Electronisch huisvlijt
Ondertussen ben ik al dagen aan het schuren en plamuren; hij wordt al aardig strak.
Conrad was zo vriendelijk hun pakketje met Select Vracht mee te geven; daar moet je tekenen bij ontvangst (dus afleveren bij de buren ging niet door, en ze weigeren het ook in de achtertuin af te leveren) en ze bezorgen alleen als de meeste nette hardwerkende Nederlanders bij de baas zitten... Ergo dagen vertraging maar eindelijk zijn de bestelde goodies binnen (vrouwlief had vrij...)
Helaas was ik te enthousiast om eerst netjes overal foto's van te nemen; dus daarom maar een tussenresultaat:
Links de 2 witte LED's die in de koplampen komen als "dimlicht".
Deze heb ik op draad gesoldeerd die ik uit een mooie UTP kabel heb gehaald; lekker fijn koperdraad wat makkelijk wil buigen en ook makkelijk soldeert.
Rechts mijn geheugenschakeling van Conrad. Ik heb het bouwpakketje gekocht (scheelt weer 5 euro en is leuk om te maken).
URL:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=9BE4773BDAEB615AE10000000A010220&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=9&p_load_area=1207093&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail=#
Het is een schakeling waarmee je op 1 kanaal 2 functies kan zetten, met naar keuzen een kanaal geheugen of niet (geheugen: knuppel naar links: functie aan, knuppel neutraal: functie blijft aan, knuppel weer naar links: functie uit). De LEDjes op de print tonen welke functie geschakeld is.
Ik ga hiermee mijn dimlicht (2 led's voor, 2 led's achter) en mijn grootlicht (2 led's voor en 5 led's in de lampen op de rollbar) schakelen.
Kunnen ze beiden leuk onafhankelijk vanelkaar aan en uit.
Voor de LED's moet ik nog een printje maken met een bak voorschakelweerstanden en een voedingsdraadje rechtstreeks vanaf het accupack; daarvoor moet ik
- of de bestaande connector van de speedcontroller demonteren, daar een voedingsdraad bijfrotten en e.e.a. weer monteren
- een y-adapter voor accupacks bestellen, zodat ik aan de 2e connector de voeding van de verlichting kan bouwen.
Ik ben daar nog niet uit...
Inmiddels weer wat verder; het eerste LED-je zit in de lampenrij bovenop de rollbar:
Ik ben even op een andere werkplek aan de slag; hier kan mijn soldeerbout minder schade aanrichten als ik hem zou vergeten uit te zetten....
Inmiddels heb ik een printje gemaakt met voorschakelweerstanden: een rijtje van 2x2 voor koplampen en achterlichten en daarnaast een rijtje van 7 identieke voor grootlicht-koplampen en rollbar lampen:
Op het printje is al afgetekend waar hij uitgezaagd moet worden; met een paar afstandsbusjes monteer ik deze onder de schakel print van bovenaan deze posting.
Het geheel gaat denkik in een ABS doosje.
Edit:
niet slim, dit printplaatje zo; kant-en-klaar connectorstrips voor printplaat gaan ervanuit dat je de gaatjes naast elkaar gebruikt, niet er steeds een overslaat... dus voor het verwijderbaar maken van de LED bedrading zoek ik nu steekpennen en het bijbehorende stekertje (2 polig). Weet iemand welk Conrad bestelnummer die hebben ? (Zegmaar een 2-poligevariant van de 3-polige die al op de printplaat zit, maar dan met bijbehorende monteerbare steker).
Montage van de LED's is lastig; er moet zo veel mogelijk van hun pootjes afgeknipt en je moet ze ook zien vast te houden.
Ik heb dat opgelost door in de zijkant van mijn stuk werkplank een 5mm gaatje te boren waar de LED zo in past:
Na het solderen en afknippen van de pootjes komt er een stukje krimpkous over de kathode-kant van de LED. Dit voorkomt sluiting als de draadjes onverhoopt tegenelkaar worden gedrukt bij het vastschroeven in de lamp.
En uiteindelijk wordt er een lange zwarte krimpkous over het hele eerste stuk van de draad gedaan zodat het er een beetje 'echt' uitziet:
Op deze manier heb ik lamp voor lamp de boel aangesloten.
Een fijn klusje was natuurlijk het wegwerken van de kabels in de rollbar; dit heb ik gedaan door alles zoveel mogelijk met zwarte krimpkous bijelkaar te houden en een aantal gaten te frezen in de binnenkant van de rollbar.
Uiteindelijk leidde dit tot een compleet ingebouwde rollbar:
De draden laat ik nu nog even lang; als ik straks de body gereed heb voor de montage van de bedrading dan maak ik dit allemaal op de juiste lengte (ja, wel voor het spuiten

)