Bouwverslag Tamiya F-350 High Lift

Na en ehm.... vrij lange afwezigheid ben ik de hobbyzolder weer leefbaar aan het maken zodat ik weer verder kan met dit verslag ;)
- Vast glas vervangen door een draairaam met dubbelglas
- Ventilatie aangelegd
- De boel helemaal geschilderd
- 2e draairaam staat klaar voor montage

De komende dagen ga ik spuiten schuren plamuren spuiten en afwerken :)
En ook de zelfbouw verlichting verder afmaken.

Mvrgr, Martijn

Laatst bewerkt:
Spuiten en verder

Ik ben na een jaartje andere belangrijke dingen doen in de vrije tijd weer eens begonnen aan de Ford F350.

De hele wagen doet het technisch; ik moet alleen de afwerking van de body en de electronica nog doen.

Dus maar eens begonnen met het spuitklaar maken van de ABS body delen:

200.jpg

Het hele spul goed geschuurd met korrel 800 en daarna ontvet in een grote emmer met heel heet water en St.Marc. Vervolgens afgespoeld met kraanwater en laten drogen in de tocht in de schuur (deuren tegen over elkaar open):

201.jpg

Er zaten toch wel aardig wat imperfecties in het ABS:

202.jpg

203.jpg

204.jpg

Ik ben daarom eerst maar eens begonnen met een aantal lagen vullende primer, met steeds een potje natschuren met korrel 1200 ertussendoor.

Uiteindelijk een net setje witte bodydelen:

205.jpg

De kleuren erop

Ik wil de wagen behoorlijk bling-bling proberen te krijgen; hij gaat toch een leven in de vensterbank / vitrine tegemoed dus het lakwerk mag best wat opvallend.

Het idee is om hem " candy apple red " te maken; natuurlijk na inspiratie opgedaan te hebben in de Discovery programma's over motoren en gepimpte auto's....

Na wat gezoek en overleg met de modelbouw-leverancier de kleuren geselecteerd:

Zwart als een basis
Chroom voor de spiegellaag (die vereist de zwarte basis)
Transparant rood voor de toplaag

206.jpg

Vervolgens moet er nog blanke lak over; die moet ik nog uitzoeken.

Op een aantal reststukjes ABS uit de bouwdoos heb ik de verschillende verven over elkaar getest; tot nog toe geeft dit geen problemen.

Eerst begonnen met de binnen / onderkant: ik wil niet dat je door de hoogstaande body eronder wit ziet:

207.jpg

208.jpg

209.jpg

Vervolgens de buitenkant van de body

De buitenkant is daarna aan de beurt:

210.jpg

211.jpg

(Het afplakband is al even een testje; ik wil de rand & binnenkant van de bak straks afplakken zodat die zwart blijven)

212.jpg

Ook hier al even afgeplakt; ik ga nl ook even proberen wat het chroom op een groter oppervlak doet:

213.jpg

Het ziet er niet raar uit... (al zeg ik het zelf)

214.jpg

(De reflecties van het houten plafond in de schuur maken het een mooi kleurtje :cool: )

weet je zeker dat chrome als basis een mooi resultaat geeft ??
bij candy apple red is het rood (zoals je zelf al aangeeft) een transparante kleur en kijkt dus door het rood heen op de onderlaag, bij candy kleuren kijk je normaal gesproken op zilver metalic.
in zonlicht krijg je dan dat prachtige diepe metalic effect, als je nu chrome als onderlaag gebruikt, krijg je meer een geanodiseerd alu effect.
het is natuurlijk persoonlijke voorkeur, en ik (hoop) ga er van uit dat je een proefstuk gespoten hebt, het zou immers doodzonde zijn als het resultaat straks niet is wat je gehoopt had.

ik persoonlijk (ben spuiter) vind candy apple red een schitterende kleur, maar het vereist wel wat oefening, zeker de transparante kleur (candy) is erg kritisch
deze moet zo egaal mogelijk gespoten worden, hoe meer lagen des te donkerder word de kleur........ het is dus de kunst om de juiste kleurdiepte te krijgen zonder wolken (donkere vlekken).

ooohhww wat zal dit model mooi worden in candy apple red zeg ..... ben benieuwd

weet je zeker dat chrome als basis een mooi resultaat geeft ??
bij candy apple red is het rood (zoals je zelf al aangeeft) een transparante kleur en kijkt dus door het rood heen op de onderlaag, bij candy kleuren kijk je normaal gesproken op zilver metalic.

Hoi Mugen,

Ik gebruik in dit geval een chrome die eigenlijk bedoeld is voor de binnenkant van transparante polycarbonaat body's (daarom dus ook getest in combi met dit materiaal en de andere verven). Het resultaat van het chrome is een matte metallic op dit zwart; het is dus eigenlijk een zilver metallic alleen dan met kleinere metaaldeeltjes.

(Ik zit er nog over te denken om een aantal lagen blanke lak op hert chome te doen en dan pas rood te spuiten, zou dit iets opleveren ???)

Het teststuk is een vrij donkere transparant rood geworden; ik moet nog even een tripje naar de modelbouwwinkel om te kijken of er ook een tintje lichter transparant rood is....

Ook ben ik nog wat aan het nadenken over two-tone effecten.

De standaard "onderste helft van de deur" opdeling vind ik eigenlijk niet echt spectaculair, ben aan het experimenteren met een diagonale lijn over de laadbak....

Mvrgr, Martijn

Laatst bewerkt:
De bak ook chrome gespoten

Ik ben weer wat verder; de bak is nu ook voorzien van de eerste laagjes chrome.

Eerst moest hij natuurlijk afgeplakt worden; ik wil de binnen en onderkant nl zwart houden.

215.jpg

Vervolgens in de afgelopen uren steeds een heeeeeeel dun laagje chrome gespoten:

216.jpg

Nu even verder met een grote ergernis; ergens op de cabine weigert de zwarte verf te hechten; er ontstaat in de reliefs van de deur steeds een wit stuk.....

Denk dat ik maar eens een testje ga doen met remmenreiniger.....

Nu even verder met een grote ergernis; ergens op de cabine weigert de zwarte verf te hechten; er ontstaat in de reliefs van de deur steeds een wit stuk.....

Denk dat ik maar eens een testje ga doen met remmenreiniger.....

Hoi Martijn,
dan ga je inderdaad het Rusische alfabeth even achterstevoren opzeggen.

Ben de afgelopen dagen ook bezig geweest met spuiten, Tamiya Clear X22 uit het potje.

Om dit te verdunnen gebruik ik Alcohol 98% is voor een paar cent te halen bij de drogist of het Kruitvat.
Hiermee, en met een watte staafje, poets ik ook het chrome van de reeds door de fabrikant verchroomde onderdelen af.

Mss een optie om daar eens een testje mee te doen om de lak te verwijderen.;)

Mooi verchroomwerk trouwens. Welke lak gebruik je daar voor, Alclad?

Het blijkt bij het polijsten dat de chrome laag we -erg- dun is; met een stukje schuimrubber op een schuurmachine en een beetje water erbij (op de rug van je hand kietelt het net, niet meer) gaat het er al bijna af.

Het wordt wel glad....

Ik zit nog even in dubio of ik de tip over het zilver-metallic ga proberen of dat ik -nog- zo'n duur busje chrome ga proberen.....

je kan ook ff in de auto stappen en naar ens rijden, mag je mn airbrush + compressor voor een weekje lenen.
ik heb geloof ik ook nog wel 2 potjes alclad chrome.

Back