarom maar een tussenresultaat:

142.jpg


Links de 2 witte LED's die in de koplampen komen als "dimlicht".
Deze heb ik op draad gesoldeerd die ik uit een mooie UTP kabel heb gehaald; lekker fijn koperdraad wat makkelijk wil buigen en ook makkelijk soldeert.

Rechts mijn geheugenschakeling van Conrad. Ik heb het bouwpakketje gekocht (scheelt weer 5 euro en is leuk om te maken).

115797_BB_00_FB.EPS.jpg


URL:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=9BE4773BDAEB615AE10000000A010220&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=9&p_load_area=1207093&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail=#

Het is een schakeling waarmee je op 1 kanaal 2 functies kan zetten, met naar keuzen een kanaal geheugen of niet (geheugen: knuppel naar links: functie aan, knuppel neutraal: functie blijft aan, knuppel weer naar links: functie uit). De LEDjes op de print tonen welke functie geschakeld is.

Ik ga hiermee mijn dimlicht (2 led's voor, 2 led's achter) en mijn grootlicht (2 led's voor en 5 led's in de lampen op de rollbar) schakelen.
Kunnen ze beiden leuk onafhankelijk vanelkaar aan en uit.

Voor de LED's moet ik nog een printje maken met een bak voorschakelweerstanden en een voedingsdraadje rechtstreeks vanaf het accupack; daarvoor moet ik
- of de bestaande connector van de speedcontroller demonteren, daar een voedingsdraad bijfrotten en e.e.a. weer monteren
- een y-adapter voor accupacks bestellen, zodat ik aan de 2e connector de voeding van de verlichting kan bouwen.

Ik ben daar nog niet uit...

Inmiddels weer wat verder; het eerste LED-je zit in de lampenrij bovenop de rollbar:

144.jpg


Ik ben even op een andere werkplek aan de slag; hier kan mijn soldeerbout minder schade aanrichten als ik hem zou vergeten uit te zetten....

143.jpg


Inmiddels heb ik een printje gemaakt met voorschakelweerstanden: een rijtje van 2x2 voor koplampen en achterlichten en daarnaast een rijtje van 7 identieke voor grootlicht-koplampen en rollbar lampen:

145.jpg


Op het printje is al afgetekend waar hij uitgezaagd moet worden; met een paar afstandsbusjes monteer ik deze onder de schakel print van bovenaan deze posting.
Het geheel gaat denkik in een ABS doosje.

Edit: niet slim, dit printplaatje zo; kant-en-klaar connectorstrips voor printplaat gaan ervanuit dat je de gaatjes naast elkaar gebruikt, niet er steeds een overslaat... dus voor het verwijderbaar maken van de LED bedrading zoek ik nu steekpennen en het bijbehorende stekertje (2 polig). Weet iemand welk Conrad bestelnummer die hebben ? (Zegmaar een 2-poligevariant van de 3-polige die al op de printplaat zit, maar dan met bijbehorende monteerbare steker).

Montage van de LED's is lastig; er moet zo veel mogelijk van hun pootjes afgeknipt en je moet ze ook zien vast te houden.
Ik heb dat opgelost door in de zijkant van mijn stuk werkplank een 5mm gaatje te boren waar de LED zo in past:

146.jpg


147.jpg


Na het solderen en afknippen van de pootjes komt er een stukje krimpkous over de kathode-kant van de LED. Dit voorkomt sluiting als de draadjes onverhoopt tegenelkaar worden gedrukt bij het vastschroeven in de lamp.

148.jpg


En uiteindelijk wordt er een lange zwarte krimpkous over het hele eerste stuk van de draad gedaan zodat het er een beetje 'echt' uitziet:

149.jpg


Op deze manier heb ik lamp voor lamp de boel aangesloten.

150.jpg


Een fijn klusje was natuurlijk het wegwerken van de kabels in de rollbar; dit heb ik gedaan door alles zoveel mogelijk met zwarte krimpkous bijelkaar te houden en een aantal gaten te frezen in de binnenkant van de rollbar.

Uiteindelijk leidde dit tot een compleet ingebouwde rollbar:

151.jpg


152.jpg


De draden laat ik nu nog even lang; als ik straks de body gereed heb voor de montage van de bedrading dan maak ik dit allemaal op de juiste lengte (ja, wel voor het spuiten :) )
 
Laatst bewerkt:
Dummy montage rollbar en antenne

Nu de rollbar klaar is kan de dummymontage plaatsvinden; eerst gaten gemaakt voor de bedrading en de antenne.

153.jpg



154.jpg


155.jpg


De antenne achterop is toch een stuk mooier. Ik zoek alleen nog een kleine 1 polige soldeerbare pen + connector voor de antennedraad (die zal eraan moeten geloven). Weet iemand het bestelnummer bij Conrad daarvan toevallig ?

156.jpg
 
Zie je topic nu pas, shame on me, erg mooi bouw verslag.:thumbsup:

Begint, bij het zien van jou werk, bij mij meteen weer te kriebellen.

Ga je verslag zeker verder volgen. Motiveerd mij enorm.

:bye: Ruud
 
Echt een supermooie kit!!

Worden die differentieels los verkocht? Zien er echt super uit!

Moet je even bij de volgende link's kijken.

SEMI'S FRONT DIFF / AXLE 6X6 8X8 CONVERSION F350 - eBay, Trucks, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 05-aug-08 20:17:06 CEST)

Heb je hem voor ongeveer 74 euro + 20% invoerrechten in huis. Inclusief de ophanging.
Dus pakweg 89 euro.

Bij deze link gaat het alleen om de as.
Der Getriebedoktor

Is al met al iets duurder en je hebt alleen de as. Dus zonder ophanging.

De verzendkosten weet ik niet precies.

Is het overdenken waard. :)
De breedte van de as is van buitenkant wielmeenemer tot buitenkant wielmeenemer 180 mm.

:bye: Ruud
 
Laatst bewerkt:
ziet er gaaf uit :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top